Citat:
Ursprungligen postat av
Maggie-May
Jag har tänkt så oerhört mycket på Malin sedan jag läste om det här fallet för första gången för någon månad sedan. Jag är visserligen fyra år yngre än henne, eller ja, skulle varit om hon levat… Men det är något med hur hennes familj och vänner beskrivit henne som får mig att känna att vi är så lika. Att vi skulle kunnat vara vänner. När jag ser bilden på henne så fylls jag av en sådan oerhörd sorg, trots att jag inte på något sätt har någon anknytning till vare sig henne eller Örnsköldsvik… Men jag hade exakt den där frisyren, exakt en sådan där jacka, exakt en sådan plånbok (ser framför mig en limegrön lackplånbok av märket Duffy). Och som jag DRÖMDE om att få sådana skor hon bar! 100% snyggaste skorna!
Alla mord på oskyldig är vidriga, men jag kan inte sluta tänka på att hon dog pga något så betydelselöst som att hon klev av på fel busshållplats… Jag hoppas att du, OW, kommer lida för resten av ditt liv. Att du kommer dö ensam i din lilla sunkiga etta och att absolut ingen kommer att sakna dig.
Jag grubblar också över det. Hur en sådan obetydlig miss som att kliva av bussen någon hållplats för tidigt innebar att hon inte fick träffa sin vän för studier, utan istället blev mördad på ett så ohyggligt sätt. Mitt på ljusan dag i ett litet norrländskt samhälle. Obegripligt. Verkligen obegripligt.
När det gäller påföljden för Olof så tror jag som andra på 5-10 år. Men det är inte påföljdens längd som är det viktiga, utan påföljden som sådan. Den innebär att vi äntligen kan avsluta detta. Den innebär frid för Malin och för hennes närstående, de verkliga offren, en möjlighet att på något sätt gå vidare efter 25 års lidande. Och påföljden innebär att Olof skickas dit han hör hemma.
När det gäller teorier om hur detta gick till så tror jag Olof i slutändan, när domen väl fallit, kommer att berätta det för oss. Leif GW brukar ju säga att man inte ska krångla till det, det som verkar mest sannolikt är också oftast det rätta.