2021-07-30, 22:27
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Medan befolkningen konstant ökar, så är du mer besatt av antal än andel. Det är (var) åk 7 matte att förstå skillnad på andel och antal. Doktorandstudienivå numera…

Ja, såklart att SVT valt att bara titta på senaste 5 åren. Annars hade 2012 varit värre i andel döda av befolkningen. Du kommer väl ihåg den där hemska snuvan 2012 va?

Jag får citera ur annan tråd:

Ja, jo. Det var ju duktigt av dig att uppmärksamma det. En guldstjärna för din vakenhet. Det finns ett problem bara

Dödsfallen för 2020 ligger 0,5% över snittet för alla 5 åren tillbaka. Du har just bevisat att det fanns en överdödlighet för just 2020. Tack !

F.Ö. så är alla höga siffror tillbaka de senaste 15 åren speciellt många dödsfall i den banala influensan Bara så du vet. Du vet , den banala influensan som man kan gå och vaccinera sig en gång per år. Den har förlängt livet på många.

En påminnelse att vi aldrig kan somna ifrån hotet från virus någonsin
Senast redigerad av Opaque 2021-07-30 kl. 22:40.
Citera
2021-07-30, 22:30
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Visst kan jag det. Har du gjort det? Då kan du väl visa var jag ska börja? Du kan ju det här...

Varsågod, här är länk:

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistikamnen/dodsorsaker/
Citera
2021-07-30, 22:31
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Medan befolkningen konstant ökar, så är du mer besatt av antal än andel. Det är (var) åk 7 matte att förstå skillnad på andel och antal. Doktorandstudienivå numera…

Ja, såklart att SVT valt att bara titta på senaste 5 åren. Annars hade 2012 varit värre i andel döda av befolkningen. Du kommer väl ihåg den där hemska snuvan 2012 va?

Jag får citera ur annan tråd:

Så det dödligaste året på åtta år är bara en liten bump in the road eller?
Citera
2021-07-30, 22:34
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Konsensus är att 2020 har haft en överdödlighet på ca. 7000 individer.

Man gissar att 2021 hamnar betydligt lägre p.g.a. vaccinet. Och det är en framgång som man definitivt måste ta in i beräkningarna oavsett vaxxare eller antivaxxare.

Det går att rationalisera bort pandemin på många grunder. Oklara grunder. För mig spelar de absoluta siffrorna den största rollen av alla, den definitiva summan av alla samlade ansträngningar som står till buds för att mota bort viruset spelar roll. Allt annat är bara brus i etern av påverkanskampanjer som medvetet, eller omedvetet försöker destabilisera samhällen för att försvaga regeringar och den allmänna tilliten. Det tar inte många år att rasera tillit, och till slut så lever vi i ett alltmer polariserad samhälle där åsiktsfriheten och tolernasen mellan medborgarna minskar radikalt. Något vi redan ser i migrationsdebatten, feminism och hbtq.

Åsiktsarenan befolkas alltmer av rena egoister som är övertygade om sin egen storhet och betydelse. Cyniska och paranoida,
Citat:
Är det inte just därför man tittar på överdödlighet? Det var ett argument som först kom från plandemiskeptikerna och som numera har dött ut som argument då det visade sig att 7000 var 2020:s överdödlighet och att 9000 var överdödligheten för ett covidår.

Jo, men först måste man då, detta också i ärlighetens namn, visa upp alla parametrar och hur man kommit fram till denna "överdödlighet". Jag tvivlar starkt på att det finns en konsensus, knappt en svag sådan då detta aldrig uppnås i kontroversiella ämnen som väl nu Covis-19 får räknas till... Jag tvivlar inte på en "överdödlighet", jag tvivlar dock på att den är så stor. Jag kan ha fel, men vill se hur man räknat ut detta först och hur motståndarna ser på dessa uträkningar. Konsensus - nja...!?

Här är antalet dödsfall i Sverige för åren 2015 - 2020:
Kod:
År:     Antal dödsfall
2015    90907
2016    90982
2017    91972
2018    92185
2019    88766
2020    98124

Siffrorna kommer från Statistiska Centralbyrån.

Åren 2015 - 2019 hade Sverige i genomsnitt 90962,4 dödsfall per år. År 2020 hade Sverige 98124 dödsfall. Det är en ökning med 7161,6 dödsfall jämfört med genomsnittet.

Det finns inga parametrar att ta hänsyn till, eftersom siffrorna enbart visar det totala antalet dödsfall, utan att ta hänsyn till några faktorer.

Notera att år 2019 var ett år med onormalt låg dödlighet. En mindre del av överdödligheten år 2020 skulle kunna förklaras av att fler gamla och sköra människor än normalt överlevde år 2019. Några av dom individer som normalt skulle ha dött år 2019, dog istället år 2020.

På samma sätt kan vi förvänta oss att dom kommande åren kommer att visa på underdödlighet, eftersom många gamla och sköra människor rensades bort under år 2020. Några av dom individer som normalt skulle ha dött år 2021 och 2022, dog redan år 2020.
Citera
2021-07-30, 22:39
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Varsågod, här är länk:

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistikamnen/dodsorsaker/

Citat:

Citat:
År 2020 avled 98 229 personer folkbokförda i Sverige. Av dessa var 48 775
kvinnor och 49 454 män. Hjärt- och kärlsjukdomar orsakade flest dödsfall
följt av tumörsjukdomar och covid-19.
Citera
2021-07-30, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Ja, jo. Det var ju duktigt av dig att uppmärksamma det. En guldstjärna för din vakenhet. Det finns ett problem bara

Dödsfallen för 2020 ligger 0,5% över snittet för alla 5 åren tillbaka. Du har just bevisat att det fanns en överdödlighet för just 2020. Tack !

F.Ö. så är alla höga siffror tillbaka de senaste 15 åren speciellt många dödsfall i den banala influensan Bara så du vet.
Så pga. att år 2019 har lägst andel döda de senaste 20 åren är det år 2019 vi ska använda som jämförelseår mot digerdöden år 2020? Varför är bara de fem senaste åren intressanta och inte de tio senaste? För att endast då blir din inbillade statistiska massdöd sann?
Citera
2021-07-30, 22:43
Medlem
Citat:
Så det dödligaste året på åtta år är bara en liten bump in the road eller?
Uppenbarligen ja. Eller påstår du att det finns hundratusentals döda i massgravar som man gömt undan?
Citera
2021-07-30, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag tror jag vet varför ni tycker vissa saker läggs fram på ett otydligt och osmart sätt. Det är för att det kommer från källor ni inte känner igen eller har förtroende för, eller för att det inte finns en jättemega stor peer-reviewed studie, eller för att det inte står i etablerad media. Förståeligt, om man förlitar sig på det gamla systemets sätt att göra saker och ting.

Men, I det läge vi är i nu, så är det min fasta övertygelse att man måste gå lite utanför det etablerade narrativet för att få reda på vad som faktiskt pågår. Och det är inget konstigt egentligen. Det var samma sak när invandringsdebaklet var som hetast i Sverige. Vad gjorde media och makten då? Jo, mörkade och smutskastade allt man orkade. Det gör man fortfarande.

Det är samma fenomen vi har att göra med nu fast på en mycket större skala

Så vad händer i en sån situation? Jo, oberoende personer försöker nå fram med deras information på vad sätt de än kan. Via Youtube, Bitchute, Twitter, whatever. Det gör att den typen av information lätt blir splittrad och det är lätt för "narrativet" att såga som oseriöst, även om innehållet håller hög kvalitet och budbäraren är kvalificerad och kunnig. Precis som hände i Sverige med både invandringen och andra saker.

Så när det dyker upp en Youtube video här, ett twitterinlägg där, så är det lätt att avfärda som nonsens och oseriöst om man inte är insatt i att även korrekt och seriös information just nu faktiskt blir rätt hårt angripen, även från det vetenskapliga etablissemanget tyvärr. Och det är det jag tror så många har svårt att acceptera. Att det råder stor korruption inom medicin. Och att de auktoriteter och myndigheter som vi tar för givet vill vårat bästa, kanske har helt andra intressen. Det är en svår nöt att smälta för många. Men är det så konstigt? Titta bara på diverse myndigheter i Sverige. Migrationsverket, försäkringskassan, ja självaste regeringen, toppolitiker osv. Skulle det vara annorlunda på en global nivå med medicinska myndigheter? You tell me, men jag tror att det är ännu värre på den nivån.

Jag vill inte heller slänga käft här eller någon annanstans egentligen. Men ibland tar frustrationen över och man skriver i affekt. Men jag kan säga dig att oviljan mot vaccinet i de allra flesta fall inte handlar om foliehattande eller konspirationsteorier. Det finns fullt legitima skäl att inte vaccinera sig och jag hade önskat att folk hade varit mer öppensinnade för dessa argument. Ha överseende med folk som inte kan kompilera all information och hitta alla länkar. Retoriken har blivit alldeles för hetsk mot ovaccinerade. Det måste få ett slut

Sen är det ju rätt svårt att förneka att västvärlden rör sig mot en auktoritär riktning i skrämmande fart. Bara det är värt att höja rösten emot, oavsett om man är vaccinerad, ovaccinerad, tror på aliens eller 5G. Frihet är något vi alla borde kunna samlas kring
Du beskriver informationskriget ganska bra. Jag har märkt att vaccinförespråkarna håller hårt i sina käpphästar som "peer reviewed article", officiella myndigheter och trovärdiga källor, dvs de stora kända mediajättarna.

Problemet är ju att när det kommer ny fakta hinner man inte vänta på att en grupp forskare skall skriva en "peer reviewed article" eftersom faktan då är flera månader gammal. Myndigheterna kan inte heller ändra sina rekommendationer från dag till dag beroende på varje nyhet som kommer fram. De etablerade mediejättarna kan, av etiska, kommersiella och lagliga skäl, inte rapportera vad alla oberoende visselblåsare varnar om.

Då återstår bara fri media och alternativa kanaler som blir först med nyheterna. Det betyder inte att allt som sägs i alternativmedia är sant, men man skall inte underskatta folks förmåga att värdera och sålla information. Är man någorlunda allmänbildad och erfaren är det inte så svårt att navigera i informationsflödet. Det märks ganska snart vilka som är seriösa och trovärdiga, även om artikeln i fråga inte är "peer reviewed" eller faktakontrollerad av en mediejätte.

Det var väl någon som skrev att det tar ungefär 6 månader för en konspirationsteori att bli faställd fakta. Det är det som är så roligt med Flashback, att här kan man följa utvecklingen i realtid och se hur argumenten förändras i takt med att nya uppgifter kommer fram!

För bara några månader sedan ansågs det att vaccineringen skulle stoppa smittspridningen. Nu är det plötsligt "självklart" att vaccineringen inte kan stoppa smittspridning, den kan bara förhindra svår sjukdom! Det är en mycket märklig helomvändning.
Citera
2021-07-30, 22:47
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Uppenbarligen ja. Eller påstår du att det finns hundratusentals döda i massgravar som man gömt undan?

Hundratusentals? Vad för statistisk mumbojumbo sysslar du med? Förstår du inte själv att exakt alla siffror pekar på att fler dog 2020 än de tidigare sju åren och att det beror på Covid?
Citera
2021-07-30, 22:48
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Det finns ganska många dödsorsaker som minskat i antal sedan 2019. Bara att söka om du orkar.

Det du gör är ett logiskt felslut. Du antar att dödsorsaker på något vis skulle vara statiska, vilket är fel. Det skulle kunna ha dött 80 000 av Covid 2020 utan att en överdödlighet inträffat.

Du får nog slipa lite på dina statistiska kunskaper.
Klart det inte är statiskt, men du får nog slipa lite på sannolikhetslära. Hur stor är sannolikheten att Sverige skulle haft en minskning av dödsfall i andra orsaker än Covid med 8000, eller ca 8%, vilket skulle vara fallet om du förutsätter att alla dessa 14 000 dött av covid som direkt orsak och inte hade dött annars.

Mer eller mindre noll.

Det enda korrekta sättet du kan räkna slagkraften i en pandemi, är att ta landets mortalitet i snitt (90 000 för Sverige) och dödsfall uttöver det kan attribueras till pandemin, +/-ett par tusen. Alltså 8000 +/- ett par tusen, troligtvis kring 6000 eftersom förväntat antal var 92000.

Det finns inga vägar runt denna enkla logik hur mycket man än försöker
Citera
2021-07-30, 22:50
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Här är antalet dödsfall i Sverige för åren 2015 - 2020:
Kod:
År:     Antal dödsfall
2015    90907
2016    90982
2017    91972
2018    92185
2019    88766
2020    98124

Siffrorna kommer från Statistiska Centralbyrån.

På samma sätt kan vi förvänta oss att dom kommande åren kommer att visa på underdödlighet, eftersom många gamla och sköra människor rensades bort under år 2020. Några av dom individer som normalt skulle ha dött år 2021 och 2022, dog redan år 2020.

Jaha ja, allt för att sopa undan effekten av vaccinet hör jag. Det är bara en slump allting.

Hörrö, jag har gått igenom dom här gtabellerna redan i början av pandemin på FB. Och kontentan är att alla var störtsäkra i sina osäkra tolkning på datan,

I mitt tycke finns inget att tillägga. Andelen äldre kommer inte att minska enligt alla demografiska regelverk och de kommer inte att bli friskare bara för att C19 svepte iväg en del av dom. Tomrummet på äldreboendet fylls med en ny människa. Och andelen 80+ kommer bara att öka i.o.m att den stora kullen 40-talister kommer att kräva mer och mer avancerad sjukvård.

Det är därför vår plikt att se till att dessa människor möter sina sista dagar utan onödiga risker p.g.a. en hoper korkade unga som inte tror att viruset inte ens existerar därför att de är för omogna och korkade att ta till sig fakta som ligger i konflikt med den självupplevda definitionen på frihet-

Klart slut
Citera
2021-07-30, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Alltså, skulle verkligen vilja få en förklaring till hur du får det till 46% skydd…men du tänker dig alltså att om alla vore vaccinerade och en person är inlagd, skulle det då innebära att vaccinet inte ger något skydd alls?

Men med 92% vaccinerade och bara 56% av inläggningarna innebär att bara ca 10% av de förväntade
antalet vaccinerade läggs in. Alltså ett skydd på ca 90%. Tycker det verkar rätt ok mot delta-varianten.

Edit: andelen vaccinerade över 50 går att hitta om man googlar…
Den beräkningen är givetvis fel.

Men om 56% av sjukhusintagna är vaccinerade så kan man konstatera följande:

UK hade inte ens kunnat halvera antalet sjukhusintagna med 100% vaccintäckning. Det här är med andra ord "as good as it gets".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in