Citat:
Att dödligheten är låg är inte konstigt. Vissa personer som egentligen skulle ha dött under år 2021, dog redan år 2020 på grund av epidemin. Därför kan vi räkna med påtaglig underdödlighet i närmaste framtiden. Underdödlighet är resultatet av att några av samhällets äldsta och sköraste medlemmar har rensats bort.
Att dödligheten är låg är inte konstigt. Vissa personer som egentligen skulle ha dött under år 2021, dog redan år 2020 på grund av epidemin. Därför kan vi räkna med påtaglig underdödlighet i närmaste framtiden. Underdödlighet är resultatet av att några av samhällets äldsta och sköraste medlemmar har rensats bort.
Sant är att de allra första offren i början av epidemin skördats bland de verkligt gamla som bodde på ett Säbo. Och där får man inte plats om man inte är riktig sjuk och har endast månader/enstaka år kvar att leva eftersom man är i så dålig skick. Det är 80+ åringar främst.
Fast, det är ingen brist på 80 åringar i vårt samhälle. Den stora kullen 40-talister , där alla födda 1941 börjar närma sig 80+ åldern och en hel del kommer undan för undan att hamna på ett Säbo. Vi ska inte ropa hej förrän vi är ute ur snårskogen, utan det blir att planera för kommande fall av nya varianter som man måste erkänna kommer att så hårt framöver under en del år till, beroende på covidvarianter som är på ingående nu.
Rent hypotetisk kommer det att innebära att covidvarianterna kommer att fortsätta skörda offer på äldreinstitutioner och bland dom som är i riskgruppen. Sedan vet vi inte helt hundra hur detta kommer att slå igenom på åldersgrupperna under 40 år.
Om jag hade en roll som ansvarig för att hålla reda på alla nya signaler , skulle jag vara rätt så bekymrat just nu. Vad våra myndighter gör just nu med alla nya larm för Delta och Gamma t.ex står skrivet i stjärnorna. En hel del är psykologi förstås. Att verka lugn och ha läget under kontroll. Och jag blir lite smått nervös om Tegnell dyker upp som den vanliga kaspardockan och menar att : " Vi har ingen speciell oro, utan följer detta noga" Då är det dags att dra öronen till sig, med tanke på Tegnells CV i början .