2021-07-29, 10:04
Medlem
Love.Thy.Neighbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diebratdie
Blir fan inte klok på det här. Kan någon med kunskap inom medicin svara på varför det skulle vara ett problem att isolera just det här viruset? Det är ju dessutom framställt i LAB vad det verkar, vilket öppnar för diverse teorier och inte vad som är tekniskt möjligt. "Vaccinera" bygger ju på spikproteinerna som sagt, vilka sägs vara det som orsakar skada. Är det därför ointressant att isolera viruset eftersom det inte behövs? Dock sägs ju Kinas vaccin bygga på själva viruset och inte proteinet vilket gör det hela ännu mer förvirrande?

Ja, ska man lita på vad Kina säger om vaccinet?
Citera
2021-07-29, 10:09
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Love.Thy.Neighbor
Fel, fel och fel, här får du det förklarat för dig mer ingående vad det betyder, viruset har som sagt aldrig isolerats, it's as simple as that:

https://principia-scientific.com/even-cdc-now-admits-no-gold-standard-of-covid19-virus-isolate/

Citat:
Ditt svar bevisar kanske därmed med all tydlighet att du inte verkar kunna göra egna reflektioner och jag får känslan av att det är frågor du inte heller har ett svar på eller kan svara på. Istället kommer du med en insinuation om hur det är ställt med min mentala hälsa.

Vem kan inte göra egna reflektioner? Du låter dig ju helt utan kritiskt tänkande köpa en helt orimlig tolkning av en text!

Du är medveten av att personen som skrivit tolkningen av texten. Valde ut enbart en halv menig. Sedan tog bort ett nyckelord ur den halva meningen och omformulerar meningen. Kan man göra så och ändå vara trovärdig, finns det ju inga gränser för vad man kan lura folk att tro på.
Citera
2021-07-29, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vem kan inte göra egna reflektioner?

Då frågar jag dig igen, hur länge har vaccintillverkarna haft tillgång till det "isolerade viruset" om det nu skulle ha isolerats? Hur snabbt har vaccinerna utvecklats? Hur lång tid kan det i normalfallet ta för ett vaccin att utvecklas och tillverkas?

Citat:
Du låter dig ju helt utan kritiskt tänkande köpa en helt orimlig tolkning av en text!

Du är medveten av att personen som skrivit tolkningen av texten. Valde ut enbart en halv menig. Sedan tar bort ett nyckelord ur den halva meningen och omformulerar meningen. Kan man göra så och ändå vara trovärdig, finns det ju inga gränser för vad man kan lura folk att tro på.

Nej, det finns egentligen inga oklarheter i texten men du får gärna förklara mer ingående vad du menar.
Citera
2021-07-29, 10:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Citat:
"99% av de som avlider numera är ovaccinerade."

Det där är ett mantra (utan saklig grund) som nu sprids vidare även i Sverige, vars upphovsman är Anthony Fauci. Trodde den mannen var både kompetent och pålitlig, men uppenbart driver han en agenda.

Du får gärna överbevisa mig om att jag har fel.

Kan ingenting om Anthony Fauci, eller vad han kan och inte kan.
Citera
2021-07-29, 10:24
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Då frågar jag dig igen, hur länge har vaccintillverkarna haft tillgång till det "isolerade viruset" om det nu skulle ha isolerats? Hur snabbt har vaccinerna utvecklats? Hur lång tid kan det i normalfallet ta för ett vaccin att utvecklas och tillverkas?

Nej, det finns egentligen inga oklarheter i texten men du får gärna förklara mer ingående vad du menar.
Inga oklarheter?
Since no quantified virus isolates of the 2019-nCoV were available for CDC use at the time the test was developed
and this study conducted, assays designed for detection of the 2019-nCoV RNA were tested with
characterized stocks of in vitro transcribed full length RNA (N gene; GenBank accession: MN908947.2) of
known titer (RNA copies/µL) spiked into a diluent consisting of a suspension of human A549 cells and
viral transport medium (VTM) to mimic clinical specimen. Samples were extracted using the QIAGEN EZ1
Advanced XL instrument and EZ1 DSP Virus Kit (Cat# 62724) and manually with the QIAGEN DSP Viral
RNA Mini Kit (Cat# 61904). Real-Time RT-PCR assays were performed using the Thermo Fisher Scientific
TaqPath™ 1-Step RT-qPCR Master Mix, CG (Cat# A15299) on the Applied Biosystems™ 7500 Fast Dx RealTime PCR Instrument according to the CDC 2019-nCoV Real-Time RT-PCR Diagnostic Panel instructions
for use.
Betyder alltså detta:
NO ONE HAS ISOLATED THE COVID-19 VIRUS.

Hur du få detta att betyda samma sak förstår jag inte.

Det är ju du som påstår att detta betyder samma sak. Borde inte du då förklara hur det överhuvudtaget är möjligt.

Om någon säger så här
- Jag behövde inget paraply en morgon när jag gick till jobbet förra månaden, och tur var det för just då hade jag inget.

Betyder det då att det aldrig har regnat efter det, och att personen fortfarande inte äger ett paraply?
Senast redigerad av virvelbagg 2021-07-29 kl. 10:29.
Citera
2021-07-29, 10:26
Medlem
Nu har 80% fått dos 1 i Uppsala. Blir nog runt 85% bara på ren frivillighet(eller utan större insatser d.v.s.). En bra siffra.
Citera
2021-07-29, 10:27
Medlem
Citat:
Fel, fel och fel, här får du det förklarat för dig mer ingående vad det betyder, viruset har som sagt aldrig isolerats, it's as simple as that:

https://principia-scientific.com/even-cdc-now-admits-no-gold-standard-of-covid19-virus-isolate/
Som jag fattat det utvecklades vaccinet med hjälp av data från Kina. De hade alltså inte tillgång till viruset, och kunde inte testa vaccin förrän det var framställt. Jag kan tänka mig att testerna framtagits på liknande sätt, med hjälp av data och datorer.
Citera
2021-07-29, 10:28
Medlem
Citat:

Nej? Det står uttryckligen att de inte hade tillgång till virus när dom skulle kolla om testerna fungerade och då använde kopierat rna istället. Det står absolut inget om huruvida viruset isolerats, det är något som personen du hänvisar till fantiserar ihop helt på egen hand. Det är en retorisk kedja som brister nästan direkt om man läser vad som skrivs.

Det blir liksom lite löjligt när något säger att:

"CDC erkänner att viruset inte identifierats! Kolla här, i en bisats i en rapport om PCR-test så skriver man att man testade med kopierat RNA då man just då inte hade tillgång till viruspartiklar! Bevis!"

Det är så svag bevisföring att den inte ens existerar.

Citat:
Ursprungligen postat av diebratdie
Blir fan inte klok på det här. Kan någon med kunskap inom medicin svara på varför det skulle vara ett problem att isolera just det här viruset? Det är ju dessutom framställt i LAB vad det verkar, vilket öppnar för diverse teorier och inte vad som är tekniskt möjligt. "Vaccinera" bygger ju på spikproteinerna som sagt, vilka sägs vara det som orsakar skada. Är det därför ointressant att isolera viruset eftersom det inte behövs? Dock sägs ju Kinas vaccin bygga på själva viruset och inte proteinet vilket gör det hela ännu mer förvirrande?

Det är inte förvirrande, det är aktiv desinformation. Titta lite närmare på vad det är Love.Thy.Neighbor hänvisar till, det håller inte ihop för fem öre.
Citera
2021-07-29, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det är just anti-vaxxarna med sina konspiratoriska idéer som inte fattar att många tar intryck på ett farligt sätt vilket gör att boende med kanske lite kognitiva brister får för sig saker och inte vill vaccinera sig även om många av dem faktiskt är i någon riskgrupp.

Som någon annan sa, din desperation är inte snygg. Svepande uttalanden om antivaxxers istället för saklig diskussion. Ingen har sagt att folk i riskgrupp inte ska vaccinera sig, men det är inte konstigt om folk inte vill ta ett vaccin som inte fungerar. För folk i riskgrupp så är ju även vaccinet mer riskfyllt, och om de tar overksamt vaccin som behöver boosters för att ens fungera(en kort stund) så utsätter de sig för ännu större risk. Boosters innebär mer risk men ingen extra nytta. För att bli immun så behövs nu tre sprutor, det betyder 50% mer risk för att uppnå resultatet som utlovades med två sprutor. Om folk istället vill vänta på ett riktigt vaccin som fungerar så är det deras ensak. Vad fan ska du lägga dig i för?

Citat:
Det är också de som skriker om att det är individens rättighet att välja om man vill vaccinera sig eller inte. Givetvis är det så men har man en uppgift som går ut på att hjälpa andra människor i nära kontakt måste även dessa individers behov och önskningar respekteras. I synnerhet som de är utsatta och inte kan välja vilka som för tillfället har uppgiften att serva dem.

Fyfan vilket dravel. Du har gått över på känsloargument för du märker att den vetenskapliga diskussionen är förlorad. Tror du någon bryr sig om ditt lipande?
Patetiskt.

Citat:
Jag har läst oräkneliga inlägg i denna tråd och i andra. Genomgående för vaccinmotståndet här bygger på rena felaktigheter och defekt logik. Ingen har lyckats lägga fram något substantiellt.

Prova detta: vaccinet minskar inte viral last. Avsikten med vaccin är att minska viral last. Vaccinen fungerar inte.

Citat:
Jag menar verkligen det. En del fattar inte ens att de framstår som kompletta idioter.

Ja, de som kör med känsloargument i en vetenskapstråd.

Citat:
Jag har inga problem med att folk inte vill vaccinera sig men då får man också ta konsekvenserna för det. Vi har ett samhällskontrakt som innebär både rättigheter och skyldigheter. Alla får göra sina val men vill du inte skydda dig och därmed skydda andra får du räkna med att du inte riktigt blir "insläppt i klubben".

Fascisten arbetet visar sitt fula tryne.

Citat:
Och snälla, behåll era flängda idéer för er själva. Ni gör mer skada än nytta.

All data visar att vaccinen inte fungerar. Jag förstår att det är jobbigt att inse att man blivit lurad, men det lättaste är att bara acceptera. Ryck plåstret snabbt.

Men du kanske blir av med lönen då?

Citat:
Och avslutningsvis för att vara konspiratorisk så tror jag att hela anti-vaxx rörelsen och andra idéer som COVID-förnekande faktiskt är en psyop.

Ja precis, datan från Israel och de smittade fullvaccinerade gruvarbetarna är en psy-op. Det är någon som ljuger för att svartmåla vaccinen.

Har du några fler konspirationsteorier?

Citat:
Jag skulle faktiskt köra en sådan om jag var Demokrat i USA. För dels kommer motståndarna framstå som idioter, omöjliga i seriösa sammanhang och för alltid ställda utanför. Och som extra grädde på moset kommer sannolikt flera av dem att faktiskt dö.

Du nöjde dig inte med foliehatt, du har en hel jävla aluminiumhjälm.

Citat:
Det är bara köra med lite desinformation i olika kanaler och via Qanon som jag är övertygad om är en utstuderad psyop. Skitenkelt med andra ord.

Känsloargument och foliehattande.

Tvi!
Senast redigerad av hbphys 2021-07-29 kl. 10:34.
Citera
2021-07-29, 10:40
Medlem
Citat:
Inga oklarheter?
Since no quantified virus isolates of the 2019-nCoV were available for CDC use at the time the test was developed
and this study conducted, assays designed for detection of the 2019-nCoV RNA were tested with
characterized stocks of in vitro transcribed full length RNA (N gene; GenBank accession: MN908947.2) of
known titer (RNA copies/µL) spiked into a diluent consisting of a suspension of human A549 cells and
viral transport medium (VTM) to mimic clinical specimen. Samples were extracted using the QIAGEN EZ1
Advanced XL instrument and EZ1 DSP Virus Kit (Cat# 62724) and manually with the QIAGEN DSP Viral
RNA Mini Kit (Cat# 61904). Real-Time RT-PCR assays were performed using the Thermo Fisher Scientific
TaqPath™ 1-Step RT-qPCR Master Mix, CG (Cat# A15299) on the Applied Biosystems™ 7500 Fast Dx RealTime PCR Instrument according to the CDC 2019-nCoV Real-Time RT-PCR Diagnostic Panel instructions
for use.
Betyder alltså detta:
NO ONE HAS ISOLATED THE COVID-19 VIRUS.

Hur du få detta att betyda samma sak förstår jag inte.

Det är ju du som påstår att detta betyder samma sak. Borde inte du då förklara hur det överhuvudtaget är möjligt.

Om någon säger så här
- Jag behövde inget paraply en morgon när jag gick till jobbet förra månaden, och tur var det för just då hade jag inget.

Betyder det då att det aldrig har regnat efter det, och att personen fortfarande inte äger ett paraply?

Men om du inte förstår vad som står i klartext, då kan jag ju liksom inte göra mycket mer för dig förstår du väl? Det finns ju en gräns, ska jag exempelvis behöva förklara mer ingående för dig att en svart katt inte är vit om det är uppenbart när du tittar på katten att den är svart?

Sedan missade du att svara på frågorna jag ställde till dig igen, hur länge har vaccintillverkarna haft tillgång till det "isolerade viruset" om det nu skulle ha isolerats? Hur snabbt har vaccinerna utvecklats? Hur lång tid kan det i normalfallet ta för ett vaccin att utvecklas och tillverkas? Du kunde ju göra egna reflektioner?
Citera
2021-07-29, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Som jag fattat det utvecklades vaccinet med hjälp av data från Kina. De hade alltså inte tillgång till viruset, och kunde inte testa vaccin förrän det var framställt. Jag kan tänka mig att testerna framtagits på liknande sätt, med hjälp av data och datorer.

Nej, de hade tydligen inte tillgång till viruset.
Citera
2021-07-29, 10:52
Medlem
Citat:
Men om du inte förstår vad som står i klartext, då kan jag ju liksom inte göra mycket mer för dig förstår du väl? Det finns ju en gräns, ska jag exempelvis behöva förklara mer ingående för dig att en svart katt inte är vit om det är uppenbart när du tittar på katten att den är svart?

Sedan missade du att svara på frågorna jag ställde till dig igen, hur länge har vaccintillverkarna haft tillgång till det "isolerade viruset" om det nu skulle ha isolerats? Hur snabbt har vaccinerna utvecklats? Hur lång tid kan det i normalfallet ta för ett vaccin att utvecklas och tillverkas? Du kunde ju göra egna reflektioner?

Reflektioner är bra. Man kan ju reflektera över vad ordet "klartext" betyder. Jag tycker inte att "vi hade inte tillgång till viruspartiklar när vi skulle testa så vi körde med kopierat RNA" i klartext innebär "viruset har inte isolerats". Man måste läsa ordentligt mellan raderna och med kraftigt vinklade glasögon för att tolka det så.

Klartext? Knappast...

"Kreativ tolkning"? Japp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in