Citat:
Ursprungligen postat av
Humerus
Ta det lite lugnt.
Amazon är inte ett fundamentalt ”digitalt” företag by default, dom har över miljonen anställda och lager och logistik som va otänkbart bara för 15år sedan.
Extra häftiga avslöjar bara ditt agg, utan laddnätverk hade inte Tesla funkat, det är minimikrav.
Gissar på att utsläppsrätter och Elons kompensation tar ut varandra ganska bra, bara tacka Fiat för att dom betalar Elons VD-arvode ❤️
Bitcoin är 5% av deras cash buffer
Men jag förstår ditt sätt att se på bolaget, det är inget fel med det. Jag äger inte alltid TSLA utan säljer efter ett par månaders uppgång och köper efter ett par månaders nedgång. Anledningen är att du och alla fanboys blir otroligt emotionellt investerade i era åsikter, det ger volatilitet som jag älskar!
Så svamlar du vidare, Amazon bygger på att digitalisera och suga åt sig delar av förlagens marginaler, i takt med att de växte i ett USA som var ovant vid e-handel kunde de ställa allt tuffare villkor.
Att de nu har en miljon anställda i huvudsak billiga lagerarbetare beror på att de lyckats växa. Skillnaden i kapitalbehov kontra vad Tesla behöver för sin resa är stor.
Tesla kommer behöva bilarbetare och de är inte billiga i något land jämförelsevis.
Laddnätverk där man erbjöd gratis laddning var en del i marknadsföringen. Samt att Teslas snabbladdare var så unika för fanboysen.
Teslas vinst, du vet det där lilla oviktiga för ett aktiebolag berodde till största delen på Bitcoinvinster och regulatory credits, tidigare har regulatory credits stått för hela vinsten.
Så att Tesla har en stor kassa är tur, för det kommer Tesla att behöva med tanke på hur mycket pengar som kommer att krävas för att komma upp i volym.
Nästan 1 miljon bilar är litet i bilvärlden.