Men tanke på många andra trådar som går varma just nu i ekonomiforumet angående hur svårt och orättvist det är med bostadsmarknaden är det intressant att se hur folk själva planerar för sina barns boendesituation. Ska man vara krass så får ju faktiskt alla svenska barn en insats av staten. Det är bara upp till föräldrarna att inte slarva bort den på vägen.
Tiden är den viktigaste faktorn vid aktie- och fondspar, egentligen viktigaste än hur mycket man sparar. När man får barn har man ungefär en investeringshorisont på 20 år. Jag skulle vilja påstå att alla har möjlighet att investera barnbidraget. Det finns alltid något som man kan dra ner på.
Vi lägger in barnens barnbidrag i en kapitalförsäkring med fördelningen 50% globala indexfonder, 25% investmentbolag och 25% ny energi/ny teknik. Jag räknar med att det då finns mellan 500.000:- och 1.000.000:- där om 18-20 år när det börjar bli dax att flytta hemifrån. Förhoppningsvis blir det några hundra tusen över efter insatsen som kan bli grunden till ett långsiktigt sparande som de kan ta över, om man lyckas lura i dem något slags ekonomiskt intresse under ungdomsåren. Jag har ingen plan för hur det ska gå till då mina barn fortfarande är mycket små.
Jag fick ingen hjälp med insats av mina föräldrar, men jag tror att hjälpa dem in på bostadsmarknaden fort är den största tjänst man kan göra sina barn, utöver kärlek, tid, och allt det uppenbara.