2021-07-28, 12:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av msjoedin
Vi lägger 2000 kr per mån till vår 2-åring nu. Sparar i 4 olika fonder på SAVR. Borde ge en hyfsad summa tills hon blivit 18 år. Även om det skulle komma en rejäl krasch under tiden så hinner det nog repareras. Eller vad tror ni?

Allt beror på när kraschen kommer. Kommer den ett halvår innan 18-årsdagen så kan det bli trist.

Men helt rätt iallafall.
Citera
2021-07-28, 13:03
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
1200 per barn som investeras i ett isk. Det finns ingen uttalad plan för när de ska få dem.

Mina barn går fortfarande på lågstadiet men jag gör mitt bästa för att ge dem en ekonomisk förståelse.

Det är många gånger kanske mycket viktigare är att spara ihop ett par hundra tusen åt dom.

Men givetvis så tycker jag att båda delarna är bäst.
Citera
2021-07-28, 13:17
Medlem
3 barn, 500 kr per barn.

Pratar även mycket med dem om ekonomi, och de är rätt bra på att spara av sina månadspengar när de vill ha grejer, eller faktiskt vänta en vecka och fundera om de verkligen behöver det där spelet eller vad det är, och inte sällan så struntar de i att köpa det när de funderat lite.

Men min grundinställning är att de ska klara sig själva när de blir vuxna, men få lite hjälp med körkort och liknande.

Är själv uppväxt med att inte fått en spänn, moppe, körkort mm betalades med sommarjob, sälja tidningar på helger osv.
Citera
2021-07-28, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Allt beror på när kraschen kommer. Kommer den ett halvår innan 18-årsdagen så kan det bli trist.

Men helt rätt iallafall.

Man kan ju flytta delar av innehavet till något säkrare när det börjar närma sig, så tänker jag göra.
Citera
2021-07-28, 13:48
Medlem
1400 kr månaden nu på ett kf, mitt namn men kiddo som försäkringstagare för att kunna styra utbetalning. Beroende på vad det blir för ungdom kanske han får dom när han fyller 18, annars får han det som insats i lägenhet när det är dags för det.

Riskabelt att ge valfri 18 åring en halv miljon på kontot men varierar självklart från person till person.
Citera
2021-07-28, 14:04
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Ingenting, månadssparande i "barnens namn" känns väldigt nyborgligt. Barnen har fondkonton där gåvor och barnens egna sparande (från vecko/månadspeng och eget arbete) hamnar och om de vill spara till något speciellt sätter vi upp konton till det. Familjens förmögenhet kommer naturligtvis komma att vara tillgänglig när behov uppstår.
Citera
2021-07-28, 14:36
Medlem
BuyardChorliks avatar
Men tanke på många andra trådar som går varma just nu i ekonomiforumet angående hur svårt och orättvist det är med bostadsmarknaden är det intressant att se hur folk själva planerar för sina barns boendesituation. Ska man vara krass så får ju faktiskt alla svenska barn en insats av staten. Det är bara upp till föräldrarna att inte slarva bort den på vägen.

Tiden är den viktigaste faktorn vid aktie- och fondspar, egentligen viktigaste än hur mycket man sparar. När man får barn har man ungefär en investeringshorisont på 20 år. Jag skulle vilja påstå att alla har möjlighet att investera barnbidraget. Det finns alltid något som man kan dra ner på.

Vi lägger in barnens barnbidrag i en kapitalförsäkring med fördelningen 50% globala indexfonder, 25% investmentbolag och 25% ny energi/ny teknik. Jag räknar med att det då finns mellan 500.000:- och 1.000.000:- där om 18-20 år när det börjar bli dax att flytta hemifrån. Förhoppningsvis blir det några hundra tusen över efter insatsen som kan bli grunden till ett långsiktigt sparande som de kan ta över, om man lyckas lura i dem något slags ekonomiskt intresse under ungdomsåren. Jag har ingen plan för hur det ska gå till då mina barn fortfarande är mycket små.

Jag fick ingen hjälp med insats av mina föräldrar, men jag tror att hjälpa dem in på bostadsmarknaden fort är den största tjänst man kan göra sina barn, utöver kärlek, tid, och allt det uppenbara.
Senast redigerad av BuyardChorlik 2021-07-28 kl. 14:38.
Citera
2021-07-28, 14:41
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuyardChorlik
Men tanke på många andra trådar som går varma just nu i ekonomiforumet angående hur svårt och orättvist det är med bostadsmarknaden är det intressant att se hur folk själva planerar för sina barns boendesituation. Ska man vara krass så får ju faktiskt alla svenska barn en insats av staten. Det är bara upp till föräldrarna att inte slarva bort den på vägen.

Tiden är den viktigaste faktorn vid aktie- och fondspar, egentligen viktigaste än hur mycket man sparar. När man får barn har man ungefär en investeringshorisont på 20 år. Jag skulle vilja påstå att alla har möjlighet att investera barnbidraget. Det finns alltid något som man kan dra ner på.

Vi lägger in barnens barnbidrag i en kapitalförsäkring med fördelningen 50% globala indexfonder, 25% investmentbolag och 25% ny energi/ny teknik. Jag räknar med att det då finns mellan 500.000:- och 1.000.000:- där om 18-20 år när det börjar bli dax att flytta hemifrån. Förhoppningsvis blir det några hundra tusen över efter insatsen som kan bli grunden till ett långsiktigt sparande som de kan ta över, om man lyckas lura i dem något slags ekonomiskt intresse under ungdomsåren. Jag har ingen plan för hur det ska gå till då mina barn fortfarande är mycket små.

Jag fick ingen hjälp med insats av mina föräldrar, men jag tror att hjälpa dem in på bostadsmarknaden fort är den största tjänst man kan göra sina barn, utöver kärlek, tid, och allt det uppenbara.

Bra tänkt och sunda värderingar. Kunde inte hålla med mer.
Citera
2021-07-28, 14:53
Medlem
Alla mina polare som fick cash av sina föräldrar när dom var 18 antingen så festade dom upp alla pengar eller reste upp allt.

Fan ingen som köpte något vettigt. Själv fick jag inte en krona men började jobba när jag 14 som tidningsbud.

Med det sagt så sparar jag undan pengar som mina barn kan få när dom är mer mogna för att hantera en större summa pengar...

Är faktiskt lite kluven då jag själv inte fick något startkapital när jag blev vuxen och det gick utmärkt ändå.

I andra länder där samhällsklyftorna är större så ser jag ett sparande som ett måste men i Sverige vete fan då alla snorungar är så jäkla priviligierade så dom bränner det på skit.
Citera
2021-07-28, 14:55
Medlem
Mina föräldrar sparade en tusenlapp till mig varje månad sedan min födelse. Jag fick använda sparpengarna som en del av kontantinsatsen till mitt bostadsköp när jag fyllde 24 år och tog examen från universitetet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IloveUhonungskanin
Barnbidrag jävla parasitbidrag.

Skriv till din politiker att skiten ska bort.

Borde vara som bostadsbidrag att om behovet finns så ska man få detta såklart. Redan rika som har pengar och inte har något behov av detta bidrag bör ej få.

Jag är en av dom som skulle kunna leva utan detta bidrag.
Citera
Medlem
Cameltotems avatar
Fick 50 lax när jag blev 18, de hade ju varit en halv mille om de inte låg på vanligt sparkonto. Mina föräldrar är ekonomiskt dumma i huvudet även om de är höginkomsttagare.

Jag vet bättre och investerar hela barnbidraget, ungen kommer ha över en halv mille när den är 22 eller något sånt.

Klarar man inte av att lägga undan 1000kr i månaden åt sina barn är men extremt egoistisk eller för fattig för ha barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in