2021-07-21, 19:52
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Säljaren betedde sig? Det är Ebba som betedde sig och fortsätter bete sig illa mot Esbjörn. För att svara på din fråga så hade jag aldrig helsike drivit kampanj för att kriga till mig huset mot hans vilja även om jag lyckats få hans underskrift. Huset blir så smutsigt att man bör vara emotionellt trasig om man tror sig finna ro i den fastigheten.

Det är oetiskt att utnyttja allt in absurdum för att driva igenom sin vilja. Absolut inte om man är politiker. Ska det vara då j-a svårt att fatta?

Jag kan inte riktigt se det på samma sätt. Esb har utan tvekan full rättslig kapacitet. Inget har framkommit som diskvalificerar honom att göra fastighetsaffärer.

Citat:
Hur skulle du ställa dig om din farfar blev överkörd av en telefonförsäljartyp till politiker som försöker komma över fastigheten din farfar ärvt av sin far?

Min farfar dog på 50-talet. Min far lever ännu, äldre än vad Esb är och han skulle ännu vid sin ålder kunna sköta en fastighetsaffär bättre än vad jag skulle göra.

Esb har inte många år kvar i jordelivet. Till vem ska han spara stugan? Han har inga bröstarvingar som vore det naturliga att överlämna till. Han hade kunnat testamentera till något syskonbarn som varit villig och hugga i och ta över stället. Men detta har han inte gjort. En försäljning gör honom till mångmiljonär och eftersom han inte har några bröstarvingar så skulle han med gott samvete kunna sätta en präktig guldkant på sin tillvaro, och dessutom få se stugan och tomten återfå sin forna glans istället för att helt förfalla.

Han hade säkert varit välkommen in till Ebba och barnen på besök, druckit en koppa kaffe och ätit nybakad sockerkaka och dragit lite rövarhistorier för barnen om hur det var förr i tiden.

Istället väljer han, eller kanske inte väljer utan kanske snarare pressas att driva en process som riskerar att bli extremt kostsam för honom.

Citat:
Området är uppenbart avsett för Ebbas släkt och alla som inte hör dit ska drivas bort med alla medel.
Vore jag en Partiledare för ett kristdemokratiskt parti skulle jag sökt ett hus som ägaren vill sälja istället för att driva kampanj (med brottsliga inslag) mot en som inte vill sälja.

Dessa ord får stå för dig.
Senast redigerad av DeValera 2021-07-21 kl. 20:20.
2021-07-21, 19:58
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ehh, sossetroll, trollhättan???
Du redigerade bort resten av mitt inlägg:
Min tolkning är att det kommer av vänskapskorruption visavi Ebba vilket förklarar åtsidosättandet av all etik och moral som ju är en förutsättning för hyllandet av den grymhet Esb utsätts för. Det är uppenbart så viktigt att Ebba lyckas utmanövrera Esbjörn från sitt hus att man dagtingar med sitt samvete.

Som om Ebba-klanen (eller gud fader själv) redan tidigare utsett Ebba till ägare till Esb,s fastighet och gamlingen endast är ett negligerbart hinder till Ebba Busch,s självförverkligande på "kullen". Ett gupp på vägen om ni så vill.
Det är fullkomligt ofattbart att någon förvarar den totala brist på empati som visas den gamla mannen.

Kanske Partiledaren kan motionera om att skärpa expropriationslagen (istället för förtalslagen nu när hon torskade) till fördel för toppolitiker som inte orkar tjafsa för att få rätt att själv välja vilken bostad dom vill ha när dom har skilt sig.

Expropriation är ett rättsligt förfarande där ägaren av en fastighet mot ekonomisk ersättning tvingas överlåta äganderätten till en annan part.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Expropriation

Det där tror du inte ens själv på. Mannen har låtit huset förfalla, det har flera journalister som besökt stället vittnat om. Om stället betyder så enormt mycket för honom, varför har han då låtit det stå och förfalla? Jag gissar att stugan i själva verket inte betyder så mycket för honom. Det är min gissning, som naturligtvis kan vara fel, men jag tror inte det.

Jag gissar på att det finns andra personer som vill åt samma stuga, som Esb befinner sig i en beroendeställning till.
2021-07-21, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det där tror du inte ens själv på. Mannen har låtit huset förfalla, det har flera journalister som besökt stället vittnat om. Om stället betyder så enormt mycket för honom, varför har han då låtit det stå och förfalla? Jag gissar att stugan i själva verket inte betyder så mycket för honom. Det är min gissning, som naturligtvis kan vara fel, men jag tror inte det.

Jag gissar på att det finns andra personer som vill åt samma stuga, som Esb befinner sig i en beroendeställning till.
Esbjörns tidigare sambo ställde krav och aktiverade honom medan Majkgård ser till att han är hjälplös och beroende av henne. Hon påstås till och med sköta hans hygien. Det är så änkespindlar snärjer sina offer.
2021-07-21, 20:45
Medlem
Citat:

Esb har inte många år kvar i jordelivet. Till vem ska han spara stugan? Han har inga bröstarvingar som vore det naturliga att överlämna till. Han hade kunnat testamentera till något syskonbarn som varit villig och hugga i och ta över stället. Men detta har han inte gjort. En försäljning gör honom till mångmiljonär och eftersom han inte har några bröstarvingar så skulle han med gott samvete kunna sätta en präktig guldkant på sin tillvaro, och dessutom få se stugan och tomten återfå sin forna glans istället för att helt förfalla.

Han hade säkert varit välkommen in till Ebba och barnen på besök, druckit en koppa kaffe och ätit nybakad sockerkaka och dragit lite rövarhistorier för barnen om hur det var förr i tiden.

Istället väljer han, eller kanske inte väljer utan kanske snarare pressas att driva en process som riskerar att bli extremt kostsam för honom.

Här kör du samma propaganda som hela Ebba-klanen tjatar om.
Guldkant på tillvaron
se fastigheten i sin forna glans
Esbjörn kunde vara mångmiljonär, bla bla bla

Ni utgår från att Esbjörn är fattig mm o kan inte se att det är hans val att låta fastigheten se ut som den gör o att han har all rätt i världen att ha det så.

Man kan spetsa till det o säga att han har råd att låta det förfalla. Förmodar att Esbjörn gör precis det som faller honom in o det är hans guldkant på ålderns höst.

Finns ingen fakta i denna tråd om Esbjörns ekonomiska status. Han är kanske redan mångmiljonär?

Visst har han haft med fogden att göra men med flera adresser o lite glömska är det lätt att hamna där.
2021-07-21, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Guldkant på tillvaron

Ni utgår från att Esbjörn är fattig mm o kan inte se att det är hans val att låta fastigheten se ut som den gör o att han har all rätt i världen att ha det så.

Man kan spetsa till det o säga att han har råd att låta det förfalla. Förmodar att Esbjörn gör precis det som faller honom in o det är hans guldkant på ålderns höst.

Finns ingen fakta i denna tråd om Esbjörns ekonomiska status. Han är kanske redan mångmiljonär?

Visst har han haft med fogden att göra men med flera adresser o lite glömska är det lätt att hamna där.

Du talar som en tvättäkta sosse: Sverige är rikt land och vi har råd att låta det förfalla. Regeringen gör precis det som faller den in o det är dess guldkant på ålderns höst.
2021-07-21, 21:17
Medlem
Citat:
Guldkant på tillvaron

Tveksamt om han är förmögen. Enligt expressen har han sökt godman efter att ha uttalat:

” – Jag är för frikostig med pengarna. De bara rinner i väg, säger han”.

Tyder på motsatsen.
2021-07-21, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Tveksamt om han är förmögen. Enligt expressen har han sökt godman efter att ha uttalat:

Tyder på motsatsen.
Det är väl risken att han blir för frikostig som gör att några gör allt för att stoppa affären. Ett ruckel går inte att slösa bort och på det sättet behåller testamentet sitt värde.
2021-07-21, 21:38
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Guldkant på tillvaron

Visst får Esb göra precis vad han vill med sina tillgångar. Men lagar och regler gäller även Esb, inte sant? Har han en gång valt att sälja fastigheten kan han inte behålla den.
2021-07-21, 21:42
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab

Tyder på motsatsen.

Jag undrar just vad dessa pengar rinner iväg någonstans? Han har inga barn och barnbarn som han kan skämma bort. Ger han pengar till syskonbarn? Umgås han i goda vänners lag och bjussar på god mat och dryck på krogen? Eller har pengarna försvunnit på sistone, tex till arvode åt "juridiskt" ombud?
2021-07-21, 21:46
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Säljaren betedde sig? Det är Ebba som betedde sig och fortsätter bete sig illa mot Esbjörn. För att svara på din fråga så hade jag aldrig helsike drivit kampanj för att kriga till mig huset mot hans vilja även om jag lyckats få hans underskrift. Huset blir så smutsigt att man bör vara emotionellt trasig om man tror sig finna ro i den fastigheten.

Det är oetiskt att utnyttja allt in absurdum för att driva igenom sin vilja. Absolut inte om man är politiker. Ska det vara då j-a svårt att fatta?

Hur skulle du ställa dig om din farfar blev överkörd av en telefonförsäljartyp till politiker som försöker komma över fastigheten din farfar ärvt av sin far?

Området är uppenbart avsett för Ebbas släkt och alla som inte hör dit ska drivas bort med alla medel.
Vore jag en Partiledare för ett kristdemokratiskt parti skulle jag sökt ett hus som ägaren vill sälja istället för att driva kampanj (med brottsliga inslag) mot en som inte vill sälja.

Så du hade i motsvarande fall, tagit en förlust på 400 000 för handpenningen, gladeligen erkänt röjningen som felaktig, samt betalat en massa pengar för besiktningar och värderingar? Dessutom riskerat ytterligare skadestånd för att DU bröt kontraktet? För det är vad vad som står på spel om man inte backar tillbaka på rätt sätt. Esbjörn MÅSTE medverka till backningen för att det ska fungera juridiskt.

Vad gäller fastigheten i fråga, så var det Esbjörns far som köpte sommarstugan för nästan sjuttio år sedan och som ingen har brytt sig om de senaste tjugo åren. Esbjörn har inga barn, utan en brorson och också förmodligen en bekant som ville ha fastigheten i framtiden. Så ingen farfar som ärvt av sin far här, inga nostalgiska band i släktled efter släktled. Esbjörn kan uppenbarligen hålla sig undan väldigt lätt när det väl gäller, så varför kunde han inte göra det under den två månader långa säljprocessen, om han nu inte ville sälja? Varför gick han hem till Ebba i första hand, när han visste vad hon ville?

Ebba sökte efter ett hus i området och ägaren ville sälja och sålde också fastigheten till Ebba. Helt frivilligt och till ett hyfsat marknadsmässigt pris dessutom. Vad mer kunde hon ha gjort?
2021-07-21, 21:51
Medlem
Citat:
Jag undrar just vad dessa pengar rinner iväg någonstans? Han har inga barn och barnbarn som han kan skämma bort. Ger han pengar till syskonbarn? Umgås han i goda vänners lag och bjussar på god mat och dryck på krogen? Eller har pengarna försvunnit på sistone, tex till arvode åt "juridiskt" ombud?
Det finns även en möjlighet att hans ”revisor” har dyra vanor och att Esbjörn alltid är pank på grund av detta.
2021-07-21, 21:58
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Guldkant på tillvaron

Ja, det är Esbjörns val att göra vad han vill med fastigheten. Låta byggnaderna förfalla, upplåta tomt och alla lagringsytor för diverse saker som får stå och förfula/förstöra/förruttna. Han har råd att låta det förfalla också och kanske var det hans plan, att minska värdet på det han lämnade efter sig? Om det nu är så att han ogillar att Matz och de andra släktingarna inte bryr sig om honom, kanske det är hans sätt att ge igen? Ingen mer än Esbjörn själv vet.

Men, om det är Esbjörns val att göra vad han vill med fastigheten, så får han också sälja den om han vill. Vad han gör med pengarna som kommer in är också hans val. Han kan "sätta en guldkant på tillvaron" vad det nu än är i hans värld, han kan ge bort alla pengar, gräva ner dom, elda upp dom eller gå på bio 15 000 gånger och köpa lite godis och dricka till varje föreställning. Eller varför inte köpa en ny bil till Ulf och skaffa hemhjälp till lägenheten, så han får någon som servar honom utan andra baktankar än en månadslön?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in