Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Exakt så, och det framkommer väl inte riktig. Det var många duktiga som själva beklagade situationen och man kan knappast klandra dem för den uppkomna situationen. Inte ens de som knappt pratade svenska vilka var några få. De gjorde så gott de kunde.
Det är just anti-vaxxarna med sina konspiratoriska idéer som inte fattar att många tar intryck på ett farligt sätt vilket gör att boende med kanske lite kognitiva brister får för sig saker och inte vill vaccinera sig även om många av dem faktiskt är i någon riskgrupp.
Det är också de som skriker om att det är individens rättighet att välja om man vill vaccinera sig eller inte. Givetvis är det så men har man en uppgift som går ut på att hjälpa andra människor i nära kontakt måste även dessa individers behov och önskningar respekteras. I synnerhet som de är utsatta och inte kan välja vilka som för tillfället har uppgiften att serva dem.
Jag har läst oräkneliga inlägg i denna tråd och i andra. Genomgående för vaccinmotståndet här bygger på rena felaktigheter och defekt logik. Ingen har lyckats lägga fram något substantiellt. Jag menar verkligen det. En del fattar inte ens att de framstår som kompletta idioter.
Jag har inga problem med att folk inte vill vaccinera sig men då får man också ta konsekvenserna för det. Vi har ett samhällskontrakt som innebär både rättigheter och skyldigheter. Alla får göra sina val men vill du inte skydda dig och därmed skydda andra får du räkna med att du inte riktigt blir "insläppt i klubben".
Och snälla, behåll era flängda idéer för er själva. Ni gör mer skada än nytta.
Och avslutningsvis för att vara konspiratorisk så tror jag att hela anti-vaxx rörelsen och andra idéer som COVID-förnekande faktiskt är en psyop. Jag skulle faktiskt köra en sådan om jag var Demokrat i USA. För dels kommer motståndarna framstå som idioter, omöjliga i seriösa sammanhang och för alltid ställda utanför. Och som extra grädde på moset kommer sannolikt flera av dem att faktiskt dö.
Det är bara köra med lite desinformation i olika kanaler och via Qanon som jag är övertygad om är en utstuderad psyop. Skitenkelt med andra ord.
Angående ditt prat om samhällskontrakt, tycker du inte också att det i så fall borde kunna ställas krav även på andra saker som att medborgare inte ska tillåtas röka, dricka alkohol, äta sig överviktiga och feta och ha en allmänt ohälsosam livsstil med inaktivitet och alldeles för högt intag av ohälsosam föda,
dessa individer har ju faktiskt möjligheten att gör ett val och när de inte gör ett
klokt val och väljer en hälsosam livsstil så förstör de för oss andra, de belastar sjukvården alldeles i onödan, kostar pengar, medför att vi andra behöver betala högre skatter för behandlingar, läkemedel, fetmaoperationer samt andra komplikationer som en ohälsosam livsstil kan medföra, eventuella hjälpmedel, sjukskrivningar, etc.
Varför ska vi andra behöva vara med på att
BETALA KALASET när dessa individer också kan
TA SITT ANSVAR?
Citat:
Alla får göra sina val men vill du inte skydda dig och därmed skydda andra får du räkna med att du inte riktigt blir "insläppt i klubben".
Ovanstående formulering som du gjorde kan lika väl appliceras på det jag skrev om personer som väljer en "ohälsosam livsstil". Alltså du kan välja att leva ohälsosamt, det är ditt val men då väljer du inte att skydda dig själv och oss andra från att orsaka ökad belastning på vården och samhällsekonomin.