Citat:
Ursprungligen postat av
KrimiMilla
Det är för den delen inte första gången jag sett direkta faktafel i media när det kommer till mord/brottsfall. Påpekas det inte av läsare så står det högst troligt kvar som det står. Så vill någon att det ska rättas, skriv till dem, eller journalisten i fråga. Att skriva "kläder" eller "spåren" är väl ärliga misstag och petitesser, att skriva tröja det är bara fel uppfattat av skribenten. 🤷♀️
Jag läste igenom just de tekniska protokollen och obduktionsprotokollet ikväll ändå, stämmer finfint att det bara finns spermaspår på framsida jeans, vid gylfen. Står också uttryckligen att det inte finns någon sperma eller DNA på tröjan, samma står det om samtliga klädesplagg som M hade på sig. Sen har jag i samband med läsandet antecknat annat till just ovan nämnda sammanfattning. Den tar nog lite tid, den ska ju helst bli bra också. Bara förhören med OW är ju lika enerverande och utmattande som diskussionerna med en viss användare du nämner..
Och tack! Jag har gått i pension från att diskutera med trådens praktarsel, ska bara hålla mig till det också men jag är verkligen slutligen bara helt ointresserad av skiten. Jag råder alla att bara ignorera honom, det är också det som tar mest på honom..
Jag har tiden, intresset, energin, jag kan göra något bättre. Vi är alla människor som sagt, jag kan inte låta bli att provoceras.. Men det idiotiska följetonget kanske var ett nödvändigt ont för att få ordentlig fart i tråden igen 😅
Bara här idag/ikväll hade vi en fin, normal tråd med relevanta inlägg och diskussioner 😃 Vad härligt det var.
24 år efter mordet lyckades ett nationellt tekniskt team säkra en ny dna-profil genom en spermafläck på en tröja som Malin Lindström bar vid tillfället för mordet. Men för en dryg månad sedan sade Högsta domstolen nej till överåklagarens begäran att testa den tidigare misstänkte igen. Domstolen kom fram till det saknas ett tydligt lagstöd för att vidta en sådan åtgärd mot en tidigare frikänd person.
https://svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/riksaklagaren-ansoker-om-resning-i-malinfallet
https://www.google.se/amp/s/twnews.se/amp/se-news/malin-lindstroms-misstankte-mordare-gar-fri-hd-forbjuder-dna-topsning
Spermafläck på tröja
Polisens utredare säkrade redan 1997 en spermafläck på Malins tröja, men fläcken var för liten och i för dåligt skick för att teknikerna skulle kunna fastställa en DNA-profil utifrån den. Sedan dess har fallet legat vilande i väntan på att DNA-tekniken ska hinna ikapp. I vintras lyckades till slut Nationellt forensiskt centrum (NFC) få fram en sökbar DNA-profil utifrån spermafläcken.
Riksåklagare Petra Lundh vände sig därefter till Högsta Domstolen för att begära resning och pröva åtalet mot den idag 43-årige mannen som först dömdes, men senare friades för mordet på Malin. Inte minst vill riksåklagaren med ett salivprov DNA-testa mannen för att se om hans DNA matchar det DNA som hittats på Malins tröja. Den misstänkte mannen har motsatt sig ett sådant test.
Men idag säger Högsta Domstolen alltså nej till att tvinga mannen att genomgå DNA-topsning. HD konstaterar att det saknas lagligt stöd för den typen av tvångsmedel i samband med att åklagare begär resning, det vill säga återupptagen förundersökning mot en person som tidigare åtalats och friats för ett brott.
Ulf Holst menar att DNA-spåren varit kända hela tiden och därför inte är ny bevisning. Dessutom valde polis och åklagare att inte analysera spåren i samband med den förra rättsprocessen, skriver han i yttrandet.
Har inte provats mot person
Till skillnad från Holst anser Mats Svensson att den DNA-profil som nu fastställts utifrån spermafynden med hjälp av ny teknik är ny bevisning i sig som inte testats på någon person och som inte prövats i domstol. Att analys av DNA-spåren valdes bort då berodde på att mängden sperma var för liten för att kunna undersökas med den tidens teknik, påpekar Svensson.
Han hänvisar också till ett fall i Stockholmsområdet, en våldtäkt på en 14-årig pojke för tiotalet år sedan där den senaste och förfinade DNA-tekniken gjordt att man kunde spåra DNA från offret i den misstänktes kalsonger – något som lett till resning i HD i målet där den misstänkte mannen tidigare frikänts i brist på teknisk bevisning.
”Nytt underlag”
”Sakkunnigutlåtandet från NFC bygger på en ny analys av DNA-provet som har gjorts med en annan teknik än den som tidigare användes i brottmålet. Den nya analysen har således medfört att det har tillkommit ett nytt underlag för prövningen. Det rör sig därmed om ny bevisning i den mening som avses i bestämmelsen”, skriver Mats Svensson i RÅ:s skrivelse till HD.
Och fortsätter, med hänvisning till Malinmålet:
”Om det skulle visa sig att sperman kommer från den tilltalade (”Malinmannen”, reds förtydligande) är det enligt min uppfattning sannolikt att hovrätten, såsom tingsrätten gjorde, hade kommit fram till att det att det är ställt utom rimligt tvivel att det är den tilltalade som berövat målsäganden livet på det sätt som åklagaren påstått och att gärningen är att bedöma som mord.”
Så det känns ju ändå som det verkar stämma och därför det i står nåt i tidigare. Utan nu efter 24 år även kunnat säkra spåret på tröjan. Så då är det ju byxa och tröja som nu OW DNA finns på. Svettigt med de bevisen för honom