2021-07-24, 08:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Batterier smälts enkelt ner och metallerna återvinns. Ett batteri kan återvinnas 1000 ggr.
Lithium och cobolt atomerna förändras inte vet vi som inte sov i skolan. Dagens batterier klarar 30 000 cykler. Din bil havererar före batterierna.
Och hur mycket energi kräver det att återvinna ett batteri och bygga ett nytt?
Citera
2021-07-24, 12:51
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Jaa det tror jag, bilindustrin har historiskt sett värderats otroligt lågt typ P/E 7-10.
Anledningen är att det är en bransch som följer konjunkturcykeln och som dras med enorma kostnader, ofta är nära konkurs osv osv…
När skiftet till tjänster inom transport och energi sker så blir det mycket mer mjukvarubaserade lösningar med fina marginaler och mindre investeringar.
P/E går upp och dagens samhälle kommer bli lika påverkat av autonomi och skifte till förnyelsebara energikällor som vi blev av digitaliseringen de senaste 20-åren.

Att sälja 10miljoner/år bilar och tjäna pengar på finansiering och service är uppenbarligen inte så sexigt.

Förstår charmen med att försöka hitta övervärderade bolag och vänta på krasch.
Jag va själv säker på att Facebook fick en löjlig värdering men det är ju bara krypa till korset och inse att jag hade fel och börja köpa till mig frugan och barnen…

Facebooks P/E tal har under många år guppat runt 25 och dom har ordentligt med intäkter. Dom är ett fundamentalt lönsamt företag vilket Tesla inte är, även om man kan tycka det är märkligt att tjäna så mycket pengar på att sälja enbart data om användarna, men det är uppenbarligen lönsamt.
Citera
2021-07-24, 13:36
Medlem
raskenss avatar
Dom ska tydligen öppna deras laddstationer för andra märken. Undrar varför dom gör det då det är ett av få argument för att Köpa deras bilar.
Citera
2021-07-24, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Batterier smälts enkelt ner och metallerna återvinns. Ett batteri kan återvinnas 1000 ggr.
Lithium och cobolt atomerna förändras inte vet vi som inte sov i skolan. Dagens batterier klarar 30 000 cykler. Din bil havererar före batterierna.
Eftersom du inte sov i skolan som oss andra så kan du förklara hur stort batteriet blir om man max kan återvinna 90% idag , om man utgår från att det kan återvinnas 1000 gånger enligt dig?
Citera
2021-07-24, 19:26
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Facebooks P/E tal har under många år guppat runt 25 och dom har ordentligt med intäkter. Dom är ett fundamentalt lönsamt företag vilket Tesla inte är, även om man kan tycka det är märkligt att tjäna så mycket pengar på att sälja enbart data om användarna, men det är uppenbarligen lönsamt.

Håller med att affärsidén är sådär..
Initialt hade dom P/E ca 130 och aktien stod i ca 50$.
Idag typ 360$ aktie och P/E ca 25.
Det vänder fort menar jag TSLA hade P/E 1200+ nyligen och på måndag antagligen runt 450, fortfarande galet såklart men det arbetar sig ner fort i ett växande företag.
Elons stock based compensation minskar snart kraftigt.
Antal sålda bilar kommer närma sig 1miljon redan i år tillsammans med andra katalysatorer som mjukvara mm.
Så P/E är inte helt rättvisande för denna typ av bolag.

Hade jag valt Amazon som jämförelse hade det varit än mer tydligt.
Citera
2021-07-24, 19:53
Medlem
Jag gillar Elon Musk! Så är det. Att han gick ut med att han har Aspergers ger honom mer poäng för min del. Tesla är nog en bra bil men jag äger inga aktier. Allt bäst till er alla!
Senast redigerad av Trxhobit 2021-07-24 kl. 19:57.
Citera
2021-07-24, 21:31
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Det vänder fort menar jag TSLA hade P/E 1200+ nyligen och på måndag antagligen runt 450, fortfarande galet såklart men det arbetar sig ner fort i ett växande företag.
Antal sålda bilar kommer närma sig 1miljon redan i år tillsammans med andra katalysatorer som mjukvara mm.

Precis! Det är detta folk missar.
Ett högt p/e på ett företag som varit lönsamt i under 2 år och växer mer än 50% varje år är inte konstigt alls
Citera
2021-07-24, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trxhobit
Jag gillar Elon Musk! Så är det. Att han gick ut med att han har Aspergers ger honom mer poäng för min del. Tesla är nog en bra bil men jag äger inga aktier. Allt bäst till er alla!

Rätt fantastiskt att han ör så socialt framgångsrik och vältalig som aspbergare
Citera
2021-07-24, 21:51
Medlem
Citat:

Detta förutsätter ju att deras vinster fortsätter växa i samma takt, utan utsläppsrätter och bitcoin vinsterna får vi väl se hur det går med att sänka det där talet.
Citera
2021-07-24, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Rätt fantastiskt att han ör så socialt framgångsrik och vältalig som aspbergare
Jep! Han har tränat och anpassat sig till det helt säkert och lyckats väldigt bra. Detta med floskler sociala koder osv. Har själv svårt med att förstå hur jag ska bete mig i sociala sammanhang.
Citera
2021-07-24, 22:31
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Eftersom du inte sov i skolan som oss andra så kan du förklara hur stort batteriet blir om man max kan återvinna 90% idag , om man utgår från att det kan återvinnas 1000 gånger enligt dig?

Du som va vaken på lektionerna kan ju fundera över hur lång tid det tar mellan varje återvinnings-cykel och om processen kan förbättras under denna period.

Tror du den kan öka något de kommande 15.000åren kanske 🤔
Citera
2021-07-24, 22:36
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Dom ska tydligen öppna deras laddstationer för andra märken. Undrar varför dom gör det då det är ett av få argument för att Köpa deras bilar.

Detta tycker jag är spännande!
Jag tycker det låter lite som självmord och kan inte se mer än kortsiktiga vinster och såklart gagnar det Teslas ”accelerate transition to sustainable transportation”

Men varför just nu och inte tidigare ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in