2021-07-30, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nighter825
Så man väntar till en rättegång där Busch kan vinna för sen anmäla ett brott?
Kommer bara se dåligt från deras håll.
Det beror väl på vad som kommer fram i rättegången och vad utfallet av denna blir?
Citat:
Det är sant, jag vet inte om de har anmält, men om ombudet anser det har skett brott så borde ombudet eller andra omkring esbjörn anmält Busch för åldringsbrott istället för vänta. De gjorde ju det för trädfällning.
Verkar mer som Esbjörn advokater och de runt omkring verkar inte ha bevis för det har begått brott eller att mäklaren gjort fel.
Även media hade fått reda på om Busch hade blivit anmäld för brott med tanke på intresset för husköpet
Det är rena spekulationerna från din sida.

Det är dock bra att du erkänner att du inte vet, men det är också därför som dina frågor blir så märkliga.
Citat:
Gällande ledsagaren har de redan nämnts i tråden att personen inte vill identifiera sig för busch eller hennes advokat, där ombudet skulle närvara vid telefon.
Att det nämnts i en tråd på Flashback är ingalunda ett hållbart bevis för att ledsagaren vägrade att legitimera sig.
2021-07-30, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det beror väl på vad som kommer fram i rättegången och vad utfallet av denna blir?

Det är rena spekulationerna från din sida.

Det är dock bra att du erkänner att du inte vet, men det är också därför som dina frågor blir så märkliga.

Att det nämnts i en tråd på Flashback är ingalunda ett hållbart bevis för att ledsagaren vägrade att legitimera sig.

Då de inte var riktade till dig från början så kan jag förstå det. Men du valde ju inte heller svara utan ställde frågor som jag svara på.
Och ja det spekulationer likt dina och alla andra i denna tråd.
2021-07-30, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Vad vet jag - det var kubun som pratade om att Esbjörn hade ett koppel journalister med sig.
Du missade alltså att kubun skrev journalist inom citationstecken oçh gjorde en panndunknings-emoji efter?
Är du lika slarvig med all information som du inhämtar om ärendet?
2021-07-30, 12:42
Bannlyst
Citat:
Då de inte var riktade till dig från början så kan jag förstå det. Men du valde ju inte heller svara utan ställde frågor som jag svara på.
Och ja det spekulationer likt dina och alla andra i denna tråd.
Det stämmer. Jag svarade inte på dina frågor som härrörde från dina fantasier, utan avslöjade istället det.
2021-07-30, 12:44
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Jaha så historien med och om Esbjörns ledsagarinna är redan känd för er Ebbaianer men är någonting som systematiskt utelämnats när ni så i högan sky beskyllt Esbjörn vara skyldig till att mötet inte blev av - ja precis som vanligt alltså Sån tur nu då att det numera, via min fina direktkontakt med JB, sipprar fram alltmer intressanta detaljer till tråden om hur denna avskyvärda åldringsscam gått till.

Så Ebba var rädd för att ledsagarinnan var en journalist! Varför det - hon hade väl rent mjöl i påsen....eller? Mötet spelades ju ändå in eller hur? Nej, denna historia blir allt mer makaber och remarkabel. Ja huvudförhandlingarna kommer verkligen att bli intressanta - att hon (Ebba) fortsatt insisterar o framhärdar i att fortsätta detta är sannerligen helt outgrundligt.

Klart att det är känt att Esbjörn hade en ledsagare som avvek innan det var klarlagt vem hon var.

Du rapar bara upp allt för minst 10:e gången och tror att du kommer med något nytt.

Bättre att du läser tråden och sätter dig in i vad som har skrivits tidigare.
2021-07-30, 12:48
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Då har Katrin Björklund levererat ett fullkomligt lysande svar , exakt som förväntat.

https://anonfiles.com/Jf187e9au3/Anon_rar

Allt ska finnas med i den här zip-filen, bifogade det senaste dagboksbladet dessutom.

E*björn fick avslag på sin godmansansökan av överförmyndaren i Uppsala och har återkallat sin ansökan hos Västerås Tingsrätt.

Nja, han återkallar ansökan i juli nästa år, men postgången var ovanligt snabb, så tingsrätten har redan fått ta del av dokumentet.

Men skämt åsido, jag finner det mer och mer troligt att Ebba har alla vinnarkorten på hand och Esbjörn sitter med Svarte Petter. Deras försvarsstrategi är inte konsekvent och i princip ingenting av allt de påstått, har de lyckats backa upp med några bevis.

Det här kommer kosta Esbjörn massa pengar om inte Ebba är snäll och står för delar av notan. Dock verkar hennes ekonomi inte vara så lysande heller, då hon lånat till både bostadsköp och renoveringar. Eller så är det smart att låna om man kan, istället för att ta av sin sparbuffert, vad vet jag.
2021-07-30, 12:51
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Det var Ebbas advokat som inte ville att Esbjörns ledsagare skulle få vara med eftersom hon befarade att ledsagarinnan då skulle kunna bli ett vittne till vad som utspelade sig vid mötet!!!

De krävde heller inte att "journalisten" skulle legitimera sig vilket hon naturligtvis kunde ha gjort utan hon fick helt enkelt inte vara med vem hon än hade varit och det var såklart Ebba med advokat som intog den hållningen....men det kunde ju du utan å göra en apstor grej av det räkna ut på egen hand - du din sanningssökare.

Ebba var fullbokad alla andra dagar och insisterade på att mötet skulle hållas just då och med svävande förklaringar till varför mötet var så nödvändigt. Hon förklarade det med: "För att få ordna upp och reda ut saker o ting". JB gick med på att ställa upp digitalt och var med på Teams i ca en timme.

PS ska nu ut ett tag så inte förrän tidigast på sen eftermiddag är jag tillbaka å kan svara på mer

Tack för att du bekräftar att det var en journalist som försökte att smita in på mötet.

Vem vill föra en förhandling med en journalist närvarande?
2021-07-30, 12:52
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Hur vet du att ledsagaren vägrade identifiera sig?
Hur vet du att man inte ämnar anmäla Ebba för åldringsbrott när höstens rättegång är över?
Hur vet du ens att en anmälan mot Ebba inte redan är gjord?
Hur vet du att man inte ämnar anmäla mäklaren när höstens rättegång är avklarad?

Om man väntar med att anmäla Ebba och mäklaren till efter den här rättegången, så tyder det på att man vill hålla på med valpåverkan, inte skipa rättvisa. Ett brott anmäler man direkt.

Att Ebba i detta nu inte är anmäld för något, är rätt självskrivet. Det hade poppat upp i nyhetsmedia/twitter direkt. Det säljer lösnummer och skapar klick.
2021-07-30, 12:56
Medlem
Citat:
Det stämmer. Jag svarade inte på dina frågor som härrörde från dina fantasier, utan avslöjade istället det.

Vilka fantasier?
Det var frågor baserad på folk skrivit i tråden och anklagat Busch och mäklaren för brott eller gjort fel.
2021-07-30, 12:59
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Hemlighöll Ebba det för Esbjörn som var där? Hemlighöll Ebba det för Esbjörns ombud? Eller hemlighöll Ebba det för oss vanliga dödliga? Stor skillnad på hemlighetsmakeri.

I nuläget finns inga bevis för att Ebba har begått något åldringsbrott och i just den här rättegången kommer hon iallafall inte hamna vid de anklagades bänk. Rollerna är ombytta här och Esbjörn är den som ska försvara sig och sitt handlande. Men om den dagen kommer och Ebba blir åtalad för åldringsbrott, så kommer nog RO och Binninge vara sistahandsvalet bland ombud.
Jag förstår inte vad du menar. Självklart var inte vem vänninan var hemligt för Esbjörn, hon var ju med där i köket.
Men hemlighöll Ebba vem väninnan var så länge som möjligt för alla, svar Ja.

På vilket sätt har Esbjörn hemlighållit detta? Han har aldrig talat om det. Jag hade för mig att det var Ulf som körde honom.

Jag tror inte anmälan om åldringsbrott kommer för än denna tvist är över. Esbjörn är äldre äldre, han orkar nog inte med två rättsprocesser.

I den här rättegången finns det ingen anklagad. Det är en tvist, inte ett brottsmål. Det sägs här att det i tvister är upp till den som inte anmält att bevisa att den har rätt. Låter konstigt, men jag säger inte att det inte är så.

Men när hon blir åtalad för åldringsbrott behöver hon inget bevisa. Det ligger nämligen inte på den åtalade att bevisa sin oskuld. Det ligger på åklagaren att bevisa Ebbas skuld. Det har ju en åklagare redan gjort i denna härva. Nämligen bevisat att Ebba Busch har förtalat.

Jag tror att en åklagare inte kommer att ha några problem att bevisa skuld i frågan om åldringsbrott.
2021-07-30, 13:14
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag förstår inte vad du menar. Självklart var inte vem vänninan var hemligt för Esbjörn, hon var ju med där i köket.
Men hemlighöll Ebba vem väninnan var så länge som möjligt för alla, svar Ja.

På vilket sätt har Esbjörn hemlighållit detta? Han har aldrig talat om det. Jag hade för mig att det var Ulf som körde honom.

Jag tror inte anmälan om åldringsbrott kommer för än denna tvist är över. Esbjörn är äldre äldre, han orkar nog inte med två rättsprocesser.

I den här rättegången finns det ingen anklagad. Det är en tvist, inte ett brottsmål. Det sägs här att det i tvister är upp till den som inte anmält att bevisa att den har rätt. Låter konstigt, men jag säger inte att det inte är så.

Men när hon blir åtalad för åldringsbrott behöver hon inget bevisa. Det ligger nämligen inte på den åtalade att bevisa sin oskuld. Det ligger på åklagaren att bevisa Ebbas skuld. Det har ju en åklagare redan gjort i denna härva. Nämligen bevisat att Ebba Busch har förtalat.

Jag tror att en åklagare inte kommer att ha några problem att bevisa skuld i frågan om åldringsbrott.

Esbjörn sitter på de anklagades bänk. Ebba har anklagat honom för att ha brutit ett avtal och det är ju det allt cirkulerar kring. Skulle Ebba på något sätt vara skyldig till åldringsbrott, skulle det användas vid den här rättegången för att få bort Esbjörn från den jobbiga sits han sitter i.

För att citera Wikipedia:
Citat:
Åldringsbrott eller Brott mot äldre är ett brott i Sverige där någon utnyttjar en äldre persons utsatthet för att stjäla pengar eller värdesaker. Åldringsbrott är inte någon egentlig officiell benämning men används av både media, av polisen och rapporter av myndigheten BRÅ för att beskriva brottstypen. Ibland omfattas begreppet även av andra brott där äldre är särskilt utsatta, som bedrägerier och institutionsvåld eller vanvård, men även sexualbrott och misshandel i nära relationer, men dessa förknippas inte lika starkt med begreppet åldringsbrott. I BRÅ:s klassificering används beteckningen 0858 Äldre/funktionsnedsatt. Ofta anges åldern 65 år som gräns, även i internationella sammanhang, men förövaren ska också ha utnyttjat en försvagning som uppstått på grund av ålder, vilket gör bedömningen mer subjektiv.

Så utifrån den här harangen med text, vad har Ebba gjort som gör det till ett juridiskt solklart åldringsbrott? Ebba har inte stulit något, inte begått bedrägeri, instutitionsvåld, vanvård, sexualbrott eller misshandel i nära relationer. Esbjörn är över 65 år gammal och det är det enda solklara faktiskt och kvar att bevisa är i så fall att Ebba ska ha "utnyttjat en försvagning". Inte fullt lika solklart, då Esbjörn inte kunnat beläggas vara rättsoförmögen.
2021-07-30, 13:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Nja, han återkallar ansökan i juli nästa år, men postgången var ovanligt snabb, så tingsrätten har redan fått ta del av dokumentet.

Men skämt åsido, jag finner det mer och mer troligt att Ebba har alla vinnarkorten på hand och Esbjörn sitter med Svarte Petter. Deras försvarsstrategi är inte konsekvent och i princip ingenting av allt de påstått, har de lyckats backa upp med några bevis.

Det här kommer kosta Esbjörn massa pengar om inte Ebba är snäll och står för delar av notan. Dock verkar hennes ekonomi inte vara så lysande heller, då hon lånat till både bostadsköp och renoveringar. Eller så är det smart att låna om man kan, istället för att ta av sin sparbuffert, vad vet jag.

Det är ju spel mot ett mål där målvakten dessutom är ute och köper korv, finns inte en chans att Uppsala Tingsrätt skulle döma till E*björns fördel.

Det märks ju av det desperata draget med att försöka hävda att köpet ska hävas på grund av att Ebba Busch inte har betalt full likvid för köpet, lite svårt när den som ska ha likviden vägrar att komma till slutbetalningen vilket Katrin Björklund pedagogiskt redogör för.

Helt otroligt att E*björns nya advokater kommer med något sådant men allt annat de har kommit med är ju pulveriserat så vad fan ska de göra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in