Citat:
Ursprungligen postat av
vemsfel
2 av 10 är väl inte många? Jag är förvånad, trodde det var fler som inte sparade till barn.
Är väl ett typfall när ett företag med intresse av att sparande ökar redan skrivit hela mottagande av sin undersökning innan den kommer.
Jag har tre ”sparande” som jag vill ge mina barn där jag i alla fall fick de två första av mina föräldrar.
1. En litet hanterbart konto på runt 5-10 000 som jag vill göra de medvetna om ganska tidigt. När det dyker upp sånna där saker som de ”måste ha” när de är runt 10 år, en dator, en snowboard eller en cykel så ska det finnas där i kombination med deras egna sparande under en tid. Köper gärna sånna där saker också men tror ni fattar vilka grejor det kan vara. ”Lyx”komsumtion för en 10 åring typ.
2. Ett aktie och fondkonton som startbidrag i livet. Det här kontot är det som de får tillgång runt 18 årsdagen men som jag diskuterar och låter de påverka så tidigt som möjligt som de är intresserad. Helt fritt att göra vad man vill med. Kanske runt 30-40 000 som start plus avkastningen kr. En resa, kanske delar av körkort, en dator eller en kamera. Extra tillskott om delar av används till sparande.
3. Insatsen till lägenhet. Runt 300-500k direkt till första lägenheten. Våra pengar fram till det är dags.
Naturligtvis är den sista viktigast och den att prioritera men jag vill även slå ett slag för de övriga två som jag i alla fall varit väldigt tacksam för. Även om jag brände mitt konto två på en dator samt kvinnor och vin så lade det grunden till en sund ekonomisk förståelse i livet.