Citat:
Ursprungligen postat av
hasse3344
Jag tror du motsäger några halmgubbar där.
Halmgubbar? I så fall missförstod jag det resonemang som du försökte föra.
Citat:
Ursprungligen postat av
hasse3344
Hur mycket du än kämpar och vrider och vänder kvarstår faktumet att covid som dödsorsak knappt skördar fler år än genomsnittet för övriga dödsorsaker. Det är ju poängen i hela resonemanget och säger ganska mycket om allvarlighetsgraden.
Jaja jag vet att epidemier handlar om mer än dödsfall. Sjukvårdsbehov och postcovid tex. Men även där är det ingen katastrof om man tittar på siffrorna och jämför med andra risker och belastningar i samhället. Du kan ju ta reda på hur många som akutvårdas av andra orsaker varje år, exempelvis barn som ramlat eller hur många som vårdas pga av alkohol. Det finns massor av risker överallt som överstiger covid (framför allt om man är under 70 år).
Utöver dödsfall, sjukvårdsbehov av postcovid, så finns en annan mycket viktig aspekt av epidemin: Epidemins effekt på samhället
Ett argument brukar vara att skadeverkningarna på samhället hade kunnat undvikas genom att avstå från åtgärder mot epidemin. Jag tror inte på det argumentet. Jag tror att epidemin hade haft negativa effektet på samhället även ifall myndigheterna hade avstått från åtgärder.
Citat:
Ursprungligen postat av
hasse3344
Livet handlar om så mycket mer än covid ...
Ja, men inte den här tråden. Ifall du vill fokusera på andra delar av livet än just Covid-19, så är den här tråden inte rätt plats för dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
hasse3344
... och jag tycker synd om er som hängt upp sig på en nästan obefintlig riskfaktor, både när det gäller död och allvarlig sjukdom. Folk har gått runt glada i hågen supande, rökande, godisätande bland influensor, magsjukor och tropiska sjukdomar på utlandsresan år in och år ut men tycker att covid är en anledning att stänga ner världen, låsa in sig och skjuta vaccin tre gånger om året. Det är en brutal hjärntvätt. Framför allt när naturlig immunitet visat sig överlägsen vaccinet i alla studier hittills, inklusive deltan. Ni skapar en riktigt rörig skitframtid med vaccinpass, boosters, restriktioner, reseförbud mm.
Naturlig immunitet i all ära. Men den har en stor nackdel: naturlig immunitet kräver att man genomgår infektion. Ifall man låter sig smittas av Kina-viruset för att uppnå naturlig immunitet, så blir man en del smittspridningen. Istället för att lösa problem, så gör man sig själv till en del av problemet genom att sträva efter naturlig immunitet.