2021-07-30, 19:02
Medlem
Paradisums avatar
Sparar hela barnbidraget till våra 2 barn. De får dessutom en tusenlapp för varje år de fyller, istället för presenter. Utöver det får de en slant vid jul och lite andra tillfällen. Sparar i kapitalförsäkring i mitt namn så jag bestämmer hur pengarna ska användas.
Citera
2021-07-30, 19:16
Medlem
RegnbagsLindas avatar
1000 kr per månad
Citera
2021-07-30, 19:27
Medlem
Jagskatilltuppens avatar
Mellan 20-50k om året per barn (fem hittills!). Beror på hur mycket utdelning det blir.
Citera
2021-07-30, 19:52
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Nej, det är ju det jag menar.

Alla kanske inte kan spara ett par tusen var åt sina barn i månaden, men dom flesta kan spara lite... Men gör det ändå inte.
Det är inte det jag menar eftersom du har fel. Alla kan inte spara . Så illa är det.
Citera
2021-07-30, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Bitterfitta!

Hoppas att du aldrig skaffar egna barn. Ni som kommer från fattiga förhållanden har en tendens att köra samma skit med era egna barn... hamsterhjulet du gillar så mycket.

Som om det skulle ligga värde och stolthet i att "göra rätt för sig", när man sliter ihjäl sig och måste vända på varje krona!

En bra ekonomisk start med en solid ekonomisk utbildning är svårslaget.

Den dagen jag skaffar barn så kommer jag att vara miljonär. Bortsett från dig så kommer jag inte att skaffa barn i ren och skär egoism för att överhuvudtaget känna att jag har uppnått i livet.
Citera
2021-07-30, 20:17
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Grejen är ju att staten har kommit fram till att det blir dyrare att försöka hålla reda på vilka som verkligen behöver barnbidraget och vilka som klarar sig utan än att bara betala ut barnbidragen.
Alltså handlar detta bara om klassisk, svensk jantelag, Har inte mitt barn en kontantinsats när han är vuxen till en bostad så ska inte din heller ha det.
Citera
2021-07-30, 20:26
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Om du snålar in för att kunna ge dina barn en bättre start i livet så tillhör du INTE den kategorin som jag tycker inte borde få detta bidrag! Jag stöttar Dig hela vägen vad gäller ditt val att leva för att dina barn skall få en bra start! Bra jobbat tycker jag ärligen!
Tack!
Jag tror att människors inställning till pengar är det som har chockerat mig mest i vuxenlivet.
Dom flesta jag känner verkar knappt spara några pengar alls. Och då pratar vi om människor som tjänar rätt hyfsat.
En vän till mig har fru, barn, villa, båt, fin bil, allting.
Och han har sagt att han har runt 10 000 sparat på kontot och då är det betydligt bättre än hur det legat till förut.
Jag hade haft panik om jag var 50 och hade 10 papp på sparkontot.
Citera
2021-07-30, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Tydligen. Varför skull banken ge dig en ränta på 10% när de bara behöver erbjuda nollränta?
Det har dom inte… Jag trollar.
Citera
2021-07-30, 21:01
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av msjoedin
Vi lägger 2000 kr per mån till vår 2-åring nu. Sparar i 4 olika fonder på SAVR. Borde ge en hyfsad summa tills hon blivit 18 år. Även om det skulle komma en rejäl krasch under tiden så hinner det nog repareras. Eller vad tror ni?

Riskfyllt. 5-10 år innan barnen är vuxna så bör du flytta om till att minst 50% sparas på vanligt tråkigt bankkonto.
Citera
2021-07-30, 22:21
Medlem
Mina barn ska inte få ett öre.. de ska tjäna ihop sina egna stålar .. förstår att barnen nu för tiden blir sönder curlade
Citera
2021-07-30, 22:57
Medlem
Är det smart att spara åt sina barn?
Citera
2021-07-30, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Grejen är ju att staten har kommit fram till att det blir dyrare att försöka hålla reda på vilka som verkligen behöver barnbidraget och vilka som klarar sig utan än att bara betala ut barnbidragen.
Alltså handlar detta bara om klassisk, svensk jantelag, Har inte mitt barn en kontantinsats när han är vuxen till en bostad så ska inte din heller ha det.

Fast hur svårt är det egentligen? Försäkringskassan har ju inga problem att anpassa nivån på sjukersättning och VAB-ersättning utifrån vilken lön man har, och likaså förskoleavgifter anpassas efter inkomst.

Uppgifterna finns ju redan i systemet. Är ju tämligen enkelt att dela in barnbidraget i tex 3 olika nivåer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in