2021-07-28, 20:16
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viper71
MMPG?

MMPG = Mannen Med PilotGlasögonen

Om det var detta du undrade.
Citera
2021-07-28, 20:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Sorry, jag tog inläggen i fel ordning. Det här inlägget skulle alltså ha varit före det som jag skrev innan.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är som vanligt: En ny användare som kommer "från ingenstans" med sensationsinlägg. Och stackars Kalla fall, telefonen måste gå varm hos dem nu i värmen, många som ringer ...

Så, Arn:

1) Flera vittnen ska sett Helena i en vit bil "i tiden efter". Vilket tidsfönster pratar du om?
2) I en bil som "matchar beskrivningen av bilen som flera vittnen såg runt Ekuddenvägen och lekplatsen den kvällen". Flera vittnen, verkligen? Till och med på Ekudden-vägen? Officiellt finns det bara två vittnen som såg bilen, och det är "Killarna" på Hällristningsvägen. (Möjligen att vi kan räkna in vittnet på Lockerud också.)
3) Det blir lite rörigt med "vittnen" och "vittnet" som ska veta var kroppen finns. Vem är vem? Var vittnet en av vittnena? Om inte, se punkt 3B. Så, tiden går och det är bråttom. Helenas föräldrar Arne och Gudrun är gamla. Kan vi öka tempot?
A) Var finns Helenas kropp?
B) Vem är vittnet - som dessutom är så välunderrättat av gärningsmannen att han/hon vet den exakta platsen? Eller menar du att vittnet kanske rent av var med på platsen för dumpningen? Eller hur ska vi se på benämningen "vittnet"? När/var/hur? Kan du utveckla detta lite?! Och jag kan väl självklart förmoda att du inte tänker säga namnet heller på vittnet?
4) Polis och Kalla fall struntar i denna dynamitinformation. Jaha ...
5) Och igen, då: Nu snabbar vi på det hela. Vem är gärningsmannen? Och om han dessutom är död, finns det absolut ingenting som hindrar dig från att skriva ut namnet.

Tidigare hade vi ebeneezer22 som visste om en person som i sin tur ska veta att BW ska ha varit ute på en "nattlig båttur" den aktuella natten, men vi har inte fått veta vem det var. Samme ebeneezer22 påstår sig veta att BW ska ha iakttagits när han under stor press ska ha slängt smutsiga kläder i en tvättmaskin på söndagsmorgonen i ett "EM-hus". Ingen verifikation på den uppgiften heller.

Nej, det är för mycket babbel och trams i tråden. Och tyvärr upprepas det.

Så, Arn: Är du karl för dina uppgifter, tycker jag att du ska visa det! Och om du nu mot all förmodan skulle ha de uppgifter som du säger dig ha men av någon märklig anledning inte vill skriva ut dem i tråden, tycker jag att du ska kontakta Aftonbladet och Expressen. De har ju meddelarskydd, dessutom. Det vore väl kanon om media får ta del av dina uppgifter, så att de kan jaga på polisen och Kalla fall. Eller hur?

PS Jag vill samtidigt passa på att hedra Bratis, som faktiskt i klartext skrev ut informationen gällande MK. Det är sådant som vi behöver. Dessutom var det högst modigt gjort, eftersom MK i allra högsta grad är livs levande. DS

Citat:
Ursprungligen postat av Arn1960
1) några veckor
2) och Carina, som bodde på Vikingavägen. Hon såg bilen på natten när hon kom hem på cykel.
3) okej, låt oss kalla min källa som bevittnat vad som hände med HA "källan". Han var inte i M:stad natten HA försvann, han var närvarande vid GM efteråt och där hon begravdes.
A + B Jag kan inte säga det här.
4) Kalla Fall verkade väldigt intresserad, men nu händer inget mer. Och jag undrar varför.
5) det finns mycket som hindrar mig från att skriva namnet, eftersom vissa medbrottslingar fortfarande lever.

På punkt ett (1) hävdar du att "flera vittnen ska sett Helena i en vit bil i tiden efter", varpå jag frågar om vilket tidsfönster du menar. Du svarar då "några veckor". Då menar du alltså att Helena ska ha setts i en vit bil några veckor efter försvinnandet? Var detta i Mariestad? Eller sågs Helena i en vit bil i Umeå? Eller kördes hon runt på en hel Sverige-resa, varpå några oerhört skärpta vittnen ska ha sett henne? Du menar också då att Helena ska ha levt några veckor efter den 14:e juni 1992? Vad höll gärningsmannen och - vad det verkar på dig - alla hans polare på med under så lång tid? Hur bodde alla? Vem lagade maten? Det går inget vidare för dig. Du har en väldans otur när du tänker.

Som jag skrev ovan: Antingen säger du "B" eller så lägger du ner. Du har alla möjligheter att visa om du mot all tänkbar förmodan skulle ha något att komma med. Fram med det eller var tyst - och bespara samtidigt tråden och Helenas anhöriga detta trams.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-07-28 kl. 20:30.
Citera
2021-07-28, 20:28
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSilverdufva
Jag tror inte vi ska låta Arn ge oss alltför höga förväntningar. Jag har sett liknande typer av användare för i sådana här trådar på Flashback.

I tråden om dubbelmordet i Linköping fanns en användare som kallade sig för ”jordgubbsflickan”. Den användaren förpestade tråden i åratal med hintar om att hon visste vem mördaren var men inte kunde säga mer än så.

Skulle bli mycket förvånad om Arn verkligen har någon kraft bakom sina ord.

En möjlighet är att det började brännas rejält och då krävdes en snabb och effektiv avledningsmanöver. Bara att backa i tråden och se om det finns något som kan ha triggat Arn.
Citera
2021-07-28, 20:33
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
En möjlighet är att det började brännas rejält och då krävdes en snabb och effektiv avledningsmanöver. Bara att backa i tråden och se om det finns något som kan ha triggat Arn.

Jag var inne på det ovan. Jag tycker att vi återvänder till där vi var: "Mannen med pilotglasögon", MK, PU, PN, bilbyte, Trankärr, Kusa med mera. Efter det att MK nämndes i tråden, ändrade den lite karaktär - vilket inte måste betyda att MK skulle vara gärningsmannen eller ens inblandad (det vara bara det att Bratis fick så konstiga vibbar efter mötet med honom).
Citera
2021-07-28, 20:42
Medlem
Sannolikt BS...bullshit alltså....hade tipset kommit in 92’ och ingen kollat...verkar inte rimligt även för Kling o Klang🤔
Citera
2021-07-28, 20:45
Medlem
Citat:
Du börjar med en "påkörningsolycka" men traskar raskt vidare till ett brott. Noterat.

Eller är det rallykillarna som kör utan körkort
Citera
2021-07-28, 20:48
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viper71
https://youtu.be/91IkHNm1XC0?t=525 finns nog många som sett denna men ingenstans nämns någon bilfärd till Töreboda och inte heller någon plånbok vid dörren ... och inte heller något planerat tedrickande, "När jag vaknar går jag in för att väcka henne" sa UA i intervjun, då borde Helena rimligtvis varit hemma? UA vet nog mer om detta

Det är du inte ensam om att tro.

https://youtu.be/91IkHNm1XC0?t=525

"Jag väntar istället, jag väntar på att hon skall komma hem, jag väntar faktiskt till långt fram på eftermiddagen."

Från boken "Mardrömmen i Mariestad"

"Vännerna ringde tillbaka för att höra om hon hade kommit hem, och när vi fortfarande inte hade hört något från henne vid lunchtid kom flera av dem hem till mig och vi gick ut för att leta i närområdet.”

Vilken version skall man tro på?
Citera
2021-07-28, 20:58
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag var inne på det ovan. Jag tycker att vi återvänder till där vi var: "Mannen med pilotglasögon", MK, PU, PN, bilbyte, Trankärr, Kusa med mera. Efter det att MK nämndes i tråden, ändrade den lite karaktär - vilket inte måste betyda att MK skulle vara gärningsmannen eller ens inblandad (det vara bara det att Bratis fick så konstiga vibbar efter mötet med honom).

Delar din åsikt.

Kan det vara så att Trankärr och Kusa m.m. diskuterades även strax innan Phena Lilipsson dök upp?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-07-28 kl. 21:02.
Citera
2021-07-28, 22:42
Medlem
Ni som är insatta hade hennes två systrar pojkvän runt tidpunkten
Citera
2021-07-28, 23:05
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leorardlake
Ni som är insatta hade hennes två systrar pojkvän runt tidpunkten

Syster U hade träffat en ny pojkvän (från Stockholm) ca tre månader innan Helena försvann. Syster G är jag osäker på. Hade hon inte en pojkvän från Nya Zeeland eller något annat land, eller var det tidigare? Någon som vet säkert kan svara, för jag kan komma ihåg fel här.
Citera
2021-07-28, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Delar din åsikt.

Kan det vara så att Trankärr och Kusa m.m. diskuterades även strax innan Phena Lilipsson dök upp?

Jo... Trankärr och Kusa känns nu som ännu mera intressant...
Citera
2021-07-28, 23:57
Medlem
Sen är ju narkotikagrejen spännande om nu som han sa att polisen gick åt det hållet i början av utredningen
Nån relevans finns det väl om inte ha så ua
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in