2021-07-30, 21:19
Medlem
Är det bara jag som tycker det är bra om man typ har en betydande andel ovaccinerade i befolkningen?

Det är väl bra att ha en stor testgrupp att jämföra med då vaccinerna verkar vara so so. Då kan man jämföra hur mycket bättre eller sämre vaccinerade klarar sig jämfört med ovaccinerade och låta folk välja fritt.

4 miljoner döda är på en global skala låter mycket men är faktiskt inte så farligt. Föreställ er att vi har en by med 8000 invånare. En pandemi bryter ut och två år senare har 4 gamla fragila människor dött. Ingen hade brytt sig.

Det är ungefär det som har hänt på en global skala . 4 Miljoner låter som sagt mycket, men eftersom jorden har nära 8000 miljoner människor måste man se det i relation till den torala befolkningen.

Jag lever en livsstil med mycket resande i olika länder, festande osv vilket gjorde att jag fick covid förra året (troligtvis av en strippa)

Sedan dess har jag levt samma livssstil. Nattklubbar, festande och möter kanske dagligen 1000 människor på gatan då jag bor i en stor centraleuropeisk stad.

Personligen vill jag ha ha alla varianter av Covid och träna mitt immunförsvar 😂. Är man yngre än typ 30 år och vid god hälsa och rädd för covid som har någon promiles chans att döda en är man bara feg.

lösningen har aöltid varit enkel.De unga har aldig behövt något vaccin. Man kan kompensera riskgrupper och låta övriga leva fritt.

Media och våra ledare vill verkligen splittra befolkningen i två läger. Anti-vaccers som anklagas för att vara foliehattar och pro vaccers som anklagas vara sheeplings.

Verkligheten är naturligtvis mer grå än svart/vit.

Hursomhelst, de flesta rikare mer levnadsvana människor jag känner är skeptiska mot vaccinet och köper falska vaccinpass. Efter några år om alla som tog vaccinet mår bra och inte fått massa weirda sjukdomar, så tar jag gärna sprutan. Tills dess låter jag antikropparna arbeta Funkat bra hittills.
Senast redigerad av Nicous 2021-07-30 kl. 21:30.
Citera
2021-07-30, 21:33
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag har lämnat min bunker då jag är vaccinerad med två sprutor. Tyvärr verkar det finnas många spruträdda där ute som kommer fortsätta sprida smittan omkring sig. Många kommer dö även fortsättningsvis. Det är synd. Det borde inte behöva ske om alla hörsammade uppmaningen om att vaccinera sig. I USA kommer nu alla erbjudas 100 USD om de frivilligt vaccinerar sig.

Du får nog trycka i din bunker att tag till. Bara en tidsfråga innan det är vaccinerade är i majoritet och dessa sprider corona mer än icke vaccinerade. Därför så bör vi isolera alla vaccinerade.

https://www.friatider.se/fullvaccinerade-sprider-deltavirus
Citera
2021-07-30, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Ok är det inte bra då?

Det är helt grymt. Men vi ska passa oss för att tillskriva det till vaccinet, för det är Pfizer som har tillverkat det.
Citera
2021-07-30, 21:34
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vetefasiken
Jo, men om du nu drar upp 16 000 som såklart är en överdriven siffra, så måste du i ärlighetens namn visa upp hur många som normalt dör i liknade sjukdomar och säsongsinfluensor och göra ett avdrag - och där se på mellanskillnaden, för det är ju inte så att ingen dör ett "normalt" år...

Konsensus är att 2020 har haft en överdödlighet på ca. 7000 individer.

Man gissar att 2021 hamnar betydligt lägre p.g.a. vaccinet. Och det är en framgång som man definitivt måste ta in i beräkningarna oavsett vaxxare eller antivaxxare.

Det går att rationalisera bort pandemin på många grunder. Oklara grunder. För mig spelar de absoluta siffrorna den största rollen av alla, den definitiva summan av alla samlade ansträngningar som står till buds för att mota bort viruset spelar roll. Allt annat är bara brus i etern av påverkanskampanjer som medvetet, eller omedvetet försöker destabilisera samhällen för att försvaga regeringar och den allmänna tilliten. Det tar inte många år att rasera tillit, och till slut så lever vi i ett alltmer polariserad samhälle där åsiktsfriheten och tolernasen mellan medborgarna minskar radikalt. Något vi redan ser i migrationsdebatten, feminism och hbtq.

Åsiktsarenan befolkas alltmer av rena egoister som är övertygade om sin egen storhet och betydelse. Cyniska och paranoida,
Senast redigerad av Opaque 2021-07-30 kl. 21:38.
Citera
2021-07-30, 21:36
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Jo, men om du nu drar upp 16 000 som såklart är en överdriven siffra, så måste du i ärlighetens namn visa upp hur många som normalt dör i liknade sjukdomar och säsongsinfluensor och göra ett avdrag - och där se på mellanskillnaden, för det är ju inte så att ingen dör ett "normalt" år...

Är det inte just därför man tittar på överdödlighet? Det var ett argument som först kom från plandemiskeptikerna och som numera har dött ut som argument då det visade sig att 7000 var 2020:s överdödlighet och att 9000 var överdödligheten för ett covidår.
Citera
2021-07-30, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Konsensus är att 2020 har haft en överdödlighet på ca. 7000 individer.

Man gissar att 2021 hamnar betydligt lägre p.g.a. vaccinet. Och det är en framgång som man definitivt måste ta in i beräkningarna oavsett vaxxare eller antivaxxare.

Det går att rationalisera bort pandemin på många grunder. Oklara grunder. För mig spelar de absoluta siffrorna den största rollen av alla, den definitiva summan av alla samlade ansträngningar som står till buds för att mota bort viruset spelar roll. Allt annat är bara brus i etern av påverkanskampanjer som medvetet, eller omedvetet försöker destabilisera samhällen för att försvaga regeringar och den allmänna tilliten. Det tar inte många år att rasera tillit, och till slut så lever vi i ett alltmer polariserad samhälle där åsiktsfriheten och tolernasen mellan medborgarna minskar radikalt. Något vi redan ser i migrationsdebatten, feminism och hbtq.

Åsiktsarenan befolkas alltmer av rena egoister som är övertygade om sin egen storhet och betydelse. Cyniska och paranoida,

Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Är det inte just därför man tittar på överdödlighet? Det var ett argument som först kom från plandemiskeptikerna och som numera har dött ut som argument då det visade sig att 7000 var 2020:s överdödlighet och att 9000 var överdödligheten för ett covidår.

Jo, men först måste man då, detta också i ärlighetens namn, visa upp alla parametrar och hur man kommit fram till denna "överdödlighet". Jag tvivlar starkt på att det finns en konsensus, knappt en svag sådan då detta aldrig uppnås i kontroversiella ämnen som väl nu Covis-19 får räknas till... Jag tvivlar inte på en "överdödlighet", jag tvivlar dock på att den är så stor. Jag kan ha fel, men vill se hur man räknat ut detta först och hur motståndarna ser på dessa uträkningar. Konsensus - nja...!?
Citera
2021-07-30, 21:51
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Försöker piska upp osämja mellan vaccinerade och ovaccinerade medborgare?

Din retorik är också ganska hätsk.

Nej, det är inte jag som piskar upp hetsk stämning. Det är politiker som gör det. Det är en sak när en random norrlänning på flashback skriver saker och ting, en helt annan när ett statsöverhuvud säger att en grupp i samhället är en fara för samhället.

Det enda jag gör är att svara på den hetska retoriken. Men visst, klart jag kan försöka vara mr diplomat när världsledare vill få sådana som mig att framstå som onda och farliga. Jag ska försöka tona ner
Citera
2021-07-30, 21:51
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Hahahaja … nej så klart… vi ska massvaccinera hela världens befolkning för ett virus där medelåldern för de avlidna är 83/82 år de alra skröpligaste i livets slutskede. Mortality rate ligger på 0.1%

En anledning till att massvaccinera, är att Covid-19 handlar om mycket mer än dödsfallen. Jag känner igen din retorik från många gånger tidigare i tråden. Du visar siffror på dödsfallen, och anser dig därmed ha bevisat att Kina-viruset är harmlöst. Sedan blir arg på alla som inte står på din sida, eftersom du tycker att du har lagt fram tydliga bevis. I din Värld så är dina "bevis" perfekta.

Jag vänder på frågan, och frågar: Varför ska vi inte massvaccinera mot Kina-viruset?

Har ditt svar att göra med risken för okända biverkningar på lång sikt? I så fall bör du kanske tillämpa samma försiktighetsprincip mot viruset, som du tillämpar mot vaccinet.

Denna selektiva försiktighetsprincip återkommer, igen och igen, i den här tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Att det verkar koordinerat har givetvis inget med the Great Resetnatt göra ävennom WEF säger det… det ör bara en konspiration och illusion

Bara för att ni är kompletta Idioter (gäkler självklart inte de Shills som är inne) så betyder det inte att hela befolkningen är det

Låt säga att det är koordinerat, och en del av "the Great Reset". På vilket sätt leder det till slutsatsen att viruset skulle vara ofarligt?

Där finns ett märkligt glapp i logiken.
Citera
2021-07-30, 21:52
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Jag har lämnat min bunker då jag är vaccinerad med två sprutor. Tyvärr verkar det finnas många spruträdda där ute som kommer fortsätta sprida smittan omkring sig. Många kommer dö även fortsättningsvis. Det är synd. Det borde inte behöva ske om alla hörsammade uppmaningen om att vaccinera sig. I USA kommer nu alla erbjudas 100 USD om de frivilligt vaccinerar sig.

Glöm inte att man trodde det skulle ta 3-5 år innan vi hade ett vaccin med cirka 50% skyddseffekt . Nu ett och ett halvt år har vi vaccinerat 70% av befolkningen med ett potent vaccin . Smittan kommer fortsätta ett tag men allt pekar mot att få kommer bli allvarligt sjuka ..
Citera
2021-07-30, 21:53
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Härligt att höra! Önskar dig allt väl och att du lever ditt liv som du verkligen vill, utan rädsla. Livet är för kort för att oroa sig över småsaker, vilket covid i det stora hela faktiskt är. Jag menar det verkligen. Jag vill inget annat än det bästa för alla. Även om jag anklagat dig och andra här för att vara diverse saker

Du förstår säkert
Citera
2021-07-30, 21:54
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Jo, men först måste man då, detta också i ärlighetens namn, visa upp alla parametrar och hur man kommit fram till denna "överdödlighet". Jag tvivlar starkt på att det finns en konsensus, knappt en svag sådan då detta aldrig uppnås i kontroversiella ämnen som väl nu Covis-19 får räknas till... Jag tvivlar inte på en "överdödlighet", jag tvivlar dock på att den är så stor. Jag kan ha fel, men vill se hur man räknat ut detta först och hur motståndarna ser på dessa uträkningar. Konsensus - nja...!?

Förtydligande : Överdödligheten för 2020 har mätts i jämförelse med ett 5 års medel . Alltså mätperioden 2015-2020

Vecka 10-15 2020 var en riktig läskig kurva.

Om du tvivlar fortfarande : https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/
Senast redigerad av Opaque 2021-07-30 kl. 22:00.
Citera
2021-07-30, 21:56
Medlem
severustheemperors avatar
Ovaxade kommer få en fint, högbetalt extraknäck.......
(FB) Röda Korset förbjuder vaccinerade att donera plasma!

Hur mycket kommer de med förstört immunförsvar och blod vara villiga att betala?

Bristen på blod kommer att bli problematisk.
Senast redigerad av severustheemperor 2021-07-30 kl. 21:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in