Citat:
Ursprungligen postat av
FladderFarfar
Hur mycket lägger ni flashbackare undan till era barn, och kanske ännu viktigare, pratar ni ekonomi med era små?
Är det skolans jobb att lära dom sånt?
Är det viktigt att ge dom en bra ekonomisk start i livet eller tänker ni att "jag fick inte en spänn" så varför ska dom få det?
Hur gör ni?
Sparar 1000 kr/mån per barn i KF, som successivt läggs i indexfonder. Har sålt av vid några tillfällen för att köpa en mix av preferensaktier och aktier där det var köpläge. Så de äger en blandad portfölj.
Helt med på att det kommer krävas kapital för dem tidigt i livet. Med detta får de kontantinsatser för att kunna köpa bostad för några miljoner när de är i 20-årsåldern.
En annan sak jag med all säkerhet kommer att göra är att ge dem en arvöverlåtelse. Det vill säga att när jag ärver något så går det direkt till mina barn. För så gjorde mina föräldrar och det var guld värt. Precis när jag kom ut i vuxenlivet och kapital behövdes som mest ärvde jag mor-/farföräldrar och slapp ta lån till dåliga villkor.
Om jag istället skulle ta emot arvet om 15-20 år skulle det kanske kunna investeras, men det är knappast något jag skulle behöva. Villan skulle redan vara rejält nedamorterad, barnen utflugna och lönen hög.
Försöker prata lite ekonomi. Veckopeng är en bra start.