2021-07-22, 17:33
  #5269
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realviking
Det kanske var staten som dödade honom och mörkade?

Tror inte staten ids döda nån, de har så lätt att omplacera folk till något lämpligt, som vederbörande är nöjd med. Vet ej bara antar?
Citera
2021-07-22, 17:34
  #5270
Medlem
One2Manys avatar
Och innan du går igång: mordutredningen är avslutad då brott ej längre misstänks, däremot så utreds andra saker i samband med självmord. Exempelvis hur han fick tag i handgranaten, ergo har det brustits i rutiner, fick han den från tredje part, händelseförloppet osv.

Men som sagt, väldigt lågt prioriterat. Inte så att snuten sitter med en färdig utredning som de vägrar släppa. Vill de inte att allmänheten ska få tillgång/insyn så sekretess-stämplas den helt sonika. Inga konstigheter.
Citera
2021-07-22, 23:43
  #5271
Medlem
sneervs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Det har inte publicerats några bilder på kroppen öht, men den var i ett stycke och identitet kunde fastställas på plats. Det är nämligen så handgranater fungerar.

Är nyfiken, Vart har du fått den informationen? Och varför gjorde dom ett DNA test om identiteten redan var fastställd? Känns ju slöseri på resurser i ett som du kallar det lågprioriterat fall.

Mer troligt att dom hade en kvalificerad teori om vem det var (Som alla vi andra också hade när fyndet vart känt) men inte fastställd på plats.
__________________
Senast redigerad av sneerv 2021-07-22 kl. 23:55.
Citera
2021-07-23, 03:32
  #5272
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Så mycket info har jag inte då jag inte känner advokaten ifråga, jag har heller ingen insyn i byråkratin runt om.

En kvalificerad gissning är att självmord är väldigt lågt prioriterade inom polisen sett till utredning. Polisen hinner knappt med att utreda riktiga brott där misstänkta faktiskt finns.

Du har ingen insyn i polisarbetet / rapporter säger du men du vet med säkerhet att det var självmord och hur det gick till då måste du om det är sant varit inblandad på något sätt runt själva fyndplatsen vid tidpunkten då DA hittades eller har du någon polare som medverkat på plats brutit mot sekretesslagen och fört uppgifter vidare till dig.
Och varför skulle ett självmord ha låg priroritet hos polisen om det med säkerhet går att fastställa att det är självmord?
Det borde då inte ta så här lång tid att för anhöriga få ut faställande av dödsorsak /rapporter?
Familjen har advokat på fallet och hen vet säkert hur pass lång tid det får ta.
Polisen har gett svaret att de ej är klara med arbetet runt DA. s fall..
Det är för mycket som är oklart runt det här för att det ska bli så självklart med självmord?
Jag har bekanta som har familjemedlemmar som tagit sitt liv och då har allt gått väldigt snabbt med polissrbete och rapporter till familjer.
Att reda ut var sprängömne i så fall kommer ifrån är ju inte svårt att få reda på om nu det var DA som tagit det.
Det handlar ju inte om mängder direkt.

Sen säger du i ett tidigsre inlägg att det fanns öv vakningsfilm fr SL på DA samma dag han försvann..
Vart har du fått den uppgiften ifrån? .
Enl media och hans vönner som medverkade i söken har inte gått ut med att det finns film/ upogifter med DA fr SL
De senaste öv vakningsbilder de har är fr dagen innan då han var på gym och även i en butik.
__________________
Senast redigerad av Anedin 2021-07-23 kl. 03:47.
Citera
2021-07-25, 21:06
  #5273
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Du skrev tidigare i ett inlägg att du är på något vis har info/ insikt i fallet så kanske du också kan svara på varför anhöriga eller deras advokat inte kan få ut obduktionsrapport/ utredningsprotokoll?
Polisens svar till anhöriga och dess advokat är att det är inte färdigtställt.
Du har fått förklarat för dig i den andra tråden sju miljoner gånger varför och hur det funkar med att lämna ut dessa uppgifter till anhöriga och med sekretess. Är det så svårt att förstå? Du kan dessutom med en enkel sökning får svar från olika juridiska sidor där vad det är som gäller.
Citera
2021-07-26, 04:04
  #5274
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Du har fått förklarat för dig i den andra tråden sju miljoner gånger varför och hur det funkar med att lämna ut dessa uppgifter till anhöriga och med sekretess. Är det så svårt att förstå? Du kan dessutom med en enkel sökning får svar från olika juridiska sidor där vad det är som gäller.
Men personen här på sidan upplyser oss om att DA tog självmord och med vad.
Att han fått de uppgifter pga av att han har en viss insyn i fallet och han uppger också att det finns film fr SL samma dag på DA vilket inte framkommit i media eller till familjen och vänner.
Om man sitter och kalllar oss andra för idioter och låginteligenta och är en självsäker typ så får han räkna med att bli ifrågasatt och lägga fram mer bevis så han blir trovärdig.
Sen handlar det inte om sekretess fr polisen för de har sagt till familjen att utredningen är inte klar vilket den där självsäkra typen här på sidan säger är fel och att fallet är nerlagt.
__________________
Senast redigerad av Anedin 2021-07-26 kl. 04:07.
Citera
2021-07-26, 12:50
  #5275
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Men personen här på sidan upplyser oss om att DA tog självmord och med vad.
Att han fått de uppgifter pga av att han har en viss insyn i fallet och han uppger också att det finns film fr SL samma dag på DA vilket inte framkommit i media eller till familjen och vänner.
Om man sitter och kalllar oss andra för idioter och låginteligenta och är en självsäker typ så får han räkna med att bli ifrågasatt och lägga fram mer bevis så han blir trovärdig.
Sen handlar det inte om sekretess fr polisen för de har sagt till familjen att utredningen är inte klar vilket den där självsäkra typen här på sidan säger är fel och att fallet är nerlagt.
Nu tror ju inte jag heller att hela förundersökningen är nerlagd. Däremot så är det med stor sannolikhet polisiärt uppklarad. Dvs man vet vad som hänt, men inte juridiskt/praktiskt färdig..
Och sen är det ju så att det egentligen inte spelar någon roll. Din frågeställning är inget bevis för att utredningen är öppen i alla fall. Eftersom dom kan neka anhöriga att ta del av dessa uppgifter även om det är klart. Vilket flera sagt till dig i andra tråden, men du verkar liksom inte ta in det alls. I synnerhet när det gäller självmord så kan dom av "moraliska" skäl neka. Och något obduktionsprotokoll som du efterfrågar kommer det med mycket stor sannolikhet aldrig någonsin att få se. Så jag förstod inte varför du du drar upp det igen. Det var allt.
Citera
2021-07-27, 03:01
  #5276
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Nu tror ju inte jag heller att hela förundersökningen är nerlagd. Däremot så är det med stor sannolikhet polisiärt uppklarad. Dvs man vet vad som hänt, men inte juridiskt/praktiskt färdig..
Och sen är det ju så att det egentligen inte spelar någon roll. Din frågeställning är inget bevis för att utredningen är öppen i alla fall. Eftersom dom kan neka anhöriga att ta del av dessa uppgifter även om det är klart. Vilket flera sagt till dig i andra tråden, men du verkar liksom inte ta in det alls. I synnerhet när det gäller självmord så kan dom av "moraliska" skäl neka. Och något obduktionsprotokoll som du efterfrågar kommer det med mycket stor sannolikhet aldrig någonsin att få se. Så jag förstod inte varför du du drar upp det igen. Det var allt.
Jag förstår mycket väl att det kan bli sekretess i vissa delar men polisen ger svaret att det inte är nerlagt och klart.. En tolkningsfrpga eller?
Jag könner ett par 3 fall i bekantskapskretsen där det varit självmord i familjer och utredningar har skett snabbt och ingen sekretess på handlingar som familjerna fått.
Kanske att pomis strykigt någon detalj som inte är lämligt för en anhörigs hälsa att läsa men så här lång tid har de anhöriga inte fått vönta
Citera
2021-07-27, 03:04
  #5277
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag förstår mycket väl att det kan bli sekretess i vissa delar men polisen ger svaret att det inte är nerlagt och klart.. En tolkningsfrpga eller?
Jag könner ett par 3 fall i bekantskapskretsen där det varit självmord i familjer och utredningar har skett snabbt och ingen sekretess på handlingar som familjerna fått.
Kanske att pomis strykigt någon detalj som inte är lämligt för en anhörigs hälsa att läsa men så här lång tid har de anhöriga inte fått vönta
Den där otrevliga One2 Many som visste så mycket ang hur DA tagit sitt liv som han beskrev försvann tydligen och kunde inte svara på frågor
Citera
2021-07-27, 10:55
  #5278
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag förstår mycket väl att det kan bli sekretess i vissa delar men polisen ger svaret att det inte är nerlagt och klart.. En tolkningsfrpga eller?
Jag könner ett par 3 fall i bekantskapskretsen där det varit självmord i familjer och utredningar har skett snabbt och ingen sekretess på handlingar som familjerna fått.
Kanske att pomis strykigt någon detalj som inte är lämligt för en anhörigs hälsa att läsa men så här lång tid har de anhöriga inte fått vönta
Okej, jag förstår vad du menar.
Men obduktionsprotokollet kommer dom inte att få, tro mig. Och den är ju klar, Eftersom han är begravd. Man kan få delar av det uppläst eller skriftligt. Men hela protokollet får man inte ut som anhörig i fall som detta.

Väntetiden idag är extremt lång. Och du måste förstå själv att en kropp som dött av något sprängmedel och efter det ligger fyra månader i naturen ändå tar sin stund att jobba med. I synnerhet om man inte misstänker brott så lär ju inte proverna hamna på prio hos NFC. Det är inte alls något konstigt att detta tar tid. Och saker och ting som skall analyserar, tester skall göras och det hamnar i en hög av skjutningar som går före.
Citera
2021-07-27, 11:31
  #5279
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Och innan du går igång: mordutredningen är avslutad då brott ej längre misstänks, däremot så utreds andra saker i samband med självmord. Exempelvis hur han fick tag i handgranaten, ergo har det brustits i rutiner, fick han den från tredje part, händelseförloppet osv.

Men som sagt, väldigt lågt prioriterat. Inte så att snuten sitter med en färdig utredning som de vägrar släppa. Vill de inte att allmänheten ska få tillgång/insyn så sekretess-stämplas den helt sonika. Inga konstigheter.
Finns det någon källa på att det var en Shgr2000 som användes?
Jag fattar att du inte kan namnge folk, men hur vet du det? I den andra tråden så lät folk så jävla självsäkra på att det var pentylstubin. Och någon annan påstod med säkerhet att han gått in i en kasun och snott "sprängdeg" och att det skulle varit vanliga 125or som använts.
Vore trevligt med någon form av klarhet kring VARFÖR man vet vad som använts. En handgranat är inte omöjlig att få med sig hem. Men det känns ändå allvarligare och mer tabu än att det slinker med lite pentyl då och då. Att sno med sig en skarp granat kan likställas med att sno en pistol. Jag tänker i huvudsak på stressen och det moraliska i beslutat att sno med sig det man skall ta livet av sig med.

Säger inte att du har fel, men kommer man med detaljer lär man ju redovisa något iaf om man vill vara trovärdig. I synnerhet när "stölden" är av den art att det nog påverkar en själv mer.
Citera
2021-07-27, 13:37
  #5280
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Finns det någon källa på att det var en Shgr2000 som användes?
Jag fattar att du inte kan namnge folk, men hur vet du det? I den andra tråden så lät folk så jävla självsäkra på att det var pentylstubin. Och någon annan påstod med säkerhet att han gått in i en kasun och snott "sprängdeg" och att det skulle varit vanliga 125or som använts.
Vore trevligt med någon form av klarhet kring VARFÖR man vet vad som använts. En handgranat är inte omöjlig att få med sig hem. Men det känns ändå allvarligare och mer tabu än att det slinker med lite pentyl då och då. Att sno med sig en skarp granat kan likställas med att sno en pistol. Jag tänker i huvudsak på stressen och det moraliska i beslutat att sno med sig det man skall ta livet av sig med.

Säger inte att du har fel, men kommer man med detaljer lär man ju redovisa något iaf om man vill vara trovärdig. I synnerhet när "stölden" är av den art att det nog påverkar en själv mer.

När man kommit så långt att man bestämt sej för att dö så tror inte jag att man tänker så mycket på val av metod.
Jag menar att jag tror inte att D funderade på att det skulle vara fel att stjäla en handgranat eller annat från jobbet.
Precis som jag tror att den som ställer sej på tågspåret inte funderar på lokföraren eller den som hoppar ner från ett högt hus inte tänker på de som kanske står eller går nedanför.
Man är förmodligen helt upptagen med sitt beslut och tänker inte klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in