2021-07-28, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
1500:-/mån per barn på isk, ligger aningen ojämnt i värdeökning mellan syskonen men hoppas det jämnar ut sig med åren.

Den äldste på 9 har ca 400 papp och den yngre ca hälften..

Varför ha separat spar för barnen? Är det inte mer logiskt att dom splittrar 50/50. När ena barnet tex behöver pengar för kontantinsants lyfter man hälften.

Resterande pengar är då det andra barnet med kommande värdeutveckling och barn 1 får förhoppningsvis det i sin bostad
Citera
2021-07-28, 22:48
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojesos
Varför ha separat spar för barnen? Är det inte mer logiskt att dom splittrar 50/50. När ena barnet tex behöver pengar för kontantinsants lyfter man hälften.

Resterande pengar är då det andra barnet med kommande värdeutveckling och barn 1 får förhoppningsvis det i sin bostad

Så hade man ju kunnat göra, men då dom inte är lika gamla så hade det ju likt förbannat kunnat skita sig. Finns anledningar till varför de har varsitt konto, mm-rättvisa behövs inte men såklart bra om det blir någorlunda jämnt.
Citera
2021-07-28, 22:56
Medlem
Scapulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Vi sparar 2000 per barn x månad i ISK. I början sparade vi 1000 men kom fram till att det var för lite i förhållande till prisutvecklingen på bostadsmarknaden.

Pengarna får enbart gå till bostadsköp.
Ifall ni har ekonomi till att spara två tusen per barn (minst två gissar jag), som ni dessutom justerar efter bostadsmarknadens utveckling, kan ni väl försöka att köpa en etta eller två någonstans och hyra ut. Så slipper ni lägga halva månadslönen om ett par år ifall de senaste årens utveckling fortsätter. Lägenheten kommer att ha betalt sig själv när det är dags för barnen att ta över den.
Citera
2021-07-28, 23:16
Bannlyst
Vi sparar 1500/månad/barn på ett ISK.
Till skillnad från många andra här kommer vi absolut INTE ge det till våra barn när de fyller arton. Vad tror ni kommer hända? Om ni har normala barn kommer de slösa bort allting.
Mycket bättre att inte berätta för dem om pengarna, och när de sitter i knipa/ska köpa lägenhet/backpacka så är vi alltid redo att hjälpa dem, utan att det påverkar vår ekonomi.
Citera
2021-07-28, 23:37
Avslutad
Sparar barnbidraget i en kapitalförsäkring. Har gjort det från början.

Tycker absolut att barn och unga borde lära sig mer om privatekonomi i skolan, iaf grundläggande saker så som hur ränta funkar eller hur man gör en budget.

Att kunna hjälpa sina barn med t ex bostadsköp tycker jag är viktigt. Underlättar senare i livet. Samtidigt måste de lära sig att klara sig själva och vara ekonomiskt smarta.
Citera
2021-07-28, 23:54
Medlem
Aldwychs avatar
Man hör ju emellanåt folk som föreslår att göra privatekonomi till ett skolämne men av någon anledning verkar politikerna ointresserade av detta

Jag sparar iaf 1500 i månden till min tvååring på en kapitalförsäkring. Pengarna har vuxit 7% hittills så hoppas det fortsätter så. Kontot står såklart i mitt namn, får väl gå till saker som körkort och lägenhet.
Citera
2021-07-28, 23:55
Medlem
Min man sparar till barnen. Just nu finns 114 000 kr per barn i fonder. De är 11 ch 12 år.

När de blir 13 kommer de få sina barnbidrag ( jag är den som betalar ut MP till dem).

Jag tänkte att de då själva skulle kunna börja planera och göra sina egna inköp av kläder och sånt + samt spara en del av beloppet varje månad. Jag tror det är en bra träning i budget och ekonomi att göra önskelistor, planera sina inköp av kläder och annat och ta för vana att spara 10-20% varje månad

( men det blir väl jag som då får lägga undan till sparkonto så att det blir nån ränta).

.....Men skor och vinterkläder behöver de inte ansvara för. Det är lite noga att det blir bra inköp tycker jag.

12-åringen är ofta ganska duktig på att tänka till. Men inte alltid. Tex vill hon ha diverse skönhets och hudvårdsprodukter.. .12 år gammal!

....finns en risk att skönhetsprodukter blir ett himla slukhål ....! ....hon kommer få stå där och inte ha råd att köpa nya jeans för att hon istället köpt 20 ansiktsmasker ...: )

Ja,ja - När de blir 15 kommer de få ett medlemskap i unga aktiespararna.

Sen får vi hoppas att de kan fixa sommarjobb eller helgjobb längre fram.

Jag hoppas de lär sig ekonomi på vägen och att hålla i pengarna - så att de inte står där som frågetecken när de blir 20 och flyttar hemifrån.
Citera
2021-07-28, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Är detta ditt liv? att sitta på FB och vräka ur dig ilska och otrevlighetet, en ilska som du inte vågar få ur dig i det verkliga livet. Pinsamt!
Nej. Du projicerar.
Citera
2021-07-28, 23:56
Medlem
Fick barn tidigt och hade inte möjlighet att spara åt dom de första åren, men sedan ca 10-år tillbaka sätter vi av 1000 per barn i en kapitalförsäkring i mitt namn, blandade aktiefonder med relativt hög risk. Räknar med att varje barn har ca 300-400 tsek när dom väl behöver en kontantinsats. Det upplägget minimerar risken att dom själva får för sig att köpa en bil/resa upp pengarna när dom är unga och oförstående. Har även bokat upp en lägenhet för den äldsta, nyproduktion med inflyttning om 2 år, inför universitetsstudierna. Räknar med att den investeringen ytterligare bidrar till deras sparkapital och insats till boende i Sthlm.
Citera
2021-07-29, 00:31
Medlem
Sam.Boyds avatar
Tycker det är vackert att 80% sparar regelbundet till sina barn.

Sedan så ska man inte glömma att många sätter in hela barnbidraget på ISK o fonder.

För att inte tala om vad som brukar sättas in på fonder till jul o födelsedagar som kompliment till Lego o Barbie dockor.

Klart de ska kvittera ut det o ta ansvar när de fyller 18.
Om inte annat så är det ett litet test. Blir det Stureplans champange o Gucciväskor så svalnar ju intresset att sätta upp de små liven i testamentet.
Citera
2021-07-29, 01:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hdsyn
Vi sparar 1500/månad/barn på ett ISK.
Till skillnad från många andra här kommer vi absolut INTE ge det till våra barn när de fyller arton. Vad tror ni kommer hända? Om ni har normala barn kommer de slösa bort allting.
Mycket bättre att inte berätta för dem om pengarna, och när de sitter i knipa/ska köpa lägenhet/backpacka så är vi alltid redo att hjälpa dem, utan att det påverkar vår ekonomi.
Nej normala barn vet vad de kommer få och har själva varit med och tagit beslut i en ansvarsfull och ekonomisk uppfostran.
Onormala barn slösar bort allt.
Citera
2021-07-29, 01:04
Medlem
Hupats avatar
Mina päron gav mig 0 kr. Är extremt tacksam över det. En polare fick några tusen när han fyllde 18, söp bort allt under en sommar. Likadant med en familjemedlem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in