Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Nej det finns det inte. Inte enligt SCB i all fall. Ca hälften av det du gissar på är rätt svar. Ca 670 000 män i 20.års åldern finns i Sverige.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/sveriges-befolkningspyramid/
Kollade på din länk. Ditt första inlägg sa inget om riskfaktorer. Det är ju en efterhandskonstruktion som du har gjort. Men enligt din länk ska man också tillhöra en viss Etnicitet. Det skrev du inte heller något om. Liksom att du nu dragit av 10 år.
Varför inte bara erkänna att detta påstående är en klar överdrift och helt fel. Istället om skapar du påståendet till att vara en 20 årig man, helt frisk och med rätt Etnicitet samt mer en dubblar antal 20 åriga män i Sveriges befolkning.
Alla 20 åriga män i Sveriges befolkning har kanske inte heller varit sjuka.
Du gillar inte att ha fel va?
Om du ser konversationen som ledde fram till siffrorna så förstår du att det gällde unga friska människor. Det var exakt vad jag frågade om. Det är vad som diskuterades, så även om jag inte specifikt nämnde det är det underförstått för mottagaren.
Att det gällde 20-åringar och inte 30-åringar var fel av mig. Jag hade gjort beräkningen på 20-åring men råkade skriva 30. Det har jag gärna fel i och har erkänt flera gånger utan att någon annan påpekat det. Det kan vi släppa nu. Jag hade lika gärna kunnat skriva 20-åringar i inlägget. Det hade inte påverkat poängen.
Om du tycker det är en överdrift ta det med Oxford University. Jag kan inte hållas ansvarig för deras beräkningar.
1,3 miljoner avsåg alla invånare i den åldersgruppen, som jag skrev. Dock är det korrekt att risken ska beräknas på gruppen män i detta exemplet.
Slutsatsen för alla som bryr sig är:
Risk för en frisk 20-årig vit man att dö av covid: 1 på miljonen
Risk för en frisk 30-årig vit man att dö i covid: 1 på 250 000
Detta enligt Oxford University.
Vill du motsäga detta eller ska vi släppa det?