2021-07-31, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Då hoppas jag verkligen att dom inte gav den idioten en krona till.

Det hade tagit dom 18 år att spara ihop till den summan så nej! Vet att pojkvännen hon haft nån vecka eller två fick en svindyr jacka och andra märkeskläder. Tror dom bara var tillsammans några veckor. Han stack väl när pengarna var slut
Citera
2021-07-31, 17:18
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clowerzs
Det hade tagit dom 18 år att spara ihop till den summan så nej! Vet att pojkvännen hon haft nån vecka eller två fick en svindyr jacka och andra märkeskläder. Tror dom bara var tillsammans några veckor. Han stack väl när pengarna var slut

Herregud!!
Citera
2021-07-31, 17:35
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
Obs ingen kritik, vill bara ge ett tips, många ungdomar bränner sina pengar på onödiga saker när dom får tillgång till sina pengar. Vet flera som kommer att vänta med att ge dom pengarna tills sina barn är åtminstone 25 år. Är ju inte alls säkert att dina barn kommer slänga bort dom på onödiga ting utan kommer förvalta dom väl men kan vara värt att tänka på.

Tack!
Men, kontot står i mitt namn. Så vi har kontroll över pengarna
Citera
2021-07-31, 17:40
Avslutad
Citat:
Så sant! En släkting till mig lyckades bränna 150 000 på 2 månader strax efter hon fyllt 18. Som föräldrarna sparat ihop i fonder tror jag det var. På enbart skit! Bakom föräldrarnas rygg, dom fick reda på det när pengarna va slut. Dom var inte jätte glada på henne..
Det är inte jättesmart att spara pengar i barnens eget namn, som de får kontroll över på 18-års dan. Så tjejen tog väl efter föräldrarna...
Citera
2021-07-31, 18:47
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det är inte jättesmart att spara pengar i barnens eget namn, som de får kontroll över på 18-års dan. Så tjejen tog väl efter föräldrarna...

Jag kollade upp det här med sparande i barnens namn.

Dom pengarna är barnens och "skyddande" av banken. Så att inte föräldrarna ska sätta sprätt på dom.

Eller om 17 åringen är totalt mongo och föräldrarna vill flytta pengarna före 18 årsdagen så går det inte.
Citera
2021-07-31, 18:48
Medlem
Citat:
Så sant! En släkting till mig lyckades bränna 150 000 på 2 månader strax efter hon fyllt 18. Som föräldrarna sparat ihop i fonder tror jag det var. På enbart skit! Bakom föräldrarnas rygg, dom fick reda på det när pengarna va slut. Dom var inte jätte glada på henne..
Otroligt slöseri med pengar, och eftersom dom inte självat jobbat ihop till pengarna så blir det också lättare att slösa bort dom. Bättre att antingen pytsa ut dom i mindre delar eller vänta tills dom blir äldre
Citera
2021-07-31, 18:53
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
1000 spänn varje månad går på deras respektive ISK konto. Ingen förmögenhet direkt men jag hoppas de uppskattar det när det är dags att flytta hemifrån.

Dagens ungdomar är supercurlade och bortskämda, ge dem pengarna först när du själv dör annars kommer dom spendera pengarna på resor och festande.
Citera
2021-07-31, 19:02
Medlem
Någonting gnager med att spara penga till barnen i sisådär 20 år och sedan vips, varsågod här har du 200 000 i ett svep..vad lär sig barnen av det förutom att man kan få saker gratis? Det är ju lång tids sparande av kanske surt förvärvade pengar som kanske ganska snart går upp i rök på struntsaker. Det kan ju bli så fel på flera olika sätt, ett exempel är där ett barn fick ca 200 000 där det istället för att köpa något alls så skulle det snålas in på precis allt och unnade sig aldrig någonting utöver det allra nödvändigaste eftersom hen inte ville göra åt en krona av vad föräldrarna kämpat ihop..bra i och för sig men tänker att lagom är kanske ändå bäst på något sätt.
Vad är då lagom kan man undra? Ja, jag har inga svar på det, och det är ju upp till var och en, men mina tankar säger mig att på något sätt så får sparandet ändå vara rimligt, det är ingen tävling om vem som kan spara mest och jag tror att hellre inga pengar till barnen när de är 18 än att bara skänka bort 200 000 när de är 18 sådär rakt av. Jag känner många ungdomar som inte fått en krona av sina föräldrar pga sjukdom och annat och dom har klarat sig bra och eftersom dom vet från början att ska man få nåt så måste man också jobba för det.
Citera
2021-07-31, 19:04
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Dagens ungdomar är supercurlade och bortskämda, ge dem pengarna först när du själv dör annars kommer dom spendera pengarna på resor och festande.
Precis, ordet "curlingmorsa" får en ny och djupare innebörd. De små liven ska tydligen aldrig behöva kämpa själva, eller lära sig att spara eller ta ansvar för något. När de gått ut skolan (friskola, med toppbetyg!) får de en bostadsrätt på Östermalm av mamma och pappa. Pappa fixar ett fint jobb åt lille Vincent på företaget där han är chef. Där kan pappas gosse sitta och bestämma över resten av personalen och håva in en fet lön. Skulle det inte funka får ha ta över föräldrarnas villa i Djursholm när mamma och pappa flyttar till Spanien och en stabil aktiepost så att lille Vincent aldrig behöver sakna livets goda eller bekymra sig ö h t.
Citera
2021-07-31, 19:50
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Precis, ordet "curlingmorsa" får en ny och djupare innebörd. De små liven ska tydligen aldrig behöva kämpa själva, eller lära sig att spara eller ta ansvar för något. När de gått ut skolan (friskola, med toppbetyg!) får de en bostadsrätt på Östermalm av mamma och pappa. Pappa fixar ett fint jobb åt lille Vincent på företaget där han är chef. Där kan pappas gosse sitta och bestämma över resten av personalen och håva in en fet lön. Skulle det inte funka får ha ta över föräldrarnas villa i Djursholm när mamma och pappa flyttar till Spanien och en stabil aktiepost så att lille Vincent aldrig behöver sakna livets goda eller bekymra sig ö h t.

Finns det verkligen ingenting mittemellan?

Kan man inte både spara ihop 500k till en bra start OCH ge barnen en sund och vettigt inställning till ekonomi?

Tror mer att dom som inte kan/vill spara till sina barn gömmer sig bakom det här tramset.
Citera
2021-07-31, 19:56
Medlem
Orkar inte särskilja på mina och ungarnas pengar. De flesta köper en handfull trötta fonder och låter pengarna ligga. Det är snarare mycket bättre att investera precis som vanligt och således baka in barnens sparande i det eget sparande. När det väl blir dags att köpa något så säljer jag av en del.
Citera
2021-07-31, 20:27
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Sverige har minst social mobilitet i västvärlden, eller bland de sämsta. Till stor del handlar barnens framtid om den rikedom föräldrar lyckas samla på sig. Lönespannet i Sverige är grovhugget 20-35.000 för 90% av arbetskraften, dvs hänger inte med kostnadsutvecklingen.

Eh, var har du läst det? Så vitt jag vet så ligger Sverige riktigt bra till i just dem frågan.

OECD håller med mig: https://www.oecd.org/sweden/social-mobility-2018-SWE-EN.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in