2021-07-28, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Vi sparar barnbidraget kort och gott, investeras i ISK som följer index.

Barnen kommer inte få sin del när de fyller arton, utan vi kommer se till att det används till rimliga saker. Utgår från att det kommer bli insats till första boende.

Minns kompisar som gick 100k av föräldrarna när de fyllde arton på gymnasiet. Många hade inte en krona kvar efter sommaren.

Väldigt smart då jag har samma erfarenhet av polare som brände pengarna på skit. Håll i pengarna och ge vid behov t.ex insatsen till en lägenhet/hus.
Citera
2021-07-28, 15:26
Medlem
susets avatar
Efter att ha läst vad andra har sagt här så kan jag tycka att det är rent idiotiskt att ha hundratusentals kronor på barnets konto som de kan använda dagen de fyller 18.
Det blir en iPhone 23 Max Pro, en knarkresa till USA och en väska för 125 000 kr, sedan är pengarna borta.

Nä, jag har helt ändrat uppfattning på detta tack vare Flashback, kommer spara pengar till barnen men lägga det på mitt eget konto.
Citera
2021-07-28, 16:04
Medlem
KnivStinas avatar
Vi har lagt barnbidragen på varsina fondkonton sen dag 1. Tycker att föräldrar som prioriterar cigg, Monster och lösnaglar framför ett sparande åt sina barn bör skämmas som fan, fy fan
Citera
2021-07-28, 16:06
Medlem
KnivStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Fick 50 lax när jag blev 18, de hade ju varit en halv mille om de inte låg på vanligt sparkonto. Mina föräldrar är ekonomiskt dumma i huvudet även om de är höginkomsttagare.

Jag vet bättre och investerar hela barnbidraget, ungen kommer ha över en halv mille när den är 22 eller något sånt.

Klarar man inte av att lägga undan 1000kr i månaden åt sina barn är men extremt egoistisk eller för fattig för ha barn.

Vi gör samma. Håller med dig fullt ut
Citera
2021-07-28, 16:31
Medlem
Rysk-Bots avatar
Barnbidraget och lite till. 1000 kr i månaden. Blir 216.000 var när de är 18. Vilket bör hjälpa något vid bostadsköp för att slippa de värsta bla**eområden. Om förfallet är för illa vid det laget så får de bo med mig på landsbygden så länge de vill.
Citera
2021-07-28, 16:32
Medlem
Sparar barnbidragen åt min barn + eventuella ”presenter” av farföräldrar. Dessa placeras i aktier och fonder.
Pengarna kommer barnen aldrig få veta om förrän den dagen dom behöver hjälp med eventuellt bostadsköp och saker kring det. Men kommer ändå uppmuntra dom till att dom ska spara ihop kontantinsatsen själva.

Tänker inte bli den pappan som bara betalar. Barnen ska lära sig att man får jobba för att köpa saker.

Skulle aldrig bara slänga över 500 000 till mina barn när dom fyller 18. Då är man bra dum i huvudet.
Citera
2021-07-28, 16:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bizly
Sparar barnbidragen åt min barn + eventuella ”presenter” av farföräldrar. Dessa placeras i aktier och fonder.
Pengarna kommer barnen aldrig få veta om förrän den dagen dom behöver hjälp med eventuellt bostadsköp och saker kring det. Men kommer ändå uppmuntra dom till att dom ska spara ihop kontantinsatsen själva.

Tänker inte bli den pappan som bara betalar. Barnen ska lära sig att man får jobba för att köpa saker.

Skulle aldrig bara slänga över 500 000 till mina barn när dom fyller 18. Då är man bra dum i huvudet.
Då är väl jag bra dum i huvudet då isåfall.
Mina ungar har fått varit med och sett hur deras investeringar har utvecklats och fått önskat till viss del själva vad man ska satsa på.
De blev inte lata av att få en rejäl slant när de blev 18 och köpt knark för det har de inte heller gjort.
Tvärtom är de mycket medvetna om hur det fungerar och handlar dagligen med aktier, certifikat m.m.
Förstår inte varför alla tror att om man får pengar som tappar man allt eget driv.
Så funkar det inte.
Citera
2021-07-28, 16:51
Medlem
Tammers avatar
Varför ska man spara till barnen? De får väl spara själva när den dagen kommer, det funkade för mig och mina syskon. Man kan hjälpa ungarna med körkort och sånt, och kanske lite möbler när de flyttar hemifrån.
Citera
2021-07-28, 16:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Varför ska man spara till barnen? De får väl spara själva när den dagen kommer, det funkade för mig och mina syskon. Man kan hjälpa ungarna med körkort och sånt, och kanske lite möbler när de flyttar hemifrån.
Hade ju funkat ännu bättre om du fått ett par miljoner av dina föräldrar.
Citera
2021-07-28, 17:15
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Alla mina polare som fick cash av sina föräldrar när dom var 18 antingen så festade dom upp alla pengar eller reste upp allt.

Fan ingen som köpte något vettigt. Själv fick jag inte en krona men började jobba när jag 14 som tidningsbud.

Med det sagt så sparar jag undan pengar som mina barn kan få när dom är mer mogna för att hantera en större summa pengar...

Är faktiskt lite kluven då jag själv inte fick något startkapital när jag blev vuxen och det gick utmärkt ändå.

I andra länder där samhällsklyftorna är större så ser jag ett sparande som ett måste men i Sverige vete fan då alla snorungar är så jäkla priviligierade så dom bränner det på skit.

Många föräldrar är efterblivna som ger 200 + k till en 18 åring. Dagen jag ger över sånna summor till mitt barn är ifall jag vet att det går till boende, körkort eller annat vettigt. Inte fan ger man flera hundra lax till en 18 åring för att blåsa på sprit och tatueringar.

Kan man lika gärna skita i sparandet.
Senast redigerad av Niggward 2021-07-28 kl. 17:19.
Citera
2021-07-28, 17:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Många föräldrar är efterblivna som ger 200 + k till en 18 åring. Dagen jag ger över sånna summor till mitt barn är ifall jag vet att det går till boende, körkort eller annat vettigt. Inte fan ger man flera hundra lax till en 18 åring för att blåsa på sprit och tatueringar.

Kan man lika gärna skita i sparandet.
Ja då är man efterbliven också nu då.
Tur inte ungarna ärvde det och köpte sprit och tatueringar för allt.
Kanske skolan, fotbollstränaren eller nån annan var helt normal och kunde lära dem hur man beter sig?
Citera
2021-07-28, 18:09
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkwather
Jag har köpt några klockor som e värda en heldel som dem får när dem är 18 bast. Sen sätter jag undan endel på deras konto utomlands

Det här var lite ovanligt.

Menar du armbandsur, eller "klockor"..? Vad pratar vi isåfall för märke och värde?

Jag menar, är det meningen att dom ska sälja klockorna och betala körkortet, eller hur tänker du här?

Och varför sätter du undan pengar åt dom på ett utlandskonto?

Är du en sån där skummis?
Senast redigerad av FladderFarfar 2021-07-28 kl. 18:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in