Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-27, 12:58
  #3301
Avstängd
Starship 2.0 blir 18 (arton) meter i diameter låter Musk meddela. Av den största motormodellen så behövs det över/minst 60 st enligt de som kan räkna.
Citera
2021-07-27, 13:06
  #3302
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Starship 2.0 blir 18 (arton) meter i diameter låter Musk meddela. Av den största motormodellen så behövs det över/minst 60 st enligt de som kan räkna.
Det blir till att förbruka runt 10 ton metan i sekunden. Du har helt rätt i att Musk kommer att leda ett vittomspännande energiföretag. Om de vinner domstolsprocessen mot landägaren de leasar av och kan borra upp naturgas har de snart en fot inne även i marknaden för fossil energi.
Citera
2021-07-27, 17:04
  #3303
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om GAO säger att allt gick rätt till kan ju NASA inte börja förhandla med Bezos igen.

Inte under dom förhållandena som rådde när SpaceX vann kontraktet, det är kört. Dock så är det kanske på gång nya instruktioner till NASA om att dom måste välja två månlandare för deras HLS-program. Jag vill minnas att en kommitté i House of Representatives ska titta på den frågan i dag.

(Om dom säger ja, så går det vidare till House of Representatives för omröstning. Går det vidare där så ska Senaten säga sitt med en omröstning. Slutligen så tilldelas pengar separat från instruktioner, så det kan mycket möjligt sluta med att NASA ska välja två månlandare men inte får några extra pengar för det. Lagförslaget som dock är på gång garanterar dock SpaceX dom pengar dom redan har blivit tilldelade)

I vilket fall som helst så hoppas jag på att House of Representatives och Senaten tar sitt förnuft till fånga, SpaceX månlandare är vida överlägsen Blue origins förslag, framförallt så ger det verkligen valuta för pengarna för skattebetalarna i det kommande fas 2 av månprogrammet.
Citera
2021-07-27, 19:00
  #3304
Medlem
1) Naturligtvis kostar det extra pengar att välja två månlandare. Men som jag tidigare skrivit, kan man få fram resurserna är det väl inga problem? Det påverkar ju inte SpaceX, där går det fort undan men det räddar Blue Origin. Värre slöseri har jag sett. Två olika typer av månlandare, mångfald är ju bra eller hur?

2) SpaceX är på väg att förflytta hundratals tekniker och arbetare från anläggningarna i Florida till Boca Chica Starbase. En stor offensiv är på gång för att färdigställa the launch tower, göra färdigt munnen på startplattan, processa BN4 samt fördigställa SN20 och samt göra en värdig utrullning till startplattan i nästa månad. Förhoppningsvis håller tidtabellen.

3) Utrullning av Boeings Starliner till startplattan på Kennedy Space Center har redan skett och man siktar fortfarande på att få iväg farkosten den 30 juli. Bärraket är den gamla beprövade Atlas V.
Citera
2021-07-27, 22:43
  #3305
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Starship 2.0 blir 18 (arton) meter i diameter låter Musk meddela. Av den största motormodellen så behövs det över/minst 60 st enligt de som kan räkna.

Dags att bygga en Raptor 2.0 med tio gånger större dragkraft. Annars kommer det här aldrig att fungera.
Citera
2021-07-27, 22:47
  #3306
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Inte under dom förhållandena som rådde när SpaceX vann kontraktet, det är kört. Dock så är det kanske på gång nya instruktioner till NASA om att dom måste välja två månlandare för deras HLS-program. Jag vill minnas att en kommitté i House of Representatives ska titta på den frågan i dag.

(Om dom säger ja, så går det vidare till House of Representatives för omröstning. Går det vidare där så ska Senaten säga sitt med en omröstning. Slutligen så tilldelas pengar separat från instruktioner, så det kan mycket möjligt sluta med att NASA ska välja två månlandare men inte får några extra pengar för det. Lagförslaget som dock är på gång garanterar dock SpaceX dom pengar dom redan har blivit tilldelade)

I vilket fall som helst så hoppas jag på att House of Representatives och Senaten tar sitt förnuft till fånga, SpaceX månlandare är vida överlägsen Blue origins förslag, framförallt så ger det verkligen valuta för pengarna för skattebetalarna i det kommande fas 2 av månprogrammet.

Ja, vi diskuterade ju detta tidigare i tråden. Om jag minns rätt är det Maria Cantwell, senator från Washington (Blue Origins hemstat) som driver frågan. Tror dock att hon får svårt att få med sig resten av kongressen på detta megaslöseri.
__________________
Senast redigerad av Regulus 2021-07-27 kl. 22:53.
Citera
2021-07-27, 23:01
  #3307
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
1) Naturligtvis kostar det extra pengar att välja två månlandare. Men som jag tidigare skrivit, kan man få fram resurserna är det väl inga problem? Det påverkar ju inte SpaceX, där går det fort undan men det räddar Blue Origin. Värre slöseri har jag sett. Två olika typer av månlandare, mångfald är ju bra eller hur?

Visst, om det inte går ut över andra NASA-program är ju mer pengar till rymdforskning bara bra. Det är fortfarande bara en pytteliten del av USA:s BNP. Någon räknade en gång ut att USA:s befolkning spenderade mer på kosmetika än på Apolloprogrammet, så länge det varade. Och förstås mycket mycket mer på att bomba Vietnam.

Men tyvärr skulle nog en miljardgåva till Bezos gå ut över andra NASA-program, direkt eller indirekt.
Citera
2021-07-27, 23:22
  #3308
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Visst, om det inte går ut över andra NASA-program är ju mer pengar till rymdforskning bara bra. Det är fortfarande bara en pytteliten del av USA:s BNP. Någon räknade en gång ut att USA:s befolkning spenderade mer på kosmetika än på Apolloprogrammet, så länge det varade. Och förstås mycket mycket mer på att bomba Vietnam.

Men tyvärr skulle nog en miljardgåva till Bezos gå ut över andra NASA-program, direkt eller indirekt.
svårt att bedöma om det går ut över något annat. Det kan ju vara så att det behövs två månlandare. En som är liten och traditionell för prestigemånlandningen, och sedan en landare för att transportera utrustning plus personal till en månbas.

Men jag hoppas personligen att SpaceX fortsätter den riktiga erövringen av rymden, så fort som möjligt genomföra Dear Moon, och ta snabba kliv mot Mars.

På Boca Chica är nu aktiviteten väldigt hög. Vissa bedömare på sighter tror att utrullning av BN4 kan ske redan den 5 augusti. Något längre tid tar det kanske att få färdigt SN20. Men ingen kan säga säkert.
Citera
2021-07-28, 00:37
  #3309
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Starship 2.0 blir 18 (arton) meter i diameter låter Musk meddela. Av den största motormodellen så behövs det över/minst 60 st enligt de som kan räkna.

Detta var väl i en två år gammal tweet av Musk. Har han sagt något mer sedan dess?
Citera
2021-07-29, 16:11
  #3310
Medlem
Hugo.Draxs avatar
https://www.valleycentral.com/spacex...rbital-launch/
Citat:
In the effort to launch the fully stacked Starship SN20 and Super Heavy B4 prototypes into orbit, Musk has called on 500 employees from SpaceX sites in Hawthorn, California, Cape Canaveral, Florida, and McGregor, Texas, to relocate to the Brownsville/Boca Chica area temporarily.

Musk’s ambitious goals to reach orbit by July have been delayed, but supplemental employees have been arriving in Brownsville to help finish constructing the orbital launch tower that will support the starship and booster, as well as the vehicle itself.

While a date has not been set for the orbital launch, a source shared with KVEO that Musk gave them a short timeline of nine days, as of Friday, to have the vehicle stacked at the launch pad.

Nio dagar från i fredags borde i så fall bli 1 augusti, det känns tight då orbital launch platform är långt i från färdigbyggd.

Edit:
Länken är geoblockerad för dom som bor i EU. Men petar ni in länken i google så kan man läsa en cachad version (Tryck på pilen ovanför sökresultatet)
__________________
Senast redigerad av Hugo.Drax 2021-07-29 kl. 16:16.
Citera
2021-07-29, 21:24
  #3311
Avstängd
SpaceX största problem nu är bristen på arbetskraft. De flyger in hantverkare med Musks privata flyg till Boca Chicka.
Citera
2021-07-29, 21:48
  #3312
Medlem
Noskonen till SN20 har varit synlig och den är försedd med värmeskyddande material. Men hela farkosten är ännu ej "stacked".

Ett litet 9:e segment är nu monterat på lauch tower, det var någon sorts överbyggnad och det verkar som man ligger väl framme.

Själva munnen på startplattan har också varit synlig och det är naturligtvis bråttom att montera på den.

Jag har inte sett några nyheter om BN4, hur skall man hinna med att montera på 29---32 raptors vilket det nu blir. Trots det höga tempot har jag svårt att tro på UTRULLNING redan den 5 augusti.

Om inte vädret ställer till det skjuts Boeings Starliner upp i morgon den 30 juli.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback