Citat:
Nu tror jag att medelåldern på avlidna är ganska varierande säsong till säsong när det gäller influensa. Det är ju ganska stor skillnad på om riskgrupperna blir sjuka eller unga friska människor blir sjuka. Trots hög smittspridning i UK är vårdbehov och dödstal låga (i förhållande till tidigare vågor) eftersom riskgrupperna är vaccinerade. Dödligheten i Delta är en tiondel av dödligheten i Alpha i UK tex. Alltså betydligt mildare än en influensa när man vaccinerat riskgrupperna för båda sjukdomarna.
Men i FoHM rapport om Influensasäsongen 2017-2018 kan man läsa detta.
Bland de avlidna personerna denna säsong var medianåldern 84 år och 93 procent av dödsfallen
var i åldersgruppen 65 år och äldre
Fördelningen av dödsfall skiljerhttps://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-influensa/2017-2018/influensarapport_2017-2018_sasongssammanfattning_final_v3.pdf
sig något från säsongen 2016-2017, då 96 procent av dödsfallen skedde i åldersgruppen 65 år
och äldre och inga dödsfall under 40 år identifierades.
Men det ser ju ut som om medelåldern på avlidna i influensan är högre en när det gäller covid.
I den senaste veckorapporten från FoHM kan vi läsa detta.
Medelåldern för dödsfallen är 82 år över hela pandemin och 75 år de senaste 30 dagarna.https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/
Medelåldern för avlidna i covid innan vaccineringen ligger på runt 82 år. Men det ser ju ut som om medelåldern på avlidna nu när riskgrupperna är vaccinerade är yngre.
Man kan ju då jämföra medelåldern på avlidna i både influensan och covid när riskgrupperna är vaccinerade. Det är ju en skillnad, ca 84 år för influensan och gissningsvis runt 75 år för covid.
Jag tycker inte man ska göra skillnad på folk men om antalet avlidna landar med riskgrupperna vaccinerade likt influensan så är det i mitt tycke ändå lite värre då de som avlider i covid är yngre en de som avlider i influensan.
Sedan har ju covid en betydligt längre säsong en influensan. Så allt som allt tycker jag det ser ut som om trots att nu riskgrupperna är vaccinerade så är covid värre en influensan. Men det återstår ju att se naturligtvis.