Citat:
Han kanske spendera sina pengar på vin, kvinnor och sång, han kanske är en passionerad V75 spelare eller kanske han gillar att skänka pengar till välgörenhet. Vad vet vi? Jag undrar just vad dessa pengar rinner iväg någonstans? Han har inga barn och barnbarn som han kan skämma bort. Ger han pengar till syskonbarn? Umgås han i goda vänners lag och bjussar på god mat och dryck på krogen? Eller har pengarna försvunnit på sistone, tex till arvode åt "juridiskt" ombud?
Det finns inget juridisk ombud i denna tvist som fått några pengar ännu. Så din sista gissning kan du glömma.
Citat:
Någon förlust på 400 tusen är det ingen som talar om. Handpenningen sitter redan på ett deponikonto och det vet du oxå. Så du hade i motsvarande fall, tagit en förlust på 400 000 för handpenningen, gladeligen erkänt röjningen som felaktig, samt betalat en massa pengar för besiktningar och värderingar? Dessutom riskerat ytterligare skadestånd för att DU bröt kontraktet? För det är vad vad som står på spel om man inte backar tillbaka på rätt sätt. Esbjörn MÅSTE medverka till backningen för att det ska fungera juridiskt.
Ebba sökte efter ett hus i området och ägaren ville sälja och sålde också fastigheten till Ebba. Helt frivilligt och till ett hyfsat marknadsmässigt pris dessutom. Vad mer kunde hon ha gjort?
Vad gäller fastigheten i fråga, så var det Esbjörns far som köpte sommarstugan för nästan sjuttio år sedan och som ingen har brytt sig om de senaste tjugo åren. Esbjörn har inga barn, utan en brorson och också förmodligen en bekant som ville ha fastigheten i framtiden. Så ingen farfar som ärvt av sin far här, inga nostalgiska band i släktled efter släktled. Esbjörn kan uppenbarligen hålla sig undan väldigt lätt när det väl gäller, så varför kunde han inte göra det under den två månader långa säljprocessen, om han nu inte ville sälja? Varför gick han hem till Ebba i första hand, när han visste vad hon ville?
Ebba sökte efter ett hus i området och ägaren ville sälja och sålde också fastigheten till Ebba. Helt frivilligt och till ett hyfsat marknadsmässigt pris dessutom. Vad mer kunde hon ha gjort?
Angående röjningen skulle jag nog säga att om man röjer vid en fastighet där köpebrevet inte är påskrivet, även om ägaren givet sin tillåtelse. Får man nog stå sitt misstag. Dock har jag här fått klart för mig att det var Ebbas föräldrar och några vänner som röjde. Så vi får väl hoppas att De inte fakturerar Ebba för det. Att hon betalar en massa pengar för värderingar är ju en sanning med modifikation. Dels verkar ju den ena värderingen vara någon internet tjänst. Så den kan kininet kosta så hemskt mycket. Och med tanke på att Notars mäklare inte varit på platsen utan höftat från kontoret och inte ens präntat ner sina tankar på papper inför värderingen så kan ju inte den fakturen svida så hårt heller. Och jobbar inte Ebbas Pappa på Anticimex? Jag kan minnas fel…
Personligen tycker jag Ebba kunde stå för samtliga nämnda saker och vi kunde kalla det läropengar. Men om jag inte missminner mig har Esbjörn erbjuder sig att stå för det om kontraktet hävs.
Självklart måste Esbjörn medverka till att kontraktet hävs. Men det har ju inte varit några problem att medverka sedan han skaffade juridisk ombud. De har ju träffats på förhandlingar. Så att hon behöver riskera skadestånd för att hon bröt kontraktet är nog inte en speciellt överhängande fara. Dessutom var det hon som drog saker inför tinget. Ger mannagryn in i leken får man leken tåla.
Ja, Ebba fick Esbjörn att skriva på. Jag känner dock att ville sälja är en överdrift. Ebbas uttalande om att först sa han nej, sedan kanske och till slut ja. Tyder ju på att det varit en process att få honom att sälja. Esbjörn har ju sagt att han var charmad av henne och att hon tjatade och tjatade stärker ju att köpet inte var glasklart från början.
Kul att du infalla fall inte kallar 3,8 för kanonpris. Själv är jag övertygad om att det inte gått under 5 miljoner om det blev budgivning på huset [/quote]
Citat:
Norrköpings Campus ligger precis som du säger under Linköpings universitet. Cirka 5000 studenter pluggar på Norrköpings fina Campus. Inrymt i bland annat gamla fabrikslokaler mitt i stan. Norrköping har ingen högskola eller universitet. Linköpings universitet tror jag har filial i Norrköping, men där bedrivs ingen vare sig fastighetsmäklarutbildning eller juristutbildning.
Här är de lärosäten i Sverige som ger utbildning i fastighetsrätt, fastighetsmäkleri etc.
https://www.studera.nu/jamfor-utbildning/?q=m%c3%a4klare&p=1
Så hos vilken skola har han utbildat sig? Folkhögskola, privat skola, komvux?
Att någon som finns med i kronofogdens register utses som rekonstruktör ser jag som något mycket märkligt. Som dessutom har 0 i inkomster.
Om du denne man har haft rekonstruktionsuppdrag, varit målsägarbiträde, agerat som privat försvarare, borde då inte denna person ha mer än 0 kr i inkomst samt det bolag som denne är verksam i haft en omsättning på mer än 50000 kr 2019?
Här är de lärosäten i Sverige som ger utbildning i fastighetsrätt, fastighetsmäkleri etc.
https://www.studera.nu/jamfor-utbildning/?q=m%c3%a4klare&p=1
Så hos vilken skola har han utbildat sig? Folkhögskola, privat skola, komvux?
Att någon som finns med i kronofogdens register utses som rekonstruktör ser jag som något mycket märkligt. Som dessutom har 0 i inkomster.
Om du denne man har haft rekonstruktionsuppdrag, varit målsägarbiträde, agerat som privat försvarare, borde då inte denna person ha mer än 0 kr i inkomst samt det bolag som denne är verksam i haft en omsättning på mer än 50000 kr 2019?
Fastighets mäklare blir du genom att ha en tvåårig högskoleutbildning med inrikting på områden fastighetsförmedling, civilrätt, fastighetsrätt, skatterätt, ekonomi, byggnadsteknik och fastighetsvärdering
Senast redigerad av MarryBlunt 2021-07-21 kl. 23:46.
Senast redigerad av MarryBlunt 2021-07-21 kl. 23:46.