2021-07-27, 15:07
  #2389
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methoxetamine
Jag vill tacka gud för att han ärar mig, och det känns bra men jag fastnar vid vem jag ska ge ära till.

Så om jag förstått det rätt är det rätt att säga fader, för det är fadern man ska addressera i bön och antagligen han man ska tacka då...

Men tänker på jesus, för det är ju i samband med honom som jag blev förlåten, att jag bad honom om förlåtelse... Det känns fel att säga "tack fader för du ärar mig"... för då är inte jesus med i den frasen av tacksamhet... Samtidigt så är det fel att tacka jesus endast, det är väl dessutom tack vare både sonen och fadern jag är frälst nu. Är den heliga anden utanför ekvationen eller ska jag tacka honom med?

Tycker det är svårt med den här treenigheten och jag vill uttrycka min tacksamhet till honom på ett sätt som är rätt, som känns rätt, och det blir så veligt när jag inte är säker på rätt sätt att addressera frasen av tacksamhet.

Tack för att du hjälper mig...
peace

Om du vill göra det lätt, så säg "tack Gud".
Citera
2021-07-27, 17:01
  #2390
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunter85
Fadern är Jesus, Jesus är fadern, Jesus är formen som Fadern (YHWH) tog när han visade sig för Hans folk. Vi skulle bokstavligen bli blinda om vi såg Hans härlighet, därför kom han i mänsklig skepnad i form av Jesus Kristus. YHWH har f.ö kommit i andra skepnader (änglar t ex) före Jesus Kristus.

Vad betyder YHWH?
Citera
2021-07-27, 17:05
  #2391
Medlem
Methoxetamines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunter85
Fadern är Jesus, Jesus är fadern, Jesus är formen som Fadern (YHWH) tog när han visade sig för Hans folk. Vi skulle bokstavligen bli blinda om vi såg Hans härlighet, därför kom han i mänsklig skepnad i form av Jesus Kristus. YHWH har f.ö kommit i andra skepnader (änglar t ex) före Jesus Kristus.
Det stämmer ju inte... Jesus, sonen sa att fadern är i honom, men han sa aldrig att han var fadern. Han kom hit för att visa oss vägen till fadern. "Ingen kommer till fadern förutom genom mig"... Han är vägen till fadern, till fadern. Men han är inte fadern.

Fadern är inte sonen, sonen är inte den heliga anden, den heliga anden är inte fadern
Men fadern är gud, jesus är gud, den heliga anden är gud. De är samma i essens "gud". Det är tre gudomliga personer men en gud.

Så min fråga kvarstår. Hur tackar jag jesus, ska jag tacka både jesus och fadern? Det finns bara en gud..

Jag kan ju tacka gud... Det funkar faktiskt. Men det tar ju bort lite den personliga faktorn i det. Hm
Citera
2021-07-27, 17:06
  #2392
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moln20
Vad betyder YHWH?
https://www.britannica.com/topic/Yahweh
Citera
2021-07-27, 17:12
  #2393
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methoxetamine
Det stämmer ju inte... Jesus, sonen sa att fadern är i honom, men han sa aldrig att han var fadern. Han kom hit för att visa oss vägen till fadern. "Ingen kommer till fadern förutom genom mig"... Han är vägen till fadern, till fadern. Men han är inte fadern.

Fadern är inte sonen, sonen är inte den heliga anden, den heliga anden är inte fadern
Men fadern är gud, jesus är gud, den heliga anden är gud. De är samma i essens "gud". Det är tre gudomliga personer men en gud.

Så min fråga kvarstår. Hur tackar jag jesus, ska jag tacka både jesus och fadern? Det finns bara en gud..

Jag kan ju tacka gud... Det funkar faktiskt. Men det tar ju bort lite den personliga faktorn i det. Hm

Johannes 14
8 Filippus sade: "Herre, låt oss få se Fadern, så räcker det för oss." 9 Jesus svarade: "Så länge har jag varit hos er, och du har inte lärt känna mig, Filippus. Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du säga: Låt oss se Fadern?

18 Jag skall inte lämna er faderlösa, jag skall komma till er.
Citera
2021-07-27, 17:14
  #2394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moln20
Vad betyder YHWH?

Namnet på Fadern eller "Gud".
Citera
2021-07-27, 17:15
  #2395
Medlem
Eftersom att du avslutar med peace antar jag att du riktar dig till mig som också avslutade med peace för några dagar sen. Det är ingen tvekan om att jag är en del av gud och har enorm skaparkraft. Men jag lever också under lagar skapade av Jesus. Jag har syndat enormt i tidigare liv. På grund av hat. Kommer kanske få betala av mycket mer karma under det här livet. Inte säker på att jag stiger till himmelen snart. Till frågan Jesus är en gud som jag som skapade lagen och är den främsta. Han finns för att förlåta syndare. Du är ingen gud utan bara något jag manifesterat. Eftersom att du inte är en gud med en gud i dig behöver du inte oroa dig över om du ärar gud eller inte.
Citera
2021-07-27, 18:31
  #2396
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methoxetamine
Tycker det är svårt med den här treenigheten och jag vill uttrycka min tacksamhet till honom på ett sätt som är rätt, som känns rätt, och det blir så veligt när jag inte är säker på rätt sätt att addressera frasen av tacksamhet.

Ännu svårare blir det att försöka adressera rätt med sin tillbedjan, ska man tillbe fadern eller sonen som Gud? Och om man tillber båda, blir det då inte att man tillber flera? (Den heliga anden utelämnas helt i treenighetsläran, och borde i så fall heta tvåenighetsläran).
Citera
2021-07-27, 19:38
  #2397
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunter85
Fadern är Jesus, Jesus är fadern, Jesus är formen som Fadern (YHWH) tog när han visade sig för Hans folk. Vi skulle bokstavligen bli blinda om vi såg Hans härlighet, därför kom han i mänsklig skepnad i form av Jesus Kristus. YHWH har f.ö kommit i andra skepnader (änglar t ex) före Jesus Kristus.
Det där är en modern förskjutning av betydelsen. Nej, det var inte fadern som gick på jorden, Det var sonen. Jesus för hela tiden Gud framför sig och inte sig själv.

Man brukade be till Gud. Helt plötsligt ber alla till Jesus. Det är något som inte stämmer här.
Om man verkligen tror på tre-enigheten och vill ha hjälp med något vore det tex logiskt att be till den heliga anden.

Det är inte svårt att se att det är just den förlåtande sonen som lockar istället för den krävande fadern.

Det är något som inte stämmer här även om jag inte kan peka ut vad.
__________________
Senast redigerad av kyrkstocken 2021-07-27 kl. 19:41.
Citera
2021-07-27, 19:55
  #2398
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
https://www.britannica.com/topic/Yahweh


Tack för länken och svar!
Citera
2021-07-27, 20:40
  #2399
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det där är en modern förskjutning av betydelsen. Nej, det var inte fadern som gick på jorden, Det var sonen. Jesus för hela tiden Gud framför sig och inte sig själv.

Man brukade be till Gud. Helt plötsligt ber alla till Jesus. Det är något som inte stämmer här.
Om man verkligen tror på tre-enigheten och vill ha hjälp med något vore det tex logiskt att be till den heliga anden.

Det är inte svårt att se att det är just den förlåtande sonen som lockar istället för den krävande fadern.

Det är något som inte stämmer här även om jag inte kan peka ut vad.

Treenigheten är ett av många försök att vilseleda Kristna från frälsning. Kan man få en Kristen att tro att Jesus är någon annan än YHWH(Fadern) så har man de facto fått denne "Kristne" att synda mot den första lagen.

YHWH namn på Biblisk hebreiska betyder - "Hand, visa, spik, visa". YHWH berättade för Moses och Israeliterna att Han skulle en dag komma i mänsklig form och offra sig för Hans folk.
__________________
Senast redigerad av Hunter85 2021-07-27 kl. 21:12.
Citera
2021-07-27, 21:22
  #2400
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunter85
Treenigheten är ett av många försök att vilseleda Kristna från frälsning. Kan man få en Kristen att tro att Jesus är någon annan än YHWH(Fadern) så har man de facto fått denne "Kristne" att synda mot den första lagen.

YHWH namn på Biblisk hebreiska betyder - "Hand, visa, spik, visa". YHWH berättade för Moses och Israeliterna att Han skulle en dag komma i mänsklig form och offra sig för Hans folk.
Så du förstår inte treenigheten?

Du tycker inte det är konstigt att du kan detta bättre än alla troende från jesu tid till 1970?
Lite mer ödmjukhet kanske?

Det var någon annan som frågade om YHWH inte jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in