Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-23, 17:39
  #121
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag har haft en patient som var nära att dö pga en elsparkcykel. Elsparkcyklar kommer att hårt regleras i framtiden och friheten kommer tyvärr att försvinna.


Är du läkare nu med? Elsparkcyklar kommer inte regleras särskilt hårt, däremot hjälmtvånget. El är ju regeringens tro på framtiden, trots att det kostade satan i vintras så fort det blir kallt.
Citera
2021-07-23, 17:57
  #122
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
En del modeller som enbart har elektromagnetisk-och friktionsbroms kan tyvärr inte det i praktiken. Är några meters stoppsträcka från fullt dunder. Dessa får man köra i lägre fart och med marginaler. Bromsarna är i vilket fall mera effektiva än skivbromsarna på min vanliga cykel, om det kommit enbart ett par regndroppar emellan som minskar friktionen....
Om jag kör så fort jag vågar på min terrängbräda, och bromsar fullt, så stannar den så hårt och snabbt att den kastar av mig. Eller ja, den gjorde tills jag satte ner effekten på bromsverkan. Jag tänker att det är bättre hjulen rullar, men ta mig fan så långsamt det går, än att låsa dom helt.

Men jag kan ju mina brädor och planerar min åkning efter situationen.
Citera
2021-07-23, 18:42
  #123
Medlem
Rasande-Roses avatar
Förhoppningsvis snart. Stör mig så något förbannat på alla j-vla lata tjockisar som åker runt på både trottoarer och mitt i bilfiler med de där sattygen. T.om. mer irriterande än män i trikåer som leker tour de france på 3km cykeltur till och från jobbet.
Citera
2021-07-23, 19:04
  #124
Medlem
Ghandis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzcool
för att förklara lite tydligare, g30d som jag köpte istället för g30 eftersom g30 inte fanns i lager har 2 broms reglage

1.handbroms (den som fungerar att stoppa skotern)
2.motorbroms som är ett litet reglage som acc reglaget vilket är extremt lätt att använda och krävs ett finger istället för en hel hand, den bromsar men den är inte stark alls så den är endast bra när man tänker innan)

tänk en bil med 2 bromspedaler där en broms bara drar ner kraften på motorn, det är lätt att välja fel när man måste tänka snabbt, den är hackig också och om man drar den så hårt man kan så hackar skotern till ett stopp, den är inte heller speciellt känslig så man måste trycka ganska långt ner, så den bromsen är endast för långt innan förplanerade bromsningar.

eftersom broms 2 är så enkel och bekväm så vänjer man sig vid att endast använda den, men i en impuls situation så fungerar den inte, den fungerar endast vid planerade bromsningar och när jag körde ner för en smal stig så märkte jag att det gick för fort och var för många svängar så jag använde bromsen och det fungerade inte och vid det fallet så var det redan för sent antingen skulle jag köra rakt ner för en typ klippa eller skadat skotern helt så jag fick panik eftersom jag trodde skortern skulle skadas fortsatte ner för en backe och tappade kontrollen tror faktiskt jag kunde dött vid otur, efter detta så vaknade jag upp, jag har inget minne av krashen hörde bara en röst i krashen i mitt huvud och kände inte ens av något det var som att jag sov och drömde medan krashen hände, vaknade upp utan någon smärta men hade stora minnesproblem i typ 10 min men i princip ingen smärta, sen åkte jag hem och såg att mitt huvud blödde, skotern klarade sig helt oskadd och stödet tog all skada samt ett gummihandtag kostar typ 400 att ersätta, i övrigt är den repfri, försökte kontakta ninebot men det var omöjligt

jag anser att inte detta var mitt fel eftersom jag tycker att 2 stycken bromsar där en inte ens fungerar i nödsituationer är livsfarligt, men jag har börjat vänja mig nu och har märkt att jag klarar av att använda båda olika vid rätt tillfälle.

Okej,

Tror G30 & G30D verkar se annorlunda ut där men kan ha fel. om man kollar på dessa 2 länkar så ser man på G30D det reglage du menar är motorbroms på vänster sida styret som ser ut som gasen på häger sida.

https://se-en.segway.com/products/ni...ooter-max-g30d

Medan man på G30 så ser man inte det reglaget känns det som och den har väl ringklockan inbyggt typ vid vänster handtag.

https://se-en.segway.com/products/ni...cooter-max-g30

Antar det är den motorbromsen som gör att scootern laddas när man använder den.

400 kr för ett gummihandtag är dyrt eller? kostar inte ett däck samma typ?
Förresten var har du för PSI i dina däck?
Dom är väl pneumatiska däck va?
Citera
2021-07-23, 21:37
  #125
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzcool
för att förklara lite tydligare, g30d som jag köpte istället för g30 eftersom g30 inte fanns i lager har 2 broms reglage

1.handbroms (den som fungerar att stoppa skotern)
2.motorbroms som är ett litet reglage som acc reglaget vilket är extremt lätt att använda och krävs ett finger istället för en hel hand, den bromsar men den är inte stark alls så den är endast bra när man tänker innan)

tänk en bil med 2 bromspedaler där en broms bara drar ner kraften på motorn, det är lätt att välja fel när man måste tänka snabbt, den är hackig också och om man drar den så hårt man kan så hackar skotern till ett stopp, den är inte heller speciellt känslig så man måste trycka ganska långt ner, så den bromsen är endast för långt innan förplanerade bromsningar.

eftersom broms 2 är så enkel och bekväm så vänjer man sig vid att endast använda den, men i en impuls situation så fungerar den inte, den fungerar endast vid planerade bromsningar och när jag körde ner för en smal stig så märkte jag att det gick för fort och var för många svängar så jag använde bromsen och det fungerade inte och vid det fallet så var det redan för sent antingen skulle jag köra rakt ner för en typ klippa eller skadat skotern helt så jag fick panik eftersom jag trodde skortern skulle skadas fortsatte ner för en backe och tappade kontrollen tror faktiskt jag kunde dött vid otur, efter detta så vaknade jag upp, jag har inget minne av krashen hörde bara en röst i krashen i mitt huvud och kände inte ens av något det var som att jag sov och drömde medan krashen hände, vaknade upp utan någon smärta men hade stora minnesproblem i typ 10 min men i princip ingen smärta, sen åkte jag hem och såg att mitt huvud blödde, skotern klarade sig helt oskadd och stödet tog all skada samt ett gummihandtag kostar typ 400 att ersätta, i övrigt är den repfri, försökte kontakta ninebot men det var omöjligt

jag anser att inte detta var mitt fel eftersom jag tycker att 2 stycken bromsar där en inte ens fungerar i nödsituationer är livsfarligt, men jag har börjat vänja mig nu och har märkt att jag klarar av att använda båda olika vid rätt tillfälle.
Jag förutsätter att du alltid har hjälm efter detta.
Citera
2021-07-23, 22:24
  #126
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag förutsätter att du alltid har hjälm efter detta.

Nu har jag dock lärt känna skotern tillräckligt för att veta vad som han hända speciellt den konstiga broms kombinationen
Citera
2021-07-24, 00:02
  #127
Medlem
Fler borde ta elscootern till jobbet så att det blir mer plats på gatorna för min Mercedes.
Citera
2021-07-24, 00:26
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzcool
för att förklara lite tydligare, g30d som jag köpte istället för g30 eftersom g30 inte fanns i lager har 2 broms reglage

1.handbroms (den som fungerar att stoppa skotern)
2.motorbroms som är ett litet reglage som acc reglaget vilket är extremt lätt att använda och krävs ett finger istället för en hel hand, den bromsar men den är inte stark alls så den är endast bra när man tänker innan)

Citat:
Ursprungligen postat av Ghandi
Okej,

Tror G30 & G30D verkar se annorlunda ut där men kan ha fel. om man kollar på dessa 2 länkar så ser man på G30D det reglage du menar är motorbroms på vänster sida styret som ser ut som gasen på höger sida.

Om det inte är smidigt att använda båda bromsreglagen samtidigt så verkar det osmart att båda är på samma sida av styret. Finns det ingen broms på höger sida av styret? Det går väl bra att kombinera med gasreglage då det inte borde finnas anledning att bromsa och gasa samtidigt.
Citera
2021-07-24, 09:17
  #129
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzcool
Nu har jag dock lärt känna skotern tillräckligt för att veta vad som han hända speciellt den konstiga broms kombinationen
Ja, och jag kan min bräda utan och innan. Jag höll ändå på att stå på öronen för att jag var tvungen att väja för en bil som slängde sig över två filer. Eftersom jag var mest upptagen med att inte köra in i bilen så hade jag inte 100% koll på marken framför mig och körde in en hög med grus som jag sjönk ner i och det tog tvärstopp. Jag åkte så pass långsamt så att jag kunde hoppa och springa utan att ramla, men hade det gått bara 5-6 km snabbare så hade jag inte klarat att springa av, och jag hade ramlat våldsamt framåt.

Men det är bra, fortsätt åka utan hjälm, jag är för socialdarwinism.

Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Fler borde ta elscootern till jobbet så att det blir mer plats på gatorna för min Mercedes.
Fast din A-klass är ju inte så värst stor.

Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Om det inte är smidigt att använda båda bromsreglagen samtidigt så verkar det osmart att båda är på samma sida av styret. Finns det ingen broms på höger sida av styret? Det går väl bra att kombinera med gasreglage då det inte borde finnas anledning att bromsa och gasa samtidigt.
Jag har bara åkt två scootrar med två bromsar, båda på vänster sida, och det var inga som helst problem att använda båda bromsarna samtidigt.
Men ja, det skulle kunna vara som på esk8s. Där har man antingen ett hjul där "uppåtskroll" är gas och "nedåtskroll" är broms eller avtryckare i samma stil som på RC-kontroller, där bakåt är gas och uppåt är broms.
Citera
2021-07-26, 20:31
  #130
Medlem
bajssprutans avatar
Har du aldrig kört moppe pöjk ? Givetvis ska du bromsa med den mekaniska skivbromsen när det håller på att gå åt helvete. Scootern gör sig inget vidare på grusväg eller skogsstigar.

Jag kör utan hjälm, men det är på bonnalandet på spikraka cykelvägar eller på stranden.
Men jag håller helt klart med om att det är det bästa som kommit på länge. Kör försiktigt.

Jag har kirrat ett dolt trimläge på min nu också, stealth
Citera
2021-07-26, 20:54
  #131
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Har du aldrig kört moppe pöjk ? Givetvis ska du bromsa med den mekaniska skivbromsen när det håller på att gå åt helvete. Scootern gör sig inget vidare på grusväg eller skogsstigar.

Jag kör utan hjälm, men det är på bonnalandet på spikraka cykelvägar eller på stranden.
Men jag håller helt klart med om att det är det bästa som kommit på länge. Kör försiktigt.

Jag har kirrat ett dolt trimläge på min nu också, stealth
Ute på bonnalandet där man förmodligen ser all annan trafik på flera kilometers håll så skulle jag nog också skippa hjälm. Men inne i stan så handlar det inte om min eventuella oförmåga utan andras.
Citera
2021-07-27, 08:27
  #132
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Ute på bonnalandet där man förmodligen ser all annan trafik på flera kilometers håll så skulle jag nog också skippa hjälm. Men inne i stan så handlar det inte om min eventuella oförmåga utan andras.
Jo, det är helt öppet och platt överallt. Efter morgonens wake n bake ska jag ta cykelvägen som går där den gamla järnvägen var.
Den är på rikitgt är helt spikrak 4km. Enda skyddsutrustning som krävs är solbrillor mot kamaikaze-flugor.

Härlig känsla att glida fram på nylagd asfalt. Som att sväva.

I kaosstan hade jag haft hjälm dels pga bilister utan koll och alla kanter och skit. Lätt att missa.

Rätt bakad, men min poäng är nog att hade jag inte köpt elscootern hade jag nog idkat mindre livsnjuteri, visst kunde jag tagit bilen eller cyklat, men det är inte lika kul. Hade blivit bara kaffe till frukost.
__________________
Senast redigerad av bajssprutan 2021-07-27 kl. 08:34.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback