2021-06-26, 23:09
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Men hur kan du vara så säker på att du inte drabbas av några skadliga långtidseffekter i händelse att du blir sjuk i covid19? Hur kan du vara rädd för vaccinet, men inte för viruset? Hur har du kommit fram till den slutsatsen? Jag är genuint nyfiken.
Det beräknas ju finnas uppåt 100 tusen långtidssjuka i covid19 i Sverige. Man befarar ju att flera av dessa har drabbats av sk "glaslunga", vilket är obotligt.

Rädd och rädd. Jag är bara inte intresserad. Men återigen så glömmer du bort att jag är ung, frisk och vid god hälsa. En person i min situation märker inte ens av viruset. Jag har drabbats av säkert 100 virus i mitt liv som varit klart värre. Min covidinfektion förra året var ett skämt i jämförelse med så gott som alla förkylningar jag haft. Jag går liksom inte och tar några sprutor mot förkylningar för det.

Och just nu inkommer fler och fler exempel på unga människor som mystiskt dör kort efter vaccineringen, eller som blir ansiktsförlamade, eller får hjärtmuskelinflammation osv. Huruvida detta beror på vaccinet eller inte är svårt att säga. Men jag säger bättre safe än sorry, och avstår därför vaccinet.

Och har man haft covid är man ju dessutom redan immun. Finns ingen anledning att vaccinera sig då.
Citera
2021-06-26, 23:10
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Några sprutor per år är inte så mycket.
Nej, men vill man inte ta dessa vaccin så går det bra att skippa dessa sprutor.
Citera
2021-06-26, 23:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Man blir inte immun av vaccinet. Det erkänner ju t om de mest religiösa vaccinförespråkarna. Inte heller hindrar det en från att smitta andra. Även det sägs från offentligt håll. Så, återigen, hur hade du tänkt att vaccinet ska ha någon påverkan på smittspridningen?

Och det finns ju en hel del farhågor om att fertiliteten kan påverkas av "vaccinet". Huruvuda det är så eller inte har jag ingen aning om. Men ingen rök utan eld...

Vi får väl se inom sinom tid. Vi har ju försökskaniner och labbråttor som frivilligt utsätter sig och sina barn för det medicinska experimentet ifråga.

Men eftersom viruset är totalt ofarligt för alla under 40 (och även de allra flesta över 40) så är det ju som ung inte ens värt det att lägga en timme av sin tid på att åka iväg till ett vaccinationscenter. Bättre att göra något vettigare av den tiden. T ex dammsuga eller ta en löprunda. Och sen kanske man blir sängliggande i 3-4 dagar efter sprutan. Total waste of time.

Så även om det skulle visa sig att "vaccinet" är totalt riskfritt (vilket inget vaccin någonsin varit) så finns det ingen anledning att gå och ta det, om man är förhållandevis ung och vid god hälsa.

Blir man immun efter vaccination? Tekniskt sett löper man betydligt lägre risk att bli infekterad.

Skyddar vaccinet mot att infektera andra? Ja, det gör det. Visst, andas du in viruspartiklar kan du smitta andra. Är du de olycksaliga 1/20 som blir sjuk trots vaccin kan du också smitta andra, men generellt ger ju vaccinen ett bra skydd mot risken att smitta andra.

"En hel del farhågor" - var då? Hos du och dina löss möjligen, men har inte sett någon seriös forskning som kommit fram till det.

Och, nej. Viruset är inte totalt ofarligt för de under 40. Många, även under 40 har blivit så sjuk att de behövt läkarvård. Vi har dödsfall även hos personer under 40.

För mig är det fullständigt obegripligt hur man kan tro att vaccinet är farligt, men sjukdomen ofarlig.
Läs mer här:

https://www.aleris.se/coronavirus/bosse-reder-ut-i-coronapandemin/ar-det-sakert-att-vaccinera-sig/
Citera
2021-06-26, 23:15
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasZtefanYngwezon
Nu har Deltan dykt upp i Danmark och gränsen öppnas mot Sverige, kan sluta i katastrof detta.

Det är väl bara bra om en smittsammare variant kan komma och kompensera för fördröjandet av flockimmunitet som de idiotiska nedstängningarna orsakat. Hade vi aldrig stängt ner världen hade detta virus bränt igenom befolkningen på några månader och sen hade det varit över. Men tack vare alla åtgärder, restriktioner och annan galenskap så står vi nu fortfarande här 15 månader senare med massor av mutationer och ingen som helst ljusning i sikte.

Clownvärld.

Sommartid dör man ju inte av viruset så det är väl optimalt att så många som möjligt smittas under den tiden och skaffar sig immunitet. Detta skulle man fan gjort redan förra sommaren.

Ju mer vi vaccinerar, ju mer vi isolerar människor, desto mer problem kommer vi få. Det är fullständigt uppenbart vid det här laget. Eller är det någon som kommer ihåg alla mutationer vi hade sommaren 2020, då när INGEN var vaccinerad? Nej, just det.
Citera
2021-06-26, 23:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Den värsta biverkningen av covid har vi redan sett, att äldre och sjuka dör för att de är i ett dåligt läge att möta ett nytt virus. Nästa generation gamlingar kommer ha immunitet med sig, så de kommer tåla covid. Men då finns säkert ett nytt virus.

Hur som helst, ditt worst case scenario är ofantligt mycket värre än verkligheten.Ingen tror väl att alla kommer dö av covid, ens som worst case.

Mitt worst case är att massvaccinering i pågående smittspridning, vilket aldrig tidigare har gjorts, ger vaccinresistens precis som massbehandling med antibiotika gör i djurbesättningar. Om man behandlar en hel population med profylax när smittan redan är etablerad så riskerar man att öka selektionstryck på de mest smittsamma varianterna av viruset, de som smittar trots profylax. Vaccin är profylax.
Det där får du gärna utveckla. Du menar att vaccin och antibiotika har liknande påverkan på virus?
Citera
2021-06-26, 23:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Den värsta biverkningen av covid har vi redan sett, att äldre och sjuka dör för att de är i ett dåligt läge att möta ett nytt virus. Nästa generation gamlingar kommer ha immunitet med sig, så de kommer tåla covid. Men då finns säkert ett nytt virus.

Hur som helst, ditt worst case scenario är ofantligt mycket värre än verkligheten.Ingen tror väl att alla kommer dö av covid, ens som worst case.

Mitt worst case är att massvaccinering i pågående smittspridning, vilket aldrig tidigare har gjorts, ger vaccinresistens precis som massbehandling med antibiotika gör i djurbesättningar. Om man behandlar en hel population med profylax när smittan redan är etablerad så riskerar man att öka selektionstryck på de mest smittsamma varianterna av viruset, de som smittar trots profylax. Vaccin är profylax.

Vaccin är inte antibiotika. Virus är dessutom inga tänkande organismer, lika lite som bakterier. De följer bara minsta motståndets lag. Blir det lätt att dem att spridas så sprids de. Försvårar man genom vaccination sprids de mindre.
Klart man vaccinerat även i andra epidemier. Hör talas om TBC?
Citera
2021-06-26, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ingen är tvungen att ta några sprutor mot covid-19 och bara för att man tagit två måste man inte ta flera.

Det är klart man ska ta flera. Hur många doser vaccin per år är för många för dig? Vad är din gräns?
Citera
2021-06-26, 23:20
Medlem
Citat:
Det är väl bara bra om en smittsammare variant kan komma och kompensera för fördröjandet av flockimmunitet som de idiotiska nedstängningarna orsakat. Hade vi aldrig stängt ner världen hade detta virus bränt igenom befolkningen på några månader och sen hade det varit över. Men tack vare alla åtgärder, restriktioner och annan galenskap så står vi nu fortfarande här 15 månader senare med massor av mutationer och ingen som helst ljusning i sikte.

Clownvärld.

Sommartid dör man ju inte av viruset så det är väl optimalt att så många som möjligt smittas under den tiden och skaffar sig immunitet. Detta skulle man fan gjort redan förra sommaren.

Ju mer vi vaccinerar, ju mer vi isolerar människor, desto mer problem kommer vi få. Det är fullständigt uppenbart vid det här laget. Eller är det någon som kommer ihåg alla mutationer vi hade sommaren 2020, då när INGEN var vaccinerad? Nej, just det.

Inte många rätt i detta inlägget, lyssna på experterna istället.
Citera
2021-06-26, 23:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Rädd och rädd. Jag är bara inte intresserad. Men återigen så glömmer du bort att jag är ung, frisk och vid god hälsa. En person i min situation märker inte ens av viruset. Jag har drabbats av säkert 100 virus i mitt liv som varit klart värre. Min covidinfektion förra året var ett skämt i jämförelse med så gott som alla förkylningar jag haft. Jag går liksom inte och tar några sprutor mot förkylningar för det.

Och just nu inkommer fler och fler exempel på unga människor som mystiskt dör kort efter vaccineringen, eller som blir ansiktsförlamade, eller får hjärtmuskelinflammation osv. Huruvida detta beror på vaccinet eller inte är svårt att säga. Men jag säger bättre safe än sorry, och avstår därför vaccinet.

Och har man haft covid är man ju dessutom redan immun. Finns ingen anledning att vaccinera sig då.

Jag känner de som varit unga och friska och haft god hälsa, men ändå blivit svårt sjuka i covid19. Så pass att de behövt sjukhusvård, fått kraftigt nedsatt lungkapacitet efteråt. Det knepiga med covid19 är att det slår väldigt olika från individ till individ och det har inget med allmän kondition att göra. Drabbas man däremot hårt och DESSUTOM har sämre hälsa, ligger man förstås sämre till, men grundhälsan avgör inte alls hur hårt eller svårt sjuk man kommer att bli.
Har du otur drabbas du hårdare nästa gång du åker på covid19 infektion. Finns ju jättemånga som drabbats av infektion mer än en gång nu. Det tycks dessutom vara så att de personer som drabbats milt första gången har fått sämre immunsvar och antas vara mer mottagliga för reinfektion.
Citera
2021-06-26, 23:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
nä men du antyder att de som inte vill experimentera med sin hälsa och injicera extremt snabbt framtagna vacciner som det fortfarande pågår forskning och studier kring är antivaxxers. Det är långt ifrån samma sak.

Nu har vi ett skarpt läge, då kan vi antingen agera eller skita i det. Jag bryr mig inte gör som ni vill, kom inte hit för då möter ni bly. Det är nog första gången vi godkänt ett vaccin så fort, ja. Jag vil inte fortsätta leva så här, vill du?
Citera
2021-06-26, 23:26
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det är klart man ska ta flera. Hur många doser vaccin per år är för många för dig? Vad är din gräns?
Inget jag funderar över.
Tänkte ut och resa i västra delen av Afrika (Edit:Marocko till Guinea Bissau) till hösten, så hinner det komma något nytt vaccin innan jag reser från Sverige så tar jag det. Hur det blir sedan får vi se.
Senast redigerad av Surtruten 2021-06-26 kl. 23:32.
Citera
2021-06-26, 23:28
Medlem
Mr.Sounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Visst, men hur har du kommit fram till att viruset skulle vara ofarligt? Hur vet du vilka långtidseffekter du riskerar att drabbas av om du åker på covid19? Kommer viruset ligga kvar latent i kroppen och riskera att blomma upp igen, kanske i samband med att du blir sjuk i annat? Ungefär som Herpesviruset fungerar.

Har inte sagt att viruset är ofarligt, jag är skeptisk till Corona -> restriktioner -> vaccin. Vaccinet är alltså lösningen på allt. Allt förebyggande, andra mediciner som behandlingsmetod är som bortblåst. Är lite av ett sektliknande tillstånd.

Vaccinet i sig är aldrig testat tidigare på människor, ingen vet hur det går när exempelvis du blir sjuk/smittat i andra coronavirus eller säsongsinfluensan. Kommer vaccinet trigga igång en storm av spikproteiner?

Vi får väl helt enkelt se hur det går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in