2021-07-29, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Helt sant, ändå är det de "rikas" barn som studerar vidare i väsentligt högre utsträckning än "de fattigas" barn. Men förmodligen är skillnaden inte särskillt stor om man bara tittar på etniskt svenska barn och helt bortser från alla unga i utsatta områden.
Kommer tyvärr alltid vara så för i de rika familjerna finns tradition att studera och högre krav hemifrån.
Men vi är ändå långt framme i Sverige jämfört med till exempel England där det nästan är omöjligt för arbetarbarnen att byta socialklass om de inte är fotbollsproffs eller rockstjärnor.
Citera
2021-07-29, 18:38
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Barnbidragen är till för att gå åt - inte något för rikemanssparande.

Ni som sparar minst 1,000 mån till barnen - hur många av Er har själva begränsat kapital/ansamlat
sparande.

O Ni som sparar minst 1,000 mån till barnen - sparar Ni betydligt mer själva?

Vi lägger in barnbidraget för båda i deras fondsparande.

Jag själv lägger in ett par tusen varje månad på mitt eget ISK, där har Småbolag Norden och Småbolag Sverige, Ryssland och Ny teknik. Värde lite över 2 miljoner just nu. Har gått riktigt bra.

Barnen har samma fonder i portföljen.

Jag fick bil och körkort betalt då jag fyllde 18. Sedan så har jag fått 20-30 papp av föräldrarna vid ett par tillfällen genom åren.... Som åkte in på fondkontot samma vecka.

Bra att ha då barn inte är billiga i drift.

Det här upplägget är ingenting som jag fått hemifrån av mina föräldrar, dom var helt ointresserade av pengar och börsen.

Men jag försöker givetvis föra intresset vidare till våra barn.
Senast redigerad av FladderFarfar 2021-07-29 kl. 18:44.
Citera
2021-07-29, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Vi startade ett Spar-paket till vår dotter på en bank i samband med hennes födelse. Vi spar 1300:- / månaden.
Det har gått 10 år nu, och det är värt ca 220 000:- nu, som hon får den dagen hon fyller 18

Då har banken blåst er totalt. Vad tusan har ni placerat pengarna i? Allemansfonder?
Citera
2021-07-29, 18:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IloveUhonungskanin
Inte nog med att ni parasiterar en utbildning, ni parasiterar bidrag också.

Jo ni är korkade som inte tar lån till 0% ränta när vi har minst 4% inflation.

Inte så vettig utbildning ni gick va? Sticker man utomlands behöver man inte betala alls.

Men det är bra att ni inte tog hela beloppet av gratispengarna som gavs. Hederligt. Korkat men hederligt.

Varför i helvete får man ens bidrag för att man studerar?

Eh, vad fan snackar du om? Räntan är inte på 0%. Nu under 2021 tack vare corona är den på 0,05%. När min fru pluggade för 10 år sen vet jag inte vad den låg på. Bidraget tar man om man är smart din idiot, det är inte att vara en parasit. Och vi tog hela bidraget som var på 3000 spänn ungefär. Man är korkad om man inte utnyttjar alla resurser som finns.
Citera
2021-07-29, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scapula
Ifall ni har ekonomi till att spara två tusen per barn (minst två gissar jag), som ni dessutom justerar efter bostadsmarknadens utveckling, kan ni väl försöka att köpa en etta eller två någonstans och hyra ut. Så slipper ni lägga halva månadslönen om ett par år ifall de senaste årens utveckling fortsätter. Lägenheten kommer att ha betalt sig själv när det är dags för barnen att ta över den.

Tanken har slagit mig, men då måste det vara en förening som går med på ett sådant upplägg. Jag vet inte hur vanligt det är att man kan göra sånt.

Dessutom är jag lite orolig för att köpa när marknaden nått toppen, man vill ju inte bli sittande med Svarte Petter om priserna går ner.
Citera
2021-07-29, 18:58
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Att få vardagsekonomin att gå ihop och samtidigt spara pengar till barnen kan vara svårt.

Ändå lägger åtta av tio småbarnsföräldrar undan en summa varje månad.

Hur mycket man sparar skiljer sig enormt, visar en ny undersökning från Fundler.

Jag tycker att det som sticker ut är att så många svarat att de inte sparar någonting till sina barn. Det är viktigt att börja spara pengar för deras framtid, och därför viktigt att prata om, säger Jacob Liebermann, rådgivningschef Fundler.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/X6eGwb/sa-mycket-sparar-smabarnsforaldrar-till-sina-barn

Hur mycket lägger ni flashbackare undan till era barn, och kanske ännu viktigare, pratar ni ekonomi med era små?

Är det skolans jobb att lära dom sånt?

Är det viktigt att ge dom en bra ekonomisk start i livet eller tänker ni att "jag fick inte en spänn" så varför ska dom få det?

Hur gör ni?

Är dina barn tvillingar? Noterar att du skriver barnens konton i plural. Om inte hur mitigerar du för utbetalningsår och skillnad i värde?

Ser att det gäller flera här inne, mitt tips är att spara i ETT barn konto annars kommer det bli stor skillnad vad gäller värde när bostad ska bostad ska köpas åt Petter född 2015 och Eva född 2021.

Givetvis kan barnen även ha sina egna konton för att lägga in 500 lappen från farmor samt skapa intresse för ekonomi men håll den biten separat.
Citera
2021-07-29, 19:10
Medlem
libbens avatar
Vad är fördelen med att spara åt sina barn? Ifall man går i personlig konkurs och blir utmätt så kan inte pengarna på barnens konto röras? Skulle isf vara en sådan orsak.

Annars är det bättre förvalta familjens pengar själv och sedan finnas där som stöd när det är dags för vuxenlivet. Har de blivit vettiga unga vuxna ger man dem extra fördelar i livet med hjälp osv. Men att ha ett konto som de känner till och pengar de trånar efter. Löjligt.

Bättre försöka bygga så stor förmögenhet som möjligt till familjen och själva leva och sedan se vad man har för möjligheter vid arv när det börjar bli dags att slå ihop kofferten.
Citera
2021-07-29, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Vad är fördelen med att spara åt sina barn? Ifall man går i personlig konkurs och blir utmätt så kan inte pengarna på barnens konto röras? Skulle isf vara en sådan orsak.

Annars är det bättre förvalta familjens pengar själv och sedan finnas där som stöd när det är dags för vuxenlivet. Har de blivit vettiga unga vuxna ger man dem extra fördelar i livet med hjälp osv. Men att ha ett konto som de känner till och pengar de trånar efter. Löjligt.

Bättre försöka bygga så stor förmögenhet som möjligt till familjen och själva leva och sedan se vad man har för möjligheter vid arv när det börjar bli dags att slå ihop kofferten.
Kan finnas flera anledningar.
Förr fanns arvskatt, gåvoskatt och förmögenhetsskatt.
Sambon kanske inte litar på dig?
Dessutom är ju hela grejen att de har ett konto som de har full koll på hur det utvecklas och lär sig mycket på det.
Citera
2021-07-29, 19:20
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Kan finnas flera anledningar.
Förr fanns arvskatt, gåvoskatt och förmögenhetsskatt.
Sambon kanske inte litar på dig?
Dessutom är ju hela grejen att de har ett konto som de har full koll på hur det utvecklas och lär sig mycket på det.

Det kan man göra med småpengar när de börjar bli 16+ typ och få dem intresserade.
Citera
2021-07-29, 19:31
Medlem
GodModes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
1200 per barn som investeras i ett isk. Det finns ingen uttalad plan för när de ska få dem.

Mina barn går fortfarande på lågstadiet men jag gör mitt bästa för att ge dem en ekonomisk förståelse.

Exakt samma upplägg.
Citera
2021-07-29, 19:38
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Allt handlar om preferenser.

1500kr per månad är småpengar för många. Väldigt många spenderar betydligt mer på rent skräp varje månad som inte ger något värde.
Tydligen. Folk som har två-tre barn lägger alltså undan kanske 5000kr sammanlagt till barnen, och då sparar de säkert en hel del till sig själva också. Många har det alltså väldigt bra ekonomiskt idag.
Citera
2021-07-29, 19:41
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Sossegnällspik - du har lön - dubbla inkomster köpebostad o sommarställe - du fattar inte hur jävla
bra du har det - men du kanske samtidigt varit för snåål för barn
Nu är jag pensionär och har bara en usel pension, ca 12000kr/mån. När jag jobbare fanns inte en chans att spara flera tusen till barnen, de har fått klara sig själva i vuxen ålder. PÅ den tiden hade ingen såna pengar över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in