2021-07-20, 18:23
Medlem
Tja! Är reserv nummer ett på indek i Uppsala, vet att det är relativt nytt program med dålig statistik, vilket gör det svårt att veta, men ändå.
Kanske går att jämföra med andra program dessutom.

Ringde och kollade med en studievägledare och det var många som hade denna som 3:e och 4:e-handsval I första urvalet. Vad tror man om mina chanser?
Citera
2021-07-20, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ygrit
Blev 29e reserv till juristprogrammet i Göteborg. Vad tror ni? Känns inte så bra om jag ska vara ärlig. 108 antagna på via HP

Vad har du för hp-resultat?
Citera
2021-07-21, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakeit
Tja! Är reserv nummer ett på indek i Uppsala, vet att det är relativt nytt program med dålig statistik, vilket gör det svårt att veta, men ändå.
Kanske går att jämföra med andra program dessutom.

Ringde och kollade med en studievägledare och det var många som hade denna som 3:e och 4:e-handsval I första urvalet. Vad tror man om mina chanser?

Du bör med största sannolikhet komma in.
Citera
2021-07-21, 00:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CBTAMED
Befinner mig i en liknande situation inför kommande urval där man gjort ett överintag i första urvalet. Däremot kan det också vara ett annorlunda år som innebär att man tar emot fler studenter även i urval 2 pga högt söktryck. Svårt att förutspå pga annorlunda läge till följd av pandemin. Hösten 2019 (urval 2) kom den sista in med 18.10. Sen finns ju även en möjlighet att bli kallad efter urval 2 som reserv. Håller tummarna att du kommer in.

Hej igen,
Jag jämförde ikväll antagningspoängen för kvot BI på system LIU mellan antagningsrunda 1 och 2 de senaste 8 åren och varje år så har de sänkts med minst 0,20 poäng. Ibland till och med 0,70 poäng. Med denna logik så borde jag ju komma in då det är 18,02 i första rundan och "bara" behöver sänkas med runt 0,15 till andra, då är jag safe. Detta då trots att de tar bort platser. OM bara mönstret är detsamma som det varit sedan många år tillbaka så bör jag ju komma in? Detta besked har gjort mig mer optimistisk. 8 reserv av 55 låter till en början ganska svårt men kollar man på statistiken som jag nyss nämnde så är det ju väldigt mycket som tyder på att jag kommer in.
Citera
2021-07-21, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ygrit
Blev 29e reserv till juristprogrammet i Göteborg. Vad tror ni? Känns inte så bra om jag ska vara ärlig. 108 antagna på via HP

Citat:
Ursprungligen postat av davidcopperfi3ld
Reservplats 12 Uppsala juristprogram i HP-kvoten, 1,45 i HP. Vad tror ni?

Lite is i magen så löser det sig nog för er båda.
Hade bekanta under studietiden som kom in på reservplatser upp mot 40-50 via HP. Visserligen intaget till vårterminen vilket generellt sett är lägre samt att covid kanske lett till ett högre söktryck. Men under vanliga former skulle jag säga att ni båda har goda chanser att komma in.
Citera
2021-07-21, 10:02
Medlem
GU Systemvetenskap
HP: Reserv 31, antagna 37
BI: Reserv 87, antagna 58
Citera
2021-07-21, 16:01
Medlem
Har sökt sjuksköterska är reserv 13 med HP. 31 stycken är antagna, tror ni jag kommer in i urval 2?
Citera
2021-07-21, 23:05
Medlem
magicwizards avatar
54e reserv på ekonomie kandidat UU i BI. Satsa på våren istället?
Citera
2021-07-22, 10:50
Medlem
Tjena, en nära vän till mig sökte JP på SU och hamnade på en reservplats mellan 46-53 i HP-kvoten efter första antagningen. Hon skrev 1,35 på HP och i första urvalet antogs 120 i kvoten. Har kikat på de senaste årens intag och har sagt till henne att det nog blir ganska tight. Tänker att om hon väl kommer in så blir det nog som reserv efter andra urvalet, pga tidigt avhopp.

Eftersom statistiken kring antalet som tas in efter andra antagningen inte går att finna tänkte jag kika med experterna här på FB. Vet ni någon som lyckats ta sig in som reserv efter andra urvalet på ett relativt högt reservtal och i så fall på vilket nummer?

Uppskattar samtliga svar gällande hennes chanser.
Citera
2021-07-22, 12:20
Medlem
Hej! Många oroliga själar (inklusive undertecknad) som har funderingar men hoppas att någon med koll kan svara på min fråga.

Har sökt B&E på HHS i BI-kvoten och hamnade på reservplats 4. Vet att de tillämpar överintag men har fått uppfattningen att de fortfarande brukar ta in en del reserver, då lägsta meritvärde brukar sänkas mellan urval 1 och 2. Någon som kan uttala sig om mina chanser att erbjudas plats?

/MarreKing
Senast redigerad av MarreKing34 2021-07-22 kl. 12:25.
Citera
2021-07-22, 19:31
Medlem
Hur vet man om programmet tillämpar överintag?

Är reservplats 7 efter första urvalet på politices Linköping. Hp gränsen har sjunkit i tidigare statistik i alla år vilket borde betyda att reserver har kommit in i urval 2. Hur får man någon aning om hur många reserver ca som kommer in, och hur borde man se på möjligheterna att komma in med reservplats 7? (40 antagna urval 1 hp kvot, 100 platser 91 förstahandsval)

Tack på förhand//Tjorven
Citera
2021-07-22, 20:02
Medlem
Jag tror att du kommer in. Annars: ta reda på var/när de träffas för upprop. Säg till Thorbjörn (eller vad den heter) att du inte var med. Då får du rådet att prata med Maggan som är studieadministratör och hälsa från Tobbe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in