2021-07-22, 19:58
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil
det r inte ltt att ta mc kort , rtt hrda krav och bra

att folk kr utan kortet r rtt osmart , fr den utbildningen behvs om man ska ha en chans att f kra en lngre tid , att strypningar infrts frstr jag mycket vl , men skulle sjlv aldrig kra runt med sdant skit , bttre d att lra sej att inte kra hrdare n vad man klarar i alla lgen .

Det r ltt att ta krkort, kr man som en dre r det dock ltt att ven f sitt krkort terkallat eller att f plikta med livet.
Citera
2021-07-22, 20:38
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrod
Lt sga att man r under 24 men vill kra MC, s man tar A2 kort. Drefter kper man en tung MC med hgst 70 kw effekt, vilket gr den laglig att strypa ner till A2. Man gr en registreringsbesiktning fr att skriva ver den p A2, och drefter gr man hem och plockar bort strypningen igen s att man har en vanlig tung hoj.

Funderingar? Finns det ngon chans att bli tagen och hur skulle det g till i s fall? Verkar spontant ganska idiotskert i mina gon.

Du kan hoppa frskringen i s fall. Den r nd inget vrd.

Och ja, det finns risk att du blir tagen.
Citera
2021-07-22, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Eller s rcker det med en provkrning. r inte verdrivet insatt men tror det r ovanligt att omregga en tung mc. Det r ju inte heller s att du mste visa krkort p besiktning.
Tror man har strre chans att klara sig om man inte omreggar bgen.

Sen r det sant som du sger. Blir man inte kontrollerad ker man inte dit. Med din logik verkar det dock menlst att ta krkort verhuvudtaget.

Fattar inte varfr det skulle vara meningslst? Jag har fortfarande lrt mig en del i processen och har fortfarande en lapp att visa upp vid kontroller som till synes stmmer med fordonet. Enligt vad jag har lst mig till gr A2or inte sllan upp i tminstone 170, s det r ju en jvla provkrning om man ska ta reda p det s.

Klart det r mjligt med flygande besiktning, men knns s otroligt att jag skiter i det.

Och angende att man borde lra sig med den lttare A2an frst, s tror jag fixar detta och litar p min frmga att inte vara en rvskalle. Om idioter ver 24 rs lder kan brja direkt p en sporthoj s kan frnuftiga, 18 riga jag ocks
Citera
2021-07-22, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Du kan hoppa frskringen i s fall. Den r nd inget vrd.

Och ja, det finns risk att du blir tagen.

Ja hur fungerar det med frskring? Klart om jag totalkvaddar hojen och de gr en liten obduktion s att sga r det rtt krt men det knns som ett extremfall. Vid smrre olyckor eller whatever som man kan rulla bort ifrn s torde det vl inte vara ngra problem?
Citera
2021-07-22, 21:41
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrod
Fattar inte varfr det skulle vara meningslst? Jag har fortfarande lrt mig en del i processen och har fortfarande en lapp att visa upp vid kontroller som till synes stmmer med fordonet. Enligt vad jag har lst mig till gr A2or inte sllan upp i tminstone 170, s det r ju en jvla provkrning om man ska ta reda p det s.

Klart det r mjligt med flygande besiktning, men knns s otroligt att jag skiter i det.

Och angende att man borde lra sig med den lttare A2an frst, s tror jag fixar detta och litar p min frmga att inte vara en rvskalle. Om idioter ver 24 rs lder kan brja direkt p en sporthoj s kan frnuftiga, 18 riga jag ocks

Du tycks ha alla svar s varfr du startat trden kan vi kanske diskutera framver eller inte.
Citera
2021-07-22, 22:13
Medlem
Framfrallt d du krockat och frskringsbolag och/eller polis kontrollerar skicket p mc:n inkl strypningen. D fr du inte ut en krona och blir av med krkortet.
Citera
2021-07-23, 08:50
Medlem
Citat:
Och varfr misslyckas somliga med att ta kortet gng p gng?

Ska vi ta den superskickliga fraren som kraschade in i en vgbom i sdra lnken fr ngra r sedan som exempel? Hans mamma, kamrater och fd flickvn sger att han var en duktig mc frare. Tror inte jag r den enda att stlla mig frgande till hur fan han lyckades kra in i en stngd vgbom s skicklig som han var.

Kan det ha att gra med att hela Stockholms bilburna poliskr var efter honom och han var lite stressad?
Skulle inte du vara stressad om en helikopter kr 10 meter ovanfr ditt huvud?

Fr vrigt s undrar jag varfr TS ens tnker ta krkort? Om man aldrig blir kollad s kan man lika vl bara kra runt o skita i allt.
Reglerna har tillkommit fr att mnga unga personer krt ihjl sig/skadat sig.
En 18-ring p en R1 r generellt sett ingen bra id.
Citera
2021-07-23, 09:23
Medlem
killawifes avatar
Om man kr normalt s r risken fr att ka dit fr detta lika med noll. OM man blir stoppad i en flygande besiktning(ovanligt) och polisen av nn anledning tror att man kr ostrypt(varfr de nu skulle gra det) s fr man ett frelggande om besiktning. Det r allts inte som med trimmade mopeder dr de beslagtar de trimmade delarna utan detta r ngot som ingen bryr sig om. Innan man besiktar kan man montera tillbaka strypningen.

Det enda man kan rka ut fr egentligen r om man rkar ut fr en olycka och det av oknd anledning(det finns ingen) skulle uppdagas att man kr en ostrypt A2 hoj s kan man f snkt ersttning pga detta. Hur mycket snkt r nog ingen som kan sga d ingen ngonsin rkat ut fr detta. Man kan enkelt undvika det med genom att begra att hojen inte brgas till verkstad utan hem till en istllet.

Nu tycker inte jag att man ska kpa en snabb frst hoj utan istllet puttra runt p en lite lagom hoj ett tag istllet och lra sig hur de funkar. Men s funkar ju inte unga dumma killar utan det snabbaste som finns direkt ska det vara.
Citera
2021-07-23, 10:55
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Om man kr normalt s r risken fr att ka dit fr detta lika med noll. OM man blir stoppad i en flygande besiktning(ovanligt) och polisen av nn anledning tror att man kr ostrypt(varfr de nu skulle gra det) s fr man ett frelggande om besiktning. Det r allts inte som med trimmade mopeder dr de beslagtar de trimmade delarna utan detta r ngot som ingen bryr sig om. Innan man besiktar kan man montera tillbaka strypningen.

Att pst att polisen inte skulle bry sig att ngon framfr ett fordon utan att ha behrighet, givetvis blir man anmld fr olovlig krning och av med de behrigheter man har.
Citera
2021-07-23, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil
nej krkort behvs , fr att kunna hantera sin hoj p ett skert och bra stt

inte fr att ha ngon lapp att visa polis om man blir stoppad ngon gng i livet

Fast det dr r ju ologiskt.

Att lra sig hantera en hoj sitter inte i kortet, utan genom att va. Och va kan du gra utan ett kort.

S om man aldrig blir kontrollerad behver man ju inte ha kort heller enligt din logik.
Citera
2021-07-24, 00:19
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Att pst att polisen inte skulle bry sig att ngon framfr ett fordon utan att ha behrighet, givetvis blir man anmld fr olovlig krning och av med de behrigheter man har.

Och hur hade du tnkt att polisen skulle f reda p det? Polisen har ingen aning om en hoj r strypt eller inte och det r inget som man bara kan kolla lite ltt. De hojar som man fr strypa r inga monstermaskiner s vem som helst kan inte alltid avgra om hojen r strypt eller ej. Och polisen kollar sllan ens om hojen man kr r en A2 hoj d de mer r intresserade av om man kr fr fort, r full eller har miniblinkers. Det r helt enkelt ett icke-prioriterat brott.

Men visst, OM man ker dit med att kra en ostrypt hoj p A2 s rknas det som olovlig krning och har man inte prvotid s blir man av med kortet i 4-6 mnader och fr ca 3-4000:- i bter.
Citera
2021-07-24, 22:40
Medlem
Hursomhelstings avatar
Nu kan jag inte pst fr Stockholm men i stort s kan man kan kra vad fan som helst d det r noll polisnrvaro och att trafiken ger ett lgt prio.
En maskin i god ordning och att man sjlv r ok, det r minimal risk ens vid en olycka att maskinen kollas. Snygg! Sade snuten om min maskin, dock ej laglig.. och att frskringsbolaget det r enbart byrkrati.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in