2021-08-01, 00:58
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Men så konstigt att han inte skrev det i värderingen då. Eller att han varit på plats. För Densias värdering känns ju så jäkla mycket tydligare med hur den är gjord. Står vem som var på plast och tittade, vilket datum de var där. Och sen resonerat de ju om hur de kommer fram till priset. Det känns ju så mycket seriösare än som Notar. glömma att skriva vem och när som var på plats och inget resonemang kring priset.

Bägge bolagen är certifierade värderingsbolag och deras bedömningar av värdet stämmer bra överens om man tar hänsyn till de olika värdetidpunkterna.

Binninges fantasier om 5,7 finns det inget stöd för.
2021-08-01, 01:00
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Vad renoveringen kostar är ju knappast relevant. Ebba köper en sommarstuga i befintligt skick. Vill hon göra om det till ett åretrunt boende är det hennes kostnad. Inte Esbjörns.

Du har rätt i att Ebba säger att huset var värderat till 4,2, och att mäklare från Uppsala var ute och tittade. Dock går ju inte det att läsa av någonstans på Notars värdering. Vilket är mycket konstigt.

Så den egentligen enda riktiga värdering vi har att gå på är Densias på 4,5 +/- 200.

Och jag tycker ju som sagt att det är hyfs att betala i överkant på värderingen om man tjatar till sig ett hus.

Så 4,7 kontra dom 3,9 Ebba betalade. Jag skulle vilja säga att det var Ebba som blåste Esbjörn.

I Notars värdering står det 4,2 +/- 200'

Densias värdering kan du inte jämföra rakt av. Den är gjord ett halvår senare och måste justeras för prisindex och då hamnar du ungefär på samma pengar som Notar.

Visst, om Ebba skulle ha betalat 4,4 miljoner, så skulle Esbjörn definitivt få stå för röj och städ (samt sanering och saneringsansvar om det behövdes). Det kanske var det som Esbjörn inte mäktade med och därför gick med på att sänka priset mot att Ebba tog hand om hela rasket. Oavsett vilket skick man är i, så är det där en jobbig sak att ordna upp.
2021-08-01, 01:01
Medlem
Citat:
Men så konstigt att han inte skrev det i värderingen då. Eller att han varit på plats. För Densias värdering känns ju så jäkla mycket tydligare med hur den är gjord. Står vem som var på plast och tittade, vilket datum de var där. Och sen resonerat de ju om hur de kommer fram till priset. Det känns ju så mycket seriösare än som Notar. glömma att skriva vem och när som var på plats och inget resonemang kring priset.

Densias värdering visar på att Ebbas värdering var korrekt så vad är problemet ?

Du har nog tagit upp detta med datumet på värderingen osv 100 grr i tråden…

Faktum är att den inkompetenta Binninge lämnat in en värdering som stödjer Ebbas värdering.

Och några 5,7 miljoner är det inte tal om, bara i dina fria fantasier. Själv tror jag huset skulle går för 100 miljoner om Jeff Bezos och Bill Gates budat på det, oavsett värderingen.

Det är ungefär lika relevant som vad du tror om priset.
2021-08-01, 01:02
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Det spelar ju en viss roll för hennes trovärdighet.

Du menar att hon skulle springa till Expressen med den för att öka sin trovärdighet på Flashback?

Ingen har sett någon ytterligare värdering men det känns väl skönt att glida över på det ämnet och glömma ditt påstående om att EB har begärt ett avdrag på 300k för städning när det visade sig vara ett påhitt.
2021-08-01, 01:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
I Notars värdering står det 4,2 +/- 200'

Densias värdering kan du inte jämföra rakt av. Den är gjord ett halvår senare och måste justeras för prisindex och då hamnar du ungefär på samma pengar som Notar.

Visst, om Ebba skulle ha betalat 4,4 miljoner, så skulle Esbjörn definitivt få stå för röj och städ (samt sanering och saneringsansvar om det behövdes). Det kanske var det som Esbjörn inte mäktade med och därför gick med på att sänka priset mot att Ebba tog hand om hela rasket. Oavsett vilket skick man är i, så är det där en jobbig sak att ordna upp.
En halv miljon för att städa upp efter Esbjörn med det scenariot, med andra ord.
2021-08-01, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Du menar att hon skulle springa till Expressen med den för att öka sin trovärdighet på Flashback?

Ingen har sett någon ytterligare värdering men det känns väl skönt att glida över på det ämnet och glömma ditt påstående om att EB har begärt ett avdrag på 300k för städning när det visade sig vara ett påhitt.
I så fall ett påhitt som du varit delaktig i att plantera, tillsammans med dina andra påhitt om konspirationer mellan Esbjörns vänner och juridiska aktörer som inte företrätt hans intressen och verkar mot hans vilja.
2021-08-01, 01:10
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ja helvete vad de hushållsnära tjänsterna sticker iväg i pris.
Nä skämt och sido, hur man än ser det betalade Ebba ett skampris.

I synnerhet som priserna stack iväg på hus förra sommaren. Folk jobbade hemma och ville bo större. Detta hus ligger ca 50 minuter från Stockholm och en kvart från Uppsala. Hade attraherat köpare från båda områdena.

Nu mera saluförs ju gamla ruckel som detta som hus med stor renoveringspotensial. Folk älskar oxå tanken på att renovera sitt eget hus. Hippstern börjar bli gamla nu och vill inte längre bo mitt i stan. Nu vill dom renovera som självförverkligande.

Så att detta objekt skulle gått över utropspris är ju ganska troligt. Jag tror att Johanns 5,7 är betydligt närmare sanningen än vad Ebbas 3,9 är.

Eftersom renoveringskostnaden är beräknad till 3-4 miljoner, ställer jag mig frågan vem som vill betala 9-10 miljoner för det stället i toppskick? Kan man tänka sig att bo i något annat område i närheten, så sparar man ett par miljoner på att köpa ett hus som redan är tillfixat. Nej, de enda som möjligtvis skulle vara beredda att betala överpris, är de som prompt måste bo just i det området och hur många är det? Att vilja är dessutom inte att kunna, för man måste kunna få fram pengarna.
2021-08-01, 01:28
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
En halv miljon för att städa upp efter Esbjörn med det scenariot, med andra ord.

Matz och Majkgård nämnde tidigt i processen att Esbjörn hade fått ett antal propåer om att sälja, men tackat nej. Ingenstans framkommer det om det var bud inblandat eller bara initiala frågor som ställdes. Enda bud som nämnts är Majkgårds 2.5 miljoner.

Lek med tanken att alla bud som Esbjörn fått innan Ebbas 3.8 miljonersbud, var betydligt lägre bud. Hur skulle du resonera då, om du var Esbjörn? Att vänta och se om någon de närmaste fem åren var beredda att bjuda mer än Ebba? Jag tror inte så. De flesta bud är underförstått villkorade i tid. De gäller inte från nu och för alltid, så kanske vågade Esbjörn inte chansa på att han skulle få ett bättre bud än Ebbas? Även om det låg en bit under medelvärdet på värderingen?

Varken hans tomt eller byggnader är i nuvarande skick inte speciellt attraktiva, eftersom de är både ovårdade och används som ett lager för saker som ingen köpare ser som värdefulla, nyttiga eller dekorativa. Det vet nog Esbjörn innerst inne och han vet också att det kostar en bra slant och massa energi att fixa till det. Kanske har han svårt att skiljas från sina saker och kan omöjligen förmå sig att slänga dem. Kanske finns det ett önskedatum då Ebba vill tillträda och han inser att han inte kommer hinna att ordna upp det på den tiden?

Är det värt pengarna att dumpa det på någon annan? Jag är en lat jävel, så i samma situation så skulle jag ha gjort ett prisavdrag och sluppit bekymmer. Esbjörn får 234' mindre i plånboken, men har ändå dryga tre miljoner att röra sig med. Något han kanske inte hade haft, om han propsat på en högre köpesumma eller mer tid att städa upp? Vi vet inte detaljerna på hur diskussionerna gick, så allt blir bara spekulationer.
2021-08-01, 01:34
Medlem
Citat:
Men lilla vännen, andas.
Jag sa att hon skrev om det! Och om du kollade redigerings historiken så det du att texten ändrats precis som jag sa.

Men när du ändå refererar till det inlägget. Priset bestämdes av Esbjörn på så sätt att Ebba sa 3,8 och Esbjörn den ärthjärman kontrar med 3,9.

Jag slutar kommentera det här med dig nu. Du vet oxå att jag har rätt. Så sluta dumma dig.
Det är nog klokt att försöka avsluta detta meningsutbyte eftersom du återigen ljuger. Du har försökt föra fram denna lögn flera gånger. Enligt redigeringshistoriken har hon inte ändrat detta. Att Esbjörn har satt sitt pris avfärdar du med att han är en ärthjärna. Du är allt en elak lögnare.
2021-08-01, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Fantastisk jämförelse.
DÄR SATT DEN!
BOOM!

Binninge? Vem är han? Arbetar han i ärendet?
Vet du inte vem Binninge är och hur han har havererat hela processen? Det är inte möjligt att du kan ha missat det? Det är allmänt känt bland alla som följt tråden från start. Läs lite äldre inlägg.
2021-08-01, 01:50
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Vad renoveringen kostar är ju knappast relevant. Ebba köper en sommarstuga i befintligt skick. Vill hon göra om det till ett åretrunt boende är det hennes kostnad. Inte Esbjörns.

Du har rätt i att Ebba säger att huset var värderat till 4,2, och att mäklare från Uppsala var ute och tittade. Dock går ju inte det att läsa av någonstans på Notars värdering. Vilket är mycket konstigt.

Så den egentligen enda riktiga värdering vi har att gå på är Densias på 4,5 +/- 200.

Och jag tycker ju som sagt att det är hyfs att betala i överkant på värderingen om man tjatar till sig ett hus.

Så 4,7 kontra dom 3,9 Ebba betalade. Jag skulle vilja säga att det var Ebba som blåste Esbjörn.

Nu var ju värderingen från Densia 4.6 milj utan -/+ åt något håll och mer än 6 mån efter försäljning.
Vad var då värdet vid den tidpunkten försäljningen gjordes enligt Densia?
Nej just ja, det har Densia inte räknat på för beställningen var värdet i våras inte när den såldes.
Så den värdering som gäller är den som gjordes vid försäljningstidpunkten.
Det är den tidpunkt som gäller nämligen och jag skulle gärna vilja höra Densias värderingsman i vittnesbåset svara på frågan, vad värdet var aug 2020 om man minskar FPi från hans värdering?

Sommarstugan köpes i befintligt skick otömd och osanerad för 3.9 milj, Jepp!
Inte i det skick en värdering på 4.2 milj -/+ 200.000:- förutsätter.
Esbjörn har faktiskt haft bonnröta, tänk att få 3.9 milj för en GDS sommarstuga.
Är det sen inte så du menar att Ebba ska betala extra för värdeökningen om hon vinner?
Men ska Esbjörn om han vinner betala Ebba för förlorad vinst, eller?
Annars är det väl inte rättvist……
Sen är det så att priset på ödehus och sommarstugor nu sjunker stadig och närmar sig enligt prognosen samma nivå som förra våren.
Vad händer om värdet sjunkit under värdering när rättegången startar i oktober?
Vem betalar vad åt vem……
2021-08-01, 02:43
Medlem
nova68s avatar
Citat:

Jo renoveringskostnader har faktiskt stor relevans för köpeskillingen.
Om du som i Esbjörns fall har en misskött sommarstuga, måste man hitta en köpare som har tillgångar att lägga upp på ca 7-8 milj sammanlagt och dessutom vilja bo i huset och i området.
Ebba var Esbjörns stekta sparvar som flög in i munnen på honom.

Men då Inte för att lägga upp 7-8 milj på köpeskilling utan på totalkostnaden.
Renoveringen till normalstandard för året runt boende blir ca 3 milj.
Extrakostnader för allt annat blir ca 800.000:-, ja det kostar sånt här.
Det som blir över är ca 4.2 milj vilket är max köpeskilling för en sån fastighet.
Vilket även var värdering förutsatt att fastigheten var helt tömd och sanerad.
Något Esbjörn inte mäktade med utan istället sålde för 3.9 milj i GDS skick.
Men syskonbarn och Esbjörn fick hämta vad dom ville av minnessaker, möbler mm.
Förväntat värde i färdig renoverat skick bedömdes även av Densia till ca 7-8 milj.
Plus minus noll på det köparen lagt ut av sina tillgångar alltså.

Det finns inte många spekulanter som skulle lägga ner dessa 7-8 milj i Marielund.
Utom en köpstark spekulant villig att renovera upp huset och bosätta sig där.
Det är nämligen inget småstuge område eller som där Tylösands lyxsommarstugor trängs.
Det är ett område med större tidigare sommarvisten på stora tomter och ett glest bebyggt kulturområde med skyddsvärda hus inom strandskyddat område, med åretrunt befolkning och kring en mindre insjö.
Om Esbjörn lyckas ångra köpet (hävning blir det absolut inte tal om) kommer det kosta dyrt.
För säljaren alltså då köparen enligt lag ska hållas helt skadeslös.
Vad jag inte listat ut ännu är: vad händer sen med fastigheten?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in