2021-07-31, 08:04
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Tänkvärt..
Tubbo, jag har nämnt det tidigare i detta forum, att det finns många ontologiska variationer gällande 3-enighetsläran. T.ex. att Det råder hierarki i den tänkta gudomen där Fadern är högst, dels att alla är lika eviga, lika mäktiga och har lika stor vishet och kunskap. Finns väl andra ontologiska variationer.
Är lite nyfiken vilken bild just du har angående 3-enighetstanken?
Den sistnämnda bör nog vara närmast den katolska varianten. Råder det hierarki eller exakt jämställdhet?
Citera
2021-07-31, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontemplikt
Enligt strong: "Usage: he, she, it, they, them, same." I den vers vi pratar om översätts det enligt dina länkar med "him".

Du resonerar utifrån att Guds inneboende egenskaper är en avbild av människans. Varför skulle inte Guds inneboende egenskaper ha ytterligare dimensioner?
Men it är rätt eftersom inte heller din ande är en person. Guds ande har fler förmågor än vår ande, förmågor som den kan ge till oss.

Allt detta åstadkommer en och samma Ande genom att fördela SINA (inte hans) gåvor på var och en så som DEN (inte han) själv vill. 1Kor 12:11

Djur har mindre andliga förmågor än vi.
Citera
2021-07-31, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Kristna blir inte ett med Gud och Jesus förrän paradiset är återställt, så som det var på Adam och Evas tid.

När dom blir ett med Gud så betyder det inte att dom blivit en "miljonenighet" istället för treenighet.
Alla som fått Guds ande blir ett med Herren. Läs 1Kor 12.
Citera
2021-07-31, 08:52
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Men it är rätt eftersom inte heller din ande är en person. Guds ande har fler förmågor än vår ande, förmågor som den kan ge till oss.

Allt detta åstadkommer en och samma Ande genom att fördela SINA (inte hans) gåvor på var och en så som DEN (inte han) själv vill. 1Kor 12:11

Djur har mindre andliga förmågor än vi.
Det är ju inte bara grammatiken som gör att vi förstår att Guds Ande är mer än en "it".
Som jag skrev först som exempel kan vi bedröva Guds Ande. Varför görs sådana uttalanden om det vore mer korrekt att skriva direkt att vi bedrövar Fadern?
Citera
2021-07-31, 09:11
Medlem
Citat:
Det är ju inte bara grammatiken som gör att vi förstår att Guds Ande är mer än en "it".
Som jag skrev först som exempel kan vi bedröva Guds Ande. Varför görs sådana uttalanden om det vore mer korrekt att skriva direkt att vi bedrövar Fadern?

Holy spirit (heliga anden, spöket) är den enda sanna döparen som kan göra dig kristen. Sen var kyrkorna (läs frimurarna) lär ut är något helt annat
Citera
2021-07-31, 09:17
Medlem
Citat:
Vilken vers? Jag tror du citerar 1917, inte bibel2000 så jag hittar inte versen.
Citera
2021-07-31, 09:27
Medlem
Megalits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det där är en modern förskjutning av betydelsen. Nej, det var inte fadern som gick på jorden, Det var sonen. Jesus för hela tiden Gud framför sig och inte sig själv.

Man brukade be till Gud. Helt plötsligt ber alla till Jesus. Det är något som inte stämmer här.
Om man verkligen tror på tre-enigheten och vill ha hjälp med något vore det tex logiskt att be till den heliga anden.

Det är inte svårt att se att det är just den förlåtande sonen som lockar istället för den krävande fadern.

Det är något som inte stämmer här även om jag inte kan peka ut vad.
Ja, så här skumt blev det efter det att de sk. "kyrkofäderna" hade ympat 3-enighets tanken till den kristna tron på 300-talet e.Kr.
De flesta av dessa kyrkofäder var utbildade i den grekiska filosofin, från vilken de överförde triad-tanken i den kristna läran. Men eftersom Skriften säger att man inte ska ha "andra gudar jämte mig" och att "Gud är en" så var det nödvändigt att även komma med en utslätande förklaring av den tänkta 3-eniga gudomen, annars skulle det se allt för illa ut. Därför heter det: "...ändå finns det inte tre gudar, utan bara en Gud."
Det heter ju i treenighetsförklaringen att Fadern är Gud, Sonen är Gud och Helig ande är Gud"
Så man menar att det finns 3 personer, i gudomen och var och en är Gud. "...och ändå finns det inte tre gudar..." osv. ??? Denna modifierad triad-tanke kommer alltså från hellenismen och är hednisk.
Man hävdar alltså att det på något mystiskt sätt ändå finns bara en Gud i alla fall.
Känns det skumt med kristenhetens 3-eniga Gud? Ja det är det. Det är därför man har svårt att ge rätt adress för sin tillbedjan...
Citera
2021-07-31, 09:27
Medlem
Kontemplikts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Vilken vers? Jag tror du citerar 1917, inte bibel2000 så jag hittar inte versen.
Efes 4:30
Citera
2021-07-31, 09:47
Medlem
Citat:
Eftersom vi kommunicerar genom anden, och Guds ande är ju en del av personen som kallas Anden i 2Kor 3:17, alltså Fadern. Tänk på bedröva som när du gör en facepalm, fast nu är det Gud som gör det när en som har Guds ande gör nåt dumt.

Ty visheten (Sofia) är en ande som älskar människan, den överser inte med vad hädaren säger (= Jesus i Matt 12 synd mot helig ande). Gud är vittne till vad som rör sig inom honom, bevakar omutligt hans tankar och hör alla hans ord. Vishet 1:6

I dag när ni hör hans röst (Heb 3:7 och 15) = Guds ande som talar genom er.

och det är inte ni som talar, utan er Faders ande talar genom er. Matt 10:20

Guds eller Faderns ande är inte en person. Som sagt, läs 1Kor 2 där Paulus förklarar.
Citera
2021-07-31, 10:15
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megalit
Ja, så här skumt blev det efter det att de sk. "kyrkofäderna" hade ympat 3-enighets tanken till den kristna tron på 300-talet e.Kr.
De flesta av dessa kyrkofäder var utbildade i den grekiska filosofin, från vilken de överförde triad-tanken i den kristna läran. Men eftersom Skriften säger att man inte ska ha "andra gudar jämte mig" och att "Gud är en" så var det nödvändigt att även komma med en utslätande förklaring av den tänkta 3-eniga gudomen, annars skulle det se allt för illa ut. Därför heter det: "...ändå finns det inte tre gudar, utan bara en Gud."
Det heter ju i treenighetsförklaringen att Fadern är Gud, Sonen är Gud och Helig ande är Gud"
Så man menar att det finns 3 personer, i gudomen och var och en är Gud. "...och ändå finns det inte tre gudar..." osv. ??? Denna modifierad triad-tanke kommer alltså från hellenismen och är hednisk.
Man hävdar alltså att det på något mystiskt sätt ändå finns bara en Gud i alla fall.
Känns det skumt med kristenhetens 3-eniga Gud? Ja det är det. Det är därför man har svårt att ge rätt adress för sin tillbedjan...
Jag tycker det är enklare att förstå fadern, alltings skapare. Och den helige anden, mediumet vi/man anser fadern verkar genom idag. Detta har ändå varit samma förhållningsätt.

Det är svårare med jesus där det definitivt skett en förskjutning av tolkningen.

I den svenska protestantiska kyrkan jag har mina rötter i tror jag att man såg på jesus som hälften människa hälften gud men uppfylld av honom, och mandat att föra hans talan. Som sonen helt enkelt och inte med samma status. Där fanns en stark bild av att Jesus satt på hans högra sida (han skulle alltså sitta brevid sig själv nu mer). Och man bad till Gud.

Jag besökte några frikyrkor i början på 80-talet och jag såg livets ord på tv. Där fanns ett väldigt fokus på Jesus som jag inte kände mig hemma i.
Denna Jesusförskjutning finns nu mer även helt och hållet i Svk.

Jag hittar även väldigt lite stöd i bibeln för denna tolkning. Jesus för hela tiden Gud framför sig, inte sig själv.

Mest absurt blir det i bibeln när djävulen frestar jesus.

Om man tror på en Gud som alltings skapare föreställer jag mig att djävulen har väldigt lite att erbjuda.

Jag påstår inte att det förhåller sig si eller så. Det jag säger är att jag vågar inte uttala mig om vad som är rätt.
Citera
2021-07-31, 10:56
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag tycker det är enklare att förstå fadern, alltings skapare. Och den helige anden, mediumet vi/man anser fadern verkar genom idag. Detta har ändå varit samma förhållningsätt.

Det är svårare med jesus där det definitivt skett en förskjutning av tolkningen.

I den svenska protestantiska kyrkan jag har mina rötter i tror jag att man såg på jesus som hälften människa hälften gud men uppfylld av honom, och mandat att föra hans talan. Som sonen helt enkelt och inte med samma status. Där fanns en stark bild av att Jesus satt på hans högra sida (han skulle alltså sitta brevid sig själv nu mer). Och man bad till Gud.

Jag besökte några frikyrkor i början på 80-talet och jag såg livets ord på tv. Där fanns ett väldigt fokus på Jesus som jag inte kände mig hemma i.
Denna Jesusförskjutning finns nu mer även helt och hållet i Svk.

Jag hittar även väldigt lite stöd i bibeln för denna tolkning. Jesus för hela tiden Gud framför sig, inte sig själv.

Mest absurt blir det i bibeln när djävulen frestar jesus.

Om man tror på en Gud som alltings skapare föreställer jag mig att djävulen har väldigt lite att erbjuda.

Jag påstår inte att det förhåller sig si eller så. Det jag säger är att jag vågar inte uttala mig om vad som är rätt.
Gud sa till lärjungarna Matt 17:5:

»Denne är min älskade Son, i vilken jag har funnit behag; hören honom.»

Jesus framhäver fadern som den enda varelse som är god och han framhäver sig själv som vägen till evigt liv för människor.

Treenighetsläran är bara en lära. Fadern, sonen, heliga anden och änglarna är alla eniga. Den som möter en ängel möter Gud och den som hör den heliga anden hör Gud.

Djävulen liknar en del fräcka människor som prövar vad som helst och menar: Går det så går det! Att vara lögnens fader påverkar säkert också omdömet.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2021-07-31 kl. 10:58.
Citera
2021-07-31, 10:58
Medlem
När gud pratar om vi och oss i bibeln vad eller vilka menar han då?
MOS 1:26; Gud sade: »Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss. De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden.« Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem.
https://bibeln.se/visa?q=gen.1@b2k

Människor började bygga ett torn som skulle nå upp till himlen!

1 MOS 11; Babels torn och språkförbistringen
Låt oss bygga en stad, med ett torn som når ända upp i himlen. Vårt namn blir känt, och vi slipper vara skingrade över hela jorden.«Då steg Herren ner för att se staden och tornet som människorna byggde. Herren sade: »De är ett enda folk och har alla samma språk. Detta är bara början. Nu är ingenting omöjligt för dem, vad de än föresätter sig. Låt oss stiga ner och skapa förvirring i deras språk, så att den ene inte förstår vad den andre säger.« Och Herren skingrade dem från denna plats ut över hela jorden, och de slutade att bygga på staden. Därför kallas den Babel, ty där skapade Herren språkförbistringen på jorden, och därifrån skingrade han människorna ut över hela jorden.

När Jesus dog på korset så yttrade han innan att; ”Fader varför har du övergett mig?”, Förlåt dem ty dom vet inte vad dom gör!”
När Jesus var död i 3 dagar fanns det någon gud då, i så fall var det mindre Gud då?
Pratade Jesus på korset med sig själv eller med en annan varelse?
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2021-07-31 kl. 11:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in