Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-29, 22:10
  #3313
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Noskonen till SN20 har varit synlig och den är försedd med värmeskyddande material. Men hela farkosten är ännu ej "stacked".

Dom sätter värmeskölden på noskonen? Det måste innebära att dom tänkte göra ett svanhopp ner i atmosfären, alltså.

Så det som sitter i nosdelen kan t.ex aldrig ha fönster, och luckor för reserv-fallskärmar som backup kommer troligen aldrig på fråga heller? Dessutom är det inte speciellt stor yta relativt vikten - tänk på kapsylerna där bottenplattan var en stor del av farkostens yta, detsamma för skytteln vars nos, undersida, vingarnas framsida tillsammans var en stor del ..

Det ska bli mäkta intressant att se den där återvända inte bara från LEO, utan även från månen.
Citera
2021-07-29, 22:34
  #3314
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Dom sätter värmeskölden på noskonen? Det måste innebära att dom tänkte göra ett svanhopp ner i atmosfären, alltså.

Så det som sitter i nosdelen kan t.ex aldrig ha fönster, och luckor för reserv-fallskärmar som backup kommer troligen aldrig på fråga heller? Dessutom är det inte speciellt stor yta relativt vikten - tänk på kapsylerna där bottenplattan var en stor del av farkostens yta, detsamma för skytteln vars nos, undersida, vingarnas framsida tillsammans var en stor del ..

Det ska bli mäkta intressant att se den där återvända inte bara från LEO, utan även från månen.

Det framgick inte exakt av bilden men jag tar för givet att det är en sida av noskonen som skall värmeskyddas. Den skall harmonisera med övriga buksidan.

Naturligtvis blir detta mycket intressant. Som du vet älskar jag UTRULLNINGAR men chansen för att första försök, alltså komplexet SN20--BN4, skall lyckas kanske inte är högre än 50%. Jag "tror" så småningom kabinen skall sitta under noskonen och under kabinen har vi ett lastutrymme. Men olika versioner byggs ju. Det går så fort nu så att "stackingen" i min hjärna inte fungerar.

Men mina funderingar motsägs av att jag ser fönsterarrangemang på ritningar av kommande Starships, så det vete FAN...jag tror vi får vänta och se. Dessa fönster sitter i noskonen, ja jag är förvirrad men forskar varje dag. Vi får inte glömma att det som prövas nu är en prototyp och konceptet kan ändras fortlöpande
SpaceX driver löpande band, tänk på att en SLS tar två år att bygga, så mycket tid har vi inte här att slösa bort.
Citera
2021-07-29, 23:24
  #3315
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Men mina funderingar motsägs av att jag ser fönsterarrangemang på ritningar av kommande Starships, så det vete FAN...jag tror vi får vänta och se. Dessa fönster sitter i noskonen, ja jag är förvirrad men forskar varje dag. Vi får inte glömma att det som prövas nu är en prototyp och konceptet kan ändras fortlöpande
SpaceX driver löpande band, tänk på att en SLS tar två år att bygga, så mycket tid har vi inte här att slösa bort.

Nu finns det ju tydligen flera Starships; de som ska användas i rymden men inte återkomma eller användas som månlandare ( .. eller marslandare .. ) behöver kanske mindre skydd. Eller, kanske inte mars, då man faktiskt använder atmosfären som broms även där - även om den e tunn så är hastigheterna mycket högre initialt.

Men att skydda noskonen och 'en sida' av Starship indikerar att man tänker dra ut på bellyflop till LEO-återkomster, minst. Då blir ju nästa fråga - då dom nu skulle bromsa med halva ytan så undrar man hur g-krafterna ställer till det. Ett rör som faller ner parallellt mot jorden kontra ett som faller head first? Skillnaderna i inbromsning måste vara brutala.

Som sagt, kan inte vänta nog på SN20 och en riktig deorbit.
Citera
2021-07-29, 23:42
  #3316
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Nu finns det ju tydligen flera Starships; de som ska användas i rymden men inte återkomma eller användas som månlandare ( .. eller marslandare .. ) behöver kanske mindre skydd. Eller, kanske inte mars, då man faktiskt använder atmosfären som broms även där - även om den e tunn så är hastigheterna mycket högre initialt.

Men att skydda noskonen och 'en sida' av Starship indikerar att man tänker dra ut på bellyflop till LEO-återkomster, minst. Då blir ju nästa fråga - då dom nu skulle bromsa med halva ytan så undrar man hur g-krafterna ställer till det. Ett rör som faller ner parallellt mot jorden kontra ett som faller head first? Skillnaderna i inbromsning måste vara brutala.

Som sagt, kan inte vänta nog på SN20 och en riktig deorbit.


Jag medger att frågetecknen är många. Månlandaren kan naturligtvis inte använda belly flops men marslandaren kan göra det.Men får inte samma bromsverkan då Mars atmosfär är så tunn.

Jag hade förväntat mig en uppskjutning av Boeings Starliner i morgon men nu är det mycket oklart eftersom den ryska nya modulen Nauka kan ha rubbat stationen när den åstadkommit okontrollerade avfyrningar av attitydkontrollraketer.

Ett sådant skit. Men förhoppningsvis blir det bara en dags försening.
Citera
2021-07-29, 23:48
  #3317
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag hade förväntat mig en uppskjutning av Boeings Starliner i morgon men nu är det mycket oklart eftersom den ryska nya modulen Nauka kan ha rubbat stationen när den åstadkommit okontrollerade avfyrningar av attitydkontrollraketer.

huh? Fan, jag hinner inte hänga med längre .. äs Nauka redan framme och drog lite random motorer när den redan dockat? Hur är detta inte en nyhet på DN?

Hittar det långt in på twitter .. https://twitter.com/NASA/status/1420801401358364678

Måste kanske spendera lite mer tid där. Och mer tid att kontrollera om ryssarna verkligen använder android i sina projekt eller om det är nåt inhemskt (betoning på hemskt).
__________________
Senast redigerad av iptrix 2021-07-29 kl. 23:51.
Citera
2021-07-29, 23:52
  #3318
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
huh? Fan, jag hinner inte hänga med längre .. äs Nauka redan framme och drog lite random motorer när den redan dockat? Hur är detta inte en nyhet på DN?

Svensk media är mer intresserade av översvämningar och skurar. Ja Nauka är dockad och det verkar som om problemen har minskat just nu. Men man får inget förtroende för modulen när det blir sådant krångel.

NASA vågar inte skicka ut en farkost till ISS så länge oklarheterna inte är utredda. Tråkigt för rymdfarten men om ett par dagar är det säkert grönt igen.
Citera
2021-07-29, 23:56
  #3319
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
NASA vågar inte skicka ut en farkost till ISS så länge oklarheterna inte är utredda. Tråkigt för rymdfarten men om ett par dagar är det säkert grönt igen.

Enligt andra sajter är det "lugnt nu". Dvs, bränslet för attitudkorrigering hos Nauka är slut. Man får hoppas att dom hade tänkt låta den sitta där, i dockningsluckan, för evigt. ISS fick väl spendera sitt eget bränsle för att stoppa rotationen (45 grader, enligt twitter) och återkomma till normalläget, så nu kommer väl *den* sakna bränsler t.ex för framtida korrigeringar, eller för att undvika all skit vi slänger omkring däruppe.

Ibland undrar man om det är amatörer som kör det där rejset, eller bara lägstbjudande. Eller ryssar.
Citera
2021-07-30, 08:21
  #3320
Medlem
wwrs avatar
Nu har det förstås blivit något problem igen för Starliner. Den ryska vetenskapsmodulen har tydligen givit en "burn" som vridit ISS och Starliner får vänta. Bäst de ställer om klockan ordentligt!
https://www.theguardian.com/science/...ut-of-position
https://www.wsj.com/articles/boeing-...on-11627589940
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-07-30 kl. 08:55.
Citera
2021-07-30, 10:21
  #3321
Medlem
Nytt bränsle till ISS:s attitydkorrigerings-raketer har man nog i förråd. Men jag tror att stationen ligger rätt nu. Det är väl Nauka som hade problemen.

Jag har inte funnit några nya uppgifter. En journalist vid namn Anatolij Zak har hållit på och surrat om Nauka i flera år nu. Ryssarna har processat modulen i flera år men ändå händer sådana här underliga fadäser. Ryssland vill ju för övrigt lämna stationen och bygga eget.

Men starten idag för Starliner är inställd. Man kan väl säga att Boeing är otursförföljda för detta låg ju utanför deras kontroll.
,
Sent ikväll vill jag följa vad som händer på Boca Chica Starbase, det såg lite rörigt ut där igår.
Citera
2021-07-30, 15:47
  #3322
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Enligt andra sajter är det "lugnt nu". Dvs, bränslet för attitudkorrigering hos Nauka är slut. Man får hoppas att dom hade tänkt låta den sitta där, i dockningsluckan, för evigt. ISS fick väl spendera sitt eget bränsle för att stoppa rotationen (45 grader, enligt twitter) och återkomma till normalläget, så nu kommer väl *den* sakna bränsler t.ex för framtida korrigeringar, eller för att undvika all skit vi slänger omkring däruppe.

Ibland undrar man om det är amatörer som kör det där rejset, eller bara lägstbjudande. Eller ryssar.

Det är väl en forskningsmodul som ryssarna satt dit? En utbyggnation. - Sannolikt ingenting som skall släppas loss senare och jag antar att den har en egen dockningslucka i baken.

Hursom så kör SpaceX på för fullt i imponerande fart och Elon konfirmerade att även SpaceX investerat i Bitcoin precis som Tesla.

Månresan hos NASA

1. Jeff Bezos - Ge mig alla pengarna så flyger jag.
2. SpaceX. Vi kommer att sticka till månen 2024 med eller utan er.
3. NASA. Snälla SpaceX får vi följa med?
Citera
2021-07-30, 17:17
  #3323
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Det är väl en forskningsmodul som ryssarna satt dit? En utbyggnation. - Sannolikt ingenting som skall släppas loss senare och jag antar att den har en egen dockningslucka i baken.

Hursom så kör SpaceX på för fullt i imponerande fart och Elon konfirmerade att även SpaceX investerat i Bitcoin precis som Tesla.

Månresan hos NASA

1. Jeff Bezos - Ge mig alla pengarna så flyger jag.
2. SpaceX. Vi kommer att sticka till månen 2024 med eller utan er.
3. NASA. Snälla SpaceX får vi följa med?
Skall jag gissa så står ingen på månen 2024. Halva projekttiden har gått och planerna är fortfarande svävande. Alla rymdmiljardärerna är f.n. upptagna att skicka upp sina miljardärkompisar på turistresor.
(FB) SpaceX - Uppskjutningar med mera. (Bemannad färd 2020-05-30)

Närmast står Inspiration4 på tur att hylla ett barnsjukhus genom att med Elons hjälp sprida några hundra ton CO2, bla i den övre atmosfären där den lär bli kvar ett tag. Elon har 4 turistresor till planerade.
(FB) SpaceX - Uppskjutningar med mera. (Bemannad färd 2020-05-30)

Man undrar om detta prat om månresor egentligen är till för att försöka mörklägga att man nu satsar mest på miljardärer i rymden.
Citera
2021-07-30, 17:22
  #3324
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Man undrar om detta prat om månresor egentligen är till för att försöka mörklägga att man nu satsar mest på miljardärer i rymden.

Jag är inte den enda som är skeptisk, ser jag. Dessutom - all teknik man nu svänger sig med är ju redan 50+ år gammal. Som att man återuppfinner hjulet hela tiden.

Märkligt att det ska vara så svårt och dyrt att göra nåt vi gjorde 1961. Och 1969.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback