2021-07-29, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SlaytanicShredder
Varför ta lån när man inte behöver?

För att inflationen äter upp det.

CSN ger ut gratis pengar dumjävel.

CSN borde läggas ner.
Citera
2021-07-29, 17:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IloveUhonungskanin
Trams. Har man inga pengar får man jobba hårdare, mer, smartare. Bort med skitbidraget helt och hållet, sänk skatten så arbetare får mer i plånboken och kan spara till sina barn.

Föräldraledighet ska också bort. Jävla trött på att arbeta för att sopiga slampor och negresser ska ploppa fram en massa sopiga barn.

Var föräldraledig hur länge du vill men inte en spänn ska man få. Det är jag som arbetat ihop mina pengar och jag vill inte dela med mig till arbetsskygga latmaskar.

Tycker inte man ska ta bort det men hållet med dig i mycket du säger. Tycker att vi säger man får 1000 kronor vid första barnet i månaden. Skaffar man två halveras detta. Sen vid 3 blir det ännu mindre för nu skaffar massa babbar barn enbart för bidrag.
Citera
2021-07-29, 17:07
Avslutad
Citat:
För att inflationen äter upp det.

CSN ger ut gratis pengar dumjävel.

CSN borde läggas ner.

Vi fick CSN bidrag, vi är inte dumma. Men när en kursbok kostar typ 1500 räcker inte de där 3000 man fick till mycket mer än det samt tågkort.
Citera
2021-07-29, 17:10
Medlem
Citat:
Tycker inte man ska ta bort det men hållet med dig i mycket du säger. Tycker att vi säger man får 1000 kronor vid första barnet i månaden. Skaffar man två halveras detta. Sen vid 3 blir det ännu mindre för nu skaffar massa babbar barn enbart för bidrag.

Varför ska man ha bidrag för barn?

Sänk skatten istället. Bidragen betalas ju av en själv. Sinnessjukt att pengarna ska ta ett varv i systemet och minskas när maktkåta byråkrater och sossar stjäl en del.

Nej låt folk behålla sina pengar från början.

Kan man inte försörja sig själv, kan man inte försörja barn och ska då inte ges incitament att skaffa barn.
Citera
2021-07-29, 17:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Jo det behöver man för att leva vettigt - hade du juste bil under tiden du studerade?

Det hade jag om än hälften betald av papzen (men det hade ett pris - fick inte bestämma
bilmodell ensam)

Nää, stackars liten som inte fick välja vilken bil han skulle FÅ. Är det skåda given häst i munnen eller choosers beggars man säger, jag minns inte...

Citat:
fy fan vilket
jävla sjukt samhällssystem vi lever i där alla är snåla o letar efter det billigare/billigaste
Ja helt sjukt att folk försöker hushålla med de resurser de har. Det vore ju mycket bättre om alla bara kunde få det bästa och finaste av allt. Varför har vi inte ett sådant samhällssystem?

Citat:
Vad jag menar är att man skall behöva tänka så o att det går att sälja kvitton o
luftfakturor (o där även lyfta moms) - visar ju att hela ekonomi- o bokföringsupplägget/samhällssystemet o momssystemet sinnesrubbat
är sjukt
Va? Visst, moms är anus, men... Va?
Citera
2021-07-29, 17:27
Medlem
BuyardChorliks avatar
Citat:
Barnbidragen är till för att gå åt - inte något för rikemanssparande.

Ni som sparar minst 1,000 mån till barnen - hur många av Er har själva begränsat kapital/ansamlat
sparande.

O Ni som sparar minst 1,000 mån till barnen - sparar Ni betydligt mer själva?

De 2650:- som vi investerar varje månad i barnens KF utgör bara en liten del av vårat totala månadsspar. Vi har ett gemensamt familje-ISK som vi sätter in ca 15000:- på varje månad. Vi investerar i globalfonder, investmentbolag, och ny-teknikfonder.

Vi vill dels köpa ett sommar/helghus som vi kan fylla med fina minnen, och som barnen får ta över när vi går bort. Samt bygga upp en liten pengamaskin som förhoppningsvis kan puffa på över åren och skapa någon slags trygghet. Kan barnen bygga vidare på den kan de bli mycket förmögna i framtiden. Men det är upp till dem.
Citera
2021-07-29, 17:29
Medlem
Citat:
Vi fick CSN bidrag, vi är inte dumma. Men när en kursbok kostar typ 1500 räcker inte de där 3000 man fick till mycket mer än det samt tågkort.

Inte nog med att ni parasiterar en utbildning, ni parasiterar bidrag också.

Jo ni är korkade som inte tar lån till 0% ränta när vi har minst 4% inflation.

Inte så vettig utbildning ni gick va? Sticker man utomlands behöver man inte betala alls.

Men det är bra att ni inte tog hela beloppet av gratispengarna som gavs. Hederligt. Korkat men hederligt.

Varför i helvete får man ens bidrag för att man studerar?
Citera
2021-07-29, 17:47
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Vi startade ett Spar-paket till vår dotter på en bank i samband med hennes födelse. Vi spar 1300:- / månaden.
Det har gått 10 år nu, och det är värt ca 220 000:- nu, som hon får den dagen hon fyller 18

Det var en rätt dålig värdeutveckling må jag säga, hur är pengarna placerade? (OMXS30 har gått upp 118% på tio år) Det hade ju blivit 156.000 kr bara på ett vanligt bankkonto.

Jag vet att folk inte har obegränsat med pengar, särskillt inte småbarnsföräldrar, men mitt råd är att kickstarta sparandet med en rejäl inköp av aktier motsvarande vad man tänkt spara åt barnet under tre år så det blir lite moment på utvecklingen

Sedan det oerhört viktiga rådet att inte spara pengarna i barnets namn! Långt ifrån alla 18-åringar är mogna att kkara av att få 500k i näven på sin 18-årsdag att bokstavligt talat göra vad de vill med.
Senast redigerad av Ringhals3 2021-07-29 kl. 17:56.
Citera
2021-07-29, 17:48
Medlem
Citat:
Varför i helvete får man ens bidrag för att man studerar?

För att vi lever i ett samhälle där vi vill uppmuntra människor att utbilda dig, för att minska klyftorna att det bara är de med god ekonomisk bakgrund som har möjligheten.
Citera
2021-07-29, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BuyardChorlik
De 2650:- som vi investerar varje månad i barnens KF utgör bara en liten del av vårat totala månadsspar. Vi har ett gemensamt familje-ISK som vi sätter in ca 15000:- på varje månad. Vi investerar i globalfonder, investmentbolag, och ny-teknikfonder.

Vi vill dels köpa ett sommar/helghus som vi kan fylla med fina minnen, och som barnen får ta över när vi går bort. Samt bygga upp en liten pengamaskin som förhoppningsvis kan puffa på över åren och skapa någon slags trygghet. Kan barnen bygga vidare på den kan de bli mycket förmögna i framtiden. Men det är upp till dem.

Men här ser vi ju merparten här som säger sig spara till barnen sparar ju relativt sett bara småpengar så det är så klart rätt.

Jag betalade halva bilen själv o alla löpande kostnader ink bil - sånt fick man inte pengar till

Har vi några här eller i närkretsen där föräldrarna har gott ställt o barnen är ekonomiska idioter
eller helt enkelt svagbegåvade så de inte kommer att kunna förvalta/hantera sina arv - vad tycker ni som förälder om det (vilket f ö skulle vara min egen mardröm eftersom pengar då i generationer x
2 skulle gå åt helvete)
Citera
2021-07-29, 17:57
Medlem
BuyardChorliks avatar
Citat:
Men här ser vi ju merparten här som säger sig spara till barnen sparar ju relativt sett bara småpengar så det är så klart rätt.

Jag betalade halva bilen själv o alla löpande kostnader ink bil - sånt fick man inte pengar till

Har vi några här eller i närkretsen där föräldrarna har gott ställt o barnen är ekonomiska idioter
eller helt enkelt svagbegåvade så de inte kommer att kunna förvalta/hantera sina arv - vad tycker ni som förälder om det (vilket f ö skulle vara min egen mardröm eftersom pengar då i generationer x
2 skulle gå åt helvete)

Skulle det visa sig att barnen blir ekonomiska mongon får vi väl köpa deras lägenheter åt dem i våra namn och låta dem bo där gratis eller mot symbolisk summa. Svårt att säga nu när barnen är så små.
Citera
2021-07-29, 17:59
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
För att vi lever i ett samhälle där vi vill uppmuntra människor att utbilda dig, för att minska klyftorna att det bara är de med god ekonomisk bakgrund som har möjligheten.

Helt sant, ändå är det de "rikas" barn som studerar vidare i väsentligt högre utsträckning än "de fattigas" barn. Men förmodligen är skillnaden inte särskillt stor om man bara tittar på etniskt svenska barn och helt bortser från alla unga i utsatta områden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in