2021-07-22, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jvstalin
Jag tror att du kommer in. Annars: ta reda på var/när de träffas för upprop. Säg till Thorbjörn (eller vad den heter) att du inte var med. Då får du rådet att prata med Maggan som är studieadministratör och hälsa från Tobbe.

Hej vad skulle det hjälpa att säga att jag inte var med och sedan prata med maggan haha? Tack för tipset om det är bra, men förstår inte riktigt.
Citera
2021-07-22, 20:24
Medlem
När programmet väl har börjat så ansvarar universitetet själva för att fylla upp reservplatser. Det är ett tidskrävande arbete där de riskerar att köra terminen utan att fylla upp alla platser (mindre bidrag). Om du är där och visar att du är på hugget kan de släppa in dig även om det inte är din tur egentligen, om det finns någon ledig plats vill säga. Jag har ingen erfarenhet av just Linköping men så funkar det ofta annorstädes.
Citera
2021-07-22, 20:38
Medlem
Det verkar dessutom (tidigare år) som att de brukar ta in 30 st i Urval 2 HP-gruppen, statistiskt bör det bli samma i år.
Citera
2021-07-22, 20:51
Medlem
Citat:
Det verkar dessutom (tidigare år) som att de brukar ta in 30 st i Urval 2 HP-gruppen, statistiskt bör det bli samma i år.

Hej, tack för svar men vad betyder det att de tar in 30 i urval 2 betyder det att 30 av 40 tackade ja från urval 1, eller att 30 nya/reserver togs in? Mycket tacksam för svar mvh Tjorven
Citera
2021-07-22, 21:16
Medlem
Jag är inte helt säker ska jag säga ärligt. Men såhär tolkar jag det.

De tar in "max" vid varje urval, men en (stor) andel som tagit sig in har också tackat nej innan urval 2. Titta t.ex. på år 2019. Vi kan bortse från folkhögskole-gruppen (bara en antas i den gruppen). Vid första urvalet tog sig 36 in i HP-gruppen. 30 av dessa tackade nej / svarade inte. 65 stycken i reserv vid urval 1.

Några av HP-urval tar sig sedan in i urval 2 via någon annan av grupperna (BI/BII), samt 30st nya som skrivit HP. Kvar blir endast 14 st som inte tackat nej men som skrivit HP. De har 0.0-0.85 i resultat. Alla med bättre än 0.85 har tagit sig in, antingen via HP eller via betyg.
Citera
2021-07-22, 22:45
Medlem
SU Data- och Systemvetenskapligt kandidat (HP)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 19
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 67

Ja, vågar man tro? Kan inte hitta någon direkt info om det finns något överintag (vilket jag oftast hör i relevans till KTH, inte lika ofta i SU). Skulle vara mysigt att ha lite aning om det finns en chans eller inte, fanns några andra program man är reserv på, men dom känns inte realistiska överhuvudtaget.
Citera
2021-07-23, 00:28
Medlem
Citat:
Jag är inte helt säker ska jag säga ärligt. Men såhär tolkar jag det.

De tar in "max" vid varje urval, men en (stor) andel som tagit sig in har också tackat nej innan urval 2. Titta t.ex. på år 2019. Vi kan bortse från folkhögskole-gruppen (bara en antas i den gruppen). Vid första urvalet tog sig 36 in i HP-gruppen. 30 av dessa tackade nej / svarade inte. 65 stycken i reserv vid urval 1.

Några av HP-urval tar sig sedan in i urval 2 via någon annan av grupperna (BI/BII), samt 30st nya som skrivit HP. Kvar blir endast 14 st som inte tackat nej men som skrivit HP. De har 0.0-0.85 i resultat. Alla med bättre än 0.85 har tagit sig in, antingen via HP eller via betyg.

Hej, jag kollade statistik och kom fram till att urval två alltid har sänkt hp minst 0,05 poäng vilket är precis vad jag behöver (aldrig har urval 2 ej sänkts alltså). Jag står reservplacerad som sagt (7) men kan jag ändå komma in i urval två? Har också räknat ut ett medelvärde genom åren att 62% av reserverna i urval 1 försvinner av olika skäl. Vilket lämnar ca 47 kvar om ht 2021 följer trenden. De tog i år in 100 st i urval 1, genom åren har överintaget varit 20% i förhållande till urval 2 ( förutsatt att urval 2 antal platser är de faktiska platserna för programmet ) detta lämnar 80 platser kvar. 2020/2019 har det varit 75 platser (urval 2) 75/3=25 platser per klass. 80 går inte jämnt på tre så antingen har de ökat överintaget eller ökat antal klasser till 4, 4x20=80..? Hursomhelst borde jag ha en väldans otur om jag inte kommer in? Så länge hp urval 2 sjunker med ett snäpp (0,05, vilket det alltid MINST har gjort) kommer jag in.
Citera
2021-07-23, 00:57
Medlem
Vad jag kan se är reservplats 7 i HP-gruppen väldigt "safe". Det verkar vara väldigt många som söker som inte vill gå det, i och med att det varit ca 500 sökande totalt men bara ca 65 som har det som förstahandsval. Jag tror många försvinner till urval 2 och de kommer in på det de egentligen sökt.

Annorlunda uttryckt: i urval 2 brukar den som står på minst reservplats 30 (igen i HP-gruppen) komma in, förmodligen ännu sämre i och med att man kan bli intagen på flera "kvoter" (betyg).

Men man är ändå aldrig säker förrän beskedet kommer. Jag håller tummarna för dig! Jag gick ett liknande program för 100 år sedan och det var skittråkigt med kommuner, landsting och policyprocessen så jag hoppade
Citera
2021-07-23, 06:08
Medlem
Samizdats avatar
Tråden "Hur vet man om programmet tillämpar överintag?" infogad.
/Moderator
Citera
2021-07-23, 08:22
Medlem
Testar igen.

Tjena, en nära vän till mig sökte JP på SU och hamnade på en reservplats mellan 46-53 i HP-kvoten efter första antagningen. Hon skrev 1,35 på HP och i första urvalet antogs 120 i kvoten. Har kikat på de senaste årens intag och har sagt till henne att det nog blir ganska tight. Tänker att om hon väl kommer in så blir det nog som reserv efter andra urvalet, pga tidigt avhopp.

Eftersom statistiken kring antalet som tas in efter andra antagningen inte går att finna tänkte jag kika med experterna här på FB. Vet ni någon som lyckats ta sig in som reserv efter andra urvalet på ett relativt högt reservtal och i så fall på vilket nummer?

Uppskattar samtliga svar gällande hennes chanser.
Citera
2021-07-24, 00:37
Medlem
Wartails avatar
Två frågor:

Då man inte längre kan skicka in eller ändra sitt svar kan man då förvänta sig ett svar innan den 29:de Juli om man har gått från reserv till antagen? De borde ju ha en aning och ett preliminärt svar om någon har tackat nej till sin plats redan eller?

Är med urvalsgruppen BII och är på reservplats 1 för civ. i mjukvaruteknik på LIU, det är 7 stycken antagna i min urvalsgrupp. Visserligen är det skönt med att vara första reserv men blir lite nervös när det är så få platser tillgängliga. Så vågar jag vara optimistisk att jag kommer in?
Citera
2021-07-24, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wartail
Två frågor:

Då man inte längre kan skicka in eller ändra sitt svar kan man då förvänta sig ett svar innan den 29:de Juli om man har gått från reserv till antagen? De borde ju ha en aning och ett preliminärt svar om någon har tackat nej till sin plats redan eller?

Är med urvalsgruppen BII och är på reservplats 1 för civ. i mjukvaruteknik på LIU, det är 7 stycken antagna i min urvalsgrupp. Visserligen är det skönt med att vara första reserv men blir lite nervös när det är så få platser tillgängliga. Så vågar jag vara optimistisk att jag kommer in?

Svaret kommer 29e, är tämligen säker på att de inte kan ge ett preliminärt svar innan dess. Är ju UHR och inte universitetet som sköter antagningen och deras system verkar vara rätt kantigt vad jag har förstått.

Tror du har stor chans att komma in!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in