2021-07-31, 15:02
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
varför frågar du krmkr om det för omöjligt för h*n å svara på det, men jag har för mig att Esbjörn nämnt nåt om strömlöshet så troligtvis inte om nu inte Ebba hade nån padda med sig.

är det grejen att tack vare att Ebba inte hade sin laptop på TV4-play under "kontraktsskrivningen" så är avtalet giltigt - annars inte?

Se min fråga som ett exempel på hur dina "frågor" ser ut - nå vad tycks?

Var det strömlöst under kontraktsskrivningen? Det finns el indraget i huset och elektriska lampor på plats. Lampor som var tända när Expressen var där och fotade.

Esbjörn nämnde månljus och tända stearinljus under kontraktsskrivningen. Och röjsågning utanför.

Edit: Röjsågningen kanske bara är en trådsanning, har inte sett det själv i de inlämnade dokumenten.
2021-07-31, 15:04
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Var det strömlöst under kontraktsskrivningen? Det finns el indraget i huset och elektriska lampor på plats. Lampor som var tända när Expressen var där och fotade.

Esbjörn nämnde månljus och tända stearinljus under kontraktsskrivningen. Och röjsågning utanför.

Edit: Röjsågningen kanske bara är en trådsanning, har inte sett det själv i de inlämnade dokumenten.
sån jävla tur att jag garderade upp mig där då med mitt: "...jag har för mig att..."

Huvudfrågan förblir - TV:n påslagen, eller icke
Senast redigerad av kubun 2021-07-31 kl. 15:07.
2021-07-31, 15:07
Bannlyst
Citat:

Månljus? Skrevs kontraktet på natten?
2021-07-31, 15:11
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Månljus? Skrevs kontraktet på natten?
De har sig över att Esbjörn upplevde det som ett enda stort mörker den stackars förtvivlade gamle mannen. Ja de beslår honom med lögn för de har minsann kollat upp ifall det var någon måne uppe just då när avverkningsmännen skövlade runt om kring Esbjörns hus
2021-07-31, 15:11
Medlem
Citat:
Således finns det för myndiga personer antingen rättshandlingsförmåga eller inte och inga graderingar däremellan, som tex olika funktionshindrande diagnoser kan ha.
Det har jag inte ifrågasatt. Skillnaden är omfattningen mellan myndiga och icke myndiga. Men när jag läser följande på wiki så verkar det finnas några graderingar:

Sedan kan den vara begränsad av förvaltarskap. En allmän domstol kan istället för god man förordna en förvaltare. Den som är satt under förvaltarskap förlorar då sin rättshandlingsförmåga på de punkter som omfattas av förvaltarens förordnande. Den som helt saknar rättshandlingsförmåga kan alltså inte själv ingå bindande avtal eller utföra andra rättshandlingar.

Fysiska och juridiska personer som försatts i konkurs saknar rättshandlingsförmåga. Istället förordnas automatiskt en förvaltare som tar i anspråk personens samtliga tillgångar för att betala dennes skulder. Den som försätts i konkurs kallas för konkursgäldenär.
2021-07-31, 15:15
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Och hela poängen är att vad var det för buller som pågick under kontraktsskrivningen....?
Vem förde i så fall detta? Var det Binninge och hans polare som hade dragit ihop en blåsorkester för att senare kunna hävda att Esbjörn inte förstod vad som sades?
Hörseln är bara ännu ett obefintligt halmstrå på en kärve som tagit slut för länge sedan.
Det var de som arbeta med röjningen i trädgården som förde oväsen.
2021-07-31, 15:20
Bannlyst
Citat:
De har sig över att Esbjörn upplevde det som ett enda stort mörker den stackars förtvivlade gamle mannen. Ja de beslår honom med lögn för de har minsann kollat upp ifall det var någon måne uppe just då när avverkningsmännen skövlade runt om kring Esbjörns hus
Jag tänker mer att det är ett tecken på att Esbjörn i den belastande situationen, inte var orienterad i tid.
2021-07-31, 15:21
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Om man hävdar att det var så mörkt inne att man inte kunde se vad som stod i kontraktet och enda ljuskällorna var stearinljus och månljus, då är det i mina ögon ett påstående, om det är sant, kan välta* Ebba. Därför är det intressant att veta om det är sant, medveten lögn eller vad Esbjörn faktiskt tror var förutsättningarna under kontraktsskrivandet.

Det är samma sak med röjsågandet. Jag har inte blivit klar över om det skett vid två tillfällen eller ett. Var det röjsågning redan innan kontraktsskrivandet hade skett (men samma dag och pågick då det skulle skrivas kontrakt) och ca tio dagar senare ännu en omgång med röjsågning? Eller var det röjsågning bara vid ett av dessa tillfällen?

* Om Ebba inte sett till/motverkat att Esbjörn kan tillgodogöra sig kontraktets innehåll innan han skriver på, är det jävligt illa.
2021-07-31, 15:21
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Nja inte här i tråden kom det något om elsparkcyklar igår men väl i PM till de tre som var så misstroende på och om vår vänskap - Johann Binninges och min. De menade att JB skulle spöka till sin Facebook med skor på huvudet och märkliga skyltar för å bevisa att jag är kubun och han är Johann Binninge

Jag föreslog en kort~lek men JB tyckte de gott kunde få cykla vidare lite så som de gjort sen de började tvivla på mina ord - ja det hela är minst sagt komiskt - så jävla tyst det blev - skulle ju så stort hojta till när de blev överbevisade - ja inte ens ett endaste litet PM (jo ett tamt) för här i tråden - jo jöss - blir nog inte av....

Så en gång för alla Johann Binninge å jag har blivit bästa vänner och det har vi alla ni/er som nu visat tvivel på det att tacka för och ja fler än ni 10 som fick mina PM

Beträffande Q6:s "analys" över Esbjörns hälsostatus säger JB detta till mig:
Nedsatt rättshandlingsförmåga finns inte - antingen eller är vad som gäller för rättshabilitet som det heter.

Ebba utnyttjade Esbjörns lättsinne och okunnighet och därför är avtalet ogiltigt
Ja kom inte å säg att hon inte det gjorde - det var ju ofrånkomligt för vem som helst. Ebba gick bananas på gubbens envishet i hans vägran att sälja. Det gjorde ingen annan av alla de många som velat köpa hans hus.

Det stora intresset för gubbens hus vinkar om ett betydligt högre pris också nu när jag reflekterar över just detta med hur många som varit intresserade och under hela 20 år.

Ebba var den som bröt sönder gubbens motstånd. Vilken jävla markatta!

Å till dig fnirp som jag ser du gått på MarryBlunt så taskigt i tråden för det här med elsparkcyklar - nu ser du det rätta - be nu MB om ursäkt för hur du beter dig mot vår Härliga docka!

Du kan hälsa din kompis att både hans fd klient och överförmyndarmyndigheten anser att han har rättshandlingsförmåga (rättshabilitet).

Wikipedia
Med rättshandlingsförmåga eller rättshabilitet menas en fysisk eller juridisk persons rätt att själv eller genom ombud agera med rättsligt bindande verkan. Till exempel kan en fysisk person ingå avtal eller ge bort egendom. Den som saknar rättshandlingsförmåga kan däremot inte själv ingå bindande avtal eller utföra andra rättshandlingar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rättshandlingsförmåga

https://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/lång/rättshabilitet

http://www.internetjuridik.com/333-rattshabilitet/
2021-07-31, 15:25
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Om man hävdar att det var så mörkt inne att man inte kunde se vad som stod i kontraktet och enda ljuskällorna var stearinljus och månljus, då är det i mina ögon ett påstående, om det är sant, kan välta* Ebba. Därför är det intressant att veta om det är sant, medveten lögn eller vad Esbjörn faktiskt tror var förutsättningarna under kontraktsskrivandet.

Det är samma sak med röjsågandet. Jag har inte blivit klar över om det skett vid två tillfällen eller ett. Var det röjsågning redan innan kontraktsskrivandet hade skett (men samma dag och pågick då det skulle skrivas kontrakt) och ca tio dagar senare ännu en omgång med röjsågning? Eller var det röjsågning bara vid ett av dessa tillfällen?

* Om Ebba inte sett till/motverkat att Esbjörn kan tillgodogöra sig kontraktets innehåll innan han skriver på, är det jävligt illa.

Det var nymåne under det aktuella datumet och månen var bara uppe under samma tid som solen så månljuset är definitivt ett en lögn och väldigt enkelt att verifiera med en astrokalender.
2021-07-31, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Det var de som arbeta med röjningen i trädgården som förde oväsen.
Jag tvivlar starkt på att folk gick runt med röjsågar på tomten...
Däremot kanske röjyxor och fällsågar.

Med tanke på vilket hie tomten är så pratar vi om röjning me klinga och där är man är inte en massa personer som springer runt och tjoar i närheten av någon som röjer med röjsåg. Riskerna det är förenade med är väldigt stora - om du inte har utbildning så föreslår jag att du inte uttalar dig om det.

Det finns regler kring det där som ska beaktas om man röjer i tjänst på uppdrag av någon annan (sedan 2015) och så länge man inte själv äger tomten, eller är närstående så räkans det som att man röjer på uppdrag. Då har man genomgått adekvat säkerhetutbildning och tramsar inte runt som det var ett poolparty. Det hela låter smått uppdiktat.
2021-07-31, 15:33
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Det vet du inte.

Att somliga är så giriga att de är beredda att gå över lik, för att få något som de har begär till, visar inte minst Ebba exempel på. Jag finner det ingalunda för osannolikt att för att man tillber Mammon och vill ha en tjusig partiledare som granne som gör något mer av huset än vad Esbjörn gjort, är beredd till bondeoffer för att få som man vill och tjäna en slant på det. Då är det lätt att etiken och moralen stryker med, hos människor med en bristfällig moralisk kompass.

Att Majkgård som ärver gamla gubbar till höger och vänster har dålig moral är uppenbart, tror inte att de övriga boende i Marielund har sämre moralisk kompass än genomsnittet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in