2021-07-29, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skurhinken
Det var inte så att de såg att du spenderade pengar på droger eller så och därför valde att inte sponsra till det?

Nej, drogerna kom först senare då jag hade bra med pengar.
Citera
2021-07-29, 08:03
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
2 av 10 är väl inte många? Jag är förvånad, trodde det var fler som inte sparade till barn.

Är väl ett typfall när ett företag med intresse av att sparande ökar redan skrivit hela mottagande av sin undersökning innan den kommer.

Jag har tre ”sparande” som jag vill ge mina barn där jag i alla fall fick de två första av mina föräldrar.

1. En litet hanterbart konto på runt 5-10 000 som jag vill göra de medvetna om ganska tidigt. När det dyker upp sånna där saker som de ”måste ha” när de är runt 10 år, en dator, en snowboard eller en cykel så ska det finnas där i kombination med deras egna sparande under en tid. Köper gärna sånna där saker också men tror ni fattar vilka grejor det kan vara. ”Lyx”komsumtion för en 10 åring typ.

2. Ett aktie och fondkonton som startbidrag i livet. Det här kontot är det som de får tillgång runt 18 årsdagen men som jag diskuterar och låter de påverka så tidigt som möjligt som de är intresserad. Helt fritt att göra vad man vill med. Kanske runt 30-40 000 som start plus avkastningen kr. En resa, kanske delar av körkort, en dator eller en kamera. Extra tillskott om delar av används till sparande.

3. Insatsen till lägenhet. Runt 300-500k direkt till första lägenheten. Våra pengar fram till det är dags.

Naturligtvis är den sista viktigast och den att prioritera men jag vill även slå ett slag för de övriga två som jag i alla fall varit väldigt tacksam för. Även om jag brände mitt konto två på en dator samt kvinnor och vin så lade det grunden till en sund ekonomisk förståelse i livet.
Senast redigerad av MurrayHewitt 2021-07-29 kl. 08:08.
Citera
2021-07-29, 09:03
Medlem
Sparar en hel del men inget som är avsatt specifikt för barnen. De kommer få känna trygghet i sina livsval och belöning om de väljer sunt.
Citera
2021-07-29, 09:46
Medlem
Hupats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Vilken tur att du inte fick en miljon.
Du skulle du ju blivit jätteledsen och aldrig kunnat förlåta dina föräldrar för att de varit så grymt elaka mot dig.
Växte upp fattig med en arbetslös farsa och en utbränd morsa. Är bara glad över att jag trots det hade en bra uppväxt och lärde mig att vill jag ha något så får jag jobba för det.
Citera
2021-07-29, 10:39
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Ja det är helt sinnessjukt, jag hade dock varit glad om jag fick en mille då jag troligtvis idag hade varit mångmiljonär med den starten. Nu gick det bra ändå för mig trots att jag inte fick ett ÖRE när jag fyllde 18 eller efter. Men det tog 10 år innan jag kom på fötter och jag kommer låta mina egoistiska föräldrar ruttna bort på ålderdomshem utan hjälp. De hade pengar men valde att inte hjälpa mig.

Ja livet är orättvist. När jag och mina polare flyttade hemifrån fick ett par polare ettor i innerstan av sina rika föräldrar. Dessa lägenheter har nu 15-20 år senare blivit omvandlade till radhus och villor. Själv bor jag fortfarande i hyresrätt och har först nu lyckats spara ihop till en kontantinsats. Det tog bara 15 år.
Citera
2021-07-29, 10:41
Medlem
johnny_viciouss avatar
Vi lägger 500 kronor till varje barn här hemma. Pengar som ska gå till att "bygga bo" eller uppleva saker när de blir vuxna. Lägenheter köper jag gärna själv till dem när den dagen kommer.
Citera
2021-07-29, 10:56
Medlem
Har inte något eget barn och har heller inte tänkt att så ska bli fallet, men blir farbror vilken dag som helst så har precis startat ett ISK på 800 kr / månad. Kommer definitivt inte att bli en klumpsumma som överräcks på studenten eller 18-årsdagen. Snarare kommer det att bli som hjälp till insats eller dylikt, givet att pengarna ens behövs. (Relativt gamla mor- och farföräldrar, som har hyfsat ställt, inte direkt rika, men definitivt inte i närheten av att vara fattigpensionärer, och han kommer att vara enda barnbarnet.)

Citat:
Ursprungligen postat av Skurhinken
Bara jag som anser att privatekonomi borde läras ut i skolan? Inte alla föräldrar som är kompetenta nog att lära sina barn det som vi vet..

På gymnasiet görs det så klart på olika program, men inte på samtliga. På högstadiet görs det i viss utsträckning i hem- och konsumentkunskap. Problemet är att högstadiet är lite väl tidigt. Det är givetvis tämligen få som då har börjat tjäna egna pengar.
Citera
2021-07-29, 11:10
Medlem
Jag har själv inte varit så duktig på ekonomin, aldrig heller haft ett fast arbete en längre tid pga otur med nedskärningar ect.

När jag blev 18 fick jag 40k som brändes på 2 år, hade roligt då men ångrar mig.
Hade ytterligare 90k som jag fick vid 20 och lärt mig läxan så lät mina föräldrar hålla det till bil, möbler ect blev aktuellt.

Mina föräldrar kan inget vidare om sparande utan låter banken hjälpa dem, därför är jag själv väldigt ovetande.
Den dagen jag är färdig med min utbildning och har ett arbete så kommer jag börja spara både till mina 2 små barn samt pensionen.

Lite dåligt samvete att vi inte lyckats spara till barnen redan förutom lite strösummor.
Men det planerar jag att ta igen. Samtidigt göra mig bättre införstådd i hur olika sparande fungerar.
Citera
2021-07-29, 11:27
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
2 av 10 är väl inte många? Jag är förvånad, trodde det var fler som inte sparade till barn.

Samma här. Men om man går efter dom svar hittills här i tråden så verkar det stämma. 8/10.

Och folk sparar mycket till sina barn!

Vi får nog öka på lite.

Vi har lagt in barnbidrag, och lite random pengar vid tillfälle från dag ett... på ISK.

Pengarna är öronmärkta för körkort, bil, lägenheter osv. Och givetvis så pratar jag ekonomi med båda två.
Senast redigerad av FladderFarfar 2021-07-29 kl. 11:29.
Citera
2021-07-29, 11:29
Medlem
Jag har flera barn, men har inte kunnat börja spara till dem än p.g.a. lite knapp ekonomi. Har dock fått bättre lön och lägre omkostnader på senare tid så tänkte sätta in retroaktivt motsvarande hur många månader de har levt, och sedan en transaktion månadsvis per barn, plus pengarna de fick på sitt dop, i en aktiefond.

Det jag grubblar lite över är om det är värt att vänta något halvår/år ifall börsen dippar snart, eller om man ska strunta i alla potentiella närtid upp- och nedgångar eftersom pengarna ändå som helhet kommer växa under 18 år.
Citera
2021-07-29, 11:33
Avslutad
Har ett ISK jag startade till barnet när det föddes, lagt all barnbidrag på amf småbolag. Värt 50000 nu, barnet är 2 år.

Barnet får det barnet behöver vid olika tillfällen i livet, ingen klumpsumma vid 18, helvete heller.

I dagens värld är det tyvärr oansvarigt att inte spara för sitt barn.
Senast redigerad av priz 2021-07-29 kl. 11:39.
Citera
2021-07-29, 11:35
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EGH
Jag har flera barn, men har inte kunnat börja spara till dem än p.g.a. lite knapp ekonomi. Har dock fått bättre lön och lägre omkostnader på senare tid så tänkte sätta in retroaktivt motsvarande hur många månader de har levt, och sedan en transaktion månadsvis per barn, plus pengarna de fick på sitt dop, i en aktiefond.

Det jag grubblar lite över är om det är värt att vänta något halvår/år ifall börsen dippar snart, eller om man ska strunta i alla potentiella närtid upp- och nedgångar eftersom pengarna ändå som helhet kommer växa under 18 år.

Vi kör på deras sparande som vanligt, trots att som du är inne på, en lite överhettad börs. ATH och allt det där.

Mitt egna månadssparande har jag satt på paus just av samma anledning. Bygger en större buffert istället.

Den går ju alltid att skicka in sedan om (när) det brakar neråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in