2021-07-29, 01:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hupat
Mina päron gav mig 0 kr. Är extremt tacksam över det. En polare fick några tusen när han fyllde 18, söp bort allt under en sommar. Likadant med en familjemedlem.
Vilken tur att du inte fick en miljon.
Du skulle du ju blivit jätteledsen och aldrig kunnat förlåta dina föräldrar för att de varit så grymt elaka mot dig.
Citera
2021-07-29, 01:19
Medlem
Hoppas ni förstår att "månadsspara på separat konto åt sina barn" har ett enda företräde: det låter en kognitvit funktionshindrad människa navigera vardagen. Det vill säga samma företräde som pensionssystemet har - man kan inte göra bort sig, så det spelar ingen roll att man är funktionshindrad. Är ni alla funktionshindrade?

Om ni inte är funktionshindrade och vill komma längre i livet har ni ett ganska bra nedslag här, i förvirringen av att det finns någon slags magi kring den här typen av upplägg som på något vis skulle göra er eller era barn rikare i framtiden, när det i själva verket är motsatsen (ett godtyckligt upplägg som bara kan vara EMV-negativt).
Citera
2021-07-29, 01:36
Medlem
Är jag seriöst den enda 90 talisten i Sverige som inte fick en krona av sina föräldrar? Varken på 18 års dagen eller högskoleexamen. Mina föräldrar är över medelklass dock skiljda. Känns nu som att jag haft en sämst uppväxt jämfört med svensson.....
Citera
2021-07-29, 02:33
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Att få vardagsekonomin att gå ihop och samtidigt spara pengar till barnen kan vara svårt.

Ändå lägger åtta av tio småbarnsföräldrar undan en summa varje månad.

Hur mycket man sparar skiljer sig enormt, visar en ny undersökning från Fundler.

Jag tycker att det som sticker ut är att så många svarat att de inte sparar någonting till sina barn. Det är viktigt att börja spara pengar för deras framtid, och därför viktigt att prata om, säger Jacob Liebermann, rådgivningschef Fundler.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/X6eGwb/sa-mycket-sparar-smabarnsforaldrar-till-sina-barn

Hur mycket lägger ni flashbackare undan till era barn, och kanske ännu viktigare, pratar ni ekonomi med era små?

Är det skolans jobb att lära dom sånt?

Är det viktigt att ge dom en bra ekonomisk start i livet eller tänker ni att "jag fick inte en spänn" så varför ska dom få det?

Hur gör ni?

Barn nu för tiden är så jävla bortskämda. Var och varannan unge får en mille för en insats till en lägga. När jag var 18 fick jag 10 lax av min ensamstående morsa. Det räckte nästan till mitt körkort.
Citera
2021-07-29, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Barn nu för tiden är så jävla bortskämda. Var och varannan unge får en mille för en insats till en lägga. När jag var 18 fick jag 10 lax av min ensamstående morsa. Det räckte nästan till mitt körkort.

Ja det är helt sinnessjukt, jag hade dock varit glad om jag fick en mille då jag troligtvis idag hade varit mångmiljonär med den starten. Nu gick det bra ändå för mig trots att jag inte fick ett ÖRE när jag fyllde 18 eller efter. Men det tog 10 år innan jag kom på fötter och jag kommer låta mina egoistiska föräldrar ruttna bort på ålderdomshem utan hjälp. De hade pengar men valde att inte hjälpa mig.
Citera
2021-07-29, 06:15
Medlem
Skurhinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Ja det är helt sinnessjukt, jag hade dock varit glad om jag fick en mille då jag troligtvis idag hade varit mångmiljonär med den starten. Nu gick det bra ändå för mig trots att jag inte fick ett ÖRE när jag fyllde 18 eller efter. Men det tog 10 år innan jag kom på fötter och jag kommer låta mina egoistiska föräldrar ruttna bort på ålderdomshem utan hjälp. De hade pengar men valde att inte hjälpa mig.

Det var inte så att de såg att du spenderade pengar på droger eller så och därför valde att inte sponsra till det?
Citera
2021-07-29, 06:20
Medlem
Skurhinkens avatar
Jag sparar 250kr/mån då det är vad ekonomin tillåter. Men kommer även in födelsedagspengar på kontot.

Får se hur hon sköter sin privatekonomi; ska göra allt jag kan för att hon ska bli som jag gällande den biten.

Kan tycka att en 18-åring inte direkt är mogen att få en stor klumpsumma på en gång.

Bara jag som anser att privatekonomi borde läras ut i skolan? Inte alla föräldrar som är kompetenta nog att lära sina barn det som vi vet..
Citera
2021-07-29, 06:41
Medlem
Lite olika hur mycket som läggs i fonder varje månad till min son.
Dock är det för ett ett specifikt mål.
Jag vill att han ska kunna plugga på högskola eller universitet utan att ta studielån.
Detta kommer vara villkorat mot att han då även har ett extrajobb och att utbildningen är vettig.
Detta skulle man kunna kalla för en form av prepping.
Han är idag 14år och jag är fundersam över hur Sverige kommer se ut om runt 10år när han kan tänkas vara färdigutbildad. Därför ska det vara en utbildning som är internationellt gångbar.
I dagsläget är civilekonom, civilingenjör eller veterinär det som ligger på bordet.
Jag kommer med största sannolikhet lämna Sverige när han är gammal nog att stå på egna ben och jag vill ge honom samma möjlighet.

Dock så kommer vi ta ut studielånet för att investera i fonder och aktier under hans studietid för att ge honom ett startkapital efter färdig examen.
Citera
2021-07-29, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-Bot
Barnbidraget och lite till. 1000 kr i månaden. Blir 216.000 var när de är 18. Vilket bör hjälpa något vid bostadsköp för att slippa de värsta bla**eområden. Om förfallet är för illa vid det laget så får de bo med mig på landsbygden så länge de vill.

Hur räknar du när "barnbidraget och lite till" blir 1000 kr? Får känslan av att du inte alls har barn utan bara ville vara med och skriva att det är för mycket invandrare i Sverige..
Citera
2021-07-29, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Fick 50 lax när jag blev 18, de hade ju varit en halv mille om de inte låg på vanligt sparkonto. Mina föräldrar är ekonomiskt dumma i huvudet även om de är höginkomsttagare.

Jag vet bättre och investerar hela barnbidraget, ungen kommer ha över en halv mille när den är 22 eller något sånt.

Klarar man inte av att lägga undan 1000kr i månaden åt sina barn är men extremt egoistisk eller för fattig för ha barn.

Det är en stor skillnad på att ha ett kontra tre barn.
Att spara 3000:- plus alla extra utgifter för att du har tre barn.
Kan tänka mig att det diffar 7000:- per månad. Kanske mer? (Om man räknar in sparande biten)
Citera
2021-07-29, 07:07
Medlem
Sparar 400 i månaden till vardera barn, försöker gå ner i arbetstid för pengarna som blir över, så länge barnen inte är tonåringar istället för att spara mer till dem.

Intressant hur en del personer här säger sig komma villkora och kontrollera pengarna till barnen. Jag förstår känslan av att vilja veta att det går till nåt vettigt, men blir det inte ett väldigt curlande? Du ska inte lita på att ditt vuxna barn kan hantera pengar utan de måste styras? Till lägenheten, utbildningen, valet att inte ta studielån.. jag tror inte det på sikt är bra för barnen, de behöver lära sig att själva hantera sin ekonomi och ta ansvar, inte att pappa ständigt ska bestämma.
Citera
2021-07-29, 07:12
Medlem
vemsfels avatar
Citat:

Jag tycker att det som sticker ut är att så många svarat att de inte sparar någonting till sina barn. säger Jacob Liebermann, rådgivningschef Fundle
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/X6eGwb/sa-mycket-sparar-smabarnsforaldrar-till-sina-barn

2 av 10 är väl inte många? Jag är förvånad, trodde det var fler som inte sparade till barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in