2021-07-29, 12:43
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etan1112
Borde införas en lag som har koll på barnbidraget.
Min morsa använde våra barnbidrag för att roa sig lite extra eller dra på nån utlandsresa.

30-50% av barnbidraget borde gå in på sparkontot barnet äger och som ingen förälder kan ta ut utan godkännande.

Förjävligt med föräldrar som beter sig så.
Har man skffat barn får man väl för satan inse att ju fler du skaffar ju värre blir det ekonomiskt.

Håller med.

Ser ibland en familj som gjort detta till någon slags affärsidé, då dom har 9 ungar och tycker att alla barnbidrag (och socialbidrag) är en underbar idé.

Dom är fattigast i hela området vi bor i.

Tvivlar starkt på att dom lägger undan i fonder till sina barn!
Citera
2021-07-29, 12:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Rent krasst tycker jag Jacob Liebermann resonerar fel. Det första som skall hända om alla har det utrymmet i ekonomin är att barnbidraget skall avskaffas. Det korrekta nu är att i de flesta fall som det sparas åt barnen så är det staten - skattebetalarna som står för de pengarna.
Barn behövs för Sveriges framtid. Skattebetalarna tjänar på det. Barn stimulerar ekonomin på galet många sätt.
Och det lilla barnbidrag man får är en piss i mississippi. Konstigt resonemang...
Citera
2021-07-29, 12:47
Medlem
Jag läste att sparar man barnbidraget i 18 år så blir ungen miljonär med en viss ränta. Någon som vet vilken årlig ränta man måste få på barnbidraget skall vara en mille när ungen fyller 18 bast?
Citera
2021-07-29, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag har inga små nu.
Vi pratade givetvis ekonomi med våra barn. Det faller sig naturligt att göra i olika sammanhang.
Vi sparade i princip ingenting under de flesta åren - eftersom ekonomin inte hade det utrymmet.

Rent krasst tycker jag Jacob Liebermann resonerar fel. Det första som skall hända om alla har det utrymmet i ekonomin är att barnbidraget skall avskaffas. Det korrekta nu är att i de flesta fall som det sparas åt barnen så är det staten - skattebetalarna som står för de pengarna.

Har man utrymme i ekonomin är det självklart att spara, har min inte det så är det självklart att pengarna i första hand skall gå till den tillvaro man lever i.
Håller med.
Citera
2021-07-29, 12:52
Medlem
Groenmans avatar
Har du 1 miljon när du är 50 och det ökar med 7% netto om året, så är det 2,75 milj när du är 65. Har du däremot 1 miljon när du är 32 år och det ökar med 7% om året, så är det 9,3 miljoner när du är 65 år!

Mina föräldrar satte varje år in pengar i en fond till sina barnbarn tills de fyllde 18. Smartare hade varit att sätta in en större slant när de föddes. Sagt och gjort, jag satte in 100 000:- till mitt barnbarn när det föddes (en mix av svenska och utländska värde- och utdelningsaktier). Med 7% årlig ökning är det 8 miljoner vid 65. Med 10% ökning: 49 miljoner!

Slutsatser: 1) Sätt in en större summa så fort som möjligt. 2) Se till att få 10% årlig avkastning.
Citera
2021-07-29, 12:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av troja16
Jag läste att sparar man barnbidraget i 18 år så blir ungen miljonär med en viss ränta. Någon som vet vilken årlig ränta man måste få på barnbidraget skall vara en mille när ungen fyller 18 bast?
15,3% så blir det så.
Citera
2021-07-29, 12:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Groenman
Har du 1 miljon när du är 50 och det ökar med 7% netto om året, så är det 2,75 milj när du är 65. Har du däremot 1 miljon när du är 32 år och det ökar med 7% om året, så är det 9,3 miljoner när du är 65 år!

Mina föräldrar satte varje år in pengar i en fond till sina barnbarn tills de fyllde 18. Smartare hade varit att sätta in en större slant när de föddes. Sagt och gjort, jag satte in 100 000:- till mitt barnbarn när det föddes (en mix av svenska och utländska värde- och utdelningsaktier). Med 7% årlig ökning är det 8 miljoner vid 65. Med 10% ökning: 49 miljoner!

Slutsatser: 1) Sätt in en större summa så fort som möjligt. 2) Se till att få 10% årlig avkastning.
En årslön i doppresent ska det vara.
Citera
2021-07-29, 13:06
Medlem
Djurmos avatar
Aldrig sparat en spänn åt dom, de vet att de måste kratta ihop sin egen lycka. Men de bor nu, efter gymnasiet hemma gratis mot att de sparar allt överskott, på ett par år har de nu ca 500K var.
Citera
2021-07-29, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Nej normala barn vet vad de kommer få och har själva varit med och tagit beslut i en ansvarsfull och ekonomisk uppfostran.
Onormala barn slösar bort allt.

Lillgamla tråkiga barn menar du?
Citera
2021-07-29, 13:12
Medlem
Sparar i mitt namn, då kan jag välja hur och när de eventuellt ska få pengar. Eller om jag vill köpa vin, sång och kanske något mer.

Ser det som att ha ekonomiska muskler och valfrihet beroende på hur livet utvecklar sig.
Citera
2021-07-29, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Barn behövs för Sveriges framtid. Skattebetalarna tjänar på det. Barn stimulerar ekonomin på galet många sätt.
Och det lilla barnbidrag man får är en piss i mississippi. Konstigt resonemang...

Nu är ju problemet att bidraget mest går till somalier men för 30 år sedan var det förstås en fantastisk idé.
Citera
2021-07-29, 13:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hdsyn
Lillgamla tråkiga barn menar du?
Kan man inte vara häftig utan att knarka så är det väl så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in