2021-07-27, 20:02
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det beror väl på om man tillhör någon riskgrupp eller inte?

Nä. Varför skulle det göra det? Det minskar lika mycket, om än från låga nivåer.
Citera
2021-07-27, 20:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Fråga alla 25 000 i bara Sverige som har haft C19 och knappt kan ta sig ur soffan. De flesta är i människor i produktiv ålder som plötsligt bara kroppen rasar. mer än 1 år efter. Läkarna är helt maktlösa

Jo tack jag har hört om lÅnGcÅvId. Men de allra flesta blir helt återställda.

Jag undrar bara varför man ska vaccinera sig med nödgodkända medicinska preparat om man redan haft covid.

Det kan absolut vara motiverat för äldre att ta vaccinet. Men behöver verkligen alla det här? Nej jag tror att det är big pharma propaganda.
Citera
2021-07-27, 20:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nä. Varför skulle det göra det? Det minskar lika mycket, om än från låga nivåer.

Det lönar sig inte för alla att ta vaxxet sett ur ett risk/nyttaperspektiv.
Citera
2021-07-27, 20:09
Medlem
Opaques avatar
Citat:

J

Du har missförstått. Det är 25000 just nu som inte blivit återställda. Vi talar presens.

Vad som dessutom är förvånande är att det finns flera studier som menar att en vaccination kan dämpa långtidsc19 eller t.o.m. avhjälpa. Bl.a. i UK
Senast redigerad av Opaque 2021-07-27 kl. 20:13.
Citera
2021-07-27, 20:12
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Jag tror du motsäger några halmgubbar där.

Halmgubbar? I så fall missförstod jag det resonemang som du försökte föra.

Citat:
Hur mycket du än kämpar och vrider och vänder kvarstår faktumet att covid som dödsorsak knappt skördar fler år än genomsnittet för övriga dödsorsaker. Det är ju poängen i hela resonemanget och säger ganska mycket om allvarlighetsgraden.

Jaja jag vet att epidemier handlar om mer än dödsfall. Sjukvårdsbehov och postcovid tex. Men även där är det ingen katastrof om man tittar på siffrorna och jämför med andra risker och belastningar i samhället. Du kan ju ta reda på hur många som akutvårdas av andra orsaker varje år, exempelvis barn som ramlat eller hur många som vårdas pga av alkohol. Det finns massor av risker överallt som överstiger covid (framför allt om man är under 70 år).

Utöver dödsfall, sjukvårdsbehov av postcovid, så finns en annan mycket viktig aspekt av epidemin: Epidemins effekt på samhället

Ett argument brukar vara att skadeverkningarna på samhället hade kunnat undvikas genom att avstå från åtgärder mot epidemin. Jag tror inte på det argumentet. Jag tror att epidemin hade haft negativa effektet på samhället även ifall myndigheterna hade avstått från åtgärder.

Citat:
Livet handlar om så mycket mer än covid ...

Ja, men inte den här tråden. Ifall du vill fokusera på andra delar av livet än just Covid-19, så är den här tråden inte rätt plats för dig.

Citat:
... och jag tycker synd om er som hängt upp sig på en nästan obefintlig riskfaktor, både när det gäller död och allvarlig sjukdom. Folk har gått runt glada i hågen supande, rökande, godisätande bland influensor, magsjukor och tropiska sjukdomar på utlandsresan år in och år ut men tycker att covid är en anledning att stänga ner världen, låsa in sig och skjuta vaccin tre gånger om året. Det är en brutal hjärntvätt. Framför allt när naturlig immunitet visat sig överlägsen vaccinet i alla studier hittills, inklusive deltan. Ni skapar en riktigt rörig skitframtid med vaccinpass, boosters, restriktioner, reseförbud mm.

Naturlig immunitet i all ära. Men den har en stor nackdel: naturlig immunitet kräver att man genomgår infektion. Ifall man låter sig smittas av Kina-viruset för att uppnå naturlig immunitet, så blir man en del smittspridningen. Istället för att lösa problem, så gör man sig själv till en del av problemet genom att sträva efter naturlig immunitet.
Citera
2021-07-27, 20:17
Medlem
Citat:
Fråga alla 25 000 i bara Sverige som har haft C19 och knappt kan ta sig ur soffan. De flesta är i människor i produktiv ålder som plötsligt bara kroppen rasar. mer än 1 år efter. Läkarna är helt maktlösa

25000 på 18 månader varav hälften är hypokondriker och bidragsfuskare som fastnar i denna självuppfyllande profetian? Hur många kunder inte ta sig ur soffan innan covid? Jag känner ingen som fått post-covid och det tror jag beror på att min umgängeskrets är sund och inte består av psykiskt sjuka eller kriminella.

Tänk på alla 600 000 vårdtillfällen om året pga av alkoholmissbruk istället eller den halv miljon som drabbas av magsjuka pga dåliga livsmedel eller de 400 000 som har självförvållad diabetes eller alla 80 000 barn som måste akutvårdas efter fallolyckor. Varför säljer vi alkohol och socker om vissa inte kan hantera det? Varför lär sig inte folk att laga mat. Varför är det inte tvång på att bära hjälm utomhus tills man fyller 15? Det skulle verkligen minska vårdbehov och lidande.
Citera
2021-07-27, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Inget vaccin i historien har testats lika omfattande som de aktuella Covid-vaccinen. Denna forskare tillhör den förlorande sidan.
Japp, och inget vaccin har get så många människor så många allvarliga biverkningar , and still counting!
Citera
2021-07-27, 20:18
Medlem
Opaques avatar
Citat:

Jag undrar bara varför man ska vaccinera sig med nödgodkända medicinska preparat om man redan haft covid.

Det kan absolut vara motiverat för äldre att ta vaccinet. Men behöver verkligen alla det här? Nej jag tror att det är big pharma propaganda.

Överens. Det borde finnas fler vägar för att få sina intyg att resa och delta i samhället. En av dom är en genomgången infektion med påvisbara aktiva antikroppar. Enligt vad jag läst lika bra som 2 vaccineringar. Man borde trycka till myndigheterna lite. trots all har man konstaterat över miljonen infekterade i Sverige, det är ingen liten grupp precis.
Citera
2021-07-27, 20:21
Medlem
Opaques avatar
Citat:
25000 på 18 månader varav hälften är hypokondriker och bidragsfuskare som fastnar i denna självuppfyllande profetian? Hur många kunder inte ta sig ur soffan innan covid? Jag känner ingen som fått post-covid och det tror jag beror på att min umgängeskrets är sund och inte består av psykiskt sjuka eller kriminella.

Tänk på alla 600 000 vårdtillfällen om året pga av alkoholmissbruk istället eller den halv miljon som drabbas av magsjuka pga dåliga livsmedel eller de 400 000 som har självförvållad diabetes eller alla 80 000 barn som måste akutvårdas efter fallolyckor. Varför säljer vi alkohol och socker om vissa inte kan hantera det? Varför lär sig inte folk att laga mat. Varför är det inte tvång på att bära hjälm utomhus tills man fyller 15? Det skulle verkligen minska vårdbehov och lidande.

Eh ?

Var det meningen att skriva av dig dina frustrationer och personliga anekdoter som inte tillför ett skit annat än dina personliga fördomar och tveksamma moral ?

Du kanske borde starta en egen tråd, för du kvalificera i kategorin "Arg medborgare"
Citera
2021-07-27, 20:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Överens. Det borde finnas fler vägar för att få sina intyg att resa och delta i samhället. En av dom är en genomgången infektion med påvisbara aktiva antikroppar. Enligt vad jag läst lika bra som 2 vaccineringar. Man borde trycka till myndigheterna lite. trots all har man konstaterat över miljonen infekterade i Sverige, det är ingen liten grupp precis.

Förstår inte detta fokus på antikroppar. T-celler borde väga tyngre.

Varför sätts inte det i system tror du?
Citera
2021-07-27, 20:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du har missförstått. Det är 25000 just nu som inte blivit återställda. Vi talar presens.

Vad som dessutom är förvånande är att det finns flera studier som menar att en vaccination kan dämpa långtidsc19 eller t.o.m. avhjälpa. Bl.a. i UK

Jag skrev väl de allra flesta? Och det är väl fler än 25 k som haft covid i vårt land? Just har haft det och det var inget speciellt tyckte jag. Har varit betydligt sjukare i andra virus i mina dagar.

Har inget emot att folk ska få vaccin om de vill ha det. Däremot är jag väldigt emot tvingande åtgärder för att få folk att ta nödgodkända medicinska preparat.
Citera
2021-07-27, 20:27
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Precis. Och nu börjar vi se vaccinfuskare som lajvar sjuka av vaccinet för att de ska kunna sitta hemma och käka popcorn. Den gruppen lär öka enormt framöver.

Lata jävlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in