2021-07-31, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
De som du vill plocka barnbidraget av är helsvenska hårt arbetande och högt beskattade människor. De får ännu mindre för skattekronorna de betalar in. Känns det som en riktig prioritering för dig?

Tjänar man 60k och över har man kanske inte behovet riktigt, eller tycker du det? Om man sparar 10k per barn och ska ge dem varsitt hus utomlands, har man verkligen behov av barnbidrag då?

Alla kan ju tex inte få bostadsbidrag, då borde väl alla hårt arbetande hårt beskattade människor ha rätt till det också, eller hur?
Citera
2021-07-31, 20:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Tjänar man 60k och över har man kanske inte behovet riktigt, eller tycker du det? Om man sparar 10k per barn och ska ge dem varsitt hus utomlands, har man verkligen behov av barnbidrag då?

Alla kan ju tex inte få bostadsbidrag, då borde väl alla hårt arbetande hårt beskattade människor ha rätt till det också, eller hur?
Det har de ju, men det kallas ränteavdrag.
Citera
2021-07-31, 20:51
Medlem
Galdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Men skärp dig!!

Ser du inte skillnaden på att kasta 150 papp på ett jävla bröllop, och att investera pengarna i en bostad, som med tiden ökar i värde??

Jag ser inget fel med att göra både och , men det gjorde gråsossen som hade synpunkter på det. Ni kan starta en snåljåps klubb tillsammans där ni sitter och runkar till diverse floskler om hur vettiga och snåla ni är .
Citera
2021-07-31, 20:59
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galdar
Jag ser inget fel med att göra både och , men det gjorde gråsossen som hade synpunkter på det. Ni kan starta en snåljåps klubb tillsammans där ni sitter och runkar till diverse floskler om hur vettiga och snåla ni är .

Att kasta 150 papp på ett bröllop är rent idiotiskt jämfört med att investera i en bostad. Men du var väl en av tröttingarna som köpte folkaktien också!

Det finns faktiskt gränser för dumhet, även inom ekonomi, och även om man har råd.
Senast redigerad av FladderFarfar 2021-07-31 kl. 21:28.
Citera
2021-07-31, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Orkar inte särskilja på mina och ungarnas pengar. De flesta köper en handfull trötta fonder och låter pengarna ligga. Det är snarare mycket bättre att investera precis som vanligt och således baka in barnens sparande i det eget sparande. När det väl blir dags att köpa något så säljer jag av en del.

Håller med, gör exakt samma.

Och blir mer än 6-8% avkastning per år
Citera
2021-07-31, 22:41
Medlem
mjohan84s avatar
Sluta curla ungarna ! Låt alla lära sig att klara sig själva istället för att ge dom 200-300 tusen när de fyller 18 år

Har sparat ca 20-30 tusen per unge så de kan ta körkort sedan får de klara sig själva liksom jag själv fick
Citera
2021-07-31, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Sluta curla ungarna ! Låt alla lära sig att klara sig själva istället för att ge dom 200-300 tusen när de fyller 18 år

Har sparat ca 20-30 tusen per unge så de kan ta körkort sedan får de klara sig själva liksom jag själv fick

10/10. Så de slipper vakna upp vid tretti och undra vars fan de är.
Citera
2021-08-01, 00:07
Medlem
Citat:

Jag är helt OK med ett indraget barnbidrag ifall det då också införs en straffskatt för personer som inte skaffar barn
Citera
2021-08-01, 00:08
Avslutad
Citat:

Inkomstgränsen för barnbidrag ska väl vara samma som för bostadsbidrag, om man ska samordna granskningen som du vill. Då är det inga månadslöner på 60000 som gäller, utan gränsen för barnbidrag kommer gå betydligt lägre. Samma arbetarfamiljer som idag nekas bostadsbidrag blir med din modell utan barnbidrag. De som får barnbidrag blir arbetslösa och socialfall. Bra tänkt av dig där...
Citera
2021-08-01, 00:11
Medlem
Citat:

Nja, om vi förutsätter att du är född 84 som ditt nick antyder så är förutsättningarna så enormt olika. Du kunde skaffa en lägenhet i ett lugnt område när du blev 18-20 år utan problem.

Idag hamnar man i kaosghetton ifall man inte har pengar att köpa sig därifrån.

Jag curlar gärna min dotter om det betyder att hennes risk att bli våldtagen, rånad eller misshandlad på väg hem från skola/jobb sjunker med 90%
Citera
2021-08-01, 00:14
Medlem
Citat:

Att ge en 18-åring 18 år av investerat kapital att göra vad man vill med är det nog få/inga som förespråkar.

Att använda sin egen uppväxt som bas är dåligt argument. Varför vill du inte ge dina barn ett bättre försprång än vad du själv fick? Sen kanske man inte har möjlighet att lägga undan ex barnbidraget, men försök inte bortförklara det då med att du inte ”vill”.
Citera
2021-08-01, 00:17
Medlem
Har ett barn som är 12. Har satt av pengar löpande som vuxit till 200 ksek i en kapitalförsäkring i mitt namn. Denna får stå på tillväxt nu utan några nya insättningar.

Kommer att starta en ny kapitalförsäkring som jag kommer att sätta in 1.000 kr i månaden till.

Min tanke är att kunna välja tidpunkt och belopp som barnet ska få när jag tycker de är tillräckligt mogna. Hade jag fått ett större belopp när jag var 18 så hade jag smält allt på en sportbil och det vill jag inte ska hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in