2022-02-22, 15:27
Medlem
Var det inte någon här som hade frågat HD när beslutet skulle komma, och de hade svarat september/oktober? Förra året alltså.
Citera
2022-02-22, 15:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad
Var det inte någon här som hade frågat HD när beslutet skulle komma, och de hade svarat september/oktober? Förra året alltså.
Jo, det skulle vara någon form av förtur...men uppenbarligen skall det dras i långbänk. Rättsvidrigt.
Olle är överbevisad, hade nfc kunnat få fram dna ur spermafläcken då, hade han suttit nu.
Citera
2022-02-22, 15:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Vid kontakt med HD fick jag dessa svar

Resning handläggs som ett extraordinärt mål. Högsta domstolen kan tyvärr inte ange när ett beslut i målet kommer att meddelas.
Den normala handläggningstider för extraordinära mål är cirka 2 månader och i de flesta fall är handläggningen avslutad inom cirka 8 månader.

Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad
Det var ett sk. extraordinärt mål...
Citera
2022-02-26, 00:51
Medlem
Hoppas för Malins föräldrar att det snarast blir fällande dom och därmed nån form av avslut.
O. verkar vara en synnerligen obehaglig typ.
Adv Holst griper efter halmstrån, förvisso ska han som advokat göra allt för sin klient, men det börjar likna en dåres försvarstal. Förvisso gör Holst det bra som orkar hålla på att försvara denne sjuke typ.
Citera
2022-03-08, 20:45
Medlem
Riksåklagaren har sagt sitt om Malinmordet.
På tisdagen lämnades begäran om resning in till Högsta Domstolen.
– Jag skulle bli förvånad om vi inte får ett beslut före sommaren, säger överåklagare Mats Svensson.
Hasse Tavér
Text

I november 1996 mördades Malin Lindström. Nu kan fallet vara på väg upp i Högsta Domstolen.
Bild: TT
Annons

När det stod klart att den offentlige försvararen och målsägandebiträdet i Malinmordet hade lämnat sina slutkommentarer, valde riksåklagaren att begära resning i HD.
Överåklagare Mats Svensson skrev i ett mejl till ÖA på tisdagseftermiddagen:
"För en liten stund sedan skickade riksåklagaren in sitt slutliga yttrande i målet till Högsta domstolen. Detta innebär att målet nu är klart för avgörande."
Mats Svensson skriver vidare att han inte med säkerhet kan uttala sig om hur mycket tid HD behöver för att avkunna beslut, men han utgår från att det sker före sommaren.

Överåklagare Mats Svensson leder den återupptagna förundersökningen om mordet på Malin Lindström från Örnsköldsvik.
I en tidigare intervju har justitiesekreteraren Maria Schölin också fått svara på frågan när HD kan tänkas komma med ett beslut.
Annons

Hon har då svarat att det kan ske någon gång efter att HD:s domare gått igenom ansökan om resning.
Mats Svensson skriver i det färska yttrandet som ÖA tagit del av:
"Enligt min bedömning är nyhetskravet uppfyllt och den nya bevisningen, som inte har kunnat åberopas i den ordinarie processen, har åberopats i rätt tid.
Trots att någon fristående omvärdering av hovrättens bevisvärdering inte får ske, finns det inget som hindrar att omständigheter och bevis ges en annan betydelse i ljuset av den nya utredningen och att de i den meningen värderas annorlunda.
Den gärning som målet avser är ett sexualrelaterat överfallsmord. NN har en förklaringsbörda till varför hans sperma har funnits på Malin Lindströms kropp.
I den återupptagna förundersökningen har NN uppgett att han inte har någon förklaring till detta och att han inte har varit på brottsplatsen. Han har således inte lämnat någon rimlig förklaring till varför hans sperma funnits på offret.
Det är enligt min bedömning sannolikt att förebringandet av den nya bevisningen i rättegången skulle ha lett till att NN hade dömts enligt gärningspåståendet."

Rättsläkare och kriminaltekniker var på plats i Gideåbacka, där Malin Lindström hittades död. Foto: Arkiv
Bild: Arkivbild
Annons

Mats Svensson har också ett yrkande om häktning av den person som fällts i tingsrätten och friats i hovrätten, och som nu åter är utpekad.
"Jag yrkar att Högsta domstolen, för det fall resning beviljas, beslutar att NN ska häktas, såsom på sannolika skäl misstänkt för mord. Grunden för yrkandet är att det för mord inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år och att det inte är uppenbart att skäl till häktning saknas.
Som särskilt häktningsskäl görs det gällande att det finns risk för att NN avviker eller på annat sätt undandrar sig lagföring eller straff."
Citera
2022-03-10, 01:54
Medlem
KnasTramss avatar
Slutligt yttrande från överåklagare Mats Svensson

--

Angående målets handläggning kan nämnas att HD nu har gett Holst och målsägandebiträdet två veckor på sig att lämna in ett slutligt yttrande. När detta är avklarat ska justitieråden gå igenom handlingarna i målet för att sedan avgöra resningsfrågan. Gissningsvis tar det någon månad innan det kommer ett slutligt avgörande.
Citera
2022-03-10, 02:10
Medlem
KnasTramss avatar
Ny podd om Malinmordet, denna gång i form av Öppet fall från Lunds universitet. Jag har inte hunnit lyssna igenom avsnitten än, men jag återkommer säkert med någon form av recension senare.

Del 1:

Del 2:

Professor Christian Dahlman, som medverkar i podden, har tidigare kommenterat Malinmordet i en bok om bevisvärdering. Om detta går att läsa i ett av mina tidigare inlägg.

(FB) Mordet på Malin Lindström i Husum, Örnsköldsviks kommun, 1996-11-23
Citera
2022-03-10, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Slutligt yttrande från överåklagare Mats Svensson

--

Angående målets handläggning kan nämnas att HD nu har gett Holst och målsägandebiträdet två veckor på sig att lämna in ett slutligt yttrande. När detta är avklarat ska justitieråden gå igenom handlingarna i målet för att sedan avgöra resningsfrågan. Gissningsvis tar det någon månad innan det kommer ett slutligt avgörande.

Bra skrivet av Svensson. Nu får vi hoppas att det blir resning och fällande dom. Malins föräldrar har plågats tillräckligt.
Citera
2022-03-22, 21:03
Medlem
Skogswalds avatar
Hörde denna i P3 Krim så sent som idag. Usch, vilken otäck historia. Nåt som slog mig, i och med att kroppen återfanns så pass långt efter själva försvinnandet, är det teoretiskt möjligt att det i själva verket INTE var tal om typ en jakt genom skogen följt av ett dödande där och då, vilket jag upplevde vara typ huvudspåret kring hur man tänkte att det gått till. Jag tänker, skulle det kunna ha varit så att den unga mannen — i sann psykopatanda — kidnappade Malin och hade henne typ fastkedjad hemma hos sig som sexslav eller whatever, och att han sedan (efter dagar, veckor, eller rentav månader?) mördade henne pga rädslan för repressalier om han släppte loss henne och det framkom vad han hade gjort? Farfetched hypotes må hända, men är det helt out of the question? Vet nån hur MGM bodde? Han var väl under 21? Isåfall lär han kanske ännu ha bott hemma hos sina föräldrar och då faller denna ruskiga teori. Har inte pallat bläddra igenom tråden ägt för att se hur mycket ni verkligen vet, utan skuggläste bara sista sidan nu innan jag skrev. Nåväl. Återigen, så djävla tragiskt. Stackars föräldrar.
Citera
2022-03-23, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogswald
Hörde denna i P3 Krim så sent som idag. Usch, vilken otäck historia. Nåt som slog mig, i och med att kroppen återfanns så pass långt efter själva försvinnandet, är det teoretiskt möjligt att det i själva verket INTE var tal om typ en jakt genom skogen följt av ett dödande där och då, vilket jag upplevde vara typ huvudspåret kring hur man tänkte att det gått till. Jag tänker, skulle det kunna ha varit så att den unga mannen — i sann psykopatanda — kidnappade Malin och hade henne typ fastkedjad hemma hos sig som sexslav eller whatever, och att han sedan (efter dagar, veckor, eller rentav månader?) mördade henne pga rädslan för repressalier om han släppte loss henne och det framkom vad han hade gjort? Farfetched hypotes må hända, men är det helt out of the question? Vet nån hur MGM bodde? Han var väl under 21? Isåfall lär han kanske ännu ha bott hemma hos sina föräldrar och då faller denna ruskiga teori. Har inte pallat bläddra igenom tråden ägt för att se hur mycket ni verkligen vet, utan skuggläste bara sista sidan nu innan jag skrev. Nåväl. Återigen, så djävla tragiskt. Stackars föräldrar.
Han bodde med sin mamma och syskon.

Jag har aldrig uppfattat det som att hon blev jagad igenom skogen och mördad. Tror snarare att Malin följde med han i skogen under knivhot och sedan mördades.
Senast redigerad av Ppal 2022-03-23 kl. 15:07.
Citera
2022-03-23, 16:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ppal

Jag har aldrig uppfattat det som att hon blev jagad igenom skogen och mördad. Tror snarare att Malin följde med han i skogen under knivhot och sedan mördades.

Dessutom gjorde dom ju en grundlig husrannsakan hos honom så hade han haft Malin hos sig i flera dar så hade dom sett spår av det och då hade inte ens Sven Å kunnat fucka upp det hela.

Däremot om det fanns en övergiven husvagn eller liknande i närheten...
Citera
2022-03-24, 02:09
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ppal

Antingen det eller att hon frågade om vägen och han visade en ”genväg” genom skogen.. (hon var ju vilsen och kanske lite godtrogen så hon följer med) Där han har bragt henne om livet och sexuellt utnyttjat henne i sann psykfalls anda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in