2021-07-29, 11:40
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Att få vardagsekonomin att gå ihop och samtidigt spara pengar till barnen kan vara svårt.

Ändå lägger åtta av tio småbarnsföräldrar undan en summa varje månad.

Hur mycket man sparar skiljer sig enormt, visar en ny undersökning från Fundler.

Jag tycker att det som sticker ut är att så många svarat att de inte sparar någonting till sina barn. Det är viktigt att börja spara pengar för deras framtid, och därför viktigt att prata om, säger Jacob Liebermann, rådgivningschef Fundler.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/X6eGwb/sa-mycket-sparar-smabarnsforaldrar-till-sina-barn

Här är Fundlers undersökning som innehåller mer info än Aftonbladets sammandrag, osäker på om någon redan postat den.

https://fundler.se/blogg/sa-mycket-sparar-smabarnsforaldrar-till-sina-barn/
Citera
2021-07-29, 11:50
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AberNein
Här är Fundlers undersökning som innehåller mer info än Aftonbladets sammandrag, osäker på om någon redan postat den.

https://fundler.se/blogg/sa-mycket-sparar-smabarnsforaldrar-till-sina-barn/

*Från din länk...

Mindre än 100 kronor*4%
101-200 kronor11%
201-300 kronor10%
301-400 kronor5%
401-500 kronor11%
501-600 kronor8%
601-700 kronor4%
701-800 kronor2%
801-900 kronor1%
901-1000 kronor6%
Över 1000 kronor14%
Över 2000 kronor3%
Ingenting14%

Det verkar som att en femhundring, och en tusing+ (i månaden) är mest populärt.... och ingenting.

Det är väl barnbidraget som alla sätter in gissar jag.
Senast redigerad av FladderFarfar 2021-07-29 kl. 11:58.
Citera
2021-07-29, 12:00
Medlem
Spara pengar till barnen - dummtt eller smaaartt

som en skrev vid 18 får de pengarna

som en annan skrev kapitalförsäkring i eget namn

Ni som sparar till barnen - hur mycket sparade Era föräldrar till Er
resp eller hur mycket har Ni fått av Era föräldrar (när de levde)

Ni som INTE sparar till barnen - hur mycket sparade Era föräldrar till Er

Eftersom det inte finns arvs- o gåvoskatter lägger man allt på hög i eget namn.

Sen kan man ge/betala saker när de behöver (ink strandvägsBR om man har råd
eftersom pengarna ligger kvar) - då har man kontroll mot slöseri/sjuka affärer/köp

Du som säger att det finns kontantinsats till barnbarnen - beror väl lite på var dina
barn (som ärver först) står i frågan - barnbarnen vill du ge köpebostad - men vad
har du gett barnen som står dig närmare
Citera
2021-07-29, 12:09
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Spara pengar till barnen - dummtt eller smaaartt

som en skrev vid 18 får de pengarna

som en annan skrev kapitalförsäkring i eget namn

Ni som INTE sparar till barnen - hur mycket sparade Era föräldrar till Er

Eftersom det inte finns arvs- o gåvoskatter lägger man allt på hög i eget namn.

Sen kan man ge/betala saker när de behöver (ink strandvägsBR om man har råd
eftersom pengarna ligger kvar) - då har man kontroll mot slöseri/sjuka affärer/köp

Du som säger att det finns kontantinsats till barnbarnen - beror väl lite på var dina
barn (som ärver först) står i frågan - barnbarnen vill du ge köpebostad - men vad
har du gett barnen som står dig närmare

Som jag skrev tidigare så spar jag 1200 per barn.

Jag har inte fått några pengar hemifrån, av den enkla anledningen att det inte fanns några, jag hjälpte själv till att betala av en hyresskuld när jag fick i högstadiet. Inget jag någonsin varit bitter för, det var bara så det var.

Vad det fanns gott om var istället kärlek i överflöd. Jag lägger fokus på båda delarna till mina barn.
Citera
2021-07-29, 12:16
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones

Dom hade sparat ihop så att jag fick betalt körkort och en bil den dag jag fyllde 18... bra start.

Sedan så har jag fått lite random presenter genom åren (ibland 20 ibland 30 papp) trots att jag inte alls behövt det.

Så det känns naturligt att jag kommer att göra samma sak med mina barn.

Dom kommer att ha några hundra tusen var på ISK den dagen... beroende på hur börsen går så kan det kanske bli en halv miljon var.
Senast redigerad av FladderFarfar 2021-07-29 kl. 12:21.
Citera
2021-07-29, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Många föräldrar är efterblivna som ger 200 + k till en 18 åring. Dagen jag ger över sånna summor till mitt barn är ifall jag vet att det går till boende, körkort eller annat vettigt. Inte fan ger man flera hundra lax till en 18 åring för att blåsa på sprit och tatueringar.

Kan man lika gärna skita i sparandet.
Fyllde 18 i år och fick ett fondsparande (med beskriven summa) tilldelat eftersom den är skriven i mitt namn. Har inte sålt eftersom då behöver jag betala skatt bättre att vänta några år för då får man mer sprit samt man kan bo i Schweiz i 5 år och inte betala skatt på sina fonder.
Citera
2021-07-29, 12:21
Medlem
Borde införas en lag som har koll på barnbidraget.
Min morsa använde våra barnbidrag för att roa sig lite extra eller dra på nån utlandsresa.

30-50% av barnbidraget borde gå in på sparkontot barnet äger och som ingen förälder kan ta ut utan godkännande.

Förjävligt med föräldrar som beter sig så.
Har man skffat barn får man väl för satan inse att ju fler du skaffar ju värre blir det ekonomiskt.
Citera
2021-07-29, 12:27
Medlem
barnbidraget går in på isk och köper nåt per auto. Hon kommer aldrig få pengarna bara sådär utan det ska gå till körkort, kontantinsats och liknande som vi styr.
Citera
2021-07-29, 12:31
Medlem
Juggernawts avatar
Sparar cirka 3000kr i månaden åt mig själv - ungar har jag inga och tänker absolut inte skaffa.
Fick aldrig några större summor när man växte upp då morsan var ensamstående och det var skralt i kassan. Tror jag fick en klumpsumma på 10 tusen när jag blev 18 för farsan hade betalat för lite underhåll i några år - vill minnas att jag köpte en PC för de pengarna.
Senast redigerad av Juggernawt 2021-07-29 kl. 12:35.
Citera
2021-07-29, 12:37
Medlem
Från början så hade vi ett separat sparande i investor som var till vår dotter men har efter bara dryga året sadlat om och insett att hela familjen tjänar på ett stort gemensamt spar istället, då blir snöbollen större.

Kör istället vägen till passiv inkomst via amerikanska aristokrat aktier som dom så vackert kallas via ett KF konto.

Enligt kalkylen så kommer det rulla på såpass till att hon är vuxen så då är allt lugnt. Mindre utgifter så som moppe köper man ju eftersom.

Kommer själv från en familj utan något som helst spar tänk. Aldrig fått en krona och klarat mig fint men det finns stora fördelar med att lära sig om pengar och förmedla vidare det till sina barn.
Citera
2021-07-29, 12:38
Avslutad
ISK konto på stabil fond

Sparar 1000 sek per barn 3st.
Kommer utökas till 2000 per barn inom kort så fort vi har två inkomster.

Kontot står på oss och barnen kommer få lika del var sen från kontot. Pengarna ska så klart användas till bostad eller om det inte behövs något annat vettigt (typ investering, starta företag etc). Jag kommer inte finansiera deras jorden runt resa när dom är 18 och därför står kontot på mig och min fru.

Förövrigt kan man göra andra smarta ekonomiska drag för sina barn så som att själv investera, satsa på bra bostad och amortera osv. Allt detta blir ju ett arv sen.
Senast redigerad av fiskoega 2021-07-29 kl. 12:42.
Citera
2021-07-29, 12:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Att få vardagsekonomin att gå ihop och samtidigt spara pengar till barnen kan vara svårt.

Ändå lägger åtta av tio småbarnsföräldrar undan en summa varje månad.

Hur mycket man sparar skiljer sig enormt, visar en ny undersökning från Fundler.

Jag tycker att det som sticker ut är att så många svarat att de inte sparar någonting till sina barn. Det är viktigt att börja spara pengar för deras framtid, och därför viktigt att prata om, säger Jacob Liebermann, rådgivningschef Fundler.

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/X6eGwb/sa-mycket-sparar-smabarnsforaldrar-till-sina-barn

Hur mycket lägger ni flashbackare undan till era barn, och kanske ännu viktigare, pratar ni ekonomi med era små?

Är det skolans jobb att lära dom sånt?

Är det viktigt att ge dom en bra ekonomisk start i livet eller tänker ni att "jag fick inte en spänn" så varför ska dom få det?

Hur gör ni?
Jag har inga små nu.
Vi pratade givetvis ekonomi med våra barn. Det faller sig naturligt att göra i olika sammanhang.
Vi sparade i princip ingenting under de flesta åren - eftersom ekonomin inte hade det utrymmet.

Rent krasst tycker jag Jacob Liebermann resonerar fel. Det första som skall hända om alla har det utrymmet i ekonomin är att barnbidraget skall avskaffas. Det korrekta nu är att i de flesta fall som det sparas åt barnen så är det staten - skattebetalarna som står för de pengarna.

Har man utrymme i ekonomin är det självklart att spara, har min inte det så är det självklart att pengarna i första hand skall gå till den tillvaro man lever i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in