2021-07-22, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Vilket går fortast - långraksträcka utan stationer

Tunnelbanetåg eller tvärbanetåg o hur fort resp

Tunnelbanans röda och blå linje har en maxhastighet på 80 km/h gröna linjen 70 km/h och tvärbanan 50 km/h.
Så om du vill köra snabbt och dessa är de alternativ du har att välja mellan så är det tunnelbanans röda och blå linje du vill köra på. :-)
Citera
2021-07-22, 20:54
Medlem
Är det vanligt att man går från underhållstekniker/växlare till förare? Eller vad har man för erfarenheter som ny förare?
Citera
2021-07-22, 21:21
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dhu
Du har ett förarbord framför dig som gör att man måste sitta mer upprätt som i en C14, du har körspaken på höger sida som en C14, du har ett handsäkerhetsgrepp till vänster hand som en C14, man kan hålla in stäng dörrarna knappen ett tag för att få tåget att låta men utan att dörrarna går igen som en C14, snabbstartknappen sitter på förarbordet som en C14 istället för sidoväggen, HS-plomben sitter synlig bakom en plastruta så du inte behöver öppna en dörr för att kontrollera, du har en omstart ATC/ATP knapp som inte alls har samma funktion som Å-knappen men som ändå för tankarna till en Å-knapp, utrymningsstegen sitter i passagerarutrymmet som en C14 och inte i hytten, man använder inte nyckel för att starta tåget som en C14 (dock så har klubban ersätts med ett kort istället), man ställer upp förarstödet rakt framför en som man gör i en C14 och bromstekniken är mer likt en C6 då man ofta måste pumpa mer med körspaken när man bromsar.

Jag tycker helt enkelt att C30 känns mer som en modern version av C6/C14 och inte som en uppdatering av C20.
Åh herregud vilken tillbakagång, C20 var asmysiga att köra. C30 låter som en pina.

Har du någon insikt i varför de valt denna "retro"-stil än lite mer modernare?
Citera
2021-07-23, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Åh herregud vilken tillbakagång, C20 var asmysiga att köra. C30 låter som en pina.

Har du någon insikt i varför de valt denna "retro"-stil än lite mer modernare?

Jag tror de flesta problem vi har med C30 kommer från att de var tänkta att vara förarlösa när de beställdes, men efter att signalsystemet inte byttes ut fick man försöka göra det bästa av situationen och försöka anpassa tågen man köpt in så gott det går.
Citera
2021-07-23, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gro301
Är det vanligt att man går från underhållstekniker/växlare till förare? Eller vad har man för erfarenheter som ny förare?

De flesta nya förare som kommer till tunnelbanan är helt färska och har ingen erfarenhet av andra jobb inom tunnelbanan.
Citera
2021-07-23, 06:25
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gro301
Det är sällsynt, men några har gjort det.
Och tvärtom, gått från förare till rangerare/reparatör.
Citera
2021-07-23, 07:53
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dhu
Jag tror de flesta problem vi har med C30 kommer från att de var tänkta att vara förarlösa när de beställdes, men efter att signalsystemet inte byttes ut fick man försöka göra det bästa av situationen och försöka anpassa tågen man köpt in så gott det går.
Låter som klassiskt SL det där, används inte CTO på gröna?

Jag trodde signalsystemet var på G att bytas ut på röda om jag inte missminner mig.
Citera
2021-07-23, 14:27
Medlem
Citat:
Låter som klassiskt SL det där, används inte CTO på gröna?

Jag trodde signalsystemet var på G att bytas ut på röda om jag inte missminner mig.

SL strulade och försenade allt för att till sist avsluta projektet och häva avtalet med Ansaldo om nytt signalsystem.

https://jarnvagar.nu/sl-kan-tvingas-betala-en-miljard-kronor/
https://www.mitti.se/nyheter/misslyckades-med-satsning-pa-roda-linjen-sl-kan-aka-pa-en-miljardsmall/repuco!9b86OuRkFPrm2dprO1u0TA/

Och senast jag hörde var det ännu ATO-förbud på grön för att de aldrig lyckats med att trimma in systemet.
Citera
2021-07-23, 14:35
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
SL strulade och försenade allt för att till sist avsluta projektet och häva avtalet med Ansaldo om nytt signalsystem.

https://jarnvagar.nu/sl-kan-tvingas-betala-en-miljard-kronor/
https://www.mitti.se/nyheter/misslyckades-med-satsning-pa-roda-linjen-sl-kan-aka-pa-en-miljardsmall/repuco!9b86OuRkFPrm2dprO1u0TA/

Och senast jag hörde var det ännu ATO-förbud på grön för att de aldrig lyckats med att trimma in systemet.
Herregud, varför får SL ens skattepengar?! Det är fanimej samma historia om och om igen, det var samma sak med ATC på gröna, samma sak med C20, samma sak med SL Access, samma sak med spärrarna.

Jag tror fan de håller på med att stjäla pengar därborta på SL.
Citera
2021-07-23, 14:43
Medlem
Citat:
Herregud, varför får SL ens skattepengar?! Det är fanimej samma historia om och om igen, det var samma sak med ATC på gröna, samma sak med C20, samma sak med SL Access, samma sak med spärrarna.

Jag tror fan de håller på med att stjäla pengar därborta på SL.

Jäpp, var likande med när man skulle installera Siemens på gröna.

Ritningar var fel, Siemens sa att man skulle behöva en viss kapacitet vilket SL sa nej till vilket gjorde att systemet blev överbelastad första dagen det togs i bruk och en massa annat strul.
Citera
2021-07-23, 17:10
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajas357
Jäpp, var likande med när man skulle installera Siemens på gröna.

Ritningar var fel, Siemens sa att man skulle behöva en viss kapacitet vilket SL sa nej till vilket gjorde att systemet blev överbelastad första dagen det togs i bruk och en massa annat strul.
Kommer ihåg när det diskuterades angående problemen vid Slussen-bron och hur ofta tågen bara gick i nödbroms däröver, jag sa "Varför fixar de inte detta?!" och kollegan sa att det var som att få ut en luftbubbla, tryckte men ner den kom den tillbaka någon annanstans.

KATT-A-STROF!!!
Citera
2021-07-23, 17:32
Medlem
Citat:
Kommer ihåg när det diskuterades angående problemen vid Slussen-bron och hur ofta tågen bara gick i nödbroms däröver, jag sa "Varför fixar de inte detta?!" och kollegan sa att det var som att få ut en luftbubbla, tryckte men ner den kom den tillbaka någon annanstans.

KATT-A-STROF!!!

Jäpp, de gav helt enkelt bara upp med att fixa det då varje fix bara skapade fel någon annanstans på bron.

Riktigt roligt på röda när dipparna hela tiden måste kvitteras och man till sist blir nästintill stillastående om man har otur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in