2021-08-01, 00:32
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag kommer bara till första påståendet.
Såvitt jag vet har sådär 47 personer avlidit i 30 års åldern enligt FoHM. Hur många som är män är jag osäker på, men definitivt mer en hälften. Om då chansen för en 30 årig man att avlida i covid är en på en miljon måste vi ju ha minst 25 miljoner 30 åriga män i Sverige och samtliga måste varit smittade i covid.

Ska du få folk att tro på detta behöver du kunna ge en ordentlig förklaring för trovärdigheten är typ 0.

Han skrev en 30-åring man. Du tog alla mellan 30 och 40.
Citera
2021-08-01, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt

Jag har även korrigerat mig själv då jag skrev fel årtal.

Risk för frisk 30-årig man att dö: 1 på 250 000
Risk för frisk 20-årig man att dö: 1 på miljonen

Ber om ursäkt för det. Poängen kvarstår.
Citera
2021-08-01, 00:41
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt

Ja, jag tolkade det som om det menades i 30 åren. Alltså 30-39 år och att riskfaktorer inte räknades med.

Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Jag ska hjälpa dig lite med data för att sätta siffrorna i perspektiv.

Risk för en 30-åring man
Dö av covid: 1 på miljonen
Hamna på sjukhus av covid: 1 på 35000
Antal covidpatienter under 30 år på iva: ca 350
Att bli rånad: ca 1 på 300

Men tydligen var det en helt frisk man i 20 årsåldern som menades. Lite efterkonstruktion av hasse3344.

Men SIR har ju statistik på avlidna på IVA. Man kan ställa in både ålder och riskfaktor. Plockar man bort alla riskfaktorer, enbart har med män i ålder 20-29 år får man fram två st avlidna i covid på IVA utan någon riskfaktor.

Så även den mycket förändrade påståendet stämmer inte.

Nu är alltså det ändrat till detta.
Citat:
30-års åldern pratar vi väl inte om? Vi pratar om en exakt ålder. Jag har också nämnt att det gällde en 20 åring frisk man med hälsosamt BMI. För en 30-åring man är risken 1 på 250000. Poängen kvarstår.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-08-01 kl. 00:44.
Citera
2021-08-01, 00:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
För år 2020 rapporterade Sverige cirka 9000 dödsfall i Covid-19. (Enligt Our World in Data rapporterade Sverige 8727 dödsfall under året.)

Överdödligheten var cirka 7000 dödsfall. Det ger en differens på cirka 2000 dödsfall mellan dödsfall i Covid-19 och överdödlighet. Det är rimligt att anta att dessa 2000 dödsfall utgörs av personer som ändå skulle ha dött under året, även ifall epidemin inte hade kommit.

Skribenten jag svarade skrev "överdödligheten med ett år av covid är 9000". Det är den ju inte. Överdödligheten sett över de två förlorade coronaåren kommer inte vara 9000, utan mindre än 7000, vilket i sin tur är betydligt färre än fantasisiffran över avlidna "i covid" som nu närmar sig 15 000.

Citat:
Att dödligheten är låg är inte konstigt. Vissa personer som egentligen skulle ha dött under år 2021, dog redan år 2020 på grund av epidemin. Därför kan vi räkna med påtaglig underdödlighet i närmaste framtiden. Underdödlighet är resultatet av att några av samhällets äldsta och sköraste medlemmar har rensats bort.

Det är märkligt att vissa skribenter använder underdödligheten för att argumentera för att epidemin inte skulle vara allvarlig. Underdödligheten visar ju tvärtom att epidemin har varit allvarlig.

Ja, överdödlighet följs ofta av underdödlighet. Så långt är det inget konstigt, utan det konstiga är själva siffrorna som man presenterar vad gäller avlidna "i covid", som inte stämmer överens med siffrorna över totalt avlidna per år. Lägger man ihop de två åren med corona så blir detta tydligt. För övrigt var det underdödlighet 2019, så av den anledningen kan man även anta att det naturligt skulle bli fler än normalt som dog 2020, även utan corona.

Citat:
Sanningen är att alla som dog i Covid skulle ha dött ändå, men i dom allra flesta fall vid ett senare tillfälle.

"Senare tillfälle" betyder samma år naturligtvis rent statistiskt.
Citera
2021-08-01, 00:51
Medlem
Citat:
Ja, jag tolkade det som om det menades i 30 åren. Alltså 30-39 år och att riskfaktorer inte räknades med.

Men tydligen var det en helt frisk man i 20 årsåldern som menades. Lite efterkonstruktion av hasse3344.

Men SIR har ju statistik på avlidna på IVA. Man kan ställa in både ålder och riskfaktor. Plockar man bort alla riskfaktorer, enbart har med män i ålder 20-29 år får man fram två st avlidna i covid på IVA utan någon riskfaktor.

Så även den mycket förändrade påståendet stämmer inte.

Exakt 20-29 år. Risken 1 på miljonen avser 20-åringar. Så det är väl helt rimligt? Gissar att det finns runt 700 000 män mellan 20-29 år? Då skulle det bli typ 3 på miljonen i Sverige i hela den åldersgruppen. För 20-åringar förmodligen lägre.

Länkar för sista gången till en betydligt mer pålitlig evidensbaserad riskberäknare så vi ska sluta tjafsa.

https://qcovid.org/Calculation
Senast redigerad av hasse3344 2021-08-01 kl. 01:26.
Citera
2021-08-01, 00:59
Bannlyst
Thrombotic thrombocytopenic purpura (TTP) is a blood disorder that results in blood clots forming in small blood vessels throughout the body. This results in a low platelet count, low red blood cells due to their breakdown, and often kidney, heart, and brain dysfunction.

Citat:
Internetmedicin.

Citat:
Förvärvad trombotisk trombocytopen purpura (TTP) är ett akut livshotande tillstånd som karaktäriseras av mikrotrombotisering i de minsta blodkärlen, kapillärerna.

Förvärvad trombotisk trombocytopen purpura (TTP) är ett akut livshotande tillstånd som karaktäriseras av mikrotrombotisering i de minsta blodkärlen, kapillärerna. Detta leder till trombocytopeni, hemolytisk anemi, neurologiska symtom och organskador med dödlig utgång om inte behandling skyndsamt påbörjas.

Etiologi

Förvärvad TTP är en autoimmun sjukdom som orsakas av neutraliserande auto-antikroppar mot enzymet ADAMTS13 vars funktion är att klyva von Willebrandfaktorn (vWF). Utan funktionellt ADAMTS13 bildas stora vWF-multimerer i mikrovaskulaturen som binder upp trombocyter och orsakar utbredd trombosbildning.

Symtom

Citat:
Ett observandum är att många patienter med nydebuterad TTP inte ter sig svårt sjuka och kan söka med ospecifika symtom såsom svaghet, yrsel, illamående eller tendens till att få blåmärken.

Sjukdomen debuterar vanligtvis med hemolytisk anemi och trombocytopeni hos en tidigare frisk individ. TTP kan dock också vara förenat med andra autoimmuna tillstånd såsom SLE. Ett observandum är att många patienter med nydebuterad TTP inte ter sig svårt sjuka och kan söka med ospecifika symtom såsom svaghet, yrsel, illamående eller tendens till att få blåmärken.

De mest typiska symtomen för TTP är:

Trötthet/dyspné
Petekier/blödning
Neurologiska symtom såsom huvudvärk, konfusion, TIA/stroke, krampanfall och medvetslöshet
Gastrointestinala symtom
Hjärtpåverkan (bröstsmärta, hjärtinfarkt, arytmier). Troponin T är ofta förhöjt och är förenat med hög mortalitetsrisk
10 % av TTP-patienter debuterar med feber/frossa

https://www.internetmedicin.se/behandlingsoversikter/hematologi/trombocytopeni/

Citat:
Thrombotic thrombocytopenic purpura: A rare disease associated with BNT162b2 (Pfizer) vaccine.

This report is to our knowledge the first observation of a cluster of TTP patients associated with the BNT162b2 vaccine.

Citat:
Patients and physicians should be aware of TTP occurrence or relapse following vaccination. It is recommended to test patients with history of TTP for ADAMTS-13 activity before any vaccination and if low, vaccination should be delayed and immunosuppression (mainly steroids, as rituximab could jeopardize the immune response to vaccination) initiated.

In cases of relapsed TTP, it is crucial to know the ADAMTS-13 level before vaccination in order to determine whether vaccination caused the development of new anti-ADAMTS-13 antibodies or was the second hit triggering the aTTP bout where ADAMTS-13 was already low.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jth.15420

Citat:
Society Of Critical Care Medicine. 13 July 2021.

Recognizing Vaccine-Induced Immune Thrombotic Thrombocytopenia

Citat:
Vaccine-induced immune thrombotic thrombocytopenia is a serious complication of vaccination that is not feasible to anticipate or prevent.

Vaccine-induced immune thrombotic thrombocytopenia is a serious complication of vaccination that is not feasible to anticipate or prevent. When the patient presents with sustained headache, neurologic symptoms/signs, abdominal pain, dyspnea, or limb pain/swelling beginning 5–30 days post vaccination, platelet count and D-dimer must be measured, and imaging for thrombosis performed. Confirmation of vaccine-induced immune thrombotic thrombocytopenia diagnosis should be ordered (platelet factor 4/polyanion enzyme-linked immunosorbent assay; platelet factor 4–enhanced platelet activation testing) as treatment is initiated (nonheparin anticoagulation, IV immunoglobulin).

https://journals.lww.com/ccmjournal/abstract/9000/recognizing_vaccine_induced_immune_thrombotic.9515 4.aspx

Citat:
The New England Journal Of Medicine. June 10, 2021

SARS-CoV-2 Vaccine–Induced Immune Thrombotic Thrombocytopenia

Citat:
Cases of immune thrombocytopenia and bleeding without thrombosis that were induced or revealed after exposure to the messenger RNA (mRNA)–based vaccines produced by Moderna (mRNA-1273) and Pfizer–BioNTech (BNT162b2) have been reported

A remarkably high percentage of the patients had thromboses at unusual sites.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejme2106315

Citat:
Thrombocytopenia following Pfizer and Moderna SARS-CoV-2 vaccination

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ajh.26132

Citat:
Citat:
"A somewhat similar blood disorder, called immune thrombocytopenia (ITP), has been seen in at least 36 people in the United States who had received the Pfizer and Moderna vaccines against COVID-19, The New York Times recently reported.

https://www.sciencemag.org/news/2021/03/it-s-very-special-picture-why-vaccine-safety-experts-put-brakes-astrazeneca-s-covid-19
Senast redigerad av snuttis 2021-08-01 kl. 01:55.
Citera
2021-08-01, 01:00
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hbphys
Det ser onekligen ut som att mRNA-vaccin är en gain of function-katalysator. Inte konstigt att Kina valde ett klassiskt vaccin med avdödat virus i.

Tänker du på dom varianter som har uppstått, som vaccinerna har svårare att rå på?

Den brasilianska varianten upptäcktes 6:e januari 2021. Vaccineringen i Brasilien inleddes först 17:e januari 2021. Vaccineringen har huvudsakligen skett med andra vacciner än mRNA-vacciner.

Upptäckten av den sydafrikanska varianten rapporterades 18:e december 2020. Vaccineringen i Sydafrika inleddes först 17:e februari 2021. I inledningen var det Janssens vaccin som användes, som inte är ett mRNA-vaccin.

Den indiska varianten upptäcktes 5:e oktober 2020. Indiens vaccinering inleddes först 16:e januari 2021. Indien använder inte mRNA-vacciner.

Det ser alltså inte ut som att mRNA-vaccinerna skulle ha skuld till dessa varianters uppkomst.
Citera
2021-08-01, 01:02
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Exakt 20-29 år. Risken 1 på miljonen avser 20-åringar. Så det är väl helt rimligt? Gissar att det finns runt 1,3 miljon invånare mellan 20-29 år? Då skulle det bli 1,65 på miljonen i Sverige i hela den åldersgruppen.

Länkar för sista gången till en betydligt mer pålitlig evidensbaserad riskberäknare så vi ska sluta tjafsa.

Nej det finns det inte. Inte enligt SCB i all fall. Ca hälften av det du gissar på är rätt svar. Ca 670 000 män i 20.års åldern finns i Sverige.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/sveriges-befolkningspyramid/

Kollade på din länk. Ditt första inlägg sa inget om riskfaktorer. Det är ju en efterhandskonstruktion som du har gjort. Men enligt din länk ska man också tillhöra en viss Etnicitet. Det skrev du inte heller något om. Liksom att du nu dragit av 10 år.

Citat:
Risk för en 30-åring man
Dö av covid: 1 på miljonen

Varför inte bara erkänna att detta påstående är en klar överdrift och helt fel. Istället om skapar du påståendet till att vara en 20 årig man, helt frisk och med rätt Etnicitet samt mer en dubblar antal 20 åriga män i Sveriges befolkning.
Alla 20 åriga män i Sveriges befolkning har kanske inte heller varit sjuka.

Du gillar inte att ha fel va?

Enligt SIR ha 2st 20-29 åriga män avlidit på IVA i covid utan att ha någon riskfaktor.
https://portal.icuregswe.org/siri/report/corona.vtfstart
Senast redigerad av virvelbagg 2021-08-01 kl. 01:06.
Citera
2021-08-01, 01:07
Medlem
severustheemperors avatar
Murder in the Care Home – The pandemic response 4 years in the planning
BY DAILY EXPOSE ON JULY 31, 2021 •
https://dailyexpose.co.uk/2021/07/31/murder-in-the-care-home-pandemic-plan/
Citera
2021-08-01, 01:13
Medlem
Citat:
Nej det finns det inte. Inte enligt SCB i all fall. Ca hälften av det du gissar på är rätt svar. Ca 670 000 män i 20.års åldern finns i Sverige.

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/sveriges-befolkningspyramid/

Kollade på din länk. Ditt första inlägg sa inget om riskfaktorer. Det är ju en efterhandskonstruktion som du har gjort. Men enligt din länk ska man också tillhöra en viss Etnicitet. Det skrev du inte heller något om. Liksom att du nu dragit av 10 år.

Varför inte bara erkänna att detta påstående är en klar överdrift och helt fel. Istället om skapar du påståendet till att vara en 20 årig man, helt frisk och med rätt Etnicitet samt mer en dubblar antal 20 åriga män i Sveriges befolkning.
Alla 20 åriga män i Sveriges befolkning har kanske inte heller varit sjuka.

Du gillar inte att ha fel va?

Om du ser konversationen som ledde fram till siffrorna så förstår du att det gällde unga friska människor. Det var exakt vad jag frågade om. Det är vad som diskuterades, så även om jag inte specifikt nämnde det är det underförstått för mottagaren.

Att det gällde 20-åringar och inte 30-åringar var fel av mig. Jag hade gjort beräkningen på 20-åring men råkade skriva 30. Det har jag gärna fel i och har erkänt flera gånger utan att någon annan påpekat det. Det kan vi släppa nu. Jag hade lika gärna kunnat skriva 20-åringar i inlägget. Det hade inte påverkat poängen.

Om du tycker det är en överdrift ta det med Oxford University. Jag kan inte hållas ansvarig för deras beräkningar.

1,3 miljoner avsåg alla invånare i den åldersgruppen, som jag skrev. Dock är det korrekt att risken ska beräknas på gruppen män i detta exemplet.

Slutsatsen för alla som bryr sig är:

Risk för en frisk 20-årig vit man att dö av covid: 1 på miljonen
Risk för en frisk 30-årig vit man att dö i covid: 1 på 250 000

Detta enligt Oxford University.

Vill du motsäga detta eller ska vi släppa det?
Senast redigerad av hasse3344 2021-08-01 kl. 01:18.
Citera
2021-08-01, 01:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Siffrorna kommer från Oxford university och är baserat på verklig data. Om du har någon mer tillförlitlig källa kan du ju länka.

Då tror jag att de räknat galet då siffrorna är orimliga.
Citera
2021-08-01, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Då tror jag att de räknat galet då siffrorna är orimliga.

Beräkningen gällde en 20-årig frisk man. Inte 30-årig. Vill korrigera detta och be om ursäkt för eventuellt missförstånd. I övrigt stämmer siffrorna. Du kan ju testa själv såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in