2021-07-31, 23:09
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Att dödligheten är låg är inte konstigt. Vissa personer som egentligen skulle ha dött under år 2021, dog redan år 2020 på grund av epidemin. Därför kan vi räkna med påtaglig underdödlighet i närmaste framtiden. Underdödlighet är resultatet av att några av samhällets äldsta och sköraste medlemmar har rensats bort.

Sant är att de allra första offren i början av epidemin skördats bland de verkligt gamla som bodde på ett Säbo. Och där får man inte plats om man inte är riktig sjuk och har endast månader/enstaka år kvar att leva eftersom man är i så dålig skick. Det är 80+ åringar främst.

Fast, det är ingen brist på 80 åringar i vårt samhälle. Den stora kullen 40-talister , där alla födda 1941 börjar närma sig 80+ åldern och en hel del kommer undan för undan att hamna på ett Säbo. Vi ska inte ropa hej förrän vi är ute ur snårskogen, utan det blir att planera för kommande fall av nya varianter som man måste erkänna kommer att så hårt framöver under en del år till, beroende på covidvarianter som är på ingående nu.

Rent hypotetisk kommer det att innebära att covidvarianterna kommer att fortsätta skörda offer på äldreinstitutioner och bland dom som är i riskgruppen. Sedan vet vi inte helt hundra hur detta kommer att slå igenom på åldersgrupperna under 40 år.

Om jag hade en roll som ansvarig för att hålla reda på alla nya signaler , skulle jag vara rätt så bekymrat just nu. Vad våra myndighter gör just nu med alla nya larm för Delta och Gamma t.ex står skrivet i stjärnorna. En hel del är psykologi förstås. Att verka lugn och ha läget under kontroll. Och jag blir lite smått nervös om Tegnell dyker upp som den vanliga kaspardockan och menar att : " Vi har ingen speciell oro, utan följer detta noga" Då är det dags att dra öronen till sig, med tanke på Tegnells CV i början .
Citera
2021-07-31, 23:12
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enelalm
Tack för svar om hur du resonerar.

Några saker är jag beredd att hålla med om och andra inte men det är naturligt. Det finns ju olika sätt att se på saker - källa, information etc.

Jag har två frågor. Nedan citerade text, var kommer siffrorna ifrån samt vilken studie menar du?

"De facto att vaccinet orsakar mikroskopiska blodproppar hos 60%+ av de som tagit det är intressant."

"Samma studie kom tidigt förra året men blev nedtystad, ignorerad och sen accepterad."

Din vän som lades in på sjukhus. Menar du att vännen inte hade covid och sjukvårdspersonalen hittat på detta eller att vännen haft covid och behandlats för detta? Det bör stå i journalen om huruvida denne haft covid eller inte samt varför denne behandlats och legat nedsövd.

Om det inte gör det skulle jag kontaktat sjukvården och bett dem förklara det för mig.

Svar på fråga 1:

Finns en video där en It-ingenjör går igenom Googles algoritm när man söker. Söker du på specifika "konspirationsteorier" så får du de allra senaste infon om detta där 99% försöker debunka dessa påståenden, inget om själva ärendet.

Söker du t.ex på "covid vaccine blood clots" får du svar från 2021. Kanske några från 2020 i december om du har tur där överväldigande majoritet säger emot det påstående du söker. Dvs de kontrollerar informationen du söker.

Detta betyder inte att de du söker efter är falsk eller inte existerar utan algoritmen undertryck det du vill ha fram och skjuter dig mot deras narrativ. Det är iofs rätt känt att Google fungerar så numera.

Om du sitter vid en dator istället för smart Phone kan du söka efter information efter datum istället. Då blir det åtminstone någorlunda opartiskt och du får fram information som är äldre/mycket äldre.

Jag har dokumentet från CDC på min fysiska dator (den finns även länkad i videon från realnews). I videon hör du också hur legitimerade läkare diskuterar detta och svaren dom fått från högre ort vilket gjort att de avvikt från narrativet.

Jag kan ladda upp dokumentet imorgon då jag inte orkar googla igenom algoritmen och CDC eller så går du dit jag hänvisade. Förloppet av vaccinet förklaras väldigt tydligt i videon och hur de skapar mikroskopiska blodproppar hos den som blir vaccinerad och blockerar de små blodkärlen som sen aldrig kan läka/regenerera.

Vännen kände sig halvkass på jobbet och gick hem. Då vi rör oss i större grupper på arbetet och inte följt rekommendationerna om avstånd etc så förväntades det att många skulle bli smittade då vi har möten och sitter många i små rum etc och jobbar nära.

Han åkte sen in till sjukhuset då han kände sig extremt stressad och orolig över covid så han, liksom många andra, blivit bombade i över 1.5 år med covid som jordens undergång.

Han har läst alla symptom och hur förloppet kan gå så han var extremt orolig, hade hjärtklappning, var yr, fick för sig att han inte kunde andas ordentligt etc.

Han fick ta febern i receptionen, hade feber, fick gå ut och gå in genom en annan ingång där han möttes av en kärring i visir/medicinsk utrustning som testa honom.

Då han, enligt han själv, hade hjärtklappning, mådde illa, var yr, feber, kände sig svag och hade svårt att andas jämnt så fick han komma in, i ett eget rum.

Han fick EKG, visade ingenting dåligt, men påstod att han hade känselbortfall i armen och svårt å andas.

Allt det stämmer in på en panik/ångestattack vilket inte är så jävla konstigt då han oroade sig konstant och var den mest pedantiske.

Positivt covid test fick han veta och då började han må ännu sämre och flippade litegrann. Här blir historien lite fuzzy men enligt honom fick han något lugnande och de såg till honom väldigt ofta (vilket han tyckte var konstigt då de var fullsmockat där tydligen).

På natten sen blev han sämre och hade svettningar och svårt att andas och en läkare och sköterska kom in. Han blev satt på syrgas men det hjälpte inte som de tydligen hoppats då hans värden blev sämre och han flyttades till mellan där han låg 3 dagar då han tydligen haft andningsvikt.
Citera
2021-07-31, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Vad tror du händer framåt? Alla vaccinerar sig och fixar vaccinpasset sen öppet samhälle igen? Känns som att det är en bra bit dit
Det beror på hur pass öppna våra gränser kommer vara.
I och med vaccinen så har vi ju en viss flockimmunitet redan idag.
Om man hade stängt gränserna helt idag så undrar jag verkligen om vi skulle få något mer utbrott.
Citera
2021-07-31, 23:21
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Vad tror du händer framåt? Alla vaccinerar sig och fixar vaccinpasset sen öppet samhälle igen? Känns som att det är en bra bit dit

Vi har ju ett litet kvitto på det redan nu. Restriktionerna lyftes bort till stor del, alla med Covidpass kan resa (Och har gjort det) Nu ser vi att resanden som kommer tillbaka och resanden som anländer från andra nationer tagit med sig Deltavarianten in i landet som dominerar i smittspridningen just nu .

FHM , gissar jag, följer intensivt utvecklingen och håller noga reda på sjukhusbeläggningar och vårdgradering med den nya Deltavarianten.

Skulle det visa sig att Delta inte får något speciellt fäste som med alfa, och IVA-Avdelningarna fortsätter att gapa tomma, då kan vi skatta oss lyckliga. Faktiskt. Man kan bara hålla tummarna.

Vaccination är jag för alla dagar i veckan. Inte nödvändigtvis grundskolelever (För att det rent etiskt sett inte verkar ha några som helst fördelar alls)
Citera
2021-07-31, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Det beror på hur pass öppna våra gränser kommer vara.
I och med vaccinen så har vi ju en viss flockimmunitet redan idag.
Om man hade stängt gränserna helt idag så undrar jag verkligen om vi skulle få något mer utbrott.

Precis. Men undrar om covid 19 räcker för att stänga gränsen till EU. Hade annars varit rätt smidigt om alla länder låste dörren tills det här är klart. Verkar inte som att länderna får det för EU
Citera
2021-07-31, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Vi har ju ett litet kvitto på det redan nu. Restriktionerna lyftes bort till stor del, alla med Covidpass kan resa (Och har gjort det) Nu ser vi att resanden som kommer tillbaka och resanden som anländer från andra nationer tagit med sig Deltavarianten in i landet som dominerar i smittspridningen just nu .

FHM , gissar jag, följer intensivt utvecklingen och håller noga reda på sjukhusbeläggningar och vårdgradering med den nya Deltavarianten.

Skulle det visa sig att Delta inte får något speciellt fäste som med alfa, och IVA-Avdelningarna fortsätter att gapa tomma, då kan vi skatta oss lyckliga. Faktiskt. Man kan bara hålla tummarna.

Vaccination är jag för alla dagar i veckan. Inte nödvändigtvis grundskolelever (För att det rent etiskt sett inte verkar ha några som helst fördelar alls)

Japp. Det blir spännande att följa. Blir nog en favorit i repris till hösten.
Citera
2021-07-31, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
För år 2020 rapporterade Sverige cirka 9000 dödsfall i Covid-19. (Enligt Our World in Data rapporterade Sverige 8727 dödsfall under året.)

Överdödligheten var cirka 7000 dödsfall. Det ger en differens på cirka 2000 dödsfall mellan dödsfall i Covid-19 och överdödlighet. Det är rimligt att anta att dessa 2000 dödsfall utgörs av personer som ändå skulle ha dött under året, även ifall epidemin inte hade kommit.

Alltså,,
9817 döda i Corona år 2020
+7162 döda år 2020 enligt SCB, jämfört med medel.
-1283 döda fram till den 20 mars 2020(..före Coronautbrott), jämfört med medel.

Så 1200 stycken hittar du alltså i dödsunderskottet(..jämfört med medel) som rådde just innan Coronautbrottet i Sverige…
Citera
2021-07-31, 23:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Jag ska hjälpa dig lite med data för att sätta siffrorna i perspektiv.

Risk för en 30-åring man
Dö av covid: 1 på miljonen
Hamna på sjukhus av covid: 1 på 35000
Antal covidpatienter under 30 år på iva: ca 350
Att bli rånad: ca 1 på 300

Risk för en 53-åring man
Dö av covid: 1 på 12500
Hamna på sjukhus av covid: 1 på 1700
Dö av hjärtinfarkt: ca 1 på 2000
Insjukna av hjärtinfarkt: ca 1 på 500

Covid i siffror (18 mån)
Antal på sjukhus: 70 000
Dödsfall pga covid: <10%

Annan vård (18 mån)
Antal vårdtillfällen på akuten: 3 miljoner
Antal inskrivna på sjukhus: 2 miljoner
Antal vårdtillfällen pga alkohol: 1 miljon
Antal vårdtillfällen av barn som ramlat: 120000
Dödsfall pga livsstilssjukdomar: ca 65%

Tror inte riktigt på de där siffrorna. Jag vet flera personer i medelåldern som behövt sjukhusvård och att de bara skulle löpa en risk på 1:12500 låter väldigt osannolikt. Det här har inte varit några sjukliga personer med underliggande sjukdomar, övervikt eller annat. Var kommer dina siffror ifrån?
Läkaren i 30-årsåldern som först slog larm om Covid19 i Kina dog ju för övrigt i sjukdomen som han undersökte. Så han knep m.a.o. ord nitlotten en på miljonen då menar du?

Jag tror att dödstal, så väl som sjukhusinläggningar är BETYDLIGT högre i förhållande till antalet smittade än de du anger.
Citera
2021-07-31, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Alltså,,

Så 1200 stycken hittar du alltså i dödsunderskottet(..jämfört med medel) som rådde just innan Coronautbrottet i Sverige…

Är väl det som är särskilt fult med just covid 19. Att så mycket fokus hamnar på symtom, sjukhusinläggningar och dödsfall. Innan 2020 så var det ju inte så. Folk blev sjuka, vissa hamnade på sjukhus och cirka 100 000 pers dog ett vanligt år. Nu är det punktmarkering på det här via media vilket skrämmer upp alla helt i onödan. Den direkta dödsorsaken på dom som stryker med i covid 19 är ju lunginflammation och blodförgiftning. Det vanligaste även innan 2020.
Citera
2021-07-31, 23:37
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1
Alltså,,

Statistik är svaga bevismedel. Statistisk vetenskap Är alltid öppen för metadiskussioner för tolkningen av tabeller och nonchalerar den råa verkligheten.

Man ska kolla på antal avlidna på IVA avdelningarna mellan vecka 10-16 2020 och som är testade för positiv C19 test medans dom låg medvetslösa i sängarna.

Där finns det otvetydiga bevis att den här grejen med covid har faktiskt hänt- På riktigt.
Senast redigerad av Opaque 2021-07-31 kl. 23:40.
Citera
2021-07-31, 23:39
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Det kan komma att ändra sig väldigt snabbt för ovaccinerade som får en rejäl släng av Deltavarianten, där det talas ständigt och jämt om hur mycket mer smittsam den är.

Slår den igenom på bred front, då får både vaccinerade och ovaccinerade krypa in i hemmets boning igen och välja sina steg ute i samhället. Allt tack vare att några tusen unga semesterfirare på Cypern eller några flygplan från andra länder som hjälper till att breda ut den nya varianten.

Riskgrupperna är redan till 99% vaccinerade. Det är alla unga som har ett "aktivt" uteliv på semesterortens nattklubbar som blir den nya gruppen superspridare, Fotbollsfans, publika eventer, bröllop, skolorna. Och det blir värre än förra gången. Delta beräknas vara 80-90 % mer smittsam

Källa på din statistik.........
Citera
2021-07-31, 23:45
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Jag ska hjälpa dig lite med data för att sätta siffrorna i perspektiv.

Risk för en 30-åring man
Dö av covid: 1 på miljonen
Hamna på sjukhus av covid: 1 på 35000
Antal covidpatienter under 30 år på iva: ca 350
Att bli rånad: ca 1 på 300

Jag kommer bara till första påståendet.
Såvitt jag vet har sådär 47 personer avlidit i 30 års åldern enligt FoHM. Hur många som är män är jag osäker på, men definitivt mer en hälften. Om då chansen för en 30 årig man att avlida i covid är en på en miljon måste vi ju ha minst 25 miljoner 30 åriga män i Sverige och samtliga måste varit smittade i covid.

Ska du få folk att tro på detta behöver du kunna ge en ordentlig förklaring för trovärdigheten är typ 0.

Citat:
Risk för en 53-åring man
Dö av covid: 1 på 12500
Hamna på sjukhus av covid: 1 på 1700
Dö av hjärtinfarkt: ca 1 på 2000
Insjukna av hjärtinfarkt: ca 1 på 500

Covid i siffror (18 mån)
Antal på sjukhus: 70 000
Dödsfall pga covid: <10%

Annan vård (18 mån)
Antal vårdtillfällen på akuten: 3 miljoner