2021-07-31, 21:56
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Om man är i en riskgrupp eller känner ett behov av att vaccinera sig så är det bara att köra. Alla andra kan hoppa det. Det är propaganda att vaccinerade kommer att dö av elaka mutationer från ovaccinerade. En fint för att få så många att frivilligt vaccinera sig för att kunna införa vaccinpass bara.

Det kan komma att ändra sig väldigt snabbt för ovaccinerade som får en rejäl släng av Deltavarianten, där det talas ständigt och jämt om hur mycket mer smittsam den är.

Slår den igenom på bred front, då får både vaccinerade och ovaccinerade krypa in i hemmets boning igen och välja sina steg ute i samhället. Allt tack vare att några tusen unga semesterfirare på Cypern eller några flygplan från andra länder som hjälper till att breda ut den nya varianten.

Riskgrupperna är redan till 99% vaccinerade. Det är alla unga som har ett "aktivt" uteliv på semesterortens nattklubbar som blir den nya gruppen superspridare, Fotbollsfans, publika eventer, bröllop, skolorna. Och det blir värre än förra gången. Delta beräknas vara 80-90 % mer smittsam
Senast redigerad av Opaque 2021-07-31 kl. 22:00.
Citera
2021-07-31, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Jag har gett upp konceptet "källor" då varje individ väljer sina egna och väljer bort de dom känner för.

Tydligen har aftonbladet.se mer källvärde än en video på t. ex bitchute av ren praxis.

Jag kan posta länkar till dig om du är intresserad. Vissa innehåller källor från FHM, CDC och EU själva.

Du kan börja med "Dagen då världen blev grundlurad" på Youtube av Strävan efter sanningen. Se hela videon med ett extremt kritiskt öga. Sen kan du själv gå igenom de flesta källor som presenteras då de ofta är från officiella myndigheter.

Du kan sen se:

https://freeworldnews.tv/watch?id=60fde5939dd1a30f95d4741e

Några minuter in i videon går 6 läkare igenom sina egna erfarenheter av vaccinet och hur dom tacklat det. Än en gång - se det med kritiskt öga. Tro inte på något förrän du läst igenom det själv.

Problemet jag ser det är alla som är nedtystade. Man tystar läkare, sköterskor, politiska motståndare, oberoende media. Därav blir folk så extremt utsatta för mainstream media och information och konsumerar den som snabbmat.

Det enklaste är att se på varenda video, källorna som presenteras, vad har de som diskuterar ämnet för status/yrke/erfarenhet etc, vart kan jag hitta informationen detta vilar på osv.

All media är sensationskåta, oavsett om det är NY Times eller infowars, dom säljer en produkt. Men ta dig tiden att grotta ner dig ordentligt med ett extremt kritiskt öga.

Då menar jag att man faktiskt tar del av allt som finns därute och försöker bygga ihop en bild av alltihop.

Jag tycker personligen vaccinet stinker experimentation. Jag tycker häxjakten på ovaccinerade påminner om judarna under WW2. jag tycker media är extremt opartiskt och köpt i stora delar. Jag tycker läkemedelsbolagen tjänar alldeles för stora pengar på det här.

Alla lockdowns, alla affärsrörelser som går under gynnar de stora grabbarna, Amazon, Google, FB etc som kommer ha monopol på information och handeln i framtiden. Det kommer bli ett klass samhälle där vi alla kommer åtnjuta begränsad frihet med medborgarlön och där väldigt många människor fram tills dess kommer att avlida pga av covid och de som komma skall.

Det är dock det jag tagit med mig hittills om man följer spåren. Folk älskar att vara rädda om det finns skydd och lösningar hos staten. Att misstro de dom sysslar med och vara rädd utan skydd eller utväg är otänkbart för de flesta.

Många väljer den lätta vägen, inklusive jag. Jag tycker bara det stinker För jävla mycket hela tiden.

Då har jag själv, alla i min närhet, kompiskrets levt som vanligt i över ett halvår nu.

En vän på jobbet fick covid. Han är 28. Han kom till sjukhuset och var yrslig och hade feber. "du har covid" var de första de sa utan att testa eller något öht. När han väl lades in på sjukhus blev han snabbt sämre och nedsövd 3 dagar. Han kommer inte ihåg något från att han låg i sängen tills han vakna 3 dagar senare och mådde bra igen.

Min gammelfarfar var 92 i februari med långt gående sjukdom som var säker död. Han hade dessutom underliggande allvarliga sjukdomar. När han var på en av sina behandlingar så smittades han tydligen av covid 19.

Han vägrade läggas in på sjukhus och låg hemma med lite feber i 4-5 dagar innan han mådde bra igen. Hade han blivit inlagd är jag säker på att han varit död av "covid" nu.

Tack för svar om hur du resonerar.

Några saker är jag beredd att hålla med om och andra inte men det är naturligt. Det finns ju olika sätt att se på saker - källa, information etc.

Jag har två frågor. Nedan citerade text, var kommer siffrorna ifrån samt vilken studie menar du?

"De facto att vaccinet orsakar mikroskopiska blodproppar hos 60%+ av de som tagit det är intressant."

"Samma studie kom tidigt förra året men blev nedtystad, ignorerad och sen accepterad."

Din vän som lades in på sjukhus. Menar du att vännen inte hade covid och sjukvårdspersonalen hittat på detta eller att vännen haft covid och behandlats för detta? Det bör stå i journalen om huruvida denne haft covid eller inte samt varför denne behandlats och legat nedsövd.

Om det inte gör det skulle jag kontaktat sjukvården och bett dem förklara det för mig.
Citera
2021-07-31, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej, orsaken stavas Delta. Tyvärr har den varianten helt ritat om spelplanen.
På vilket sätt då? Deltavarianten står för över 90 procent av fallen i Sverige nu men på IVA händer ingenting.
Å, jag glömde nästan bort, om två veckor smäller det förstås. Alltid om två veckor.
Citera
2021-07-31, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Det kan komma att ändra sig väldigt snabbt för ovaccinerade som får en rejäl släng av Deltavarianten, där det talas ständigt och jämt om hur mycket mer smittsam den är.

Slår den igenom på bred front, då får både vaccinerade och ovaccinerade krypa in i hemmets boning igen och välja sina steg ute i samhället. Allt tack vare att några tusen unga semesterfirare på Cypern eller några flygplan från andra länder som hjälper till att breda ut den nya varianten.

Riskgrupperna är redan till 99% vaccinerade. Det är alla unga som har ett "aktivt" uteliv på semesterortens klubbar som blir den nya gruppen superspridare, precis som förra gången

Sant. Men faktum kvarstår. I nuläget är det frivilligt med vaccinering. Dom som vill kör, dom andra gör det inte.
Citera
2021-07-31, 22:05
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Sant. Men faktum kvarstår. I nuläget är det frivilligt med vaccinering. Dom som vill kör, dom andra gör det inte.

Så är det.

Vaccinationerna för de under 20 har knappt börjat ens 1:a dosen. Majoriteten kommer inte att ha fullgod skydd förrän en bra bit in i hösten, givet att det tar dessutom 3-4 veckor för immunförsvaret att vakna efter 2:a dosen.

Tja, vi får väl se.
Citera
2021-07-31, 22:15
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
På vilket sätt då? Deltavarianten står för över 90 procent av fallen i Sverige nu men på IVA händer ingenting.
Å, jag glömde nästan bort, om två veckor smäller det förstås. Alltid om två veckor.

Det är för låga tal än så länge.
Citera
2021-07-31, 22:26
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman

?

Nu var det smittspridning som diskuterades. Om du inte förstår innehållet i det inlägg som du kommenterar, så kanske du skulle avstå från dina spydiga kommentarer?
Citera
2021-07-31, 22:41
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Jag förstår inte vad det kognitiva problemet är. Överdödligheten med ett år av covid är 9000. Att det dött fler än så i den tredje största dödsorsaken är inte det minsta märkligt. Särskilt inte när det har dött färre av andra orsaker.

Det är ingen statisk summa av döda vi ser.
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Var får du siffran 9000 ifrån?

För år 2020 rapporterade Sverige cirka 9000 dödsfall i Covid-19. (Enligt Our World in Data rapporterade Sverige 8727 dödsfall under året.)

Överdödligheten var cirka 7000 dödsfall. Det ger en differens på cirka 2000 dödsfall mellan dödsfall i Covid-19 och överdödlighet. Det är rimligt att anta att dessa 2000 dödsfall utgörs av personer som ändå skulle ha dött under året, även ifall epidemin inte hade kommit.

Citat:
På snart 1,5 år med corona så har man rapporterat nästan 15 000 dödsfall "av", "i" eller "med" covid. Men om det var en överdödlighet 2020 på 7000 personer, samtidigt som 2021 än så länge uppvisar underdödlighet (jämfört med snittet 2015-2019), hur kan då 15 000 ha dött av covid? Det förstår ju vem som helst att det går inte ihop.

Att dödligheten är låg är inte konstigt. Vissa personer som egentligen skulle ha dött under år 2021, dog redan år 2020 på grund av epidemin. Därför kan vi räkna med påtaglig underdödlighet i närmaste framtiden. Underdödlighet är resultatet av att några av samhällets äldsta och sköraste medlemmar har rensats bort.

Det är märkligt att vissa skribenter använder underdödligheten för att argumentera för att epidemin inte skulle vara allvarlig. Underdödligheten visar ju tvärtom att epidemin har varit allvarlig.

Citat:
Sanningen är den som flera av oss har sagt hela tiden: De flesta som dog "i covid" hade dött ändå, vilket statistiken tydligt visar.

Sanningen är att alla som dog i Covid skulle ha dött ändå, men i dom allra flesta fall vid ett senare tillfälle.
Citera
2021-07-31, 22:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Spännande. Trots att det är så ovanligt känner du alltså minst två personer som fått blodpropp av vaccinet eftersom du skriver i plural. Får man fråga om de fick Astras eller Pfizers vaccin?

1 AZ som rapporterats o 1 Pfizer som inte rapporterats.

Jag säger att de fick blodpropp efter dos 2 av vaccinerna men kan ju inte säkert säga vad som orsakat blodpropparna såklart.
Citera
2021-07-31, 23:06
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
1 AZ som rapporterats o 1 Pfizer som inte rapporterats.

Jag säger att de fick blodpropp efter dos 2 av vaccinerna men kan ju inte säkert säga vad som orsakat blodpropparna såklart.

Varför har inte man rapporterat?
Självdiagnos hemma?
Citera
2021-07-31, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Så är det.

Vaccinationerna för de under 20 har knappt börjat ens 1:a dosen. Majoriteten kommer inte att ha fullgod skydd förrän en bra bit in i hösten, givet att det tar dessutom 3-4 veckor för immunförsvaret att vakna efter 2:a dosen.

Tja, vi får väl se.

Vad tror du händer framåt? Alla vaccinerar sig och fixar vaccinpasset sen öppet samhälle igen? Känns som att det är en bra bit dit
Citera
2021-07-31, 23:07
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Var får du siffran 9000 ifrån?

På snart 1,5 år med corona så har man rapporterat nästan 15 000 dödsfall "av", "i" eller "med" covid. Men om det var en överdödlighet 2020 på 7000 personer, samtidigt som 2021 än så länge uppvisar underdödlighet (jämfört med snittet 2015-2019), hur kan då 15 000 ha dött av covid? Det förstår ju vem som helst att det går inte ihop.

Sanningen är den som flera av oss har sagt hela tiden: De flesta som dog "i covid" hade dött ändå, vilket statistiken tydligt visar.

Räknar man från första covid fallet och ett år framåt så får man man siffran 9000. Inte direkt nyheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in