2021-12-10, 21:02
Medlem
raskenss avatar
Dom hållet tydligen på att bygga om Raptormotorn till version 2 som inte kommer att heta Raptor. Tydligen har det varit så stora brister med den nuvarande motorn att programmet inte kommer att fungera utan den uppdaterade Raptor 2.

Någon som har mer detaljer om varför dom börjat designa om raptormotorn helt?
Citera
2021-12-10, 21:17
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Någon som har mer detaljer om varför dom börjat designa om raptormotorn helt?

Uh.. intressant. Har sett massor med yt-videos över raptorns förträfflighet och vilka tryck den klarar i olika steg.

Det är inte bara så att spacex vill lämna metan?
Citera
2021-12-10, 21:19
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Uh.. intressant. Har sett massor med yt-videos över raptorns förträfflighet och vilka tryck den klarar i olika steg.

En så potent växthusgas! Verkligen?
Vill de gå ned på fotogen?
Varför?

Har de inte egna metanfyndigheter i Boca?

Kan videorna vara bluff? Elon-hype?
Senast redigerad av wwr 2021-12-10 kl. 21:21.
Citera
2021-12-10, 21:27
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
En så potent växthusgas! Verkligen?
Vill de gå ned på fotogen?

Känslig tå? Förstår inte allt av det där, och som jag skrev var det en fråga - inte ett påstående.

I min värld hade dom använd lox och väte. Ja, väte kräver jobbigare tankar och den läcker rätt bra från stålrör. Bah.

Avgaserna är iaf nåt även Greta hade godkänt, hmm?
Citera
2021-12-10, 21:42
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Känslig tå? Förstår inte allt av det där, och som jag skrev var det en fråga - inte ett påstående.

I min värld hade dom använd lox och väte. Ja, väte kräver jobbigare tankar och den läcker rätt bra från stålrör. Bah.

Avgaserna är iaf nåt även Greta hade godkänt, hmm?
Nejdå inget känsligt. Men du har studerat det tekniska i motorn.

Jag tror inte de byter en fungerande motor bara för att den använder metan.

Som jag förstått vill SX t.o.m. försöka borra upp egen metan i Boca Chica.
Citat:
SpaceX is locked in a legal fight with a Texas oil company for a plot of land it wants to use to drill for natural gas, according to public records. The 806-acre site in southern Texas sits near SpaceX’s Starship facilities, a sprawling testing ground for its methane-fueled Raptor rocket engine.

https://www.google.com/amp/s/www.the...-gas-lone-star

Jag tror inte det är miljön. Jag gissar de har problem med konstruktionen.
Var det inte metan som skulle framställas på Mars enligt Sabatier-processen.

Finns det fotogen på Mars? (för Merlin ... Jag vet inte)
Citera
2021-12-10, 21:47
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Var det inte metan som skulle framställas på Mars enligt Sabatier-processen.

Finns det fotogen på Mars? (för Merlin ... Jag vet inte)

Jag tror ingen har föreslagit fotogen. Men att framställa väte, eller metan .. upplys mig, är det en väldig svårighetsskillnad där?

Ja, det är svårt att lagra väte, speciellt om man försöker göra det som gas. Eller nerkyld vätska. Men hur var det med alla dessa andra modeller som togs fram för bilar, med nåt slags kolnanojox? Återigen känner jag att jag måste läsa på men dygnen envisas med dessa jla 24 timmar, jag behöver mer. 37? E det för mycket att be om?
Citera
2021-12-10, 22:43
Medlem
raskenss avatar
Citat:

2:10 in i videon är Elons tweet. Jag tror inte dom kommer ändra bränslet det skulle inverka på hela raketen.. Misstänker det är så stora produktionsproblem med motorn man designar om den.

https://youtu.be/f7O5uzu8aKg

Dom kommer nog inte få några intäkter från marskoloniseing de närnaste 200åren så det blir att leva på Starlinkuppskjutningar som har ökat vikten till 1ton per satellit. Ska man klara 42000satteliter som måste bytas ut var 4e år så behöver man kunna lyfta 10000ton satelliter per år. Tror inte ens starship kommer klara av det. Dom sitter i en rejäl knipa.
Citera
2021-12-17, 07:21
Avstängd
wwrs avatar
Nu säger SpaceX att de fått kontrakt på flera bemannade uppskjutningar med Starship nästa år. En journalist skriver att SX Ochinero sagt det och det står i Teslarati. Det låter orealistiskt, tycker jag. Farkosten har ännu ej varit i rymden och saknar kabin t.ex.

https://twitter.com/jeff_foust/statu...uynl9NS8w&s=19

https://www.google.com/amp/s/www.tes...acts-2021/amp/
Senast redigerad av wwr 2021-12-17 kl. 07:44.
Citera
2021-12-17, 07:47
Medlem
Citat:

Tror det största problemet dom har med raptormotorn är att den tar för lång tid att tillverka. Dom lyckas ”bara” få ihop en ny motor var 48:e timme vilket är på tok för långsamt för Elon.

Metan kommer dom nog aldrig lämna då det är det bränsle som lättast kan produceras på Mars.
Citera
2021-12-17, 08:12
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Tror det största problemet dom har med raptormotorn är att den tar för lång tid att tillverka. Dom lyckas ”bara” få ihop en ny motor var 48:e timme vilket är på tok för långsamt för Elon.

Metan kommer dom nog aldrig lämna då det är det bränsle som lättast kan produceras på Mars.

Du är den andra som föreslagit det. Är det inte enklare att framställa väte, men bara mycket, mycket jobbigare att lagra?
Citera
2021-12-17, 08:50
Medlem
Citat:
Du är den andra som föreslagit det. Är det inte enklare att framställa väte, men bara mycket, mycket jobbigare att lagra?

Metan finns i atmosfären på Mars och bedöms enklare att framställa som bränsle där.
Vatten som behövs för att framställa väte bedöms förvisso finnas på Mars, men är inte lika lättillgängligt.
Hade målet istället bara varit månen så hade väte kanske varit lämpligare.
Metan har möjligtvis några andra fördelar.
Det brinner mycket renare och lämnar mindre sot än fotogen/RP-1 vilket är en fördel i en motor som ska kunna återstartas ofta.
Det är förmodligen lättare att hålla isär metan från syre än väte från syre i motorns bränslepump (då väte är en mindre molekyl som lättare läcker förbi packningar).
Har förmig att det krävdes ganska komplex lösning för det på rymdfärjan.
Citera
2021-12-17, 09:49
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Metan finns i atmosfären på Mars och bedöms enklare att framställa som bränsle där.

Hmm. Nej kan inte vara anledningen. Mars' atmosfär sägs skapa 270 ton av det om året. Spritt över en hel planet .. neh, det är nog inte processen man använder. Det finns sådana som skapar metan, varianter av hur man skapar syre och väte.

Jag tror det har med lagringen att göra. Men jag tror den här diskussionen varit uppe tidigare, den känns bekant.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback