• 1
  • 2
2021-07-22, 18:28
Medlem
Lt sga att man r under 24 men vill kra MC, s man tar A2 kort. Drefter kper man en tung MC med hgst 70 kw effekt, vilket gr den laglig att strypa ner till A2. Man gr en registreringsbesiktning fr att skriva ver den p A2, och drefter gr man hem och plockar bort strypningen igen s att man har en vanlig tung hoj.

Funderingar? Finns det ngon chans att bli tagen och hur skulle det g till i s fall? Verkar spontant ganska idiotskert i mina gon.
Citera
2021-07-22, 18:43
Medlem
Kavajfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrod
Lt sga att man r under 24 men vill kra MC, s man tar A2 kort. Drefter kper man en tung MC med hgst 70 kw effekt, vilket gr den laglig att strypa ner till A2. Man gr en registreringsbesiktning fr att skriva ver den p A2, och drefter gr man hem och plockar bort strypningen igen s att man har en vanlig tung hoj.

Funderingar? Finns det ngon chans att bli tagen och hur skulle det g till i s fall? Verkar spontant ganska idiotskert i mina gon.
ker du p en flygande besiktning nr du r ute och ker utan strypningen kan du nog sga tack och hej till ditt tung MC-kort.
Citera
2021-07-22, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kavajfyllo
ker du p en flygande besiktning nr du r ute och ker utan strypningen kan du nog sga tack och hej till ditt tung MC-kort.

HAHA ! visa ngon som blivit kollad fr detta

TS att polis skulle kolla detta behver du inte vara orolig fr , fr det hnder inte !

dremot om du kr i kull eller annat s fr du rejla problem med frskringsbolag nr de upptcker att strypningarna r borta och d r du utan ersttning .

tycker du ska ta kortet , kra med stypningarna i ett tag s du fr grundrutinen p tung hoj , sedan plocka bort sprren nr du knner att du fixar den kningen , det r inte effekt som ddar mc kare , det r o-rutin nr det uppkommer en situation som gr att de flesta nybrjare inte klarar av den situationen .

och viktigt , lita inte p ngon i trafiken , alla r idioter !!! typ
och ett ppet system rddar liv , d folk hr dej komma !
Citera
2021-07-22, 19:09
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil
HAHA ! visa ngon som blivit kollad fr detta

TS att polis skulle kolla detta behver du inte vara orolig fr , fr det hnder inte !

dremot om du kr i kull eller annat s fr du rejla problem med frskringsbolag nr de upptcker att strypningarna r borta och d r du utan ersttning .

tycker du ska ta kortet , kra med stypningarna i ett tag s du fr grundrutinen p tung hoj , sedan plocka bort sprren nr du knner att du fixar den kningen , det r inte effekt som ddar mc kare , det r o-rutin nr det uppkommer en situation som gr att de flesta nybrjare inte klarar av den situationen .

och viktigt , lita inte p ngon i trafiken , alla r idioter !!! typ
och ett ppet system rddar liv , d folk hr dej komma !

Nu vet jag inte vart du bor men hr i Sthlm r det inte ovanligt med spontana kontroller och en tung mc som omregistrerats trs jag satsa pengar p att det i kontroll kommer kollas extra. Det blir olovlig krning och indraget krkort i alla kategorier. Knappast vrt det om du frgar mig.
Citera
2021-07-22, 19:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Nu vet jag inte vart du bor men hr i Sthlm r det inte ovanligt med spontana kontroller och en tung mc som omregistrerats trs jag satsa pengar p att det i kontroll kommer kollas extra. Det blir olovlig krning och indraget krkort i alla kategorier. Knappast vrt det om du frgar mig.

nej bor inte i stockholm , men att dessa kontroller skulle vara vanliga nej ! ven om de nog frekommer i enstaka kontroller ngonstans i sverige ngon gng .

skulle inte vara orolig om jag gjort s som TS tnker
Citera
2021-07-22, 19:14
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
nej bor inte i stockholm , men att dessa kontroller skulle vara vanliga nej ! ven om de nog frekommer i enstaka kontroller ngonstans i sverige ngon gng .

skulle inte vara orolig om jag gjort s som TS tnker

Kul att riskera behrigheter fr att man inte orkar vnta.
Citera
2021-07-22, 19:24
Bannlyst
Citat:
Kul att riskera behrigheter fr att man inte orkar vnta.

men r du trg , blir du inte kollad s finns ingen risk att mista n behrighet !!!

att bli kollad r minimal risk om det ens hnder , krt sporthoj i mnga r och hnger p hojforum rtt mycket , har ALDRIG hrt ngon som kt p detta , ngonsin .

du vet vl att hojen mste plockas ner efter vgen vid en koll , rtt omfattande skruvande innan man ser att strypningar r borta , det r liksom inte bara att plugga i usb sladden mellan hojen och smartfone som mnga tror s tror du polis hller p med detta s r du rtt udda
Citera
2021-07-22, 19:29
Bannlyst
att strypningar sitter dr , r fr att en oerfaren frare ska f erfarenhet av hojkrning innan det nyttjas fullt bls

en skerhetsgrej , och rtt bra nd , fast jag aldrig skulle kra p detta ngonsin

brjade p vass fulleffekt 750R hoj , stora fuggar och ppet system , och hr sitter jag i dag
Citera
2021-07-22, 19:30
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
men r du trg , blir du inte kollad s finns ingen risk att mista n behrighet !!!

att bli kollad r minimal risk om det ens hnder , krt sporthoj i mnga r och hnger p hojforum rtt mycket , har ALDRIG hrt ngon som kt p detta , ngonsin .

du vet vl att hojen mste plockas ner efter vgen vid en koll , rtt omfattande skruvande innan man ser att strypningar r borta , det r liksom inte bara att plugga i usb sladden mellan hojen och smartfone som mnga tror s tror du polis hller p med detta s r du rtt udda

Eller s rcker det med en provkrning. r inte verdrivet insatt men tror det r ovanligt att omregga en tung mc. Det r ju inte heller s att du mste visa krkort p besiktning.
Tror man har strre chans att klara sig om man inte omreggar bgen.

Sen r det sant som du sger. Blir man inte kontrollerad ker man inte dit. Med din logik verkar det dock menlst att ta krkort verhuvudtaget.
Citera
2021-07-22, 19:33
Bannlyst
Citat:
Eller s rcker det med en provkrning. r inte verdrivet insatt men tror det r ovanligt att omregga en tung mc. Det r ju inte heller s att du mste visa krkort p besiktning.
Tror man har strre chans att klara sig om man inte omreggar bgen.

Sen r det sant som du sger. Blir man inte kontrollerad ker man inte dit. Med din logik verkar det dock menlst att ta krkort verhuvudtaget.

nej krkort behvs , fr att kunna hantera sin hoj p ett skert och bra stt

inte fr att ha ngon lapp att visa polis om man blir stoppad ngon gng i livet
Citera
2021-07-22, 19:45
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
nej krkort behvs , fr att kunna hantera sin hoj p ett skert och bra stt

inte fr att ha ngon lapp att visa polis om man blir stoppad ngon gng i livet

Och varfr misslyckas somliga med att ta kortet gng p gng?

Ska vi ta den superskickliga fraren som kraschade in i en vgbom i sdra lnken fr ngra r sedan som exempel? Hans mamma, kamrater och fd flickvn sger att han var en duktig mc frare. Tror inte jag r den enda att stlla mig frgande till hur fan han lyckades kra in i en stngd vgbom s skicklig som han var.
Citera
2021-07-22, 19:50
Bannlyst
Citat:
Och varfr misslyckas somliga med att ta kortet gng p gng?

Ska vi ta den superskickliga fraren som kraschade in i en vgbom i sdra lnken fr ngra r sedan som exempel? Hans mamma, kamrater och fd flickvn sger att han var en duktig mc frare. Tror inte jag r den enda att stlla mig frgande till hur fan han lyckades kra in i en stngd vgbom s skicklig som han var.

det r inte ltt att ta mc kort , rtt hrda krav och bra

att folk kr utan kortet r rtt osmart , fr den utbildningen behvs om man ska ha en chans att f kra en lngre tid , att strypningar infrts frstr jag mycket vl , men skulle sjlv aldrig kra runt med sdant skit , bttre d att lra sej att inte kra hrdare n vad man klarar i alla lgen .
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in