2021-07-31, 15:36
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Självklart är det inte fel att den skiten somfinns kommer fram. Men det var mer att de inte hittade mera skit än en Facebook konversation skriven o affekt som är anmärkningsvärt.

Det tyder faktiskt på att det inte finns speciellt mycket skit att få fram om dessa människor.

Samt att hade Ebba sett till att göra en ren affär hade det inte finnas något att hänga ut om denna affär. Att det fanns saker att skriva är helt och hållet Ebbas eget fel.

Det anmärkningsvärda är att de satte planen att hänga ut EB i media i verket och lät Binninge kludda med det juridiska.
2021-07-31, 15:37
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Det var nymåne under det aktuella datumet och månen var bara uppe under samma tid som solen så månljuset är definitivt ett en lögn och väldigt enkelt att verifiera med en astrokalender.

Inte nog med det. Om det så vore mörkt och fullmåne (vilket är då man ser månljus i en större mängd), så är det oerhört märkligt att hålla på och röja sly, eller skriva kontrakt. Inte för att det är olagligt på något vis, men väldigt väldigt udda.

Solen gick ner 20:21 den dagen och det är väl ytterligare nån timme innan det blir mörkt. Vem skriver kontrakt halv tio på kvällen eller håller på och kör röjsåg. Lagom glada grannar.
2021-07-31, 15:38
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jag tvivlar starkt på att folk gick runt med röjsågar på tomten...
Däremot kanske röjyxor och fällsågar.

Med tanke på vilket hie tomten är så pratar vi om röjning me klinga och där är man är inte en massa personer som springer runt och tjoar i närheten av någon som röjer med röjsåg. Riskerna det är förenade med är väldigt stora - om du inte har utbildning så föreslår jag att du inte uttalar dig om det.

Det finns regler kring det där som ska beaktas om man röjer i tjänst på uppdrag av någon annan (sedan 2015) och så länge man inte själv äger tomten, eller är närstående så räkans det som att man röjer på uppdrag. Då har man genomgått adekvat säkerhetutbildning och tramsar inte runt som det var ett poolparty. Det hela låter smått uppdiktat.
Du må ha gått någon kurs eller följa några regler som gäller i din bostadsrättsförening.

Men att röjsågar skulle räknas som något som är direkt livsfara är inte direkt samt.

Jag har oxå ifrågasatt vad Ebbas folk gjorde där innan tomten var juridiskt hennes. Så det är ju skönt att vi ifrågasätter samma sak för en gång skull.

Men du menar alltså all Ebbas folk begick en olaglig handling? Ja det tyckte ju team Esbjörn oxå och därför polisanmälde dom.
2021-07-31, 15:39
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Jag tänker mer att det är ett tecken på att Esbjörn i den belastande situationen, inte var orienterad i tid.
Ja just så, en fin reflektion. Ja på alla sätt omtöcknad efter Ebbas fruktansvärda åldringsbrott. Fallet är så solklart så det är rent makabert att det finns så många som visar upp sina fula trynen här i tråden med å försvara Ebba och vill se till att detta klara brott mot en svag äldre-äldre ska vara vår vardag i framtiden.

Detta måste upp till HD för att fastställa prejudikat om nu inte Ebba inser att det för hennes del är det fullständig och villkorslös reträtt som är henne gagneligt och inte att låta sig bli ett prejudikat....något som hon ju sagt sig inte ha tid med att bli
2021-07-31, 15:40
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Det anmärkningsvärda är att de satte planen att hänga ut EB i media i verket och lät Binninge kludda med det juridiska.
Jag anser ju att om Ebba skött den här affären snyggt hade det inte funnits något intressant för media. Och vilka dina personliga åsikter om Johann är ju inte speciellt relevanta.
2021-07-31, 15:42
Medlem
Citat:
Jag anser ju att om Ebba skött den här affären snyggt hade det inte funnits något intressant för media. Och vilka dina personliga åsikter om Johann är ju inte speciellt relevanta.
Du har en rätt unik uppfattning om rätt och fel...
Det var Esbjörn som drog igång det här. INGEN annan. Ebba gjorde allt rätt.
2021-07-31, 15:50
Medlem
Citat:
Du må ha gått någon kurs eller följa några regler som gäller i din bostadsrättsförening.

Men att röjsågar skulle räknas som något som är direkt livsfara är inte direkt samt.

Jag har oxå ifrågasatt vad Ebbas folk gjorde där innan tomten var juridiskt hennes. Så det är ju skönt att vi ifrågasätter samma sak för en gång skull.

Men du menar alltså all Ebbas folk begick en olaglig handling? Ja det tyckte ju team Esbjörn oxå och därför polisanmälde dom.
Nej - har 400 ha skog...
Och därför vet jag och hur och varför man använder en röjsåg. Att du tror att jag avser trimmer som folk går runt i sina små pimpinetta trädgårdar med inser jag. Men av bilderna att döma hade det varit enklare att gnaga av slyet än att försöka använde en elektrisk trimmer från biltema.

Dessutom var mängden de högg ner så liten att jobbet att dra runt med en röjsåg inte varit värt det. Titta i polisrapporten (som avser en större och senare röjning) - en hasselbuske, en gammal prunus domestica (för grov) och några grässtrå.
Du tor man släpar med en stor såg för det... Gör sig omaket att dra på sig hela skyddsutrustningen, ser till att folk avlägsnar sig minst 30 meter och sedan håller på i 14 sekunder.

Jag tror de hade bågsåg, röjyxa och en fällsåg - kanske en grensax. Röjde bort en hasselbuske så de kom fram till trappan och därefter gick man inte för att skriva kontrakt.
vem av dem menar du körde röjsågen - Ebba, hennes kompis eller Esbjörn (han är ju enligt dig dement, ska han verkligen hålla på med sådant)?

För vilka fler menar du att det var med vid kontraktsskrivningen?
Vad som hände tio dagar senare är en helt anna historia.
2021-07-31, 16:00
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Det tror jag säkert. Och kan till och med någonstans förstå. Det är klart att det är trevligare att bo granne med ett topp renoverat hus än med Esbjörns halv förfallna sommarstuga. Dock bestämmer ju inte grannar i sådana här frågor. Men det är klart att de kan ha en positiv artikel om saken i sitt kvartersblad (Kullens News) om de vill.

Dock är ju Kullens befolkning väldigt liten del av Sverige i stort.

En liten del av Sverige i stort, men……
Otaliga är vi i Sverige som ser grannhus och även släktingars hus förfalla utan omvårdnad.
Husens färg flagnar och fönster ramlar ut, skorstenar rasar och tak svackar o börja läka.
Möbler kan vara kvar gistna och skadade men påminner om forna dar.
Tomten med den en gång vackra trädgården växer igen och bara vinbärsbuskarna överlever.
Varför? Jo för osämja i släkten, svårigheter att samäga, ingen tar ansvar då andra äger, tidigare var alltid några av alla ”ägare” där sommartid men bara så länge det var beboeligt utan att göra något.
Många är vi som både sett och vet hur många låter det förfalla, o det på nära håll.
Så du behöver inte oroa dig för vad ”en liten del av Sveriges befolkning tycker”.
Finns många som räknas till ”en liten del av befolkningen” inte bara dom på kullen!
PS: ska jag skicka bild på grannhuset som det var arvstvist om i 25år?
Nu i så dåligt skick och fruktträdgården bortom all räddning, att släktingarna skänkte fastigheten till kommunen mot att huset rivs och trädgården jämnas med marken.
2021-07-31, 16:02
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Ja just så, en fin reflektion. Ja på alla sätt omtöcknad efter Ebbas fruktansvärda åldringsbrott. Fallet är så solklart så det är rent makabert att det finns så många som visar upp sina fula trynen här i tråden med å försvara Ebba och vill se till att detta klara brott mot en svag äldre-äldre ska vara vår vardag i framtiden.

Detta måste upp till HD för att fastställa prejudikat om nu inte Ebba inser att det för hennes del är det fullständig och villkorslös reträtt som är henne gagneligt och inte att låta sig bli ett prejudikat....något som hon ju sagt sig inte ha tid med att bli

Det finns nog tillräckligt med prejudikat för att täcka åldringsbrotten. Konsten är att bevisa händelseförloppet. Vem som har sagt vad och vem som har gjort vad i rätt ordning. I Esbjörn vs Ebba har Esbjörn inte lyckats bevisa speciellt mycket mer än att han har ångrat sig. Bara för att Esbjörn är gammal, gör det inte fallet till ett åldringsbrott. Det måste till mer än så.
2021-07-31, 16:03
Bannlyst
Att lura och manipulera äldre-äldre i affärer är inget ovanligt problem i vårt samhälle. Det handlar om att utnyttja svagare människors oförmågor som tex lägre kognitition, lättsinne, hörsel och/eller syn.

Här är ett av alla de massor av exempel på de som utnyttjar äldre-äldre i affärer. Precis som Esbjörn kände sig denna 80-åring bortkollrad och förstod inte hur det hade gått till och precis som Ebba kom de oinbjudet och kräver ett läkarintyg för att häva köpet.
https://www.dalademokraten.se/artikel/insandare-dorrforsaljare-lurar-aldre

Med samma resonemang och logik som tidigare förts av somliga i tråden, får alla dessa bortkollrade och oförstående äldre-äldre skylla sig själva, eftersom de inte är konstaterat rättsoförmögna.

Jag inser nu att jag ska stödja och skydda mina egna föräldrars intressen bättre, när jag vet att det finns människor som Ebba och många andra skrupelfria människor, samt att det dessutom finns de som villkorslöst stöttar deras tvivelaktiga beteenden istället för att arbeta emot dem.

Tyvärr hade inte Esbjörn några barn som gjorde det - när Ebba kom och knackade på dörren.
"När Ebba kom och knackade på dörren" är för övrigt en bra boktitel, som skulle kunna belysa detta samhällsproblem.
Senast redigerad av Krmkr 2021-07-31 kl. 16:19.
2021-07-31, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hade konversationen på Pernroth Lüllmaas Facebook varit liten och privat så hade den aldrig hamnat i media och i inlagor till rätten, eller hur?

Däremot var delar av kommentarerna definitivt skrivna i affekt och hur du än vrider och vänder på det så finns uppmaningen att pressa henne att backa via media där. Med facit på hand vet vi även att det var precis vad som hände.
Förstår ni vill sopa hennes mindre smickrande, mörka sidor under den mediala mattan.
I en vital demokrati ska en politiker som beter sig så samvetslöst mot en skraltig gammal man som Ebba hängas ut. Det ska vi i demokratisk ordning vara glada för. Ebba är styrd av mörka krafter som inte kan släppa taget om som inte är hennes.

Tål att upprepas att KDs Partiledare beter sig som en bortskämd, elak liten flicka som med alla medel (även grov brottslighet ) försöker sno av en flickas hennes docka.
2021-07-31, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Inte nog med det. Om det så vore mörkt och fullmåne (vilket är då man ser månljus i en större mängd), så är det oerhört märkligt att hålla på och röja sly, eller skriva kontrakt. Inte för att det är olagligt på något vis, men väldigt väldigt udda.

Solen gick ner 20:21 den dagen och det är väl ytterligare nån timme innan det blir mörkt. Vem skriver kontrakt halv tio på kvällen eller håller på och kör röjsåg. Lagom glada grannar.
Att Esbjörn upplevde det som mörkt kanske avslöjar något om hans syn, skumögdhet inomhus eller när det skymmer är inte ovanligt hos äldre-äldre.
Senast redigerad av Krmkr 2021-07-31 kl. 16:15.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in