Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
Det är lite lustigt det där med barnen, i ena minuten är barnen inte drivande av smittan, i nästa minut så har nästan alla barnen redan genomgått infektion. Jag har lite svårt att få ihop det.
Vad menar du med att vuxna i Sverige vill offra barnen?
Jag förstår inte motsägelsen i att barnen i stor utsträckning redan varit sjuka och att de inte är drivande i smittan. Vi behöver räkna med att betydligt fler vuxna har haft covid än det som framgår av statistiken. Vi kan egentligen utgå ifrån att både barn och vuxna har haft covid i mycket större omfattning än vad som presenteras i siffrorna. Barn driver inte smittan mer än vuxna. Om vi ska gå in i detalj på skillnaden mellan vuxna och barn, så har barn oftast mycket färre platser som de vistas på. Det är mest skolkompisar och släktingar. Vuxna träffar betydligt fler människor i genomsnitt i olika sammanhang och på olika platser. Det finns forskning som styrker det, inte minst inom det kulturgeografiska vetenskapsfältet. Utöver detta så har i princip inga barn testats under det första året när vi hade covid. Vi kan räkna med ett stort mörkertal, dels av den anledningen och dels på grund av att barnen oftast inte blir så sjuka om de överhuvudtaget får symptom.
Jag vill inte gå in i debatten om godkända eller villkorade vacciner igen, men det kanske räcker att påminna om att de här sprutorna innehåller ett nytt läkemedel och att de första testerna gjordes på vuxna människor och inte på barn. Nu tycker vuxna människor att barnen måste vaccineras, trots att det hittills inte varit många barn som blivit svårt sjuka. Som du skriver, för att undvika bred samhällssmitta. Det tycker jag är att offra barnen när vi vet så lite om läkemedlet.