2021-07-29, 13:19
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar

Hur mycket lägger ni flashbackare undan till era barn, och kanske ännu viktigare, pratar ni ekonomi med era små?

Är det skolans jobb att lära dom sånt?

Är det viktigt att ge dom en bra ekonomisk start i livet eller tänker ni att "jag fick inte en spänn" så varför ska dom få det?

Hur gör ni?

Sparar 1000 kr/mån per barn i KF, som successivt läggs i indexfonder. Har sålt av vid några tillfällen för att köpa en mix av preferensaktier och aktier där det var köpläge. Så de äger en blandad portfölj.

Helt med på att det kommer krävas kapital för dem tidigt i livet. Med detta får de kontantinsatser för att kunna köpa bostad för några miljoner när de är i 20-årsåldern.

En annan sak jag med all säkerhet kommer att göra är att ge dem en arvöverlåtelse. Det vill säga att när jag ärver något så går det direkt till mina barn. För så gjorde mina föräldrar och det var guld värt. Precis när jag kom ut i vuxenlivet och kapital behövdes som mest ärvde jag mor-/farföräldrar och slapp ta lån till dåliga villkor.

Om jag istället skulle ta emot arvet om 15-20 år skulle det kanske kunna investeras, men det är knappast något jag skulle behöva. Villan skulle redan vara rejält nedamorterad, barnen utflugna och lönen hög.

Försöker prata lite ekonomi. Veckopeng är en bra start.
Citera
2021-07-29, 13:21
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av msjoedin
Vi lägger 2000 kr per mån till vår 2-åring nu. Sparar i 4 olika fonder på SAVR. Borde ge en hyfsad summa tills hon blivit 18 år. Även om det skulle komma en rejäl krasch under tiden så hinner det nog repareras. Eller vad tror ni?
Det kommer bli ca 970.000 kr när hon blivit 18 år. Är inte det en för stor summa?
Citera
2021-07-29, 13:45
Medlem
MickeyMantles avatar
Barnbidraget sparas och är det enda som kommer sparas, eftersom barn ändå kostar bra länge inom allt, så där investeras det i deras liv och karaktär. Det är ingen rättighet att få hundratusentals kr så fort man uppnått en viss ålder, jag vet då ingen som fått det när de själva blev 18-20. Man fick pengar till körkort och annat för att komma igång med sitt eget självförsörjande, men att få hundratusentals kronor är ett nytt medelklass-fenomen. Eller så är det jag som uppvuxen arbetarklass nu själv är medelklass som saknar koll på traditionerna. Kanske är det så att arbetarklassen börjat imitera medelklassen i frågan?

Pengarna som sparas är inget han kommer få i hand, det är pengar som kommer användas för att hjälpa honom mot prestationskrav. Insats? Varför ska man ge honom hela insatsen när man kan kräva att han själv ska spara ihop exempelvis hälften eller hjälpa honom med inkomst om han studerar på högre nivå, för att slippa skuldsätta sig.
Citera
2021-07-29, 13:51
Medlem
Jag sparar i ett ISK. Det är inga öronmärkta pengar till barnen utan den dagen de flyttat ut och sedan behöver pengar till något vettigt kommer jag att överraska med att jag kan stå för insatsen till en lägenhet eller kapital om de vill starta ett företag.

Tyvärr känner jag folk som fick 100 000 av sina föräldrar på sin 18-årsdag och festade upp eller köpte lyxprodukter för pengarna inom någon månad.

Säger ungarna att de vill resa jorden runt så kommer jag att säga: "Bäst att börja jobba då." Kommer de och behöver 200 - 300 000 till ett boende så kommer jag med en glad överraskning. Kommer inte ens berätta för dem att jag har pengar då det inte är säkert att båda kommer få lika mycket pengar eller ens vid samma tidpunkt. Den ena kanske vill köpa hus vid 30 års ålder och den andra kanske vill köpa lägenhet vid 25 års ålder. Det jobbiga kanske blir om de känner att det är orättvist om jag först hjälper den ene och sedan andra. Men då får jag väl säga att det finns pengar till dig med när du behöver till något vettigt.
Citera
2021-07-29, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Dom hade sparat ihop så att jag fick betalt körkort och en bil den dag jag fyllde 18... bra start.

Sedan så har jag fått lite random presenter genom åren (ibland 20 ibland 30 papp) trots att jag inte alls behövt det.

Så det känns naturligt att jag kommer att göra samma sak med mina barn.

Dom kommer att ha några hundra tusen var på ISK den dagen... beroende på hur börsen går så kan det kanske bli en halv miljon var.

Ja du har ett ansvar att hjälpa barnen o inte förstöra ditt arv o alla pengar eftersom du fått/får från
dina föräldrar
Citera
2021-07-29, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ja livet är orättvist. När jag och mina polare flyttade hemifrån fick ett par polare ettor i innerstan av sina rika föräldrar. Dessa lägenheter har nu 15-20 år senare blivit omvandlade till radhus och villor. Själv bor jag fortfarande i hyresrätt och har först nu lyckats spara ihop till en kontantinsats. Det tog bara 15 år.

Ja, jag är 30 nu men hyr fortfarande även fast jag tjänar 60k sek/månad. Skulle säga att mina gamla klasskamrater som tjänar 25k/månad har det bättre ställt än mig då dem tjänat 2-3 miljoner bara på bostadskarriär även fast de inte är direkt smarta, bara tur med snälla föräldrar.

Borde införa fastighetsskatt istället för inkomstskatt, det är mer rättvist, vi väljer inte våra föräldrar.
Citera
2021-07-29, 14:03
Avslutad
Barnbidraget som jag inte exakt vet vad ligger på nu åker i alla fall rakt in på barnens konton varje månad. Sen när det är födelsedagar/julafton och sånt så om de får pengar då åker det också in på kontona. Det är pengar vi planerat att använda när de t.ex. vill ta mopedkörkort, körkort, köpa bil, skaffa lägenhet och liknande.
Senast redigerad av SlaytanicShredder 2021-07-29 kl. 14:18.
Citera
2021-07-29, 14:04
Medlem
Jackdawcrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Det kommer bli ca 970.000 kr när hon blivit 18 år. Är inte det en för stor summa?
Om 20 år lär väl det motsvara kontantinsatsen.
Citera
2021-07-29, 14:04
Medlem
Vad fan hände med att lära ungarna ta eget ansvar? Visst, det är en hård verklighet i dag, men om de bara "får" deg som oftast går till en bostadsrätt eller liknande så kommer de bortklemade snormaskinerna aldrig att förstå värdet av pengarna bakom. Fast vill man leva ett svennebananliv och försöka intala sig att lite pengar till barnen räcker för att de ska göra bostadskarriär och leva ett bra liv så är det ju fritt fram.

Har inga barn, ser det som närmast brottsligt att föra in fler liv i den här jävla skördetröskan till värld, men om det mot förmodan dyker upp några så ska de uppfostras hårt men rättvist, så att de klarar sig själva.

Kom igen nu, svennebanan-flashbackare, skriv arga inlägg som svar på detta. Förväntar mig minst tre citeringar som talar om hur oansvarig och dum i huvudet jag är.
Citera
2021-07-29, 14:06
Medlem
Barnbidragen är till för att gå åt - inte något för rikemanssparande.

Ni som sparar minst 1,000 mån till barnen - hur många av Er har själva begränsat kapital/ansamlat
sparande.

O Ni som sparar minst 1,000 mån till barnen - sparar Ni betydligt mer själva?
Citera
2021-07-29, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Ja det är helt sinnessjukt, jag hade dock varit glad om jag fick en mille då jag troligtvis idag hade varit mångmiljonär med den starten. Nu gick det bra ändå för mig trots att jag inte fick ett ÖRE när jag fyllde 18 eller efter. Men det tog 10 år innan jag kom på fötter och jag kommer låta mina egoistiska föräldrar ruttna bort på ålderdomshem utan hjälp. De hade pengar men valde att inte hjälpa mig.

De gav dig ju bara livet och allt du behövde under 18 år. Klart du ska straffa dem för att du inte också fick alla deras sparpengar.
Citera
2021-07-29, 14:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Barnbidragen är till för att gå åt - inte något för rikemanssparande.

Ni som sparar minst 1,000 mån till barnen - hur många av Er har själva begränsat kapital/ansamlat
sparande.

O Ni som sparar minst 1,000 mån till barnen - sparar Ni betydligt mer själva?

Har personligen inga som helst problem med pengar trots att jag sparar undan hela barnbidraget till båda mina barn. Både jag och frun arbetar och vi bor i hus och har bil. Är man inte korkad med ekonomi så kan man få det att fungera och även kunna spara undan om än så en liten peng bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in