2021-07-25, 04:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Håller med att affärsidén är sådär..
Initialt hade dom P/E ca 130 och aktien stod i ca 50$.
Idag typ 360$ aktie och P/E ca 25.
Det vänder fort menar jag TSLA hade P/E 1200+ nyligen och på måndag antagligen runt 450, fortfarande galet såklart men det arbetar sig ner fort i ett växande företag.
Elons stock based compensation minskar snart kraftigt.
Antal sålda bilar kommer närma sig 1miljon redan i år tillsammans med andra katalysatorer som mjukvara mm.
Så P/E är inte helt rättvisande för denna typ av bolag.

Hade jag valt Amazon som jämförelse hade det varit än mer tydligt.
Amazon är ett mjukvaruföretag med lager och en affärsidé att pressa skiten ur förlag.
På vilket sätt är det jämförbart med ett bilföretag som måste fortsätta att ösa in enorma summor i fabriker, laddnätverk, utveckling etc?
Citera
2021-07-25, 07:01
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Amazon är ett mjukvaruföretag med lager och en affärsidé att pressa skiten ur förlag.
På vilket sätt är det jämförbart med ett bilföretag som måste fortsätta att ösa in enorma summor i fabriker, laddnätverk, utveckling etc?

Vi har lite olika åsikt gällande om man kan ställa om från bilproducent till att sälja autonom logistik och transport.
Automatisera och optimera produktion med helgjutna underreden osv osv.
Batterier med torra elektroder blablabla
Jag gissar på att du tyckte att Amazon va en bokaffär online och skulle därför värderas som som det.
Dom hade i övrigt ett P/E på över 3000 under 2008-2010
Citera
2021-07-25, 08:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Vi har lite olika åsikt gällande om man kan ställa om från bilproducent till att sälja autonom logistik och transport.
Automatisera och optimera produktion med helgjutna underreden osv osv.
Batterier med torra elektroder blablabla
Jag gissar på att du tyckte att Amazon va en bokaffär online och skulle därför värderas som som det.
Dom hade i övrigt ett P/E på över 3000 under 2008-2010
Svara på frågan istället? Det är en fundamental skillnad att i huvudsak bygga sin affärsidé på att digitalisera försäljning av varor och tjänster med egen lagerhållning som den tunga biten förutom IT.
Tesla bygger bilar som byggs i egna fabriker och som kräver ett laddnätverk för att vara extra häftiga?
Du ser ingen skillnad på hur mycket
kapital det kommer att kräva av Tesla för att komma upp i volym?

Skall gissa att Tesla öppnar upp sitt nätverk för att Tesla behöver ytterligare intäktskällor? Bitcoin levererar inte och regulatory credits börjar snart att sina. Kvar är att bygga och sälja bilar med vinst.
Citera
2021-07-25, 09:09
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Svara på frågan istället? Det är en fundamental skillnad att i huvudsak bygga sin affärsidé på att digitalisera försäljning av varor och tjänster med egen lagerhållning som den tunga biten förutom IT.
Tesla bygger bilar som byggs i egna fabriker och som kräver ett laddnätverk för att vara extra häftiga?
Du ser ingen skillnad på hur mycket
kapital det kommer att kräva av Tesla för att komma upp i volym?

Skall gissa att Tesla öppnar upp sitt nätverk för att Tesla behöver ytterligare intäktskällor? Bitcoin levererar inte och regulatory credits börjar snart att sina. Kvar är att bygga och sälja bilar med vinst.

Ta det lite lugnt.
Amazon är inte ett fundamentalt ”digitalt” företag by default, dom har över miljonen anställda och lager och logistik som va otänkbart bara för 15år sedan.
Extra häftiga avslöjar bara ditt agg, utan laddnätverk hade inte Tesla funkat, det är minimikrav.
Gissar på att utsläppsrätter och Elons kompensation tar ut varandra ganska bra, bara tacka Fiat för att dom betalar Elons VD-arvode ❤️
Bitcoin är 5% av deras cash buffer

Men jag förstår ditt sätt att se på bolaget, det är inget fel med det. Jag äger inte alltid TSLA utan säljer efter ett par månaders uppgång och köper efter ett par månaders nedgång. Anledningen är att du och alla fanboys blir otroligt emotionellt investerade i era åsikter, det ger volatilitet som jag älskar!
Citera
2021-07-25, 09:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ta det lite lugnt.
Amazon är inte ett fundamentalt ”digitalt” företag by default, dom har över miljonen anställda och lager och logistik som va otänkbart bara för 15år sedan.
Extra häftiga avslöjar bara ditt agg, utan laddnätverk hade inte Tesla funkat, det är minimikrav.
Gissar på att utsläppsrätter och Elons kompensation tar ut varandra ganska bra, bara tacka Fiat för att dom betalar Elons VD-arvode ❤️
Bitcoin är 5% av deras cash buffer

Men jag förstår ditt sätt att se på bolaget, det är inget fel med det. Jag äger inte alltid TSLA utan säljer efter ett par månaders uppgång och köper efter ett par månaders nedgång. Anledningen är att du och alla fanboys blir otroligt emotionellt investerade i era åsikter, det ger volatilitet som jag älskar!
Så svamlar du vidare, Amazon bygger på att digitalisera och suga åt sig delar av förlagens marginaler, i takt med att de växte i ett USA som var ovant vid e-handel kunde de ställa allt tuffare villkor.
Att de nu har en miljon anställda i huvudsak billiga lagerarbetare beror på att de lyckats växa. Skillnaden i kapitalbehov kontra vad Tesla behöver för sin resa är stor.
Tesla kommer behöva bilarbetare och de är inte billiga i något land jämförelsevis.

Laddnätverk där man erbjöd gratis laddning var en del i marknadsföringen. Samt att Teslas snabbladdare var så unika för fanboysen.

Teslas vinst, du vet det där lilla oviktiga för ett aktiebolag berodde till största delen på Bitcoinvinster och regulatory credits, tidigare har regulatory credits stått för hela vinsten.
Så att Tesla har en stor kassa är tur, för det kommer Tesla att behöva med tanke på hur mycket pengar som kommer att krävas för att komma upp i volym.
Nästan 1 miljon bilar är litet i bilvärlden.
Senast redigerad av Sonnenwende 2021-07-25 kl. 09:32.
Citera
2021-07-25, 09:49
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Så svamlar du vidare, Amazon bygger på att digitalisera och suga åt sig delar av förlagens marginaler, i takt med att de växte i ett USA som var ovant vid e-handel kunde de ställa allt tuffare villkor.
Att de nu har en miljon anställda i huvudsak billiga lagerarbetare beror på att de lyckats växa. Skillnaden i kapitalbehov kontra vad Tesla behöver för sin resa är stor.
Tesla kommer behöva bilarbetare och de är inte billiga i något land jämförelsevis.

Laddnätverk där man erbjöd gratis laddning var en del i marknadsföringen. Samt att Teslas snabbladdare var så unika för fanboysen.

Teslas vinst, du vet det där lilla oviktiga för ett aktiebolag berodde till största delen på Bitcoinvinster och regulatory credits, tidigare har regulatory credits stått för hela vinsten.
Så att Tesla har en stor kassa är tur, för det kommer Tesla att behöva med tanke på hur mycket pengar som kommer att krävas för att komma upp i volym.
Nästan 1 miljon bilar är litet i bilvärlden.

Men faktum kvarstår att du verkar ha lite svårt att se företag utifrån potential och inte endast fundamenta.
Bara köpa SKF och invänta pension 😉
Citera
2021-07-25, 09:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Men faktum kvarstår att du verkar ha lite svårt att se företag utifrån potential och inte endast fundamenta.
Bara köpa SKF och invänta pension 😉
Hur mycket tyder din analys på att Tesla skall upp menar du? Och vad skall driva det?
Om Tesla lyckas bli en stor tillverkare som går med stadiga vinster så kommer Teslas värdering drivas mot att värderas som ett fordonsföretag och hur ser P/E talen ut för fordonsföretagen?
Citera
2021-07-25, 10:16
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Hur mycket tyder din analys på att Tesla skall upp menar du? Och vad skall driva det?
Om Tesla lyckas bli en stor tillverkare som går med stadiga vinster så kommer Teslas värdering drivas mot att värderas som ett fordonsföretag och hur ser P/E talen ut för fordonsföretagen?

I min värld finns det bara en enda(kanske två)spännande komponenter och det är autonomi i närtid 2023-ish och produktionseffektivitet 2025-ish och framåt. Tar man bort bägge och Tesla misslyckas med det så är det inte mycket som försvarar börsvärdet.
Lyckas man med bägge ritar man om kartan för konkurenterna.
Citera
2021-07-25, 12:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
I min värld finns det bara en enda(kanske två)spännande komponenter och det är autonomi i närtid 2023-ish och produktionseffektivitet 2025-ish och framåt. Tar man bort bägge och Tesla misslyckas med det så är det inte mycket som försvarar börsvärdet.
Lyckas man med bägge ritar man om kartan för konkurenterna.
Gällande produktion är knappast Tesla ledande. Tvärtom är Teslas plattform inte speciellt framstående enligt experter, kablage däremot har man fått beröm för.
Att gjuta större stycken i aluminium ger effektivare ihopsättning men samtidigt blir det dyrt att laga om det blir skador vilket drar upp försäkringspremien.
Så riktigt så enkelt som att tro att rätt smarta människor i många år funderat på hur bilar skall byggas inte har haft effekt hos befintliga tillverkare före Tesla är naivt.
Citera
2021-07-25, 13:40
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Detta tycker jag är spännande!
Jag tycker det låter lite som självmord och kan inte se mer än kortsiktiga vinster och såklart gagnar det Teslas ”accelerate transition to sustainable transportation”

Men varför just nu och inte tidigare ?

Gissar att deras laddstationer kostat för mycket och inte ger tillräckligt med intäkter. Men luktar desperation.
Citera
2021-07-25, 13:57
Medlem
wwrs avatar
EU standardiserar allt för att ta åt sig inflytande. Det enda som stoppar dem är när folk skrattar ut dem. Därför togs t.ex gurkböjningsdiktatet bort. Då krävdes att prima EU-gurka bara fick böja 10 mm per 100 mm längd. Men t.o.m. Bryssel gav upp det.

EU lägger sina näsor i allt som går, men de har inte lyckats ordna laddning på ett enkelt sätt som passar alla EV vid Europasemester. Detta visar att "klimatkrisen" bara är uppfunnen för att försöka erövra makt och pengar. Hade EU och andra på allvar försökt sänka CO2 hade Tesla och de övriga självklart kunnat samarbeta om laddning för länge sedan.
Senast redigerad av wwr 2021-07-25 kl. 14:15.
Citera
2021-07-25, 15:24
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Gissar att deras laddstationer kostat för mycket och inte ger tillräckligt med intäkter. Men luktar desperation.

Inte omöjligt men känns som att desperation är en del av Teslas DNA så tycker ändå det är märkligt just nu.

Sen undrar jag vad andra tillverkare tycker om att deras bilar står och laddar på stolpar som lyser med texten Tesla.

Men antar att det kommer ske med en adapter? Räcker ens superchargersladden fram till laddluckan på en Taycan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in